Ontpolfte accu

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Gilles
Info: Beurtschip Daan Douwe
Afm: 23.69mx4.45mx1.20m
Mercedes m204B
Brevo 106 koppeling
Ligplaats: Aalst(B)

Ontpolfte accu

Bericht door Gilles »

Na alle bekabeling van de motor te hebben vernieuwd wou ik even de proef op de som nemen en even de motor laten draaien op de startmotor.
Na het voorgloeien dat perfect ging startte ik de motor. Bij het starten schoot de startmotor op het vliegwiel maar meer als tien tanden kon hij niet draaien. Batterijen nog eens nagemeten met de voltmeter: 26 volt en 1,2 ampere. Dan ben ik even naar mijn buurman gelopen om raad en hoeveel hij op zijn accu's had staan en dit was gelijkaardig met mijn accu's. Dan nog eens willen starten en dan gebeurde het, een immens luide knal. Piepende oren en het bovendeksel dat verderop lag. Alles geventileerd en op onderzoek uitgegaan.

Afbeelding

Afbeelding

De ontplofte accu was volledig droog aan de andere kant van de polen, de andere dopjes waren nog helemaal tot aan het goede niveau gevuld.
Ook de andere accu had hetzelfde probleem.

Vorige maand heb ik niveaus nog gecontroleerd en waar nodig bijgevuld met demi water. De accu's hebben in de tussentijd altijd aan een 8 ampere druppel lader gehangen.

Wat is er hier gebeurt? Ik heb 2 x 12 volt 200ah natte batterijen.

Zou ik een fout gemaakt kunnen hebben met de bekabeling?

Volgens de voorschriften van de motor zouden het 105ah batterijen zijn.

Welke batterij schaf ik hierna best aan?

Groeten,

Gilles
johan
Contacteer:

Re: Ontpolfte accu

Bericht door johan »

kapotte cel in de batterij, bij grote belasting kan dat dan dus voorvallen, maar is eigenlijk redelijk zeldzaam.
wat ik me afvraag bij je meting: 26 Volt is ok, maar 1.2 amp??? waar slaat dat op? Wat heb je juist gemeten en waar?

mvg
Johan
ik hield van haar, maar ben het bijna allemaal kwijt...
Gilles
Mercedes m204B
Brevo 106 koppeling

Bericht door Gilles »

Dag Johan,

Ik heb dit gemeten tussen de polen, dacht dat ik daarmee iets meer zou te weten komen.
Elektriciteit en zeker batterijen zijn niet mijn sterkste kant.

Groeten,

Gilles
Aquanaut
Contacteer:

Bericht door Aquanaut »

Als je je multimeter in de A stand tussen de polen steekt zal hij ook wel roken....
Alhoewel er zit gelukkig een zekering in.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
johan
Contacteer:

Bericht door johan »

oei, met een voltmeter kan je geen stroom meten en al helemaal niet op de klemmen van een batterij. In de meetstand voor stroom is de weerstand van een multimeter kwasi nul, wat dus betekent dat je zonder extra weerstand (een lamp bvb ) kortsluiting maakt...Nooit meer doen hoor!
Je meter doet het duidelijk nog, aangezien je ook bij de buur bent gaan meten, maar dat je daar hetzelfde resultaat meet is helemaal bizar te noemen.
Ik denk evenwel niet dat daar de oorzaak van je ontplofte accu te zoeken is, maar helemaal zeker ben ik er toch niet van.

grts
Johan
ik hield van haar, maar ben het bijna allemaal kwijt...
paure nesci

Bericht door paure nesci »

Ik heb bij een bestelbus wel een keer gehad dat de accu ontplofte, bij draaiende motor had ik wat vonkjes gemaakt boven de accu.......
knalgas, boem ! Wat een puinhoop, en overal dat zuur ! Gelukkig niets in de ogen gekregen.....
maar ik vermoed dat er tijdens jou startpoging ook iets gevonkt heeft.......
gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Evert
Contacteer:

Bericht door Evert »

Heb je het zuur dat er ongetwijfeld nog uit is gekomen goed geneutraliseerd? Zwavelzuur is rotspul en kan je zomaar je vlak kosten. Dat hoeft niet nu gelijk te gebeuren. Het kan nog jaren langzaam doorrotten onder invloed van het zuur
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
Gilles
Mercedes m204B
Brevo 106 koppeling

Bericht door Gilles »

Na de ontploffing was er geen zuur te bekennen, misschien omdat de cel al droog was.

Nadat ik de accu naar buiten heb gebracht heb ik wel alles schoongemaakt met een sopje.

