Kachel inbouwen, tips ?
Moderators: sailor wim, frank
Kachel inbouwen, tips ?
1 van de "projecten" dit voorjaar is de inbouw van een goede kachel.
Aangezien dit nieuw voor mij is, kan ik wel wat hulp gebruiken.
De bekende merken zijn Webasto en Eberspacher.
Maar ik zie nu ook merken als Planar, welke ongeveer de helft van de prijs zijn http://link.marktplaats.nl/m957711147
Of aanbieders die een nieuwe webasto voor aanzienelijk minder geld aanbieden.
BV een evo 40 voor 1150 , nieuw.
http://link.marktplaats.nl/m1006403102
Ik wil de kachel traploos kunnen regelen,
daarnaast zou het fijn zijn als er een vorstbeveiligingsstand op zit, of indien niet aanwezig, een timer functie waarmee je hem bv elke dag even in laat schakelen.
Ik zat verder te denken aan afsluitbaren lucht uitstroom openingen,
en dan 1 in de achterkajuit, 2 in de stuurhut, en 2 in de voorkajuit.
Of is 1 in elke kajuit ook voldoende ?
En is het wellicht zinvol om er ook 1 in de motorkamer te maken ? zodat je die in de winter open kan zetten om ook daar vorst tegen te gaan ?
kortom,
graag ervaringen met de diverse merken, welke is de betere keuze
welke bediening heb ik nodig voor mijn wensen ?
hoeveel uitstroom openingen per ruimte ?
verse lucht van buiten halen, of van binnenuit ?
Aangezien dit nieuw voor mij is, kan ik wel wat hulp gebruiken.
De bekende merken zijn Webasto en Eberspacher.
Maar ik zie nu ook merken als Planar, welke ongeveer de helft van de prijs zijn http://link.marktplaats.nl/m957711147
Of aanbieders die een nieuwe webasto voor aanzienelijk minder geld aanbieden.
BV een evo 40 voor 1150 , nieuw.
http://link.marktplaats.nl/m1006403102
Ik wil de kachel traploos kunnen regelen,
daarnaast zou het fijn zijn als er een vorstbeveiligingsstand op zit, of indien niet aanwezig, een timer functie waarmee je hem bv elke dag even in laat schakelen.
Ik zat verder te denken aan afsluitbaren lucht uitstroom openingen,
en dan 1 in de achterkajuit, 2 in de stuurhut, en 2 in de voorkajuit.
Of is 1 in elke kajuit ook voldoende ?
En is het wellicht zinvol om er ook 1 in de motorkamer te maken ? zodat je die in de winter open kan zetten om ook daar vorst tegen te gaan ?
kortom,
graag ervaringen met de diverse merken, welke is de betere keuze
welke bediening heb ik nodig voor mijn wensen ?
hoeveel uitstroom openingen per ruimte ?
verse lucht van buiten halen, of van binnenuit ?
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
- Marie Christina
Re: Kachel inbouwen, tips ?
Planar is naar mijn beste weten Tsjechisch.
Niet alleen om de goedkope productie een stuk goedkoper....
De onderdelen zijn dat ook.
Nylon lagers ipv stalen kogellagertjes etc.
Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar als je Webasto of Eberspächer kan veroorloven doe dat dan.
De extra kosten daarvan zullen zich uiten in decennia probleemloos gebruik ipv een paar jaar.
Het aantal uitstromers hangt af van de grootte van de ruimte.
MIjn roef is zo groot als een niet al te grote caravan, en het voorroefje de helft daarvan.
Ze hebben elk één uitstromer en dat is zat in de praktijk.
Zelfs bij vriezend weer is mijn bootje na een kwartier - 20 minuten lekker warm.
De aanzuig zou ik altijd van buiten nemen.
Dit ivm aanvoer van verse lucht.
(Er zit n.l. ook een ventilatiestand op de kachel.)
Ook bij verwarmen is verse lucht beter.
(Zet in je auto de boel maar eens op recirculeren. Binnen no time beslaat de boel.)
