Benar-olie,teak-olie,epifanes hardhout-olie, owatrol
Moderators: sailor wim, frank
- Eduard
- Info: Priok, Amsterdammertje, 14.20 l, 3.20 b, 1.25 d, 2.70h/1.95h. Bouwjaar 1925. Werf: Stoel en Witsche te Alkmaar. Scania Vabis D8 127pk, Twindisk 3:1. Ligplaats: Amsterdam (Amstel).
Benar-olie,teak-olie,epifanes hardhout-olie, owatrol
Op internet is er veel over te vinden: waarmee kan je teakhout het beste behandelen. Helaas is voor ieder product wel een enthousiaste voorstander te vinden maar even later lees je over hetzelfde spul weer de vreeslijkste verhalen. Twee jaar geleden heb ik de stalen bovenkant van de stuurhut van mijn Amsterdammertje afgeslepen en er een teakhouten voor laten maken. Het beste, volgens de makers, was om hem in de teak-olie te zetten (van International) en er dan iedere 6 maanden een laagje overheen te kwasten. Makkelijk werk, niet schuren, en beschadigingen waren makkelijker te herstellen dan met ieder ander product en het teakhout zou prachtig blijven. Aan de binnenkant is dat ook zo, maar aan de buitenkant valt dat dus tegen, inmiddels is het teakhout behoorlijk grijs\zwart aan het worden en overweeg ik het een andere behandeling te geven om het er weer mooi uit te laten zien. Dus het hele internet er op na pluizen met bovengenoemd resultaat. Ik zit er nu toch over te denken de Epifanes hardhout-olie behandeling toe te passen na eerst alles weer 'schoon' geschuurd te hebben. Maar dan is er ook de Benar-olie enthousiasteling, of de Owatrol fan. Ik ben dus niet de enige die 'teak-problemen' heeft. Is er op het forum iemand die ervaring over een wat langere tijd heeft met het behandelen en onderhoud van extern teakhout? Positief of negatief? Veel zin om iedere jaar opnieuw te schuren en te lakken heb ik niet maar het moet er ook niet te beroerd uit gaan zien binnen een korte periode.
- sailor wim
Re: Benar-olie,teak-olie,epifanes hardhout-olie, owatrol
Hoi Eduard,
Ik zou terug gaan naar http://www.hout-olie.nl/index.html kijk daar eens bij teak olie en de voorbehandeling.
Benar olie heb ik lang geleden gebruikt en vond dat bij meerdere lagen er een "kleef" ging ontstaan.
Verder heb het resultaat van Epifanes hardhout olie gezien (8 lagen) en dat ziet er goed uit na twee seizoenen.
Mijn mast staat in de www.tenco.nl Hardhout olie en dat lijkt ook goed te gaan, deze winter weer een laagje.
Gr Wim
Ik zou terug gaan naar http://www.hout-olie.nl/index.html kijk daar eens bij teak olie en de voorbehandeling.
Benar olie heb ik lang geleden gebruikt en vond dat bij meerdere lagen er een "kleef" ging ontstaan.
Verder heb het resultaat van Epifanes hardhout olie gezien (8 lagen) en dat ziet er goed uit na twee seizoenen.
Mijn mast staat in de www.tenco.nl Hardhout olie en dat lijkt ook goed te gaan, deze winter weer een laagje.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
de stuurhut van onze Odilia hebben we toen we m maakten 9x in de Epifanes hardhoutolie gezet (eerste lagen fel verdund). Alle twee , soms 3 jaar kwam er dan een nieuw laagje bovenop (in de winter lag de boot wel in een loods, dat scheelt natuurlijk) .
Ik vind het een goed product, blijft mooi glanzen en is gemakkelijk verwerkbaar.
In de naden tussen stijlen en regels kwam na verloop van tijd wel een blekere plek, door het werken van het hout loste de laag daar een beetje. Eigenlijk had ik die naden van een klein v-groefje moeten voorzien bij constructie, dan was dat probleem niet opgedoken denk ik ...
Op de Wodan gebruik ik de Epifanse hardhoutolie nu ook op de eiken ramen en deuren, daar zitten diverse oude lagen vernis op, tot nu toe hecht het ...bedoeling is wel eens alles eraf te halen en dan terug epifanes opbouwen.
;-D
In de stuurhut van de Odilia zat het ook op het interieur, en dat was verbazend goed van kwaliteit qua krasbestendigheid en zo, vooral ook gemakkelijk om er eens een laagje bij op te zetten ...
Ik denk dat het vooral van belang is om als je voor een afwerksysteem/merk kiest er ook mee verder te gaan, verschillende systemen /merken over elkaar ben ik niet zo'n voorstander van ..
veel succes, voor welk systeem je ook kiest !!
groetjes, Dirk
Ik vind het een goed product, blijft mooi glanzen en is gemakkelijk verwerkbaar.
