centrale verwarming
Moderators: sailor wim, frank
centrale verwarming
Hey allen,
ik ben weer zowat met 10 dingen tegelijk bezig aan boord, herkenbaar wellicht...
;-D
we verwarmen onze Wodan nu met twee Somy kachels met warmtewisselaar, die verwarmen met natuurlijke circulatie (geen pomp) de radiatoren , een kachel voor de ruimtes beneden en eentje voor de roef boven.
Zuinig zijn die zeker niet en goed regelbaar is de temperatuur aan boord ook niet, het is een traag systeem natuurlijk met een grote voordeel ; het verbruikt totaal geen electriciteit.
Toch ben ik aan het denken om één modern cv keteltje met pomp en leidingen per radiator (te voorzien van thermostatische kranen) te plaatsen. Nu is er een grote ringleiding voor beneden en eentje voor boven, de radiatoren staan gewoon steeds helemaal open, staat op die van boven zelfs geen kraan op.
Wat is hu eigenlijk het verschil tussen een huis CV ketel op mazout en bvb die Kabola of Ketebinkie keteltjes ? Die zijn wel lekker compact maar ook wel relatief prijzig vind ik ..
Of zijn die scheepsverwarmingsketeltjes zoveel zuiniger (in bvb electriciteitsverbruik) dan de huis-ketels ?
Meeste energieverbruik zal toch naar d epomp gaan denk ik he, of zit ik mis ?
Zou er een bezwaar bestaan waarom een gewone huis cv-ketel niet aan boord zou kunnen ?
groetjes Dirk
ik ben weer zowat met 10 dingen tegelijk bezig aan boord, herkenbaar wellicht...
;-D
we verwarmen onze Wodan nu met twee Somy kachels met warmtewisselaar, die verwarmen met natuurlijke circulatie (geen pomp) de radiatoren , een kachel voor de ruimtes beneden en eentje voor de roef boven.
Zuinig zijn die zeker niet en goed regelbaar is de temperatuur aan boord ook niet, het is een traag systeem natuurlijk met een grote voordeel ; het verbruikt totaal geen electriciteit.
Toch ben ik aan het denken om één modern cv keteltje met pomp en leidingen per radiator (te voorzien van thermostatische kranen) te plaatsen. Nu is er een grote ringleiding voor beneden en eentje voor boven, de radiatoren staan gewoon steeds helemaal open, staat op die van boven zelfs geen kraan op.
Wat is hu eigenlijk het verschil tussen een huis CV ketel op mazout en bvb die Kabola of Ketebinkie keteltjes ? Die zijn wel lekker compact maar ook wel relatief prijzig vind ik ..
Of zijn die scheepsverwarmingsketeltjes zoveel zuiniger (in bvb electriciteitsverbruik) dan de huis-ketels ?
Meeste energieverbruik zal toch naar d epomp gaan denk ik he, of zit ik mis ?
Zou er een bezwaar bestaan waarom een gewone huis cv-ketel niet aan boord zou kunnen ?
groetjes Dirk
- sailor wim
- Berichten: 2709
- Lid geworden op: vr 30 nov 2007 23:53
- Locatie: Den Haag
Re: centrale verwarming
Hoi Dirk,
Vraag hier eens een prijs op.
http://www.buurs.nl/roca.php
http://www.buurs.nl/wsproduct.php?tab=1 ... d=10912025 met WW boiler.
http://www.buurs.nl/wsproduct.php?tab=1 ... d=10911001 zonder WW
http://www.inoxcon.nl/bne-2-condens met boiler.
http://www.inoxcon.nl/n2-condens zonder WW voorziening.
Condenserende ketels hebben een hoger rendement maar ook een riool afvoer nodig.
De ROCA scheepsketel is te koop met een verse lucht aanvoer van buiten, je hebt tenslotte twee schoorstenen waarvan er een buiten werking gaat.