Als je genoeg wattage neemt is het echt geen probleem om je boot warm te maken.
Niet alleen om de goedkope productie een stuk goedkoper....
De onderdelen zijn dat ook.
Nylon lagers ipv stalen kogellagertjes etc.
Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar als je Webasto of Eberspächer kan veroorloven doe dat dan.
De extra kosten daarvan zullen zich uiten in decennia probleemloos gebruik ipv een paar jaar.
Het aantal uitstromers hangt af van de grootte van de ruimte.
MIjn roef is zo groot als een niet al te grote caravan, en het voorroefje de helft daarvan.
Ze hebben elk één uitstromer en dat is zat in de praktijk.
Zelfs bij vriezend weer is mijn bootje na een kwartier - 20 minuten lekker warm.
De aanzuig zou ik altijd van buiten nemen.
Dit ivm aanvoer van verse lucht.
(Er zit n.l. ook een ventilatiestand op de kachel.)
Ook bij verwarmen is verse lucht beter.
(Zet in je auto de boel maar eens op recirculeren. Binnen no time beslaat de boel.)
Als je genoeg wattage neemt is het echt geen probleem om je boot warm te maken.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
- FransvanNispen
aanvulling op Menno.
De aanzuiging: neem minimaal 80% buitenlucht, en dan nog 20% van binnen (circulatielucht)
beslist niet meer van binnen eerder minder, iv. vocht.
In de winter, als vorstbeveiliging: breng de lucht in die ruimte waar nodig, dit bespaart e.e.a.
Dus je kan een inlaat in je machine kamer brengen.
Heb je de ruimte?? denk eens aan radiators, (grotere pomp op je kachel.....)
de grootste zorg is altijd de stroom, trek je accu`(s) niet leeg!
Groet
Frans
De aanzuiging: neem minimaal 80% buitenlucht, en dan nog 20% van binnen (circulatielucht)
beslist niet meer van binnen eerder minder, iv. vocht.
In de winter, als vorstbeveiliging: breng de lucht in die ruimte waar nodig, dit bespaart e.e.a.
Dus je kan een inlaat in je machine kamer brengen.
Heb je de ruimte?? denk eens aan radiators, (grotere pomp op je kachel.....)
de grootste zorg is altijd de stroom, trek je accu`(s) niet leeg!
Groet
Frans

Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
Ik heb voor mijn tijd bij de zeekadetten in IJmond een aantal jaren rond gelopen bij de zeekadetten in den haag. Hier hadden we in het korpsschip (belgische spits) een 4 tal webasto's hangen welke de div ruimtes verwarmden. 2 in een soort van lucht behandelingskast, 1 in het dagverblijf en 1 achteruit in een kader verblijf. Nadeel vond ik altijd dat de lucht zo droog was en de temperatuur nooit echt goed te regelen was. halve kracht slibte de verbrandingskamers dicht na verloop van tijd en kon je dat ding weer open maken en schoon bikken. Tevens trokken die dingen bij het opstarten aardig wat vermogen van de 24v accu's en het brstf verbruik zat ongeveer op een 10 ltr per 24 uur. roken deden ze alleen als ze een lange tijd niet aangestaan hadden.
Later kwam ik bij de zeekadetten in IJmond en deze hadden een cv installatie aan boord. In de winter werd de temperatuur doordeweeks op 5gr gehouden zodat de boel niet bevroor en op de zaterdag was het schip binnen 45 min op temperatuur zodat je het aangenaam warm had. de lucht was ook niet droog maar net zoals thuis. Op de zaandam hebben we ook nog even gespeeld met het idee om warme lucht te gebruiken voor de verwarming maar zijn hiervan af gestapt en hebben de oude cv installatie (was weg gesloopt ivm asbest) compleet vernieuwd op de ketel en enkele radiatoren na. echter heeft iemand ooit besloten om de thermostaat van de ketel in de mk te plaatsen. dus als er een motor aanstaat is het in de mk aangenaam terwijl het elders in het schip gewoon onaangenaam koud wordt, tevens in de winter is het in de accommodatie bloedheet en in de mk gewoon koud is. ketel blijft daarom dan ook vrolijk door loeien. zaterdag gaan we een nieuwe thermostaat in de accommodatie plaatsen en een draadje trekken naar de cv ketel zodat we de temperatuur beter kunnen regelen en handhaven. mk hoeft niet aangenaam te zijn, als de motoren en leidingen maar niet bevriezen.