In de naden tussen stijlen en regels kwam na verloop van tijd wel een blekere plek, door het werken van het hout loste de laag daar een beetje. Eigenlijk had ik die naden van een klein v-groefje moeten voorzien bij constructie, dan was dat probleem niet opgedoken denk ik ...
Op de Wodan gebruik ik de Epifanse hardhoutolie nu ook op de eiken ramen en deuren, daar zitten diverse oude lagen vernis op, tot nu toe hecht het ...bedoeling is wel eens alles eraf te halen en dan terug epifanes opbouwen.
;-D
In de stuurhut van de Odilia zat het ook op het interieur, en dat was verbazend goed van kwaliteit qua krasbestendigheid en zo, vooral ook gemakkelijk om er eens een laagje bij op te zetten ...
Ik denk dat het vooral van belang is om als je voor een afwerksysteem/merk kiest er ook mee verder te gaan, verschillende systemen /merken over elkaar ben ik niet zo'n voorstander van ..
veel succes, voor welk systeem je ook kiest !!
groetjes, Dirk
Ik heb ook heelveel soorten uit geprobeerd benaar olie op mijn platbodem met veel eikenhout zwaarden,roer mast en blokken
Dat was toen een nieuw produkt elk jaar een laagje ,en na een jaar of vier er maar weer af gehaald het zag er niet uit toen over gegaan op transparant van corperand een soort vernis ,was goedkoop en enkel Te verkrijgen bij coöperaties,was wel goed maar niet mooi.Op de volgende boot een kotter met openslaande deuren polygrond 2 compenente van sikkens was fantasties maar de deuren zaten wel onderdeks en vrij van zon en regen.
De bouwer van mijn huidige boot adviseerde mij om de drie deuren en bankje op voordek en allemaal van teak met Coelan
Te behandelen schuren met korrel 80 en een liter op de m2 rollen wel in lagen ,dat zag er goed uit alleen met nattigheid leek het week te worden tot ik een beschadiging had en de beschadiging ging schuren er zat een finke dikte op dus pakte ik een
Beitel om de kanten af te schuinen het puntje bij paaltje was dat ik er hele repen van af haalde tot het hout toe dat was na
Vijf jaar dus alles eraf heb het wel in periodes gedaan .toen Owatrol 1 jaar het leek wel of het er afregende ook weer kaal gehaald en sinds 2 jaar nu Epifanes vernis ,prachtig nu en had ik het maar eerder gedaan gemakkelijk bij te houden en schoon
Temaken en het teakhout behoud z'ijn mooie kleur bij die andere merken was het net of ik meratie deuren had en dat vond ik
Zonde dus ga met Epifanes in zee altijd goed! Succes .
Dat was toen een nieuw produkt elk jaar een laagje ,en na een jaar of vier er maar weer af gehaald het zag er niet uit toen over gegaan op transparant van corperand een soort vernis ,was goedkoop en enkel Te verkrijgen bij coöperaties,was wel goed maar niet mooi.Op de volgende boot een kotter met openslaande deuren polygrond 2 compenente van sikkens was fantasties maar de deuren zaten wel onderdeks en vrij van zon en regen.
De bouwer van mijn huidige boot adviseerde mij om de drie deuren en bankje op voordek en allemaal van teak met Coelan
Te behandelen schuren met korrel 80 en een liter op de m2 rollen wel in lagen ,dat zag er goed uit alleen met nattigheid leek het week te worden tot ik een beschadiging had en de beschadiging ging schuren er zat een finke dikte op dus pakte ik een
Beitel om de kanten af te schuinen het puntje bij paaltje was dat ik er hele repen van af haalde tot het hout toe dat was na
Vijf jaar dus alles eraf heb het wel in periodes gedaan .toen Owatrol 1 jaar het leek wel of het er afregende ook weer kaal gehaald en sinds 2 jaar nu Epifanes vernis ,prachtig nu en had ik het maar eerder gedaan gemakkelijk bij te houden en schoon
Temaken en het teakhout behoud z'ijn mooie kleur bij die andere merken was het net of ik meratie deuren had en dat vond ik
Zonde dus ga met Epifanes in zee altijd goed! Succes .
Vaar mij gerust voorbij, te loever of te lij,ik zal er ook wel komen!
- quichot
- Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639
Veel negatieve berichten komen voort uit de wonderen die de fabrikanten van al deze producten beloven. Net zo goed als er geen middeltjes bestaan die een einde maken aan roest, is er geen toverolie die teakhout blijvend onderhoudsvrij conserveert.
Dit gezegd hebbende ben ik in tegenstelling tot Carel-k juist erg tevreden met Owatrol. Daar ben ik, na 32 jaar vanalles te hebben geprobeerd, een jaar of 5 geleden mee begonnen op mijn teakhouten stuurhut, zomer en winter blootgesteld aan de elementen.
