Hey allen,
bij Ikea ledstripjes gescoord met ledjes van 0.03A .
Daar zit een transfootje bij van 220v naar 24v gelijkstroom. Zou het kwaad kunnen om dat op het boordnet 24V aan te sluiten ?
Die spanning loopt wel op tot bijna 28V, kan dat kwaad voor zo'n LED's??
Vind het een beetje gek om eerst met de omvormer van 24V naar 220 V te gaan en dan weer terug naar 24V...
Of is er een ander belet dat ik over t hoofd zie ?
thanks !
groetjes, Dirk
24V LED strips
Moderators: sailor wim, frank
-
- Info: Burcht/Zwijndrecht bij Antwerpen.
Dartsailer 30:
Bouwjaar 1979 - Polyester
Holland boat compagnie - Ontwerp De Vriesch lentz
Waterverplaatsing 7000 Kg waarvan 2350 ballast
Diepgang 1.25 breedte 3.10 lengte 9.15 masthoogte 12.50.
Motor Perkins 4108 49Pk met paragon keerkoppeling.
Ligplaats
zomer: Oranjeplaat Arnemuiden
winter : Burcht MAWBrabo
www.beekvaarders.be - Contacteer:
Re: 24V LED strips
Om ledstrips op 12 of 24 volt te gebruiken is het raadzaam om er een bescherming tussen te plaatsen zodat ze de exacte spanning krijgen waarvoor ze dienen.
Het zal werken rechtstreeks op 24 volt maar bij overspanning gaat de levensduur zeer snel achteruit, een begrenzer kost ongeveer 15 euro afhankelijk van hoeveel watt leds hij moet kunnen voeden .
Ledlampjes hebben gewoonlijk een driver ingebouwd die tussen 12 en 30 volt kan werken ...die hebben dus dat probleem niet.
Het zal werken rechtstreeks op 24 volt maar bij overspanning gaat de levensduur zeer snel achteruit, een begrenzer kost ongeveer 15 euro afhankelijk van hoeveel watt leds hij moet kunnen voeden .
Ledlampjes hebben gewoonlijk een driver ingebouwd die tussen 12 en 30 volt kan werken ...die hebben dus dat probleem niet.
Iedereen is een genie !
Maar wanneer je een vis afrekent op zijn kunde om in een boom te klimmen denkt hij heel zijn leven dat hij dom is...
Maar wanneer je een vis afrekent op zijn kunde om in een boom te klimmen denkt hij heel zijn leven dat hij dom is...
Heb destijds bij de Action zo'n zelfde rol led verlichting gekocht met afstand bediening om het licht te kunnen dimmen. Heb de verlichting toen in een TL armatuurtje geplakt en de trafo 220-24v gewoon weg geknipt en aangesloten op het 24v systeem. Tot op heden brand de verlichting nog steeds en niet gehoord dat het stuk gegaan is. de 24 volt is hier ook eigenlijk 28volt, maar na een tijdje zakt de spanning naar 25-26 volt. S'morgens is de spanning rond de 20 volt.
gr Ed
gr Ed
-
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Je kunt er ook een dimmer tussen zetten, vaak zijn ze ('s avonds iig) te fel
deze heb ik nog niet geprobeerd (weet niet of ze instelling onthouden:
www.ebay.com/itm/331711865265
Deze heb ik meerdere van in gebruik, werken prima:
www.ebay.com/itm/252319673973
deze heb ik nog niet geprobeerd (weet niet of ze instelling onthouden:
www.ebay.com/itm/331711865265
Deze heb ik meerdere van in gebruik, werken prima:
www.ebay.com/itm/252319673973
thanks voor de tips!!
groetjes, Dirk
groetjes, Dirk
-
Wij gebruiken op meerdere plekken ook 24 v ledstrips, wel de "waterdicht" gesealde versie in warm wit overigens..
Boven het aanrecht gebruiken we het met een dimmertje, maar ook op een paar plekken gewoon koud aan de accu.
Tot op heden zonder problemen, je moet ook weten dat in die ledstrips ook weerstanden zijn opgenomen en er wel enige marge is waarin het werkt, en vooral blijft werken.
Wat je kan doen, is de ledstrips die je wilt gebruiken op een 24 volt accu systeem (enkel de accu is niet je probleem) eerst aansluiten via een ampere meter op de bijgeleverde (230-24) voeding, en meten welke stroom er loopt.
Vervolgens het spul op de accu (en lader) zodat je tegen die 28-29 volt aan komt, en kijken wat dan je stroom is, als dat op eens veel toeneemt, dan kan je iets verwachten op warmte, en of levensduur..
Ik heb goede ervaringen met (puls breedte ?) dimmertjes, kosten niet veel, voorbeeldje;
http://csimg.koopkeus.nl/srv/NL/0000505 ... of-24v.jpg
Boven het aanrecht gebruiken we het met een dimmertje, maar ook op een paar plekken gewoon koud aan de accu.
Tot op heden zonder problemen, je moet ook weten dat in die ledstrips ook weerstanden zijn opgenomen en er wel enige marge is waarin het werkt, en vooral blijft werken.
Wat je kan doen, is de ledstrips die je wilt gebruiken op een 24 volt accu systeem (enkel de accu is niet je probleem) eerst aansluiten via een ampere meter op de bijgeleverde (230-24) voeding, en meten welke stroom er loopt.
Vervolgens het spul op de accu (en lader) zodat je tegen die 28-29 volt aan komt, en kijken wat dan je stroom is, als dat op eens veel toeneemt, dan kan je iets verwachten op warmte, en of levensduur..
Ik heb goede ervaringen met (puls breedte ?) dimmertjes, kosten niet veel, voorbeeldje;
http://csimg.koopkeus.nl/srv/NL/0000505 ... of-24v.jpg