Later kwam ik bij de zeekadetten in IJmond en deze hadden een cv installatie aan boord. In de winter werd de temperatuur doordeweeks op 5gr gehouden zodat de boel niet bevroor en op de zaterdag was het schip binnen 45 min op temperatuur zodat je het aangenaam warm had. de lucht was ook niet droog maar net zoals thuis. Op de zaandam hebben we ook nog even gespeeld met het idee om warme lucht te gebruiken voor de verwarming maar zijn hiervan af gestapt en hebben de oude cv installatie (was weg gesloopt ivm asbest) compleet vernieuwd op de ketel en enkele radiatoren na. echter heeft iemand ooit besloten om de thermostaat van de ketel in de mk te plaatsen. dus als er een motor aanstaat is het in de mk aangenaam terwijl het elders in het schip gewoon onaangenaam koud wordt, tevens in de winter is het in de accommodatie bloedheet en in de mk gewoon koud is. ketel blijft daarom dan ook vrolijk door loeien. zaterdag gaan we een nieuwe thermostaat in de accommodatie plaatsen en een draadje trekken naar de cv ketel zodat we de temperatuur beter kunnen regelen en handhaven. mk hoeft niet aangenaam te zijn, als de motoren en leidingen maar niet bevriezen.
- KarelE
- Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk
Op de Johanna heb ik een oude Webasto. Trekt inderdaad stroom voor de gloeiplug bij het opstarten. Bij mij geen probleem, want walstroom beschikbaar. Ik heb een thermostaat in de woning hangen. Deze thermostaat heeft een leuke feature, hij houdt onder de noemer 'filter' het totaal aan inschakeluren bij. Bedoeld voor een luchtverwarmingssysteem en voor het tijdig reinigen/vervangen van het luchtfilter. De kachel blaast nu nog vrij hangend de ruimte in. Tzt komen daarvoor slangen. en uitstroomopeningen.
Pas op met het aantal uitstroomopeningen dat je kan afsluiten. Als er teveel dichtgezet worden kan de kachel zijn warmte niet goed kwijt. Als het goed is gaat-ie dan uit, bij dat oude ding van mij, 15kW(!) smelt er dan een veiligheid door. Die zijn er vast niet meer, dus dat wil ik voorkomen.
Ik doe nu nog 100% recirculatie via de kachel, en heb constant een toiletventilatortje draaien. Met de luchttoevoer aan de ene kant van het ruim en de ventilator aan de andere kant is er zo een constante luchtverversing, zonder dat ik de warmte van mijn kachel met bakken tegelijk de buitenlucht in blaas.
Als ik de slangen en de uitblaasopeningen heb gebouwd wil ik de aanzuiging van de lucht via een paar vloerroosters onder mijn zwevende vloer door laten lopen. Zo ventileert het daar ook, en ik denk dat daarmee ook de vloer zelf minder koud zal aanvoelen.
Pas op met het aantal uitstroomopeningen dat je kan afsluiten. Als er teveel dichtgezet worden kan de kachel zijn warmte niet goed kwijt. Als het goed is gaat-ie dan uit, bij dat oude ding van mij, 15kW(!) smelt er dan een veiligheid door. Die zijn er vast niet meer, dus dat wil ik voorkomen.
Ik doe nu nog 100% recirculatie via de kachel, en heb constant een toiletventilatortje draaien. Met de luchttoevoer aan de ene kant van het ruim en de ventilator aan de andere kant is er zo een constante luchtverversing, zonder dat ik de warmte van mijn kachel met bakken tegelijk de buitenlucht in blaas.
Als ik de slangen en de uitblaasopeningen heb gebouwd wil ik de aanzuiging van de lucht via een paar vloerroosters onder mijn zwevende vloer door laten lopen. Zo ventileert het daar ook, en ik denk dat daarmee ook de vloer zelf minder koud zal aanvoelen.
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Kermit the Frog.
- frank
- Site Admin
- Contacteer:
Praat me niet over die heteluchtkachels. We hadden vroeger op onze familietjalk een heel grote Webasto die via een paar dikke geisoleerde slangen met regelbare kleppen alle vertrekken kon verwarmen. Ik herinner me alleen de ellende met dat ding. Ging een tijdje goed en dan ging dat kreng roken, zowel buiten als binnen, accuspanning regelmatig te laag, altijd wat lawaai, luchtverwarming is niet prettig. Vaak plots temperatuurverschillen bij schakelen van de brander en zo. Kortom dat ding is er na een paar jaar uitgemikt en ik heb toen een Kabola met potbrander geplaatst en een zuinig circulatiepompje. Sinds die tijd was iedereen tevreden en s winters als het echt ging vriezen stond dat kleine keteltje vrolijk te brommen.
Op die Kabola hadden we zelfs een huisthermostaat aangesloten die de olietoevoer regelde, dat werkte ook heel redelijk. En voor overkoken zat er een beveiliging op de regulateur die de klep dichtgooide in noodgevallen..
Op onze eigen boot zijn we begonnen met een Somyketel waar ik na vele jaren letterlijk doorheen ben gestookt en daarna heb ik weer een Kabola geplaatst, zelfs onze berekoude winterreis kon hij moeiteloos aan.
Heel tevreden, nooit geen heteluchtkachel voor ons.
Op die Kabola hadden we zelfs een huisthermostaat aangesloten die de olietoevoer regelde, dat werkte ook heel redelijk. En voor overkoken zat er een beveiliging op de regulateur die de klep dichtgooide in noodgevallen..
Op onze eigen boot zijn we begonnen met een Somyketel waar ik na vele jaren letterlijk doorheen ben gestookt en daarna heb ik weer een Kabola geplaatst, zelfs onze berekoude winterreis kon hij moeiteloos aan.
Heel tevreden, nooit geen heteluchtkachel voor ons.
gr FRank
\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //

- Marie Christina
Ketels e.d. moet je wel kwijt kunnen.
In een klein motorkamertje als op een kruisertje ben je haast wel "veroordeeld" tot een standkachel.
Ik zou zelfs niet weten waar ik in mijn roefje iets van een potkachel ofzo neer zou kunnen zetten.
Mijn eberspachertje doet al jaren trouwe dienst (met een onderbreking, maar dat bleek aan de accu's te liggen. )
De ,bovenstaande nadelen herken ik wel, maar wegen mijns inziens op een kleinere boot niet op tegen de voordelen.
In een klein motorkamertje als op een kruisertje ben je haast wel "veroordeeld" tot een standkachel.
Ik zou zelfs niet weten waar ik in mijn roefje iets van een potkachel ofzo neer zou kunnen zetten.
Mijn eberspachertje doet al jaren trouwe dienst (met een onderbreking, maar dat bleek aan de accu's te liggen. )
De ,bovenstaande nadelen herken ik wel, maar wegen mijns inziens op een kleinere boot niet op tegen de voordelen.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
- KarelE
- Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk
Er zijn ook 'waterverwarmers' te koop die een met een heteluchtkachel vergelijkbare opbouw en maatvoering hebben. Daarmee kan je ook in/met een kleine motorruimte vloeistofverwarming toepassen. Dan moet je natuurlijk wel ruimte hebben om radiatoren te plaatsen.
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Kermit the Frog.
HH,
Wij hebben in ons duw sleepvletje een Wallas 1300 gemonteerd.
Te verwarmen m3 is ongeveer 15; ruimte stuurhut en roef, goed geisoleerd wel enkel glas.
Bewust gekozen voor een parafine uitvoering; minder vervuiling, minder reuk.
Vervuiling is inderdaad te verwaarlozen, reukloos ja.
Warmte afgifte is bij 5 grd buitentemp; varende net voldoende om het binnen behachelijk te houden(17 grd), stilligend is het gewoon lekker.
Varende helpt de motor flink mee, radiator warmte is toch fijner.
Verbruik in stroom en randstof is volgens specs.
Keurig afgewerkt machientje(aluminium behuizing) met goede aansluitingen voor brandstof en uitlaat.
Nadeel;
-Is wel dat de kleinere Wallas uitvoeringen een "na koeltijd" hebben van een kleine tien minuten en niet traploos regelbaar. Het is alles of niets.
-Kortdurig in nakoel periode te ruiken zijn.
-Kachel heeft 1 uitblaasmond, heeft als nadeel dat het niet gelijkmatig warm wordt/ blijft.
-Vocht is bij de ramen niet goed weg te krijgen, ook niet met deels of gehele aanzuig van buiten.
Zou ik weer kiezen voor een wallas? Ja maar dan wel eentje die een grotere capaciteit en regeling heeft.
Navigo
Wij hebben in ons duw sleepvletje een Wallas 1300 gemonteerd.
Te verwarmen m3 is ongeveer 15; ruimte stuurhut en roef, goed geisoleerd wel enkel glas.
Bewust gekozen voor een parafine uitvoering; minder vervuiling, minder reuk.
Vervuiling is inderdaad te verwaarlozen, reukloos ja.
Warmte afgifte is bij 5 grd buitentemp; varende net voldoende om het binnen behachelijk te houden(17 grd), stilligend is het gewoon lekker.
Varende helpt de motor flink mee, radiator warmte is toch fijner.
Verbruik in stroom en randstof is volgens specs.
Keurig afgewerkt machientje(aluminium behuizing) met goede aansluitingen voor brandstof en uitlaat.
Nadeel;
-Is wel dat de kleinere Wallas uitvoeringen een "na koeltijd" hebben van een kleine tien minuten en niet traploos regelbaar. Het is alles of niets.
-Kortdurig in nakoel periode te ruiken zijn.
-Kachel heeft 1 uitblaasmond, heeft als nadeel dat het niet gelijkmatig warm wordt/ blijft.
-Vocht is bij de ramen niet goed weg te krijgen, ook niet met deels of gehele aanzuig van buiten.
Zou ik weer kiezen voor een wallas? Ja maar dan wel eentje die een grotere capaciteit en regeling heeft.
Navigo
- FransvanNispen
Ik zit ook met het nadeel dat ik, ondanks een ruime boot. Geen radiatoren kwijt kan.
dat is nl aangenamer dan hete lucht.
het liefst zou ik een potkacheltje, met warmte wisselaar hebben, maar: geen plek
.
hete lucht (via warmtewisselaar) , ik zie geen andere mogelijkheid
, ik moet het er mee doen. twee maanden per jaar (april en eind aug/ begin sept). meer heb ik m gelukkig niet nodig.
Oh ja, Karel......al die zekeringen die er op zitten zijn nog allemaal te koop, ff googlen..., spul is wel aan de prijs.....
groet
frans
dat is nl aangenamer dan hete lucht.
het liefst zou ik een potkacheltje, met warmte wisselaar hebben, maar: geen plek

hete lucht (via warmtewisselaar) , ik zie geen andere mogelijkheid

Oh ja, Karel......al die zekeringen die er op zitten zijn nog allemaal te koop, ff googlen..., spul is wel aan de prijs.....
groet
frans

Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
Budget, goeie vraag.
Ik heb een totaal budget voor alle aanpassingen van 10.000
Daarvan blijft ongeveer 1750 over voor de verwarming.
Ruimte heb ik onder de vloer in de motorkamer zat, er is 1 hoek helemaal vrij, daar zou je met z'n 2en nog wel naast elkaar kunnen zitten zelfs.
Maar, ruimte voor radiatoren heb ik niet echt.
In de achterkajuit zeker niet, in de stuurhut zou ik 2 kleine onder de deuren kwijt kunnen, en voorin zou ik het ook niet weten.
Dus die optie heb ik laten varen.
Potkachel wil ik niet (ook geen plek voor trouwens), ten eerste vanwege de schoorsteen die je moet maken, ten 2de omdat er straks een kleine bij komt, en die dan niet met d'r vingertjes aan een hete kachel kan komen.
Na wat gegoogle over planar ook die optie laten varen, goedkope onderdelen en plastic lagers.... zegt genoeg.
Een wallas klonk interessant, maar voor mijn eisen kom ik toch weer op de diesel uitvoering terecht,
en dan is de eberspacher of webasto weer iets voordeliger.
Dus ja.... het zal warme lucht verwarming worden,
nu zullen we zelf in de winter er niet vaak zijn, enkel bij wat klussen.
en in het seizoen zal die zo nu en dan savonds wat bij moeten verwarmen.
Dus als de keuze webasto of eberspacher is.,
welke uitvoering is voldoende van voor een boot van 11x3,4 met 3 vertrekken.
Ik maak dat 4 uitstroomopeningen, 1 achter, 1 voor, 1 in de stuurhut en 1 in de MK.
Waarvan 1 niet afsluitbaar (die in de stuurhut, dichtst bij de kachel ??) zodat je nooit per ongeluk alles dicht kan zetten.
Ik dacht de webasto EVO 40, of de eberspacherd D4
Voor beide is in iedergeval een digitaal bedieningpaneel te koop om al mijn gewenste functies te bedienen.
Ik lees iets over maximaal 60 minuten brandtijd.
Is dat voldoende ?
En na die 60 minuten ? hoe lang moet die dan uit zijn om weer aan te kunnen?
Ik heb een totaal budget voor alle aanpassingen van 10.000
Daarvan blijft ongeveer 1750 over voor de verwarming.
Ruimte heb ik onder de vloer in de motorkamer zat, er is 1 hoek helemaal vrij, daar zou je met z'n 2en nog wel naast elkaar kunnen zitten zelfs.
Maar, ruimte voor radiatoren heb ik niet echt.
In de achterkajuit zeker niet, in de stuurhut zou ik 2 kleine onder de deuren kwijt kunnen, en voorin zou ik het ook niet weten.
Dus die optie heb ik laten varen.
Potkachel wil ik niet (ook geen plek voor trouwens), ten eerste vanwege de schoorsteen die je moet maken, ten 2de omdat er straks een kleine bij komt, en die dan niet met d'r vingertjes aan een hete kachel kan komen.
Na wat gegoogle over planar ook die optie laten varen, goedkope onderdelen en plastic lagers.... zegt genoeg.
Een wallas klonk interessant, maar voor mijn eisen kom ik toch weer op de diesel uitvoering terecht,
en dan is de eberspacher of webasto weer iets voordeliger.
Dus ja.... het zal warme lucht verwarming worden,
nu zullen we zelf in de winter er niet vaak zijn, enkel bij wat klussen.
en in het seizoen zal die zo nu en dan savonds wat bij moeten verwarmen.
Dus als de keuze webasto of eberspacher is.,
welke uitvoering is voldoende van voor een boot van 11x3,4 met 3 vertrekken.
Ik maak dat 4 uitstroomopeningen, 1 achter, 1 voor, 1 in de stuurhut en 1 in de MK.
Waarvan 1 niet afsluitbaar (die in de stuurhut, dichtst bij de kachel ??) zodat je nooit per ongeluk alles dicht kan zetten.
Ik dacht de webasto EVO 40, of de eberspacherd D4
Voor beide is in iedergeval een digitaal bedieningpaneel te koop om al mijn gewenste functies te bedienen.
Ik lees iets over maximaal 60 minuten brandtijd.
Is dat voldoende ?
En na die 60 minuten ? hoe lang moet die dan uit zijn om weer aan te kunnen?
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
- Marie Christina
Als de boot op je profielfoto het schip is waar het om gaat moet een D4 wel kunnen.
