Moet de kogelkraan (gesl. koelw.syst) inderdaad altijd dicht?
Moderators: sailor wim, frank
- Marie Christina
Moet de kogelkraan (gesl. koelw.syst) inderdaad altijd dicht?
In mijn gesloten koelwatersysteem zit een kogelkraan.
Mijn vader, waar de boot eerst van was, deed die altijd dicht als de boot langere tijd achtergelaten werd.
Evenals de kraan van de dieseltank.
De gewoonte is er bij mij ook ingeroest, dus ik doe dat ook nog steeds.
Vanmiddag vorg ik mij af, nadat alles weer afgesloten was: waaróm eigenlijk?
De dieseltank afsluiten snap ik nog.
Maar waarom die kogelkraan van het koelwatercircuit?
Wat kan er nou gebeuren?
Er zou een slang kunnen gaan lekken, da's waar.
Maar ook met de kraan dicht loopt het systeem dan leeg in de bilge.
Nou, vooruit, wat in het expansietankje zit blijft er in.
Dat is zo.
Dus hierbij de vraag: wat is de toegevoegde waarde van het dichtzetten van die kraan, afgezien de eventuele besparing van een paar liter koelvloeistof?
(Niet dat ik het veel werk vind, ofzo. Ik vraag het me gewoon af.)
Mijn vader, waar de boot eerst van was, deed die altijd dicht als de boot langere tijd achtergelaten werd.
Evenals de kraan van de dieseltank.
De gewoonte is er bij mij ook ingeroest, dus ik doe dat ook nog steeds.
Vanmiddag vorg ik mij af, nadat alles weer afgesloten was: waaróm eigenlijk?
De dieseltank afsluiten snap ik nog.
Maar waarom die kogelkraan van het koelwatercircuit?
Wat kan er nou gebeuren?
Er zou een slang kunnen gaan lekken, da's waar.
Maar ook met de kraan dicht loopt het systeem dan leeg in de bilge.
Nou, vooruit, wat in het expansietankje zit blijft er in.
Dat is zo.
Dus hierbij de vraag: wat is de toegevoegde waarde van het dichtzetten van die kraan, afgezien de eventuele besparing van een paar liter koelvloeistof?
(Niet dat ik het veel werk vind, ofzo. Ik vraag het me gewoon af.)
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Re: Moet de kogelkraan (gesl. koelw.syst) inderdaad altijd dicht?
Bij een indirecte koeling of open koeling, kan ik me best voorstellen. Met een lekke slang cq. aansluiting onder de waterlijn loopt ie vol. Een gesloten systeem, zoals je aangeeft zie ik het nut niet van in. Kan hooguit je antivries / koelvloeistof uit je blok lopen. Daar zinkt ze niet van lijkt mij.
groet Terpstra / SAMBEEK
- KarelE
- Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk
Ik heb een kraan in mijn gesloten koelsysteem waarmee ik de koelvloeistof al dan niet via de keerkoppeling kan leiden. Verder heb ik aan beide zijden van het blok een kogelkraan zitten met daarop een snelkoppeling voor perslucht. Die misbuik ik om het koelsysteem te kunnen aftappen in een jerrycan met een pompje op de boormachine. En zo kan ik ook weer van onderaf vullen, waarmee het ontluchten ook min of meer automatisch via het expansievat verloopt.
Van een kraan om het expansievat af te sluiten van de rest van het systeem zie ik het nut niet.
Van een kraan om het expansievat af te sluiten van de rest van het systeem zie ik het nut niet.
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Kermit the Frog.
- Marie Christina
Ik dus ook niet.
Tja, ik kan het pa ook niet meer vragen...
(Of weet iemand het telefoonnummer van Derek Ogilvie?
)
Tja, ik kan het pa ook niet meer vragen...
(Of weet iemand het telefoonnummer van Derek Ogilvie?

"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Ik heb een gesloten koelsysteem maar wel een natte uitlaat.
Op de huiddoorvoer zit ook een kogelkraan welke ik altijd dichtzet als ik van de boot weg ga.
Waarom ? Simpel, staat in de verzekeringsvoorwaarde.
Anders krijg ik niets uitgekeerd mocht de boot vollopen o.i.d.
Op de huiddoorvoer zit ook een kogelkraan welke ik altijd dichtzet als ik van de boot weg ga.
Waarom ? Simpel, staat in de verzekeringsvoorwaarde.
Anders krijg ik niets uitgekeerd mocht de boot vollopen o.i.d.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
- Marie Christina
Dan valt het te snappen.
Maar dat heb ik dus níet.
Maar dat heb ik dus níet.
- paure nesci
Maar dan nog denk ik dat je dan 2 kogelkranen dicht zou moeten kunnen zetten , een van de warme en een van de koude kant.....
stel dat er een koelbuis doorroest en een koelslang breekt, dan kan de boot vollopen , mits je 2 kranen dichtzet , toch ?
Gr Do
stel dat er een koelbuis doorroest en een koelslang breekt, dan kan de boot vollopen , mits je 2 kranen dichtzet , toch ?
Gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Om te proberen een norm vast te houden, draait men kranen dicht !
“Een goed schip drijft niet op slangen”
Gr Wolf1
Gr Wolf1
- Marie Christina
Dat vind ik wel een hoop "stel".paure nesci schreef:Maar dan nog denk ik dat je dan 2 kogelkranen dicht zou moeten kunnen zetten , een van de warme en een van de koude kant.....
Gr Do

