Watergekoelde uitlaatcollector bouwen

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Happydart
Berichten: 121
Lid geworden op: ma 21 sep 2015 21:54
Locatie: Burcht
Info: Burcht/Zwijndrecht bij Antwerpen.
Dartsailer 30:
Bouwjaar 1979 - Polyester
Holland boat compagnie - Ontwerp De Vriesch lentz
Waterverplaatsing 7000 Kg waarvan 2350 ballast
Diepgang 1.25 breedte 3.10 lengte 9.15 masthoogte 12.50.
Motor Perkins 4108 49Pk met paragon keerkoppeling.
Ligplaats
zomer: Oranjeplaat Arnemuiden
winter : Burcht MAWBrabo
www.beekvaarders.be
Contacteer:

Watergekoelde uitlaatcollector bouwen

Bericht door Happydart »

Eindelijk klaar met deze toch wel veel uren kostende klus, het vooraf denken, luisteren, filteren en mezelf informeren over de verschillende RVS staalsoorten alleen al was zeer tijdrovend maar het resultaat is er.
Ik heb het verslag met foto's maar op mijn eigen stukje internet gezet mogelijk is er iemand nog wat mee al is het ter inspiratie :wink:
http://blog.beekvaarders.be/#post7
Afbeelding
Iedereen is een genie !
Maar wanneer je een vis afrekent op zijn kunde om in een boom te klimmen denkt hij heel zijn leven dat hij dom is...
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2709
Lid geworden op: vr 30 nov 2007 23:53
Locatie: Den Haag

Re: Watergekoelde uitlaatcollector bouwen

Bericht door sailor wim »

Hoi George,
Daar is menig uurtje in gaan zitten.
Als iets dan niet meer te koop is en je kan het zelf maken dan mag een beetje fierheid ook aanwezig zijn.
Gr Wim.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 293
Lid geworden op: do 22 nov 2007 07:01
Locatie: Tienen(B)

Re: Watergekoelde uitlaatcollector bouwen

Bericht door Dirk »

dat iet er inderdaad een knap stukje werk uit, om al die aansluitingen passend te krijgen ...
groetjes, Dirk
Happydart
Berichten: 121
Lid geworden op: ma 21 sep 2015 21:54
Locatie: Burcht
Info: Burcht/Zwijndrecht bij Antwerpen.
Dartsailer 30:
Bouwjaar 1979 - Polyester
Holland boat compagnie - Ontwerp De Vriesch lentz
Waterverplaatsing 7000 Kg waarvan 2350 ballast
Diepgang 1.25 breedte 3.10 lengte 9.15 masthoogte 12.50.
Motor Perkins 4108 49Pk met paragon keerkoppeling.
Ligplaats
zomer: Oranjeplaat Arnemuiden
winter : Burcht MAWBrabo
www.beekvaarders.be
Contacteer:

Re: Watergekoelde uitlaatcollector bouwen

Bericht door Happydart »

Dirk schreef:dat iet er inderdaad een knap stukje werk uit, om al die aansluitingen passend te krijgen ...
groetjes, Dirk
Dat was inderdaad het probleem Dirk, de slang verbindingen zijn maximaal 7cm met de overlap(klemstuk) inbegrepen , dus veel ruimte voor verschuiving is er niet, maar hij past en het was een plezant project !
Iedereen is een genie !
Maar wanneer je een vis afrekent op zijn kunde om in een boom te klimmen denkt hij heel zijn leven dat hij dom is...
Wouter
Berichten: 407
Lid geworden op: di 29 okt 2013 16:49
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: Watergekoelde uitlaatcollector bouwen

Bericht door Wouter »

Mooi werk!
JanSr
Berichten: 280
Lid geworden op: di 08 okt 2013 13:06

Re: Watergekoelde uitlaatcollector bouwen

Bericht door JanSr »

Ook vaak gedaan. Inmiddels een vrij vlotte methode gevonden, ik zal eens wat betere foto's maken.
Het gaat hier om een 1,4 liter VW Polo dieseltje.
Ik begin met een strip met gaten die op de uitlaatgaten van de cilinderkop passen. Mits dik genoeg kan je die na het lassen zo nodig vlakken.
Daarop pijpjes lassen.
Daaroverheen een RVS plaat met passende gaten schuiven. Deze plaat tegen de strip aan schuiven.
Dan de uitlaatpijp met 4 passende gaten tegen de pijpjes lassen.

Daarna de RVS plaat naar de uitlaatpijp schuiven.
Dan een u-vormig omgezet stuk RVS plaat van de buitenzijde daar aan vasthechten. Het samenstel justeren tot de uitlaat in het midden zit.
Nu de pijpjes aan de plaat lassen Als die lang genoeg werden gekozen kan dat vrij gemakkelijk.
Voor-en achterzijde volgen uit de foto's.
Bij voorkeur AISI 304L of 316L
Met deze bouwwijze houd je de vervormingen goed in de hand.

Voor 2 , 3 en zescilinders werkt dit evenzo.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 2074
Lid geworden op: vr 14 mar 2014 11:50
Locatie: Cuijk

Re: Watergekoelde uitlaatcollector bouwen

Bericht door paure nesci »

Mooi gedaan, ik heb t ook wel eens met een psa XUD motor gedaan, werkte prima, :D maar waar ik nu benieuwd naar ben, hoe maak je zelf het bellhouse, :shock:
ik wil een isuzu 1,5 d mariniseren , hoe die koppeling mooi uit te lijnen ?
ik heb een z.g.a.nieuwe isuzu en ook een z.g.a.nieuwe hurth hbw 15-2r met bellhouse voor indenor.
als t maar n beetje uit lijn is zal het demperplaten vreten :x

gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Happydart
Berichten: 121
Lid geworden op: ma 21 sep 2015 21:54
Locatie: Burcht
Info: Burcht/Zwijndrecht bij Antwerpen.
Dartsailer 30:
Bouwjaar 1979 - Polyester
Holland boat compagnie - Ontwerp De Vriesch lentz
Waterverplaatsing 7000 Kg waarvan 2350 ballast
Diepgang 1.25 breedte 3.10 lengte 9.15 masthoogte 12.50.
Motor Perkins 4108 49Pk met paragon keerkoppeling.
Ligplaats
zomer: Oranjeplaat Arnemuiden
winter : Burcht MAWBrabo
www.beekvaarders.be
Contacteer:

Re: Watergekoelde uitlaatcollector bouwen

Bericht door Happydart »

JanSr schreef:Ook vaak gedaan. Inmiddels een vrij vlotte methode gevonden, ik zal eens wat betere foto's maken.
Het gaat hier om een 1,4 liter VW Polo dieseltje.
Ik begin met een strip met gaten die op de uitlaatgaten van de cilinderkop passen. Mits dik genoeg kan je die na het lassen zo nodig vlakken.
Daarop pijpjes lassen.
Daaroverheen een RVS plaat met passende gaten schuiven. Deze plaat tegen de strip aan schuiven.
Dan de uitlaatpijp met 4 passende gaten tegen de pijpjes lassen.

Daarna de RVS plaat naar de uitlaatpijp schuiven.
Dan een u-vormig omgezet stuk RVS plaat van de buitenzijde daar aan vasthechten. Het samenstel justeren tot de uitlaat in het midden zit.
Nu de pijpjes aan de plaat lassen Als die lang genoeg werden gekozen kan dat vrij gemakkelijk.
Voor-en achterzijde volgen uit de foto's.
Bij voorkeur AISI 304L of 316L
Met deze bouwwijze houd je de vervormingen goed in de hand.
Bij u gaat de koeling er doorheen, is dit buiten of kielkoeling ?
Bij ons Perkins 4108 motortje is het de intercooler met koelvloeistof , ik vraag het maar omdat ik graag wil weten wanneer je er zout buitenwater doorjaagt hoe lang het stuk dan heel blijft , clubgenoot vroeg me hiernaar ...
Iedereen is een genie !
Maar wanneer je een vis afrekent op zijn kunde om in een boom te klimmen denkt hij heel zijn leven dat hij dom is...
JanSr
Berichten: 280
Lid geworden op: di 08 okt 2013 13:06

Re: Watergekoelde uitlaatcollector bouwen

Bericht door JanSr »

Buitenwater achtereenvolgens door de uitlaat en alle andere koelers (koelvloeistof, motorolie, keerkoppeling).
Indien je veel op zout zit is RVS 316L aan te bevelen.
Dat koelwater blijft vrij koud, ca handwarm, dus geen last van kalkafzetting.
Je kan uiteraard twisten over de volgorde van de koelers
Bij mij steeds de weg van de minste weerstand, dus de gemakkelijkste.

Drinkwaard levert handige combinaties van uitlaatkoeling/expansievat. Die zijn van gewoon staal, het buitenwater loopt daar door een koperen pijpenbundel. Die koelt de koelvloeistof die dan ook weer de uitlaat en de rest koelt.
Plaats reactie