Draairichting PRM500D

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
buggyrene
Berichten: 333
Lid geworden op: wo 07 aug 2013 11:36
Locatie: Giethoorn.
Info: LBD: 9,00- 2,85- 0,9
Max H: 2,50
Motor: VW 1.9 SDI
KK: Paragon, reductie 2:1

Draairichting PRM500D

Bericht door buggyrene »

Een kennis van me heeft in zijn boot een Daf 575 met een PRM500D keerkoppeling, wanneer hij de keerkoppeling in vooruit zet dan gaat de schroefas andersom lopen dan de motor.
Vanaf de schroef gezien draait de schroefas dan rechts om (klok mee), terwijl de motor links om (tegen de klok in) loopt.

Hoort dit zo, imo moet de keerkoppeling in vooruit toch de zelfde kant op draaien als de motor?

René
onderstuur: je raakt met de voorkant het hek
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
Arrejoan
Berichten: 593
Lid geworden op: vr 22 mei 2015 18:43
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: Draairichting PRM500D

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond als er gebeurt wat je verwacht gaat het hoogstwaarschijnlijk gewoon goed :mrgreen:
Ga je als je "vooruit" schakelt achteruit, is OF je morsebediening verkeerd aangesloten OF staat de koppeling achterstevoren :D maar dat lijkt me niet waarschijnlijk want kunnen maar op EEN manier aan de motor verbonden worden.
Tegendraaiende koppelingen zijn niet bijzonder: hij MOET altijd twee kanten op kunnen draaien ( vooruit en achteruit) dus loopt zowel met de draairichting van de motor mee als er tegenin al naar gelang je hem schakelt.
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Gebruikersavatar
Richard
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 30 nov 2007 22:28
Locatie: Leiden

Re: Draairichting PRM500D

Bericht door Richard »

"wanneer hij de keerkoppeling in vooruit zet dan gaat de schroefas andersom lopen dan de motor"

Dat is bij mijn REINTJES ook zo.
Komt door de vertraging (3:1) d.m.v. 2 tandwielen.
Die prm zal waarschijnlijk ook een vertraging hebben.

Gr. Richard
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 762
Lid geworden op: vr 30 okt 2009 20:42
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: Draairichting PRM500D

Bericht door varg »

o cater for the widest possible variety of boats the PRM500 is offered with a choice of reduction ratios,1.459:1, 1.935:1, 2.565:1 and 2.904:1. All can provide either left-hand or right-hand propeller rotation in "ahead", making the PRM500 particularly well suited to twin engine installations.
Kortom, voor- of achteruit lijkt weinig uit te maken voor dit model. Dintra (leverancier NL) meld ook dat de kk op vol vermogen vooruit of achteruit continu gebruikt kan worden http://www.dintra.com/download/dintra%2 ... page6.html
Arnold
Gebruikersavatar
buggyrene
Berichten: 333
Lid geworden op: wo 07 aug 2013 11:36
Locatie: Giethoorn.
Info: LBD: 9,00- 2,85- 0,9
Max H: 2,50
Motor: VW 1.9 SDI
KK: Paragon, reductie 2:1

Re: Draairichting PRM500D

Bericht door buggyrene »

Dank je Arnold, helder en onderbouwde uitleg!

René
onderstuur: je raakt met de voorkant het hek
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
Plaats reactie