stevedem schreef:Aquanaut schreef:
Oh en er hoeven niet perse zekeringen tussen hoor, die krijg je er toch niet uit...
Aquanaut
Waarom niet Mark ?
Ik neem aan dat de kabels door een dak gevoerd worden,
met kans op slijtage van de mantel daardoor, dan kan je wellicht sluiting krijgen lijkt mij (kans is klein doch)
Ik heb de plus wel met 10a gezekerd.
Bij een solar installatie met solar laadregelaar ligt de pv spanning galvanisch gescheiden van de batterijspanning.
Oftewel als je een kapotte mantel zou hebben in de plus van de PV is het potentiaalverschil tussen deze geleider en de scheepsmassa 0 en zal er geen stroom gaan lopen, zelfs niet als de scheepsmassa aan de min van de accu ligt (is het geval in 80% van de installaties)
Het zelfde geldt voor een een onbedoelde verbinding tussen min van de PV en de massa van het schip.
Nu het scenario dat de PV plus en min op enig moment elkaar zouden raken voordat ze bij de regelaar zijn.
Een zonnepaneel is een stroomgenerator met een maximum op te brengen vermogen.
In een grafiek ziet dat er bijvoorbeeld zo uit:

Zodra de PV plus en min elkaar raken is de weerstand nul en klapt de spanning naar nul, hierdoor stijgt de stroom naar Imax.
Helemaal links in de grafiek. I x 0 =0
Het vermogen is nu weg en de geleverde stroom is nooit hoger geweest dan de Isc (kortsluitstroom)
Stel dat je de zekering deze waarde zou geven dan gaat hij er nooit uit, immers een zekering moet een flinke overstroom krijgen om te bezwijken.
Kies je de waarde ruim onder de Isc dan gaat hij er tijdens normaal bedrijf uit.
Hieruit kun je concluderen dat het niet nodig is om een zekering te plaatsen tussen de PV panelen en de regelaar.
Overigens geldt dit ook voor een zekering achter een omvormer (DC/AC) indien gewenst wil ik dat ook nog wel toelichten.