bij overschakelen van 12 naar 24 volt andere weerstanden en zekeringen?

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Eduard
Info: Priok, Amsterdammertje, 14.20 l, 3.20 b, 1.25 d, 2.70h/1.95h. Bouwjaar 1925. Werf: Stoel en Witsche te Alkmaar. Scania Vabis D8 127pk, Twindisk 3:1. Ligplaats: Amsterdam (Amstel).

bij overschakelen van 12 naar 24 volt andere weerstanden en zekeringen?

Bericht door Eduard »

Eindelijk begonnen krakkemikkig dashboordpaneel te vervangen. Mijn boordnet is 24 volt maar ik wil een schakelpaneel gebruiken dat ik op marktplaats heb gekocht. Dat was voor 12 volt en bestaat uit een set schakelaars, ledjes en zekeringen. Tussen de schakelaar en de ledjes zitten weerstanden (kleurcode oranje, zwart, rood, goud). Ik heb er totaal geen verstand van maar denk dat ik de weerstanden moet aanpassen en misschien ook de zekeringen. De zekeringen variëren van 2 A, 5A, !0A en F10/250E. Of zouden de ledjes geschikt zijn voor 12v-30v ?
Groet, Eduard.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Richard

Re: bij overschakelen van 12 naar 24 volt andere weerstanden en zekeringen?

Bericht door Richard »

Hallo Eduard,

oranje zwart rood zou 3 k ohm betekenen, maar die waarde komt niet voor in de normale standaardreeks.
Als ik het plaatje zie is het eerder bruin zwart rood. Dat is 1 k ohm en is een gebruikelijke waarde voor een voorschakelweerstand voor LED's bij 12 V.
Voor 24 V moet de voorschakelweerstand om ongeveer dezelfde stroom door de LED te laten lopen verdubbeld worden in waarde.
Je komt dan uit op 1,8 k ohm (bruin grijs rood) of 2,2 k ohm (rood rood rood).

De waarde van de zekeringen is niet afhankelijk van de spanning, maar van de stroom van de gebruiker, die je wilt beveiligen en/of van de doorsnede van de bedrading achter de zekering.

Gr. Richard
KarelE
Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk

Bericht door KarelE »

Hoi Eduard,

In principe loopt er voor een gelijkwaardig apparaat van 24V de helft van de stroomsterkte als die voor hetzelfde apparaat op 12V.

Voorbeeld: lamp 40W: bij 12V is dat 3,3A, bij 24V ongeveer 1,7A. Als je de apparaten (ruitenwisser, bilgepomp etc.) vervangt door 24V versies moet je dus dat sommetje maken:

P = V x A.
dat is gelijkwaardig aan
A = P / V

P is het wattage, V het voltage en A de stroomsterkte. Zo kan je met een gegeven belasting in Watt en de 24V uitrekenen wat de zekering minimaal moet zijn. Neem de eerstvolgende zekeringwaarde.
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Eduard
Info: Priok, Amsterdammertje, 14.20 l, 3.20 b, 1.25 d, 2.70h/1.95h. Bouwjaar 1925. Werf: Stoel en Witsche te Alkmaar. Scania Vabis D8 127pk, Twindisk 3:1. Ligplaats: Amsterdam (Amstel).

Bericht door Eduard »

Richard en Karel bedankt voor de uitleg. Dat moet zelfs voor een leek als ik wel te doen zijn. Ik zal de weerstandjes vervangen en uitrekenen wat de bij ieder apparaat horende zekering moet zijn. Groet, Eduard.
Plaats reactie