nieuwe gasleiding
Moderators: sailor wim, frank
-
- Info: Op onze site, www.deheavymetal.nl lees je ons blog. Nu al meer den 5 jaar zeilen. Vooral in de Carieb. Altijd warm
- Contacteer:
nieuwe gasleiding
Mag ik mijn oude gasslangen vervangen door nieuwe oranje gasslangen productiejaar 2015 of 2016 en die met slangenklemmen vastzetten of mag het tegenwoordig alleen nog maar met kant en klaar gekochte geperste knelfittingen op korte leidingen? Dit ivm verzekering en vertrek met de boot naar het buitenland. Zijn er wetten voor?
- KarelE
- Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk
Re: nieuwe gasleiding
Alles over gas aan boord in info20m
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Kermit the Frog.
- FransvanNispen
Wil je het goed doen?
Aangeperste koppelingen.
wil je het beter doen.
Stalen mantel leidingen, deze zijn niet veel duurder, en hoeven niet meer vervangen te worden.
en natuurlijk alle andere regeltjes volgen uit info20m
kijk hier ook ff.
http://www.gaswinkel.com
Groet
Frans
Aangeperste koppelingen.
wil je het beter doen.
Stalen mantel leidingen, deze zijn niet veel duurder, en hoeven niet meer vervangen te worden.
en natuurlijk alle andere regeltjes volgen uit info20m
kijk hier ook ff.
http://www.gaswinkel.com
Groet
Frans

Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
- frank
- Site Admin
- Contacteer:
Hoe was het ook alweer, met al die gekke regeltjes en indianenverhalen kun je beter op houtskool gaan koken denk ik...
Lees de algemene voorschriften en gooi die door een versleten geheugenfilter, daar komt dan een werkbaar concept uit heb ik gemerkt.
Ik heb jaren onder SI gevaren en alles steeds netjes laten keuren, nooit een gevaar of probleem gehad als je maar regelmatig zelf inspecteert. Bij een nieuwe installatie mag je geen slang meer gebruiken hoorde ik, bestaande installatie mag een slang met klemmen gebruikt worden waarbij en let dan even op het jaartal er eigenlijk niet toe doet. Je moet het natuurlijk niet te gek maken. Het gaat om het constateren van zichtbare veroudering. Bij twijfel vervangen.
Mijn hogedrukslang tussen fles en speciale SI gekeurde regelaar met afblaasventiel is inmiddels meer dan 25 jr oud en ieder jaar constateer ik smetteloze conditie hoewel ik al jaren een vervanger klaar heb liggen. Gaat gewoon om de kwaliteit van het materiaal, goedkoop is duurkoop. En om de zoveel jaar complete keuring via een meetnippel in het systeem en controle gebruikers en nooit een probleem. Als je veel buitenland vaart kom je met gas het verste want gasflessen kun je overal ter wereld en omstreken krijgen.
Ik heb altijd medelijden met schippers die alleen op een generator kunnen koken en dan gebeurt daar wat mee en Leiden of nog verder is in last. Kennis van me was onderweg naar Berlijn en een en al ellende met zijn Panda generator, dus zelfs geen koffie en zo... Nee, ik ga graag aan het gas
Lees de algemene voorschriften en gooi die door een versleten geheugenfilter, daar komt dan een werkbaar concept uit heb ik gemerkt.
Ik heb jaren onder SI gevaren en alles steeds netjes laten keuren, nooit een gevaar of probleem gehad als je maar regelmatig zelf inspecteert. Bij een nieuwe installatie mag je geen slang meer gebruiken hoorde ik, bestaande installatie mag een slang met klemmen gebruikt worden waarbij en let dan even op het jaartal er eigenlijk niet toe doet. Je moet het natuurlijk niet te gek maken. Het gaat om het constateren van zichtbare veroudering. Bij twijfel vervangen.
Mijn hogedrukslang tussen fles en speciale SI gekeurde regelaar met afblaasventiel is inmiddels meer dan 25 jr oud en ieder jaar constateer ik smetteloze conditie hoewel ik al jaren een vervanger klaar heb liggen. Gaat gewoon om de kwaliteit van het materiaal, goedkoop is duurkoop. En om de zoveel jaar complete keuring via een meetnippel in het systeem en controle gebruikers en nooit een probleem. Als je veel buitenland vaart kom je met gas het verste want gasflessen kun je overal ter wereld en omstreken krijgen.
Ik heb altijd medelijden met schippers die alleen op een generator kunnen koken en dan gebeurt daar wat mee en Leiden of nog verder is in last. Kennis van me was onderweg naar Berlijn en een en al ellende met zijn Panda generator, dus zelfs geen koffie en zo... Nee, ik ga graag aan het gas

gr FRank
\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //

En voor de liefhebber is er spiritus!frank schreef:Nee, ik ga graag aan het gas

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
-
- Info: Op onze site, www.deheavymetal.nl lees je ons blog. Nu al meer den 5 jaar zeilen. Vooral in de Carieb. Altijd warm
- Contacteer:
Ik kan aan de slag!!
- quichot
- Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639
Beetje een zijspoortje, maar met deze tekst begint de brochure 'gas aan boord':
Een goed aangelegde gasinstallatie is zeer veilig.
Dat lijkt me terecht.
De bekende oranje slangen met jaartal mogen (op schepen >20 mtr) niet meer. Slangen met aangeperste koppelingen en bewapening nog wel, maar ze zijn gelimiteerd in lengte, en mogen alleen toegepast worden tussen toestelkraan en toestel, en dan nog alleen als een starre verbinding niet mogelijk is.
Ik ben het met Frank eens: met een gasinstallatie heb je een energiebron aan boord die totaal onafhankelijk is van je stroomvoorziening. Iedereen zal daar z'n eigen visie op hebben, maar ik vind dat een prettig idee als je tijdens je reis een tijdje in the middle of nowhere ligt.
Een goed aangelegde gasinstallatie is zeer veilig.
Dat lijkt me terecht.
De bekende oranje slangen met jaartal mogen (op schepen >20 mtr) niet meer. Slangen met aangeperste koppelingen en bewapening nog wel, maar ze zijn gelimiteerd in lengte, en mogen alleen toegepast worden tussen toestelkraan en toestel, en dan nog alleen als een starre verbinding niet mogelijk is.
Ik ben het met Frank eens: met een gasinstallatie heb je een energiebron aan boord die totaal onafhankelijk is van je stroomvoorziening. Iedereen zal daar z'n eigen visie op hebben, maar ik vind dat een prettig idee als je tijdens je reis een tijdje in the middle of nowhere ligt.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido
Alleen is de Heavy Metal onder de 20 meter, en zal de verzekering waarschijnlijk de CE richtlijnen volgen.
Deze wijken op veel punten af van de SI eisen.
Sterker nog er zijn een aantal complete tegenstellingen.
Zo mogen onder de CE richtlijnen juist weer geen andere als de oranje slangen gebruikt worden, met aangeperste koppelingen.
En productiedatum erop gedrukt, deze mogen voor een hoop verzekeraars dan weer niet ouder zijn als 3 jaar.
Slangen alleen weer op plaatsen waar een vaste verbinding niet mogelijk is (zoals een cardanisch gasstel bijvoorbeeld)
De gasdrukregelaar moet op de fles gemonteerd worden, i.t.t. SI waar hij op een schot moet met een hogedruk slang er tussen.
Je wordt er moe van....
Maar ook ik ben voorstander van gas in het kader van de autonomie.
Aquanaut
Deze wijken op veel punten af van de SI eisen.
Sterker nog er zijn een aantal complete tegenstellingen.
Zo mogen onder de CE richtlijnen juist weer geen andere als de oranje slangen gebruikt worden, met aangeperste koppelingen.
En productiedatum erop gedrukt, deze mogen voor een hoop verzekeraars dan weer niet ouder zijn als 3 jaar.
Slangen alleen weer op plaatsen waar een vaste verbinding niet mogelijk is (zoals een cardanisch gasstel bijvoorbeeld)
De gasdrukregelaar moet op de fles gemonteerd worden, i.t.t. SI waar hij op een schot moet met een hogedruk slang er tussen.
Je wordt er moe van....
Maar ook ik ben voorstander van gas in het kader van de autonomie.
Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
- KarelE
- Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk
Ik ben ook blij met ons gasstel en onze geiser. Bij de geiser in de buurt heb ik een gasmelder zitten (en een koolmonoxidemelder).
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Kermit the Frog.