ampère /volt meters

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Dirk

ampère /volt meters

Bericht door Dirk »

Hey,
onder het motto 'meten is weten' wil ik op de 220V installatie aan boord een ampèremeter (to 25A is genoeg) en een voltmeter zetten zodat ik kan zien hoeveel de geleverde spanning is en welk verbruik er in totaal is. Op de genset bvb kan ik wel Volt aflezen en frequentie maar gek genoeg geen Ampères. het zou toch ook nuttig zijn als bvb de omvormer opstaat om even te zien hoeveel we juist aan het verbruiken zijn. Ook op walspanning kan het soms gemakkelijk zijn , bvb in een jachthaven, met vaak maar 6A op de kasten, nu zet ik telkens de acculader af als we in een jachthaven liggen omdat ik niet zeker ben dat we wel genoeg binnen krijgen daarvoor..
Nu is daar nogal wat aanbod in die metertjes zeg : bvb analoge ampèremeters met draaispoel of met weekijzer. Wat is het verschil en wat is t beste of is één digitale meter die zowel V als A meet gewoon beter?
dank en groetjes, Dirk
ErikH
Contacteer:

Re: ampère /volt meters

Bericht door ErikH »

Kwestie van smaak. Ouderwetse analoge meters zijn beter leesbaar met snel wisselende waardes, maar dat zal wel meevallen in je 220V installatie.

Gr.

Erik
sailor wim

Bericht door sailor wim »

Hoi Dirk,
Ik besef dat je alleen maar om een meter advies vraagt, maar kijk ook eens naar mijn gedachte.

https://www.bluepowershop.nl/lader-omvo ... 0-100.html (voorbeeld nu 24 V maar ook 12 V)
Bekijk de link eens, ook de datasheet.
Deze lader omvormer denkt voor de schipper zowel voor de wal als tegelijkertijd voor de genset.

PowerControl – Omgaan met beperkte generator-, wal of netstroom.
De Quattro is een zeer krachtige acculader. Dat betekent een zware belasting voor de wal aansluiting of generator (16A per 5kVA Quattro bij 230VAC).
Voor beide wisselspanning ingangen kunt u een stroomlimiet instellen.
De Quattro houdt dan rekening met andere stroomverbruikers en gebruikt alleen de stroom die nog ‘over’ is. Zodoende wordt overbelasting van de generator of walstroom voorkomen.

Op de IJtunnel staat https://www.bluepowershop.nl/lader-omvo ... 50-30.html maar ja ik heb geen genset.
Als je dan ook nog een Victron MPPT regelaar voor je zonnepanelen aanschaft helpt deze ook mee als er word bijtankt uit de accubank.
Tja de Euro' s vliegen de zak uit.
Gr Wim..
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Handige Harrie
Contacteer:

Bericht door Handige Harrie »

Als je geen bezwaar hebt tegen chinameuk kan het nog best wel goedkoop gefixt worden

met dit ebay geval, Doet ook Cos phi en VA

Afbeelding
Alles past met een hamer. Zoniet, grotere hamer pakken
stevedem

Bericht door stevedem »

als je een ampere meter plaats voor je walstroom, maar je verbruikt nog niets, zal die toch ook geen waarde afgeven ?
Of heb ik het mis....

Als ik het mis heb, wil ik ook zo'n meter.... zodat je inderdaad kan zien wat de walstroom kan leveren.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
ErikH
Contacteer:

Bericht door ErikH »

stevedem schreef:als je een ampere meter plaats voor je walstroom, maar je verbruikt nog niets, zal die toch ook geen waarde afgeven ?
Correct
stevedem schreef: zodat je inderdaad kan zien wat de walstroom kan leveren.
De meter geeft aan wat je op dat moment verbruikt, niet wat het walstroompaaltje kan leveren.

Gr.

Erik
Handige Harrie
Contacteer:

Bericht door Handige Harrie »

stevedem schreef:als je een ampere meter plaats voor je walstroom, maar je verbruikt nog niets, zal die toch ook geen waarde afgeven ?
Of heb ik het mis....

Als ik het mis heb, wil ik ook zo'n meter.... zodat je inderdaad kan zien wat de walstroom kan leveren.
Een hoop inverter systemen beginnen met het voltage naar beneden te gooien zodra ze aan de max zitten.
Hieraan kan je dus detecteren wat hij wel en niet kan.

Helaas hebben standaard automaten niet een indicatie dat ze aan de max zitten. Die staan gewoon domwel op full power of ze staan uit
Hier kun je vrij weinig aan meten.
Makkelijkste manier is gewoon naar de kast toelopen en op de automaat kijken.

Voordeel is wel van een ampèremeter dat je weet wat je verbruikt en dus kan inschatten wat je wel en niet inschakelt
Alles past met een hamer. Zoniet, grotere hamer pakken
Dirk

Bericht door Dirk »

dat ziet er wel heel mooi metertje uit !
ik lees echter in het datasheet ; "Dual measurement of AC voltage, AC current with AC current transformer (It can't be used for measuring the AC power converted from a DC power with an inverter)", dus de stroom die door de omvormer gemaakt wordt kan ie blijkbaar niet lezen ... jammer!
Mooi systeem met die victron omvormer Wim !
De stroombron wordt op onze Wodan geschakeld via 2 relais met voorrang aan walstroom(staat nu 10A hoofdzekering op, scheidingstrafo max 3500W), dan genset (20A-5KVA)en dan omvormer(10A max 2500W). Bij ons kan de omvormer dus niet bij stroom leveren als de walstroom te weinig biedt... Als er walstroom is dan wordt dat vanzelf de enige stroombron, zelfs als de genset of de omvormer aanstaat.
Het is dus inderdaad gewoon om even te checken hoeveel spanning er wordt geleverd en hoeveel A we op een gegeven moment verbruiken. Als je dan weet dat de haven bvb maar 6A kan aanleveren dan hou je daar gemakkelijker rekening mee en moet bvb de genset op voor de magnetron of stofzuiger of ... en dan kan je dat ook een beetje grouperen.
Maar is er een verschil tussen die draaispoel en weekijzer analoge meters qua permanent verbruik bvb ?
Ik neem aan dat een digitale meter zowieso een hoger permanent verbruik heeft of ben ik mis ?
groetjes, Dirk
ErikH
Contacteer:

Bericht door ErikH »

Ik zie de grote getallen over het scherm vliegen (5kVA genset bijvoorbeeld), en ineens praat je over het verbruik van de meters zelf. Die ligt in de orde van grootte van 10 - 100 mA (milli Ampere). Niet echt iets om je druk over te maken, toch?

Gr.

Erik
Dirk

Bericht door Dirk »

dat is inderdaad niet veel.
Is dat in dezelfde grootteorde bij zowel analoge als digitale meters ?
thanks !
Dirk
ErikH
Contacteer:

Bericht door ErikH »

Daar ga ik wel van uit. Zo'n draaispoelmeter hoeft alleen een wijzertje te verplaatsen van 1 gram of minder. Bij moderne electronika zijn het de ledjes die het meeste verbruiken, een paar mA. Dat gezegd hebbende, de meter van de Ebay link zou wel eens 4 mA per segment kunnen verbruiken. Opgeteld op de stand van de foto zou het wel eens 0,5A kunnen trekken. Misschien dan toch beter iets met een LCD en 1 ledje voor de achtergrondverlichting.

Gr.

Erik
Aquanaut
Contacteer:

Bericht door Aquanaut »

sailor wim schreef: PowerControl – Omgaan met beperkte generator-, wal of netstroom.
De Quattro is een zeer krachtige acculader. Dat betekent een zware belasting voor de wal aansluiting of generator (16A per 5kVA Quattro bij 230VAC).
Voor beide wisselspanning ingangen kunt u een stroomlimiet instellen.
De Quattro houdt dan rekening met andere stroomverbruikers en gebruikt alleen de stroom die nog ‘over’ is. Zodoende wordt overbelasting van de generator of walstroom voorkomen.
Gr Wim..
En het leuke is dat indien je dan toch meer vraagt van wal of generator, de omvormer deze meer vraag aanvult.
Dat heet dan weer power assist.

Voor inzicht in het AC gebeuren kunnen dit handige en goedkope apparaatjes zijn:
https://www.conrad.nl/nl/energiekostenm ... PerPage=24

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
KarelE
Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk

Bericht door KarelE »

Zo'n Conrad energiemeter gebruik ik al jaren als 'tussenmeter' voor het verrekenen van de walstroom die ik gebruik.
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Plaats reactie