Zou het niet kunnen dat die cel is ontploft om dat ze droog was en er veel belasting werd gevraagd?

Wordt er bij een normaal circuit van accu - schakelaar - startmotor - dynamo een zekering geplaatst om kortsluiting tegen te gaan?

Groeten,
Gilles
varg
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Bericht door varg »

neutraliseren accuzuur (het zuur moet 'ergens' gebleven zijn...het verdampt niet)
Emmer met liefst lauw water + half zakje soda. Neutraliseert direct. Kleding ook wassen, de gaatjes zie je pas na een paar dagen.
Na-soppen met schoon water (het ontvet nogal)
Als ik uit mijn oude kennis put: een cel ontploft niet tenzij er knalgas is gevormd+vonkje.
groet
Arnold
Evert
Contacteer:

Bericht door Evert »

Een sopje is tegen zwavelzuur niet genoeg. Je zal daar minstens een stevige base voor moeten gebruiken. Het kan natuurlijk dat de cel al een heel eind droog heeft gestaan. Maar dan had je waarschijnlijk ook een flinke rotte eieren lucht moeten ruiken.
Soda helpt wel. Maar je hebt er echt fli k wat van nodig. Een base ontvet inderdaad heel goed. Maar liever ontvet als gaten. Vooral als er zuur in de bilge is gelopen is het een sluipmoordenaar.
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
Gilles
Mercedes m204B
Brevo 106 koppeling

Bericht door Gilles »

Ik ga zo alles nog eens schoonmaken met soda. In de bilges is er zeker niets gelopen omdat er vloerplaten rondom liggen. Na de ontploffing zag ik ook geen zuur ergens liggen.

Nu is de vraag natuurlijk hoe het verder moet, welke batterij koop ik nu en hoe kunnen de vonken ontstaan zijn?

Ik ga alle bedrading nog eens nalopen want wil natuurlijk niet dat het nog eens gebeurt.

Wat wel bijzonder is dat er ook bij de andere accu overal water instaat tot boven de platen behalve aan rechtse kant niet (tegenover de accupolen).

groeten,

Gilles
frank
Site Admin
Contacteer:

Bericht door frank »

Wanneer ik dat hele verhaal nog eens doorlees dan vallen er twee dingen op.
De bekabeling van de motor is vernieuwd, geen foutje gemaakt ergens??
Dan een druppellader constant aan staan. Is die in orde?
De enige manier waarop een cel kan ontploffen is de aanwezigheid van knalgas en een vonk voor ontsteking.

Een defecte cel in combinatie met constante laadstroom kan het electrolyt (de vloeistof) doen verdampen en omzetten in knalgas.
Wanneer je dan in een slecht geventileerde ruimte gaat starten en ergens komt een vonkje vrij van schakelaar of startmotor of zo dan is het feest.

Dan de opmerking dat de startmotor niet meer dan 10 tandjes draait voor de spanning in elkaar zakt. Ook met een defecte cel kan de spanning netjes 26 volt zijn. Maar het leveren van amperes voor het starten is wat anders. Ik wed dat je bij de start met een multimeter aan de polen een enorme daling in spanning had kunnen meten, er kan maar weinig overblijven. Hij heeft dan dus wel spanning maar geen vermogen.

Wat voor accu's zou je nu gaan nemen vraag je? Is het alleen om te starten of ook voor boordbedrijf? Dat is de keuze tussen start- of semi-tractie.
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Pleysant

Bericht door Pleysant »

Waarom brengt men toch niet het knalgas naar buiten om ongelukken als deze te voorkomen,het kan zo simpel?
Zekerheid voor alles!

Vrg,Ed
FransvanNispen

Bericht door FransvanNispen »

Die vonk komt waarschijnlijk van zijn zelf veroorzaakte volle sluiting, door de Multimeter op Amp. te zetten.
Je trekt de volle capasiteit van de accu. hierbij gaat de eerste de beste cel eraan die achter de aansluitpool zit.

Als ik lees dat de meter gecontroleerd is bij de buurman en hetzelfde aangeeft, is deze meter gelukkig al gedeeltelijk overleden, anders had het weer kunnen gebeuren.

Meten is weten, maar weet wat je meet,
hier is duidelijk iemand gaan meten zonder te weten wat hij doet, met dit resultaat.

weet je niet zeker wat je moet doen, vraag het hier. wij met zijn allen weten alles :shock:

Groet

Frans 8)
Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
KarelE
Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk

Bericht door KarelE »

Wel goed lezen Frans, de ontplosie vond plaats bij een startpoging, niet bij het meten.
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Plaats reactie