oliedruk te hoog?!
Moderators: sailor wim, frank
- quichot
- Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639
oliedruk te hoog?!
Vanmorgen startte ik mijn DAF 575. Motor startte vlot op de koudstartstand. Oliedruk naar 4,5 bij 1200 toeren, stationair tussen de 2 en 3. Voor een koude motor volstrekt normaal. Olie plus filter is halfjaar oud, Shell 15/40. Normaal zakken die waarden iets als de motor op temperatuur komt.
Na een minuut of 10, de motor was inmiddels warm, schoot de oliedruk plotseling helemaal door naar de maximumstand. Je hoorde het wijzertje echt tikken. Daar bleef die stijfbevroren staan. De druk wilde alleen zakken als ik de motor stationair liet draaien, en dan danste het wijzertje woest heen en weer tussen 0 en 3. Bij het geringste beetje gas hup, weer met een klap naar de hoogste stand.
Mijn vraag aan jullie is: wat is hier aan de hand?
Na een minuut of 10, de motor was inmiddels warm, schoot de oliedruk plotseling helemaal door naar de maximumstand. Je hoorde het wijzertje echt tikken. Daar bleef die stijfbevroren staan. De druk wilde alleen zakken als ik de motor stationair liet draaien, en dan danste het wijzertje woest heen en weer tussen 0 en 3. Bij het geringste beetje gas hup, weer met een klap naar de hoogste stand.
Mijn vraag aan jullie is: wat is hier aan de hand?
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido
- buggyrene
- Info: LBD: 9,00- 2,85- 0,9
Max H: 2,50
Motor: VW 1.9 SDI
KK: Paragon, reductie 2:1
Re: oliedruk te hoog?!
Het kan zijn dat het oliedrukklep vast zit doorvervuiling, deze zit na de oliepomp, en regelt de maximale oliedruk.
De regelklep zit in het einde van de persleiding. De motor wordt hierdoor dus gesmeerd met de ingestelde druk.
Motorolie aftappen, en de motor flushen, en opnieuw afvullen met de juiste olie, en filter vervangen.
René
De regelklep zit in het einde van de persleiding. De motor wordt hierdoor dus gesmeerd met de ingestelde druk.
Motorolie aftappen, en de motor flushen, en opnieuw afvullen met de juiste olie, en filter vervangen.
René
onderstuur: je raakt met de voorkant het hek
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
overstuur: je raakt met de achterkant het hek
pk: hoe hard raak je het hek
koppel: hoe lang neem je het hek mee, nadat je het geraakt hebt
- sailor wim
Hoi,
Heb je aan een mechanische oliedruk meter gedacht ter controle ?
Gr WIm
Heb je aan een mechanische oliedruk meter gedacht ter controle ?
Gr WIm
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Dat probleem (ongeveer) heb ik met mijn DAF 1160 gehad. Koude motor 4.5, stationair draaien tot 1200 tr. warme motor +/- 2.5.
Warme motor vanaf 1200-bv max 2150 tr knalde de meter tot aan de begrenzing. (als die er niet had gezeten was ie doorgeslagen.)
Vorig jaar motor na laten kijken (verstuivers, enz.) Heeft monteur een nieuwe druksensor geplaatst en het was over.
Dus misschien oliedruk sensor? (klein lullig pruts ding)
Warme motor vanaf 1200-bv max 2150 tr knalde de meter tot aan de begrenzing. (als die er niet had gezeten was ie doorgeslagen.)
Vorig jaar motor na laten kijken (verstuivers, enz.) Heeft monteur een nieuwe druksensor geplaatst en het was over.
Dus misschien oliedruk sensor? (klein lullig pruts ding)

groet Terpstra / SAMBEEK
- quichot
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
Jullie reacties duiden vrij unaniem op een kapotte druksensor of een vervuild overdrukventiel. Sambeek schetst zelfs exact dezelfde verschijnselen.
Ik ga er van uit dat het euvel vrij eenvoudig zal zijn te verhelpen, maar voor de zekerheid laat ik de druk morgen mechanisch meten.
Uiteraard laat ik weten wat dat oplevert. Dank zover.
Ik ga er van uit dat het euvel vrij eenvoudig zal zijn te verhelpen, maar voor de zekerheid laat ik de druk morgen mechanisch meten.
Uiteraard laat ik weten wat dat oplevert. Dank zover.
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido
Twee draadjes los, sensor losdraaien, zit bij mij ergens nabij olie handpomp. (om carter te legen) Nieuwe sensor vast zetten draadjes er op en
(als daar het probleem vandaan komt
) zou het over moeten zijn.
Dus vrij simpel.
(als daar het probleem vandaan komt

Dus vrij simpel.
groet Terpstra / SAMBEEK
- quichot
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
Re: oliedruk te hoog?! OPGELOST
Onder dankzegging voor jullie suggesties kan ik melden dat de problemen zijn opgelost. Vanmorgen bleek de oliedruk bij mechanische meting volgens het boekje (letterlijk het DAF-handboek) te zijn.
Zowel gever als klokje waren kaduuk. Het klokje versprong een halve bar als je erop tikte, en de gever sloeg op hol als de motor op temperatuur kwam. Beide zijn vervangen door nieuwe, en nu werkt alles weer zoals het ooit bedoeld was.
Wel zonde van het geld; gever en klokje waren pas 36 jaar oud!
Sambeek, de gever zit boven het peilniveau van het carter, dus hoefde niks te worden leeggepompt.
Zowel gever als klokje waren kaduuk. Het klokje versprong een halve bar als je erop tikte, en de gever sloeg op hol als de motor op temperatuur kwam. Beide zijn vervangen door nieuwe, en nu werkt alles weer zoals het ooit bedoeld was.
Sambeek, de gever zit boven het peilniveau van het carter, dus hoefde niks te worden leeggepompt.
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido
Guido
Het blijkt dat je inferieure spullen aan die nederlandse industrie (daf) motor heb hangen.
geert
Het blijkt dat je inferieure spullen aan die nederlandse industrie (daf) motor heb hangen.

geert
- quichot
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
Echt hoor, die moderne rotzooi gaat nog geen 40 jaar mee!walvis schreef:Guido
Het blijkt dat je inferieure spullen aan die nederlandse industrie (daf) motor heb hangen.![]()
![]()
geert

Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido
Is ook niks gedaan met dat moderne spul.
Vroeger, ja toen was alles beter
als de druk opliep trok je toch gewoon de klep open en vloog de stoom je uit de oren.
Mooi dat het zo snel is opgelost Guido.
Groet, Jo

Mooi dat het zo snel is opgelost Guido.
Groet, Jo
Re: oliedruk te hoog?! OPGELOST
Nee je hoeft het carter niet leeg te pompen. Heb ik ook niet gezegd. Ergens nabij olie handpomp. (om carter te legen)quichot schreef:Onder dankzegging voor jullie suggesties kan ik melden dat de problemen zijn opgelost. Vanmorgen bleek de oliedruk bij mechanische meting volgens het boekje (letterlijk het DAF-handboek) te zijn.

In dit geval boven de handel. Inderdaad boven oliepijl. Dat de klok een klap heeft gehad is ook niet vreemd. Bij mij was dat niet het geval.
Mooi dat het weer correct werkt.

groet Terpstra / SAMBEEK
- quichot
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
Sambeek, ik had het te gehaast gelezen, sorry!
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido