overloop koelvloeistof
Moderators: sailor wim, frank
overloop koelvloeistof
Ik wil dit onderwerp toch nog eens aansnijden,
ik doel dan op het overloopje van de KVS wat sommige type motoren hebben,
in mijn geval de OM617 van mercedes
Daar zit op het uitlaatspruitstuk een reservoir met dop, en zo'n dun slangetje naar een emmertje/jerrycan.
Tijdens het varen (gisteren de trip van vianen naar sliedrecht) gooit die daar een 2 liter KVS uit.
Volgens berichten van anderen zou dit d.m.v. het vacuum weer opgezogen worden.
Dat gebeurt bij mij niet.
De boot heb ik gisteren naar drinkwaard gebracht voor inbouw boegschroef, en grote beurt van de motor etc.
Daar had ik als puntje ook het opzuigen van de KVS bij vermeld.
Toen ik met iemand de werkzaamheden doornam, en bij dit punt aankwam werd mij verteld dat dit normaal is (dat wisten we al)
Maar dat het niet opgezogen word door het vacuum, dat zou niet horen..
Hij vroeg ook hoe "vol" ik het reservoir gooide, een cm of 5 a 8 onder de bovenrand.
Dat was te vol volgens hem.
Een cm of 10 vanaf de bodem is ruim voldoende, en daarmee zou er nagenoeg geen KVS meer uitgegooid worden.
En snap ik hem niet meer.
ten eerste, waarom word bij anderen het wel opgezogen,
ten tweede zou vullen tot een cm of 5 onder de bovenrand toch ook normaal moeten zijn ?
ten 3de, bij zo'n laag nivo in het tankje kan hij lucht mee het systeem inzuigen toch ?
ik doel dan op het overloopje van de KVS wat sommige type motoren hebben,
in mijn geval de OM617 van mercedes
Daar zit op het uitlaatspruitstuk een reservoir met dop, en zo'n dun slangetje naar een emmertje/jerrycan.
Tijdens het varen (gisteren de trip van vianen naar sliedrecht) gooit die daar een 2 liter KVS uit.
Volgens berichten van anderen zou dit d.m.v. het vacuum weer opgezogen worden.
Dat gebeurt bij mij niet.
De boot heb ik gisteren naar drinkwaard gebracht voor inbouw boegschroef, en grote beurt van de motor etc.
Daar had ik als puntje ook het opzuigen van de KVS bij vermeld.
Toen ik met iemand de werkzaamheden doornam, en bij dit punt aankwam werd mij verteld dat dit normaal is (dat wisten we al)
Maar dat het niet opgezogen word door het vacuum, dat zou niet horen..
Hij vroeg ook hoe "vol" ik het reservoir gooide, een cm of 5 a 8 onder de bovenrand.
Dat was te vol volgens hem.
Een cm of 10 vanaf de bodem is ruim voldoende, en daarmee zou er nagenoeg geen KVS meer uitgegooid worden.
En snap ik hem niet meer.
ten eerste, waarom word bij anderen het wel opgezogen,
ten tweede zou vullen tot een cm of 5 onder de bovenrand toch ook normaal moeten zijn ?
ten 3de, bij zo'n laag nivo in het tankje kan hij lucht mee het systeem inzuigen toch ?
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Re: overloop koelvloeistof
Nu zal het waarschijnlijk niet uitmaken welke motor er achter staat. Mijn DAF 1160 heeft toch wel een aardig exp. vat. Ik denk dat ik al gauw 40L aan koelvloeistof nodig heb. (totaal in het koelsysteem) Ik denk dat hoeveelheid koelvloeistof nog geen kwart van vat is. Als ik het vat verder vul, mikt ie het er weer uit.
Ik denk, zover vullen dat ie het er niet uit gooit, je pijl voor zekerheid even in de gaten houden.
Misschien een doorzichtige pijlbuis er op maken?
Ik denk, zover vullen dat ie het er niet uit gooit, je pijl voor zekerheid even in de gaten houden.
Misschien een doorzichtige pijlbuis er op maken?
groet Terpstra / SAMBEEK
- Marie Christina
Mijn samofa (Mitsubishi) moet juist "bijna vol ",zo luidde het letterlijke advies.
En dat heb ik dus ook gedaan.
En hij stroomt nooit over.
Wel raar, die tegenstrijdige adviezen.
Creëer je overigens wel vacuüm in het tankje?
Er zit toch ook ontluchting in de dop?
Ik hoor tenminste nooit een zuiggeluidje als ik de dop afneem.
En dat heb ik dus ook gedaan.
En hij stroomt nooit over.
Wel raar, die tegenstrijdige adviezen.
Creëer je overigens wel vacuüm in het tankje?
Er zit toch ook ontluchting in de dop?
Ik hoor tenminste nooit een zuiggeluidje als ik de dop afneem.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
- varg
- Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
1. een expansievat behoeft niet vreselijk groot te zijn. Als je gaat berekenen hoeveel bijvoorbeeld 60 liter (een forse kielkoeling) uitzet bij een opwarming van 10 graden naar 86 graden dan past dat allemaal nog in een vat van een liter of 2.
2. als de dop van het kvs reservoir (bij jouw is dat samengebouwd met het uitlaatspruitstuk) goed afdicht dan wordt door het slangetje de kvs ook weer opgezogen bij afkoeling. Het slangetje moet dan geen lucht kunnen aanzuigen en echt in de kvs hangen.
3. als er veel (meer dan 2 liter) kvs 'passeert' bij het gebruik van de motor dan zit er ergens nog lucht in je systeem. Tenminste, dat is mijn ervaring. Lucht zet itt vloeistoffen WEL fors uit bij verwarming.
Succes
Arnold
verhitting van water van 20 naar 100 graden geeft een uitzetting van 4,2%
100 liter wordt dan 104,2 liter
50 liter kvs zal bij 80 graden opwarming op ongeveer 52 liter uitkomen.
NB. deze berekening is niet precies, daar zijn leuke formules voor. De uitkomst geeft wel een goede indicatie van de volume toename.
NB2. Het 'grote circuit' van een kielkoelingsysteem warmt slechts beperkt op! De thermostaat laat bij een goed bemeten kk-systeem maar af en toe wat water uit het 'grote circuit' toe. Meestal komt de temperatuur van het koelwater niet boven de 40 graden terwijl de motor zelf ('kleine circuit') wel op de normale bedrijfstemperatuur komt.
In dat geval zal de werkelijke uitzetting van de volledige hoeveelheid kvs bij een fors bemeten systeem niet boven de liter uitkomen! Is er meer volume....dan is er sprake van lucht die wordt opgewarmd
2. als de dop van het kvs reservoir (bij jouw is dat samengebouwd met het uitlaatspruitstuk) goed afdicht dan wordt door het slangetje de kvs ook weer opgezogen bij afkoeling. Het slangetje moet dan geen lucht kunnen aanzuigen en echt in de kvs hangen.
3. als er veel (meer dan 2 liter) kvs 'passeert' bij het gebruik van de motor dan zit er ergens nog lucht in je systeem. Tenminste, dat is mijn ervaring. Lucht zet itt vloeistoffen WEL fors uit bij verwarming.
Succes
Arnold
verhitting van water van 20 naar 100 graden geeft een uitzetting van 4,2%
100 liter wordt dan 104,2 liter
50 liter kvs zal bij 80 graden opwarming op ongeveer 52 liter uitkomen.
NB. deze berekening is niet precies, daar zijn leuke formules voor. De uitkomst geeft wel een goede indicatie van de volume toename.
NB2. Het 'grote circuit' van een kielkoelingsysteem warmt slechts beperkt op! De thermostaat laat bij een goed bemeten kk-systeem maar af en toe wat water uit het 'grote circuit' toe. Meestal komt de temperatuur van het koelwater niet boven de 40 graden terwijl de motor zelf ('kleine circuit') wel op de normale bedrijfstemperatuur komt.
In dat geval zal de werkelijke uitzetting van de volledige hoeveelheid kvs bij een fors bemeten systeem niet boven de liter uitkomen! Is er meer volume....dan is er sprake van lucht die wordt opgewarmd
ja dat klopt,
dat heb ik vorige jaar meegemaakt, nadat ik de boot opgehaald had, en daarna flink aan het doorvaren was op de lek.
Toen bleek er een luchtbel in me kiel te zitten.
Dat controleer ik nu steeds, en is nog niet terug gekomen, of heel minimaal tenminste.
Wat er komt vrijwel direct kvs uit als ik hem iets open draai.
Toen had die wel een hele bult kvs eruit gegooid.
nu blijft het bij de +/- 2 liter.
maar mij leek het ook dat het weer opgezogen moest worden,
slangetje hangt nagenoeg op de bodem van het emmertje,
maar ik verdenk de aansluiting bij de dop ervan dat die niet 100% lucht dicht is... Of toch de dop.
Ik zal eens vragen om een nieuwe dop.
dat heb ik vorige jaar meegemaakt, nadat ik de boot opgehaald had, en daarna flink aan het doorvaren was op de lek.
Toen bleek er een luchtbel in me kiel te zitten.
Dat controleer ik nu steeds, en is nog niet terug gekomen, of heel minimaal tenminste.
Wat er komt vrijwel direct kvs uit als ik hem iets open draai.
Toen had die wel een hele bult kvs eruit gegooid.
nu blijft het bij de +/- 2 liter.
maar mij leek het ook dat het weer opgezogen moest worden,
slangetje hangt nagenoeg op de bodem van het emmertje,
maar ik verdenk de aansluiting bij de dop ervan dat die niet 100% lucht dicht is... Of toch de dop.
Ik zal eens vragen om een nieuwe dop.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
- Marie Christina
Ik snap iets niet helemaal.
Waarom zou het systeem luchtdicht moeten zijn?
Circuleert de vloeistof anders niet?
En dat overloopslangetje dan?
Zit daar een veerbelaste klep in om het systeem luchtdicht te houden?
Ik word niet gehinderd door enige vorm van koelvloeistofsysteemkennis, hoor.
Maar gewoon redenerend denk ik dat jullie een denkfout maken.
Even een stelling; (Hé! De eerste sinds maanden,maar dat terzijde
):
"Het systeem helemaal niet luchtdicht, of vacuüm.
Dat hoeft het ook helemaal niet te zijn om goed te kunnen functioneren."
Nu maar hopen dat er iemand is die wel gehinderd wordt door kennis en het me kan uitleggen.
Waarom zou het systeem luchtdicht moeten zijn?
Circuleert de vloeistof anders niet?
En dat overloopslangetje dan?
Zit daar een veerbelaste klep in om het systeem luchtdicht te houden?
Ik word niet gehinderd door enige vorm van koelvloeistofsysteemkennis, hoor.
Maar gewoon redenerend denk ik dat jullie een denkfout maken.
Even een stelling; (Hé! De eerste sinds maanden,maar dat terzijde

"Het systeem helemaal niet luchtdicht, of vacuüm.
Dat hoeft het ook helemaal niet te zijn om goed te kunnen functioneren."
Nu maar hopen dat er iemand is die wel gehinderd wordt door kennis en het me kan uitleggen.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
- sailor wim

Hoi Menno,
In de radiatordop zit een veer belaste overstortklep meestal 0.5 Bar zodat daarmee het kookpunt van de vloeistof verhoogd word.
Denk even aan de luchtdruk op zee of bergniveau.
Ook zit er een klepje de andere kant op zodat bij krimp er weer lucht naar binnen kan stromen.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
en dan kom ik met me "maar"
Dat van die dop klopt als een bus.
Alleen bij mij zit er net onder die dop, ( in de flens van het expansievaatje, kvs reservoir, of hoe je het noemen wil ) dus dat slangetje aangesloten.... en dat gaat buiten dat druk deel van de dop langs lijkt mij.
Kan er nu geen fotos van maken omdat de boot op de werf staat voor inbouw boegschroef,
Maar zodra ik hem terug heb zal ik ze plaatsen.
Dat van die dop klopt als een bus.
Alleen bij mij zit er net onder die dop, ( in de flens van het expansievaatje, kvs reservoir, of hoe je het noemen wil ) dus dat slangetje aangesloten.... en dat gaat buiten dat druk deel van de dop langs lijkt mij.
Kan er nu geen fotos van maken omdat de boot op de werf staat voor inbouw boegschroef,
Maar zodra ik hem terug heb zal ik ze plaatsen.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
als t goed is zit dat overloopslangetje tussen de bovenkant van de sluitdop en de overdrukklep helemaal aan de onderkant van Wims plaatje.
Dan blijft het systeem op druk dot het moment dat de 'overdruk' wordt bereikt en de overtollige vloeistof via de klep en het slangetje overloopt .
Ik heb bij onze Doosan ook dat ik niet meer dan 1/4e in het expansievat mag vullen, anders loopt t over ...
verder geen enkel probleem.
Dan blijft het systeem op druk dot het moment dat de 'overdruk' wordt bereikt en de overtollige vloeistof via de klep en het slangetje overloopt .
Ik heb bij onze Doosan ook dat ik niet meer dan 1/4e in het expansievat mag vullen, anders loopt t over ...
verder geen enkel probleem.
- Marie Christina
"Bassie snapt het wel, maar hij begrijpt er niks van".
Wel van dat kookpunt verhogen, dat daar druk voor nodig is. Dat weet ik.
Maar waren zou je het kookpunt willen verhogen?
Je wil toch niks koken?
Het kookpunt van KVS is bij mijn weten een graad of 130-135. Dat wordt door die druk dus nóg heter.
Zo heet hoeft mijn motortje niet te worden.
Wordt ie ook niet: 79 á 80.
Ook heb ik wel eens, na lekkerij of vervangen van KVS, tijdens het draaien van de motor de dop van het tankje gedraaid om te kijken of het niveau goed bleef.
Dan gebeurt er niets.
Er wordt niks kouder of warmer, er spuit geen KVS om mijn oren.
Niets.
Als er druk op zou staan zou het dopje me tegen de kaak moeten schieten toch?

