Kogel door de kerk

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
sailor wim

Kogel door de kerk

Bericht door sailor wim »

Afbeelding
Hoi,
Lang getwijfeld maar de 10 jaar oude ingebouwde PWM regelaar ga ik alleen nog gebruiken voor de start/boegschroef set te laden. De Huishoud set daar heb ik net een Victron MPPT 75/15 voor aangeschaft. Waarvan ik nu weet dat deze ook voor GEL accu's is in te stellen.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Riverboy

Re: Kogel door de kerk

Bericht door Riverboy »

Proficiat Wim met de aankoop. Momenteel ben ik mij ook aan het oriënteren om zonnepanelen op de boot te leggen, het zullen waarschijnlijk 2 panelen van elk 200W worden met in ieder geval een MPPT 75/15 Victron laadregelaar.
Ik moet enkel nog hier en daar prijs opvragen en kijken wat ze aan kwaliteit en prijs te bieden hebben.

Groet, Jo
sailor wim

Hoi Jo,
Alles heeft met de vrije ruimte op je schip te maken.
Als ik het over zou doen kwamen er CIS panelen op met een MPPT regelaar.
http://www.zaanzon.nl/shop/losse-zonnep ... el-170-wp/
Per watt omgerekend best betaalbaar.
Gr Wim
Riverboy

Bericht door Riverboy »

Cis panelen zijn mij nog onbekend, wat moet ik mij daarbij denken?
Groet, Jo
Riverboy

Bericht door Riverboy »

Sorry, was iets te snel met mijn vraag, zal eerst de link lezen.
Gr. Jo
Riverboy

Bericht door Riverboy »

Goeie tip Wim, echter ze zijn iets te breed, als ik uitga van de regulaire panelen met een breedte van ca. 80 cm dan heb ik op de plek waar ik ze op het dak wil leggen nog een loopruimte van een dikke 50 cm over.
Ik ga volgende week eens navragen of ze ook andere maten kunnen leveren, morgen eerst naar de vrijwilligersdag in Spakenburg met een tochtje op de Randmeren en naar het stoomgemaal.
Groet, Jo
Aquanaut
Contacteer:

Bericht door Aquanaut »

Riverboy schreef:Proficiat Wim met de aankoop. Momenteel ben ik mij ook aan het oriënteren om zonnepanelen op de boot te leggen, het zullen waarschijnlijk 2 panelen van elk 200W worden met in ieder geval een MPPT 75/15 Victron laadregelaar.
Ik moet enkel nog hier en daar prijs opvragen en kijken wat ze aan kwaliteit en prijs te bieden hebben.

Groet, Jo
Met 400 Wp aan panelen moet de 75/15 wel in een 24V installatie gaan draaien, voor een 12V installatie is hij te licht.

En Wim bedankt!

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Riverboy

Bericht door Riverboy »

Gaat inderdaad op 24 v draaien. 6 hh accu's van 105 amp.
Groet, Jo
Arrejoan
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Bericht door Arrejoan »

hoi Wim felicitaties met je aanschaf ik hoop dat je er net zoveel plezier en gemak van mag hebben als van je vorige regelaar. als ik de draadjes zo lees ben slechts een roepende in de woestijn met een waxinelichtje :mrgreen: maar ik kom eraan effe sparen, effe shoppen en dan..... postje : de kogel is .......kerk :D
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
frank
Site Admin
Contacteer:

Bericht door frank »

Ik ga van de winter beginnen aan de tweede set panelen. Vroeger geloofde ik niet in die onzin maar heb in 2005 een 24v tweedehands paneel op het stuurhuisdak geplaatst. Iets van 3,5 amp en dat ding bleek wonder boven wonder ook nog flink bij te dragen aan het opladen van de hoofdset van 24v.
Dus ik ben toen bekeerd en afgelopen zomer heb ik bij Aquasolar een compleet nieuwe set aangeschaft zowel 24v als 12v voor de tweede accuset.

Voorheen moest de generator nog af en toe draaien om de 12v op te laden maar straks heb ik daar ook een paneel voor en dat zal weer flink schelen in het uithoudingsvermogen van die set. Wordt gebruikt voor radio/tv en computers.

Vanwege het gebrek aan ruimte heb ik één groot 24 v paneel met zeer hoog rendement van Panasonic en twee kleinere die 12v leveren. paste net want het dakluik zit er tussen dat is weer een compromis. Ben benieuwd hoe dat allemaal gaat lopen komende zomer.

panasonic 240w / 24v paneel
2x ASP 60w/12v panelen
2x regelaar FOX 220
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
sailor wim

Hoi,
Vandaag een plaatsje gevonden voor de MPPT regelaar, toch nog een paar keer met Aquanaut gePB't ik vind de laadspanning van 28.8 Volt aan de bovengrens voor mijn GEL accu's en die zijn niet voor de poes wat de aanschaf waarde betreft.
Enfin er zit een ingebouwde temp. sensor in dus daar moet ik maar op vertrouwen.
De bestaande PWM regelaar blijft ook behouden die laad de start/BB accu's bij, nog nooit gezien dat die functie in werking was maar alla.
Morgen een paar kiekjes maken en plaatsen.
GR Wim
stevedem

Bericht door stevedem »

je kan de specs van je accu's opzoeken, kijken wat de juiste laadspanning moet zijn.
Volgens mij zijn die victron mppt's eventueel nog te programmeren
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
sailor wim

Afbeelding
Zo afgelopen zondag en vanmorgen de boel aangesloten en de rommel opgeruimd.
De PWM regelaar daarvoor moet een ander afdekplaatje komen want de tekst is nu verkeerd.
Voor de MPPT regelaar heb ik net een maatschets gemaakt.
Gr Wim
Plaats reactie