Scheidingstrafo-aarde.
Moderators: sailor wim, frank
- Eduard
- Info: Priok, Amsterdammertje, 14.20 l, 3.20 b, 1.25 d, 2.70h/1.95h. Bouwjaar 1925. Werf: Stoel en Witsche te Alkmaar. Scania Vabis D8 127pk, Twindisk 3:1. Ligplaats: Amsterdam (Amstel).
Scheidingstrafo-aarde.
Er is op internet èn op dit forum ongelooflijk veel te vinden over het juiste gebruik en de installatie van een scheidingstrafo gecombineerd met aardlekschakelaar etc. Zòveel dat ik er niet meer uit kom. In principe wil ik het vrij eenvoudig houden; sinds kort heb ik via een woonboot achter mij stroom. Die wil ik gebruiken om een paar acculaders mee te voeden en af en toe wat elektrisch gereedschap, dat is het. Er komt dus een kabel aan boord die ik aansluit op de primaire kant van de scheidingstrafo maar ik weet niet waar de aarde draad naar toe moet, op de trafo zit noch aan de primaire kant, noch aan de secundaire kant een aansluiting voor de aarde. Mijn vraag is dus hoe en waar dat ding aan te sluiten gecombineerd met aardlek en eventueel zekering. In de boot heb ik geen 220, tenzij ik voor opladers via een omvormer wat telefoon en ipad opladers wil voeden, of, de enkele keer dat ik in een haven walstroom heb dat zonder die omvormer (300 watt) wil doen. Dan kan ook meteen de Waeco koelbox even op 220. Foto van de scheidingstrafo te zien bij het draadje 'einde oefening'. Groet, Eduard.
Re: Scheidingstrafo-aarde.

ff plaatje van Google geplukt. Vergeet de rode jumper en laat de randaarde (PE Shore) vanaf je walstroomkabel los. Softstart is optioneel. Bij mijn 2kVA trafo geen softstarter en ook nog nooit problemen gehad. Verbinding J33 - J21 moet er wel in. Knoop de groen/gele scheepsaarde aan de min van je accu's, aan de scheepshuid en aan de randaarde contacten van je stopcontacten. Met L+N secundair ga je naar een aardlekschakelaar 30mA en naar 1 of meerdere installatie-automaten. That's all.
Gr.
Erik
- Eduard
- Info: Priok, Amsterdammertje, 14.20 l, 3.20 b, 1.25 d, 2.70h/1.95h. Bouwjaar 1925. Werf: Stoel en Witsche te Alkmaar. Scania Vabis D8 127pk, Twindisk 3:1. Ligplaats: Amsterdam (Amstel).
Erik, ik vertaal je uitleg voor de zekerheid nog even naar elektrakleutertaal: de aarde van mijn walkabel gebruik ik niet, die knip ik in de trafo-kast gewoon af. De softstart negeer ik ook. De aarddraad voor de secundaire kant maak ik ergens aan het 'chassis' van de trafo vast door bv een moer van van de bout waarmee het geheel op de isolatie-plaat vast zit los te draaien en daaronder met een kabeloog de aardedraad te bevestigen, diezelfde draad moet ook naar de N van de secundaire trafokant (hoe weet ik dat ik de N en niet de L te pakken heb (beide draden zijn bruin))? Diezelfde draad gaat ook naar de min van mijn accu's, de scheepshuid en de randaarde van mijn contactdoos. (volgens mij zijn min van de accu's en de scheepshuid al met elkaar verbonden?) Dan nog een aardlekschakelaar tussen L en N secundair. En een installatie-automaat zit ook gewoon tussen die L en N in? (ik ben nu eenmaal een elektrakleuter) En wat betreft de L en de N, betekent het dat ik aan boord van de woonboot waar mijn kabel is aangesloten moet checken of de 'gewone' twee pins randaarde stekker de blauwe en de bruine draad op de juiste pin zit? En dus ook moet checken of aan de andere kant van mijn kabel bij de CEE contrastekker de draden ook op de juiste plek zitten?
Tot slot nog een vraag over de vorige (verdronken) scheidingstrafo: het lijkt er op dat dat een losstaande kast is geweest waar aan de ene kant de walstroom binnen kwam en aan de buiten kant twee randaarde wandcontactdozen zaten geschroefd. Voor zover ik kon zien geen verbinding met aarde van het schip, ook geen aardlekschakelaar en installatie-automaat. Was dat dus een onzin ding? Het leek een soort mobiele trafo-kast bedoeld om overal neer te zetten (dikke rubberen poten, een handvat boven op en een afsluitbare deur). Groet, Eduard.
Tot slot nog een vraag over de vorige (verdronken) scheidingstrafo: het lijkt er op dat dat een losstaande kast is geweest waar aan de ene kant de walstroom binnen kwam en aan de buiten kant twee randaarde wandcontactdozen zaten geschroefd. Voor zover ik kon zien geen verbinding met aarde van het schip, ook geen aardlekschakelaar en installatie-automaat. Was dat dus een onzin ding? Het leek een soort mobiele trafo-kast bedoeld om overal neer te zetten (dikke rubberen poten, een handvat boven op en een afsluitbare deur). Groet, Eduard.
- FransvanNispen
Neen, bij je nieuwe trafo zie je staan Primair, hier een bruine en een blauwe draad, ( walkant)(hoe weet ik dat ik de N en niet de L te pakken heb (beide draden zijn bruin))?
en je ziet secundair blauw en bruin (scheepskant).
Primair is de aansluiting niet van belang(maakt dus niet uit hoe je de stekker er in plugt)
Secundair zorgt de trafo dat de nul op blauw zit en de fase op bruin, dit zit dus altijd goed.
Was de oude trafo voor jan doedel??, neen ook niet helemaal, men was gescheiden van de wal, daar ging het om.
zie het als het "scheerstopcontact" wat men vroeger in de douche had.
Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
O.k.Eduard schreef:Erik, ik vertaal je uitleg voor de zekerheid nog even naar elektrakleutertaal: de aarde van mijn walkabel gebruik ik niet, die knip ik in de trafo-kast gewoon af. De softstart negeer ik ook.
L en N secundaire kant trafo willekeurig te kiezen, maakt niet uit. Degene die je met aarde verbind word N (nul, blauw), de andere draad word L (fase, bruin). Beste is om de aarde vanaf trafo te laten uitkomen op een centrale aardrail, een strip met een stuk of 5 boutjes. op de aardrail sluit je ook het scheepsstaal en de minpool accu(s) aan.De aarddraad voor de secundaire kant maak ik ergens aan het 'chassis' van de trafo vast door bv een moer van van de bout waarmee het geheel op de isolatie-plaat vast zit los te draaien en daaronder met een kabeloog de aardedraad te bevestigen, diezelfde draad moet ook naar de N van de secundaire trafokant (hoe weet ik dat ik de N en niet de L te pakken heb (beide draden zijn bruin))? Diezelfde draad gaat ook naar de min van mijn accu's, de scheepshuid en de randaarde van mijn contactdoos. (volgens mij zijn min van de accu's en de scheepshuid al met elkaar verbonden?)
Ja, en dan vanuit de automaat verder de installatie in. De aarde loopt in 1 stuk vanaf de trafo je installatie in.En een installatie-automaat zit ook gewoon tussen die L en N in?
Dat maakt geen r**t uit.En wat betreft de L en de N, betekent het dat ik aan boord van de woonboot waar mijn kabel is aangesloten moet checken of de 'gewone' twee pins randaarde stekker de blauwe en de bruine draad op de juiste pin zit?
Zoals 'ie aangesloten zat wel. Voor je veiligheid wil je een verbinding tussen de randaarde vanuit de walstroomkabel met het scheepsstaal. Zo kan er nooit een vervelend/pijnlijk/dodelijk potentiaalverschil komen te staan tussen het scheepsstaal en de metalen omkasting van bijv. je acculader. Zou je echter de randaarde van de walstroom rechtstreeks aan het scheepsstaal knopen dan komen er problemen met galvanische corossie, vandaar dat er een scheidingstrafo tussen hoort te zitten.Was dat dus een onzin ding?
Gr.
Erik
- Eduard
Duidelijk, nu ook voor de elektrokleuter. Hartelijk dank. Groet, Eduard.
Zo duidelijk en begrijpelijk als nu, heb ik het nog niet eerder gezien.
(ondanks ik wel een beetje stroom verstand heb.) 

