Een kennis van me heeft in zijn boot een Daf 575 met een PRM500D keerkoppeling, wanneer hij de keerkoppeling in vooruit zet dan gaat de schroefas andersom lopen dan de motor.
Vanaf de schroef gezien draait de schroefas dan rechts om (klok mee), terwijl de motor links om (tegen de klok in) loopt.
Hoort dit zo, imo moet de keerkoppeling in vooruit toch de zelfde kant op draaien als de motor?
René
Draairichting PRM500D
Moderators: sailor wim, frank
- buggyrene
- Info: LBD: 9,00- 2,85- 0,9
Max H: 2,50
Motor: VW 1.9 SDI
KK: Paragon, reductie 2:1
Draairichting PRM500D
onderstuur: je raakt met de voorkant het hek
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
-
- Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)
Re: Draairichting PRM500D
Goedenavond als er gebeurt wat je verwacht gaat het hoogstwaarschijnlijk gewoon goed
Ga je als je "vooruit" schakelt achteruit, is OF je morsebediening verkeerd aangesloten OF staat de koppeling achterstevoren
maar dat lijkt me niet waarschijnlijk want kunnen maar op EEN manier aan de motor verbonden worden.
Tegendraaiende koppelingen zijn niet bijzonder: hij MOET altijd twee kanten op kunnen draaien ( vooruit en achteruit) dus loopt zowel met de draairichting van de motor mee als er tegenin al naar gelang je hem schakelt.

Ga je als je "vooruit" schakelt achteruit, is OF je morsebediening verkeerd aangesloten OF staat de koppeling achterstevoren

Tegendraaiende koppelingen zijn niet bijzonder: hij MOET altijd twee kanten op kunnen draaien ( vooruit en achteruit) dus loopt zowel met de draairichting van de motor mee als er tegenin al naar gelang je hem schakelt.
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi 

"wanneer hij de keerkoppeling in vooruit zet dan gaat de schroefas andersom lopen dan de motor"
Dat is bij mijn REINTJES ook zo.
Komt door de vertraging (3:1) d.m.v. 2 tandwielen.
Die prm zal waarschijnlijk ook een vertraging hebben.
Gr. Richard
Dat is bij mijn REINTJES ook zo.
Komt door de vertraging (3:1) d.m.v. 2 tandwielen.
Die prm zal waarschijnlijk ook een vertraging hebben.
Gr. Richard
- varg
- Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
o cater for the widest possible variety of boats the PRM500 is offered with a choice of reduction ratios,1.459:1, 1.935:1, 2.565:1 and 2.904:1. All can provide either left-hand or right-hand propeller rotation in "ahead", making the PRM500 particularly well suited to twin engine installations.
Kortom, voor- of achteruit lijkt weinig uit te maken voor dit model. Dintra (leverancier NL) meld ook dat de kk op vol vermogen vooruit of achteruit continu gebruikt kan worden http://www.dintra.com/download/dintra%2 ... page6.html
Arnold
Kortom, voor- of achteruit lijkt weinig uit te maken voor dit model. Dintra (leverancier NL) meld ook dat de kk op vol vermogen vooruit of achteruit continu gebruikt kan worden http://www.dintra.com/download/dintra%2 ... page6.html
Arnold
- buggyrene
- Info: LBD: 9,00- 2,85- 0,9
Max H: 2,50
Motor: VW 1.9 SDI
KK: Paragon, reductie 2:1
Dank je Arnold, helder en onderbouwde uitleg!
René
René
onderstuur: je raakt met de voorkant het hek