Wel van dat kookpunt verhogen, dat daar druk voor nodig is. Dat weet ik.
Maar waren zou je het kookpunt willen verhogen?
Je wil toch niks koken?
Het kookpunt van KVS is bij mijn weten een graad of 130-135. Dat wordt door die druk dus nóg heter.
Zo heet hoeft mijn motortje niet te worden.
Wordt ie ook niet: 79 á 80.
Ook heb ik wel eens, na lekkerij of vervangen van KVS, tijdens het draaien van de motor de dop van het tankje gedraaid om te kijken of het niveau goed bleef.
Dan gebeurt er niets.
Niets.
- sailor wim
Hoi Menno,Marie Christina schreef: Ook heb ik wel eens, na lekkerij of vervangen van KVS, tijdens het draaien van de motor de dop van het tankje gedraaid om te kijken of het niveau goed bleef.
Dan gebeurt er niets.
Niets.
Jouw expansie/overstort/voorraad tankje zit dus na de overstortklep en staat dus alleen onder atmosferische druk.
Dit zou je kunnen controleren of er een radiatordop op het tankje zit of een gewoon dopje met een gaatje.
@ Steve,
Ik heb vorige winter op de WSV pont een cv expansie vat bij geplaatst met een voordruk van een 0.5 Bar.
Nu geen kannetjes met slangetjes meer nodig.
Wel moet ik vertellen dat de motor Eberspächer verwarming het koelsysteem vergroot heeft omdat er een temp. schakelvat mee is opgenomen in het systeem.
Gr WIm
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Dan gebeurt er niets.
Niets.
Als er druk op zou staan zou het dopje me tegen de kaak moeten schieten toch?[/quote]
Ik heb wel die dop wel tegen mijn bakkus gehadmet een partij heet water en stoom met een warmloper doe voorzichtig en druk
Die dop eerst in voor je hem los draaid of laat de boel eerst afkoelen als het tankje heet is. Het is bij mij goed afgelopen omdat ik overboord ben gegaan inkoelwater maar mijn bakkus was wel drie weken zwart!!!
Dan gebeurt er niets.
Niets.
Als er druk op zou staan zou het dopje me tegen de kaak moeten schieten toch?[/quote]
Ik heb wel die dop wel tegen mijn bakkus gehadmet een partij heet water en stoom met een warmloper doe voorzichtig en druk
Die dop eerst in voor je hem los draaid of laat de boel eerst afkoelen als het tankje heet is. Het is bij mij goed afgelopen omdat ik overboord ben gegaan inkoelwater maar mijn bakkus was wel drie weken zwart!!!
Vaar mij gerust voorbij, te loever of te lij,ik zal er ook wel komen!
- Marie Christina
Dank voor de waarschuwing Carel.Carel-k schreef:Ik heb wel die dop wel tegen mijn bakkus gehadmet een partij heet water en stoom met een warmloper doe voorzichtig en druk
Dit wellicht ook voor anderen.
Maar voor ik dat soort dingen doe neem ik de omstandigheden wel in ogenschouw, hoor.
Er zijn zo van die dingen, die doé je gewoon niet.
Je inspecteert de schroef niet terwijl de motor draait.
Je haalt geen buitenboordwaterslang los zonder tien keer gecontroleerd te hebben of de afsluiter dicht zit.
Je werkt niet aan het stroomsysteem zonder het massaslot even uit te zetten.
En je draait geen koelwaterdopje los terwijl je kunt vermoeden dat er druk op staat.
Even koppie erbij houden op dat soort momenten.
Altijd goed.

toen vorig jaar mijn temperatuur alarm begon te piepen zachtjes, heb ik heb direct stationair gezet, en het luik open getrokken.
Er was toen veel kvs uitgegooid (door een luchtbel bleek later die niet meer terug gekomen is)
Ook ik heb toen de dop (voorzichtig) los gehaald met draaiende motor omdat ik dacht dat die leeg zou zijn.
Nivo was vol.... , geen gesis van druk, en geen spuiterij o.i.d.
Dat hoef ik bij m'n auto niet te flikken denk ik, dan hoor je duidelijk sissen, en wellicht spuit het er ook uit.
Er was toen veel kvs uitgegooid (door een luchtbel bleek later die niet meer terug gekomen is)
Ook ik heb toen de dop (voorzichtig) los gehaald met draaiende motor omdat ik dacht dat die leeg zou zijn.
Nivo was vol.... , geen gesis van druk, en geen spuiterij o.i.d.
Dat hoef ik bij m'n auto niet te flikken denk ik, dan hoor je duidelijk sissen, en wellicht spuit het er ook uit.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
- varg
- Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ik heb ooit geleerd om altijd een flinke doek over de dop te leggen voor je hem probeert los te draaien. Jong geleerd.....
Arnold
Arnold