groet Terpstra / SAMBEEK
- FransvanNispen
Ja klopt,
Erik heeft het goed in de hand om op papier iets duidelijk te maken.
Ik vergeet dikwijls de helft.
, ik denk net niet simpel genoeg , denk ik.....
In de praktijk laat ik alles zo zien, als ik uitteken voor iemand anders ook, maar zo vertellen
Maar het is goed dat we zulke mensen hier hebben, ieder zijn vak.
Ik heb al eerder gezegt: wij met zijn allen hier weten alles
Groet
Frans
Erik heeft het goed in de hand om op papier iets duidelijk te maken.
Ik vergeet dikwijls de helft.

In de praktijk laat ik alles zo zien, als ik uitteken voor iemand anders ook, maar zo vertellen

Maar het is goed dat we zulke mensen hier hebben, ieder zijn vak.
Ik heb al eerder gezegt: wij met zijn allen hier weten alles

Groet
Frans

- Eduard
Nog even voor alle duidelijkheid: de aarde van de walstroomkabel wordt dus nìet gebruikt. Begrijp ik dat goed? Groet, Eduard.Zo kan er nooit een vervelend/pijnlijk/dodelijk potentiaalverschil komen te staan tussen het scheepsstaal en de metalen omkasting van bijv. je acculader. Zou je echter de randaarde van de walstroom rechtstreeks aan het scheepsstaal knopen dan komen er problemen met galvanische corossie, vandaar dat er een scheidingstrafo tussen hoort te zitten.
- Eduard
Zie je wel, ooit wordt het misschien nog wel wat met die electr-analphabeten.... Nogmaals hartelijk dank. Groet, Eduard.
-
Een paar maanden terug een cursus gehad over dit onderwerp.
En de powerpoint presentatie per email mee gehad.
https://www.wetransfer.com/downloads/e8 ... 736/13b41b
Link aanklikken en downloaden.
Succes met de studie
Gr Louis.
En de powerpoint presentatie per email mee gehad.
https://www.wetransfer.com/downloads/e8 ... 736/13b41b
Link aanklikken en downloaden.
Succes met de studie

Gr Louis.
Voor elk probleem is er een oplossing,dus dat is het probleem niet.
De oplossing,dat is het probleem.
De oplossing,dat is het probleem.
- Eduard
Bedankt Louis, ben meteen begonnen met de studie ! Groet, Eduard.
- FransvanNispen
Kijk, da benne leuke dinge.
gelijk in m`n bewaarmappie gedownload.
Frans
gelijk in m`n bewaarmappie gedownload.
Frans