Maar je hebt gelijk.
Vooralsnog kunnen we dus stellen dat het onduidelijk is waarom die kraan er zit én waarom je hem dicht zou moeten zetten als je naar huis gaat.
-
Ik vindt het risico groter van dichtzetten als het risico van vol lopen van de boot
Als de bootmotor draait bouwt hij immers meer druk op als dat hij stil ligt
Als je de kranen dicht zet en je gaat varen is de ramp aanzienlijk groter lijkt mij.
Laat een ieder maar doen wat hem het beste lijkt.
Gr René ( ex De Stoere)
Als je de kranen dicht zet en je gaat varen is de ramp aanzienlijk groter lijkt mij.
Gr René ( ex De Stoere)
Klaver vier
- Marie Christina
Dat valt wel mee, René.De Stoere schreef:Ik vindt het risico groter van dichtzetten als het risico van vol lopen van de boot
Gr René ( ex De Stoere)
Dat is me wel eens overkomen.
Het enige dat er gebeurde is dat de temperatuurmeter opliep naar 79 graden en daarna niet stopte maar doorging naar 80, 85, 90.
Toen viel er bij mij een muntje.
Motor gestopt.
Even af laten koelen.
Kraan open.
Klaar.
Verder niks gebeurd.
Maar, inderdaad, die "risicoafweging" heb ik ook gemaakt en geconcludeerd dat de kans dat je vergeet hem open te zetten groter is dan de kans dat e wat gebeurt omdat hij open is blijven staan.
- KarelE
- Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk
En wie is Wolf1 dan wel? Iemand die graag medeforumleden ergert door lekker eigenzinnig blauw en opvallend te willen zijn? Komt hier net kijken en debiteert zijn wijsheden? Wat is zijn achtergrond? Kan hij zich niet even fatsoenlijk voorstellen? Ik denk dat ik hem maar ga blokken.wolf1 schreef:Om te proberen een norm vast te houden, draait men kranen dicht !
Gr Wolf1
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Kermit the Frog.
eerlijk gezegd lijkt mij dat een kraan in een gesloten systeem niet zo erg veel nut heeft .
maar gescheiden dus via een wierpot dan heeft het wel zin om voor en na de wierpot een afsluiter te hebben ,waarvan men de buitenboord dan als men langere tijd stil ligt word gesloten uit veiligheid.
leuk is het niet dat je zoals ik in de nacht wakker word omdat je wat water hoorde lopen ,eerst denkend dat er uit een vanaf de wal iets in het water liep ,na een tijdje maar eens rondkijken in de machine kamer ,enne ja hoor de ontluchting pijp op de wier pot lag er af ,stond her water al tegen de platen aan dus ruim 30 cm ,met een rotgang de lenspomp v snaar op de motor en pompen ,gebeurt er zoiets en je bent langere tijd niet aan boord word het een klusje voor mammoet . in principe hadden we de afsluiter nooit dicht tijdens de reizen .tenzij her filter weer eens verstopt zat,en dat gebeurde regelmatig tussen haarlem en delft en op de hollanse ijssel tussen gouda en nieuwegein ,altijd bergen kroos er in.
ander geval op de tankvaart stonden de afsluiters nooit dicht inverband met het maken van een nood start ,krijgen we een motordrijver aan boord die het gewoon was deze iederekeer dat we stil lagen ze te sluiten ,worden we opgeroepen om een spoedbunker te doen ,dus een run naar beneden en de beide karren starten ,de matroos motordrijver moest los gooien en wij op pad ,en tja hoor binnen de kortste keren alarm op het koelwater
maar gescheiden dus via een wierpot dan heeft het wel zin om voor en na de wierpot een afsluiter te hebben ,waarvan men de buitenboord dan als men langere tijd stil ligt word gesloten uit veiligheid.
leuk is het niet dat je zoals ik in de nacht wakker word omdat je wat water hoorde lopen ,eerst denkend dat er uit een vanaf de wal iets in het water liep ,na een tijdje maar eens rondkijken in de machine kamer ,enne ja hoor de ontluchting pijp op de wier pot lag er af ,stond her water al tegen de platen aan dus ruim 30 cm ,met een rotgang de lenspomp v snaar op de motor en pompen ,gebeurt er zoiets en je bent langere tijd niet aan boord word het een klusje voor mammoet . in principe hadden we de afsluiter nooit dicht tijdens de reizen .tenzij her filter weer eens verstopt zat,en dat gebeurde regelmatig tussen haarlem en delft en op de hollanse ijssel tussen gouda en nieuwegein ,altijd bergen kroos er in.
ander geval op de tankvaart stonden de afsluiters nooit dicht inverband met het maken van een nood start ,krijgen we een motordrijver aan boord die het gewoon was deze iederekeer dat we stil lagen ze te sluiten ,worden we opgeroepen om een spoedbunker te doen ,dus een run naar beneden en de beide karren starten ,de matroos motordrijver moest los gooien en wij op pad ,en tja hoor binnen de kortste keren alarm op het koelwater
-
Menno nu had je het gelukkig gauw in de gaten ,maar als je te laat ben kost het in het gunstigste geval al gauw een koppakking
Met een beetje pech de hele motor op een hoop.
Gr René ( ex De Stoere)
Met een beetje pech de hele motor op een hoop.
Gr René ( ex De Stoere)
Klaver vier
- Marie Christina
Zoals ik elders in een topic al zei,René, ik heb een afwijking.
Ik kijk echt om de 10 seconden (of zo) op de metertjes.
Ik weet ook niet waarom.
Is een tic van me.
Oliedruk, temp, spanning, toeren, kompas, naar buiten kijken.
En dan begint het rondje weer opnieuw.
Zo is de ellende voorkomen.

Ik kijk echt om de 10 seconden (of zo) op de metertjes.
Ik weet ook niet waarom.
Is een tic van me.
Oliedruk, temp, spanning, toeren, kompas, naar buiten kijken.
En dan begint het rondje weer opnieuw.
Zo is de ellende voorkomen.