Sindsdien komt het houtwerk puntgaaf de winter door, en hoef ik weinig anders te doen dan in voor- en najaar beschadigingen bij te werken met D1, en een opfrislaagje D2 aan te brengen.
Er is echter ook een máár aan het product: je moet de instructies serieus nemen. En dat houdt het slechte nieuws in dat je het kale hout minstens 15 x in moet soppen met de impregneringsolie D1. Dit moet nat in bijna droog, net zolang tot het hout volledig is verzadigd.
Daar ben je dus minimaal een paar dagen onafgebroken mee zoet. Als je achteraan klaar bent, kun je letterlijk vooraan weer beginnen. Als je dat niét doet, sta je geld en tijd weg te gooien.
Dan volgen nog de 6 top- en beschermingslagen D2.
Dan heb je je stuurhutje 20 x geolied, droom je benauwd van Owatrol, kan je geen kwast meer zien, maar dan héb je ook wat.
Dit gezegd hebbende ben ik in tegenstelling tot Carel-k juist erg tevreden met Owatrol. Daar ben ik, na 32 jaar vanalles te hebben geprobeerd, een jaar of 5 geleden mee begonnen op mijn teakhouten stuurhut, zomer en winter blootgesteld aan de elementen.
Sindsdien komt het houtwerk puntgaaf de winter door, en hoef ik weinig anders te doen dan in voor- en najaar beschadigingen bij te werken met D1, en een opfrislaagje D2 aan te brengen.
Er is echter ook een máár aan het product: je moet de instructies serieus nemen. En dat houdt het slechte nieuws in dat je het kale hout minstens 15 x in moet soppen met de impregneringsolie D1. Dit moet nat in bijna droog, net zolang tot het hout volledig is verzadigd.
Daar ben je dus minimaal een paar dagen onafgebroken mee zoet. Als je achteraan klaar bent, kun je letterlijk vooraan weer beginnen. Als je dat niét doet, sta je geld en tijd weg te gooien.
Dan volgen nog de 6 top- en beschermingslagen D2.
Dan heb je je stuurhutje 20 x geolied, droom je benauwd van Owatrol, kan je geen kwast meer zien, maar dan héb je ook wat.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido
- Marie Christina
Dat ben ik niet met je eens.quichot schreef:Net zo goed als er geen middeltjes bestaan die een einde maken aan roest, is er geen toverolie die teakhout blijvend onderhoudsvrij conserveert.
Er zijn rust converters, als je die gebruikt is het echt gebeurd met de roest.
(Zoals Neutrarust.)
Helaas als particulier niet eenvoudig aan te komen.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
- quichot
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
Als in: smeer maar gewoon over de roest en klaar? Of stabiliseer je de vaste roestresten na afbikken?Marie Christina schreef:Dat ben ik niet met je eens.quichot schreef:Net zo goed als er geen middeltjes bestaan die een einde maken aan roest, is er geen toverolie die teakhout blijvend onderhoudsvrij conserveert.
Er zijn rust converters, als je die gebruikt is het echt gebeurd met de roest.
Fabrikanten laten toch geen geld liggen door het van de consumentenmarkt te weren?
Maargoed, het ging over houtwerk

Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido
- Marie Christina
Dan zal ik er niet verder op in gaan. 

"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
- Eduard
- Info: Priok, Amsterdammertje, 14.20 l, 3.20 b, 1.25 d, 2.70h/1.95h. Bouwjaar 1925. Werf: Stoel en Witsche te Alkmaar. Scania Vabis D8 127pk, Twindisk 3:1. Ligplaats: Amsterdam (Amstel).
Owatrol D1 en D2, Epifanes hardhoutolie, Woodskin International.(voorheen Cetil Marine van Sikkens), Biopin, Golden Spray x10 vloer-olie, daarna Ruwa, Coulan en nog wat eigen mengsels. Biopin klinkt vanwege het arctic verhaal ook interessant maar voorlopig neig ik naar de Owatrol D1 en D2 behandeling. Maar wat ik uiteindelijk ook kies (ik heb nog wel even, voorjaar is verweg en de boot ligt buiten), ik vraag me wel af hoe ver ik moet gaan met de voorbehandeling. Natuurlijk wil ik grijze en donkere plekken weg halen, maar wat is de beste manier? Ik heb het al geprobeerd met groene zeep op een schuursponsje maar dat werkt niet goed genoeg. Toch schuren? En daarna of juist daarvoor heel goed en vaak ontvetten? En met wat dan? Overigens bedenk ik net dat ik natuurlijk ook telkens 1 raam er uit kan halen (het is een afbreekbare stuurhut, alleen de voorruit is misschien wat onhandig groot en zwaar om naar 4 hoog te sjouwen) en die lekker droog en warm op zolder kan behandelen, dan ben ik in het voorjaar wel klaar. In elk geval bedankt voor alle reacties en ik sta nog steeds open voor alle suggesties, tips en ervaringen. Groet, Eduard.
-
Ik heb hele goeie ervaring met x10 vloerolie voor binnen gebruik
Ik heb buiten het toegangsdeurtje er ook mee gedaan,maar dan erna met epifanis uv bescherming.
Ik moet er bij zeggen dat ik als ik niet bij de boot ben ik het deurtje afdek met een zeiltje.
Na een jaar of drie heb ik nu vlak bij de glaslatjes een paar vergeelde plekjes,maar echt minimaal
Zon is eigenlijk de grootste vijand van lak is mijn ervaring.
Gr René ( De Stoere)
Ik heb buiten het toegangsdeurtje er ook mee gedaan,maar dan erna met epifanis uv bescherming.
Ik moet er bij zeggen dat ik als ik niet bij de boot ben ik het deurtje afdek met een zeiltje.
Na een jaar of drie heb ik nu vlak bij de glaslatjes een paar vergeelde plekjes,maar echt minimaal
Zon is eigenlijk de grootste vijand van lak is mijn ervaring.
Gr René ( De Stoere)
Klaver vier
- quichot
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
Het lijkt mij anders een interessant en best wel topicverwant zijspoortje, toch?Marie Christina schreef:Dan zal ik er niet verder op in gaan.
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido
-
- Info: Burcht/Zwijndrecht bij Antwerpen.
Dartsailer 30:
Bouwjaar 1979 - Polyester
Holland boat compagnie - Ontwerp De Vriesch lentz
Waterverplaatsing 7000 Kg waarvan 2350 ballast
Diepgang 1.25 breedte 3.10 lengte 9.15 masthoogte 12.50.
Motor Perkins 4108 49Pk met paragon keerkoppeling.
Ligplaats
zomer: Oranjeplaat Arnemuiden
winter : Burcht MAWBrabo
www.beekvaarders.be - Contacteer:
Ontweringswater (oplossing van oxaalzuur/water) heeft bij mij de voorkeur werkt vlot en indien je het Oxaalzuur in poeder koopt en zelf aanlengt is het goedkoop ook.Eduard schreef:knip// Natuurlijk wil ik grijze en donkere plekken weg halen, maar wat is de beste manier? knip//
Iedereen is een genie !
Maar wanneer je een vis afrekent op zijn kunde om in een boom te klimmen denkt hij heel zijn leven dat hij dom is...
Maar wanneer je een vis afrekent op zijn kunde om in een boom te klimmen denkt hij heel zijn leven dat hij dom is...
- Eduard
Oude olielaag verwijderen met terpentine werkte een beetje, daarna met Nettrol behandeld, gaat al iets beter maar niet 100%. Oxaalzuur in poeder gekocht en toegepast op stukken waar oude laag weg is, werkt prima! Nu wacht ik op Aquanett, dat zou volgens de Owatrol-importeur de manier zijn om oude olielaag te verwijderen, daarna goed afspoelen met water, dan Nettrol. Kijken hoe het er dan uit ziet en eventueel nare plekken nog verder met Oxaalzuur behandelen. Misschien nog een beetje schuren. Dan minstens 3 dagen laten drogen en vervolgens de reguliere D1 behandeling. Raampje 1 staat thuis dus ik kan aan de slag. Groet, Eduard
Owatrol, ik ben bezig het dek helemaal schoon te maken. Daarna smeer ik hem direct in met Owatrol. Nu gaan we pas rond februari de eerste werkelijke grondlaag zetten. Moet de Owatrol eerst nog opgeschuurd worden? Kan dat nl. nergens terug vinden.
Sorry, net gevonden. Niet nodig te schuren.
Sorry, net gevonden. Niet nodig te schuren.
groet Terpstra / SAMBEEK
IK heb denk ik ondertussen ook wel alle soorten geprobeerd. Ondertussen gebruik ik lijnolie als impregneerlaag en afhankelijk van gebruik vernis of lijnoliebeits als afwerking. Ik vind olielagen als ondergrond wel prettig bij beschadigingen en werk ook beschadiging tijdelijk bij met wat lijnolie.
Owatrol is vergelijkbaar , is van visolie, maar wel beter. maar aangezien ik ooit 100ltr lijnolie heb gekocht gebruik ik dat. Ik smeer het houtwerk gewoon wat vaker in. zoals nu na het seizoen in een warm zonnetje. gewoon licht schuren en smeren maar.
Owatrol is vergelijkbaar , is van visolie, maar wel beter. maar aangezien ik ooit 100ltr lijnolie heb gekocht gebruik ik dat. Ik smeer het houtwerk gewoon wat vaker in. zoals nu na het seizoen in een warm zonnetje. gewoon licht schuren en smeren maar.
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!