Die stookt mijn bootje (vergelijkbaar) stervens heet.
Wel denk ik dat je dan net een uitstromertje te veel wil.
3 lijkt mij wel de max, ivm de uitstroom die de blazer heeft.
Maar met afsluitbare uitstromers moet dat allemaal wel kunnen, denk ik.
Dat van die 60 minuten wist ik niet.
Ik heb hem regelmatig hele dagen aan gehad.
Nooit wat aan gemerkt
Die stookt mijn bootje (vergelijkbaar) stervens heet.
Wel denk ik dat je dan net een uitstromertje te veel wil.
3 lijkt mij wel de max, ivm de uitstroom die de blazer heeft.
Maar met afsluitbare uitstromers moet dat allemaal wel kunnen, denk ik.
Dat van die 60 minuten wist ik niet.
Ik heb hem regelmatig hele dagen aan gehad.
Nooit wat aan gemerkt
- sailor wim
Hoi,
Ik ging echt voor een water verwarmer, kan je straks een boiler op aansluiten die ook nog eens op de motor aangesloten is.
Zeker met een kleine aan boord.
https://www.standkachel.nu/warmtewissel ... 2000-4000/
Misschien dat deze water/lucht verwarmers en waar het kan een radiator je over de streep trekken.
Groet Wim
Ik ging echt voor een water verwarmer, kan je straks een boiler op aansluiten die ook nog eens op de motor aangesloten is.
Zeker met een kleine aan boord.
https://www.standkachel.nu/warmtewissel ... 2000-4000/
Misschien dat deze water/lucht verwarmers en waar het kan een radiator je over de streep trekken.
Groet Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Ik heb een Webasto 5000 in mijn schip en voldoe prima 1x de brander laten vernieuwe na 6000 uur
Twee uitblaas in de salon ,een in stuurhuis ,een in het voor onder ,een in de natte ruimte en een in de machiene kamer
Behalve de natte ruimte en machiene kamer staat alles open en de termostaat zit in het stuurhuis en het bedienings paneel
Zit bij mijn kooi ,dus s'morgens een kouwe neus ,eerst de kachel aan en terug onder de dekens!! Ook kan ik hem aanzetten via de telefoon ,als ik s'winters van huis ga ,eerst de kachel aan !!
Twee uitblaas in de salon ,een in stuurhuis ,een in het voor onder ,een in de natte ruimte en een in de machiene kamer
Behalve de natte ruimte en machiene kamer staat alles open en de termostaat zit in het stuurhuis en het bedienings paneel
Zit bij mijn kooi ,dus s'morgens een kouwe neus ,eerst de kachel aan en terug onder de dekens!! Ook kan ik hem aanzetten via de telefoon ,als ik s'winters van huis ga ,eerst de kachel aan !!
Vaar mij gerust voorbij, te loever of te lij,ik zal er ook wel komen!
-
Van die maximaal 60 min brandtijd heb ik nog nooit gehoord,ik heb hem wel eens uren achter elkaar aanstaan.
Ik heb een kachel gekocht, die maar een paar uur gedraaid had ,maar wel van een oud model( was een showroom model)
Juist omdat de kachel heel weinig gedraaid had gaf hij in het begin wat opstart problemen.
Nu is het starten en branden
Het is juist wel erg raadzaam om hem regelmatig te laten branden zodat hij goed schoon brand.
Dus juist lekker lang laten branden,wordt hij alleen maar schoner van.
Korte brandtijden geeft alleen maar vervuiling
Gr René ( De Stoere)
Ik heb een kachel gekocht, die maar een paar uur gedraaid had ,maar wel van een oud model( was een showroom model)
Juist omdat de kachel heel weinig gedraaid had gaf hij in het begin wat opstart problemen.
Nu is het starten en branden
Het is juist wel erg raadzaam om hem regelmatig te laten branden zodat hij goed schoon brand.
Dus juist lekker lang laten branden,wordt hij alleen maar schoner van.
Korte brandtijden geeft alleen maar vervuiling
Gr René ( De Stoere)
Klaver vier