Iveco Aifo motoren - ervaring?

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Boekel
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Iveco Aifo motoren - ervaring?

Bericht door Boekel »

Heeft er hier iemand ervaring met Iveco Aifo motoren?

Ik kan een 6 cilinder zonder turbo, generatorset in mijn boot zetten, deze heeft slechts 170 draaiuren, maar rookt nogal.

Nu zal ik 'm eerst eens een tijdje flink gaan belasten om te kijken of het beter wordt, maar als mensen de ervaring hebben dat ze vaker roken dan hoef ik daar niet aan te beginnen ;)
Is een noodgenerator geweest, wellicht een verstuiver vast ofzo...of wellicht doen ze dit wel vaker, zijn niet de meest moderne motoren...

Bij koudstart flinke lichtblauw tot witte rookwolk, als ie warm is donkerblauw / zwart bij 1/3 belasting.
Handige Harrie
Contacteer:

Re: Iveco Aifo motoren - ervaring?

Bericht door Handige Harrie »

Ruzie met je 6BT?

Maar ik heb wel eens gekeken naar aifos. Viel me vies tegen water over te vinden valt. Ook mn italiaanse connecties wisten niet veel te vinden
Alles past met een hamer. Zoniet, grotere hamer pakken
Arrejoan
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Bericht door Arrejoan »

[quote="Boekel"]Heeft er hier iemand ervaring met Iveco Aifo motoren?

Wat ik er van weet is dat deze Fiat scheepsdiesels weinig tot niks roken als ze eenmaal warm zijn, behalve bij belastingwissel even een pluim(pje).
Blauwe/zwarte rook bij bedrijfstemperatuur lijkt me een inwendig mankement te zijn verstuivers/kleppen/zuigerveren ?? Als het inderdaad een back-up generator is geweest is dat door langdurige stilstand wel te begrijpen.toen ik nog met mobiele generatoren door de wereld crosste kwamen we ook wel eens dit soort klachten tegen bij motoren die lang "stand-by" gestaan hadden (ook Caterpillar, MTU-mercedes, Iveco-Aifo, Cummins en Daf). Wat langer belasten met een goede olie wil wel eens helpen, maar meestal werk voor de mekanieker. groet Ad
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Boekel
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Contacteer:

Bericht door Boekel »

Bedankt voor de tips,

De Cummins rookt ook :')
KarelE
Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk

Bericht door KarelE »

Mss eens flink laten draaien met een of andere schoonmaaktoevoeging aan de brandstof/olie voordat je van alles open trekt?
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Boekel
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Contacteer:

Bericht door Boekel »

Zo...op de boot gewerkt en getest :)

Na even flink belasten stopte het roken, nu alleen nog boven de 60% belasting:
https://www.youtube.com/watch?v=gNQ2DRHoslc

Bij flinke belasten rookt ie dan wel weer lekker...maar dat zou normaal kunnen zijn? Iemand met meer ervaring die hier wat over weet?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie