hydraulische stuurinstallatie leveranciers

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Wouter
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

hydraulische stuurinstallatie leveranciers

Bericht door Wouter »

Ik ben een beetje aan het rondkijken naar bedrijven die en hydraulische stuurinstallatie kunnen leveren voor een luxe motor. Het moet dus een redelijk stevig uitgevoerd systeem zijn.

Mijn roer ziet er onderwater redeijk rechthoekig uit: 1.1 m hoog, 1.485m2 achter de de roerkoning, en 0.22 m2 voor de roerkoning. Uitslag is 75 graden naar elke kant (150 totaal) het stuurwiel doet er 11 slagen over van vol BB naar vol SB, dat wil ik wel zo houden.

Op internet zijn een aantal berekeningen te vinden, maar ze geven verschillende eenheden voor het koppel. Ik kom uit op 2013 kpm. Ik heb geen groot vertrouwen in dit getal.

Weet iemand waar een rekensom te vinden is met koppel in Nm? zodat ik het snap, en geschikt voor wat grotere schepen want ik geloof dat de meeste voor speedbootjes zijn.

Ik zoek ook naar leveranciers, tot nog toe heb ik alleen Hydrosta in Zwartsluis gevonden...

Bedankt!
KarelE
Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk

Re: hydraulische stuurinstallatie leveranciers

Bericht door KarelE »

Ik heb in de Johanna een Kobelt (cilinders en (hand)stuurpomp) systeem zitten. Dat is destijds door Peter Borsch uit Zaandam aangeboden en geleverd. Het zou voldoende moeten zijn voor schepen tot 40 meter (de Johanna is 24 meter).

Vergeet niet welke krachten erop komen als je achteruit vaart. Dat is volgens mij groter dan bij vooruit varen. Probeer achteruit varend je roer maar eens van boord naar boord te draaien.
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
frank
Site Admin
Contacteer:

Bericht door frank »

Ik kan me nog herinneren dat wij vroeger op onze tjalk een SEFFLE stuurwerk hadden. Dat ging met twee cylinders, maar je roeruitslag is beperkt.
Was indertijd een deens? merk wat in het groot veel op viskotters en zo werd geplaatst. Dat ding was beresterk.
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Marie Christina

Bericht door Marie Christina »

Vetus heeft dat spul toch ook?
http://www.vetus.com/media/magentominds ... 2431_0.pdf
Of is dat te licht voor jouw doel?
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
wrotter

Bericht door wrotter »

van der velde stuurinstalatie,s van roeiboot tot mammoet tanker .
JanSr

Bericht door JanSr »

Een Seffle vuurwerk werkt als ik me goed herinneren met een hydrauliekcilinder die een tandheugel langs een tandwiel op de roerkoning beweegt.
Ik heb eens op een schip gevaren waar die tandheugel was verlengd tot 2 x 70 graden, in combinatie met een langere cilinder.
Zeer robuust, het werkte perfect.

2 x 70 graden is niet haalbaar met een cilinder op een helmstok, maar wel zeer gewenst in combinatie met een Schilling roer.
In een motorbootje heb ik het opgelost met een ketting met een kettingwiel, via een stel geleiderollen naar een cilinder met doorlopende stang. Werkt perfect.
Kan ook in het groot.

Afbeelding

Onder het witte kapje achter de spiegel zit het tandwiel op de roerkoning.
Carel-k

Bericht door Carel-k »

Ik heb twee maal 60 graden roer uitslag in mij schip ,een cilinder mt 175 en de liever ingekort dit op advies van de werf
En het werk uitstekend .
Vaar mij gerust voorbij, te loever of te lij,ik zal er ook wel komen!
dconel
Contacteer:

Bericht door dconel »

Je zou ook eens kunnen informeren bij De Waal BV in Werkendam. Die zij heel goed met stuursystemen ;)
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
Boekel
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Bericht door Boekel »

Ik heb zelf een systeem gemaakt (26x4,7 scheepje) stuurpomp tweedehands, cilinder op maat laten maken (350 euro), ketting van heftruck, naaf e.d. op maat gemaakt. Werkt prima (2x90 graden) alleen nog wat dikkere slangen erop want nu teveel weerstand.

http://boekel.nu/foto/14/2014-07boot/index4.htm

Afbeelding

http://boekel.nu/foto/14/2014-07boot/index9.htm

Afbeelding
Plaats reactie