Verse lucht van buiten is minder schoorsteen verlies en dus rendement verhogend.
Verder maakt het niet uit of je bij dit soort ketels een huis of een scheeps uitvoering aanschaft.
Wel bij de olie kachels die een carburateur bezitten daar is een scheeps uitvoering wel van belang.
Zit nog na te denken over hoeveel KW je nodig hebt
Over radiatorkranen, dat vraagt wel aandacht omdat je van een natuurlijk systeem naar een geforceerd systeem wil gaan.
Gr Wim
Vraag hier eens een prijs op.
http://www.buurs.nl/roca.php
http://www.buurs.nl/wsproduct.php?tab=1 ... d=10912025 met WW boiler.
http://www.buurs.nl/wsproduct.php?tab=1 ... d=10911001 zonder WW
http://www.inoxcon.nl/bne-2-condens met boiler.
http://www.inoxcon.nl/n2-condens zonder WW voorziening.
Condenserende ketels hebben een hoger rendement maar ook een riool afvoer nodig.
De ROCA scheepsketel is te koop met een verse lucht aanvoer van buiten, je hebt tenslotte twee schoorstenen waarvan er een buiten werking gaat.
Verse lucht van buiten is minder schoorsteen verlies en dus rendement verhogend.
Verder maakt het niet uit of je bij dit soort ketels een huis of een scheeps uitvoering aanschaft.
Wel bij de olie kachels die een carburateur bezitten daar is een scheeps uitvoering wel van belang.
Zit nog na te denken over hoeveel KW je nodig hebt

Over radiatorkranen, dat vraagt wel aandacht omdat je van een natuurlijk systeem naar een geforceerd systeem wil gaan.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Re: centrale verwarming
thanks voor de tips Wim,
dat van die rioolafvoer bij condensatie wist ik niet ..
ik heb wat zitten rekenen en kwam aan18kW benodigd vermogen....
dus een ketel van 20kW zou toch moeten volstaan denk ik , ik ga er onze vaste cv firma ook eens bij roepen, hun idee eens vragen...
groetjes, Dirk
dat van die rioolafvoer bij condensatie wist ik niet ..
ik heb wat zitten rekenen en kwam aan18kW benodigd vermogen....
dus een ketel van 20kW zou toch moeten volstaan denk ik , ik ga er onze vaste cv firma ook eens bij roepen, hun idee eens vragen...
groetjes, Dirk
Re: centrale verwarming
riool afvoer klinkt zwaar, maar is niet meer als wat druppels (althans bij mij thuis)
op een boot kan je volstaan met een soort tuinslang naar een doorvoer naar buiten, desnoods op de uitvoer van bilgpomp erbij oid
op een boot kan je volstaan met een soort tuinslang naar een doorvoer naar buiten, desnoods op de uitvoer van bilgpomp erbij oid
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
- KarelE
- Berichten: 2147
- Lid geworden op: za 22 dec 2007 19:04
- Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
- Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk
Re: centrale verwarming
Pas alleen op dat het condensaat zuur is, en gewone stalen leidingen aantast.
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Kermit the Frog.
- quichot
- Berichten: 2070
- Lid geworden op: di 14 jul 2009 00:14
- Locatie: Amsterdam
- Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639
Re: centrale verwarming
Nu ik na al die jaren eindelijk walspanning heb, is de cv bij mij ook weer een haalbare optie. Interessante links.
Je zou die condens volgens mij ook in een plastic container van 25 liter kunnen opvangen. Een keer per winter legen lijkt me voldoende.
Ik woon niet permanent aan boord, dus het hele schip op 10c houden is voldoende. Dat zal in het verbruik -en dus condensvorming- ook wel schelen.
Je zou die condens volgens mij ook in een plastic container van 25 liter kunnen opvangen. Een keer per winter legen lijkt me voldoende.
Ik woon niet permanent aan boord, dus het hele schip op 10c houden is voldoende. Dat zal in het verbruik -en dus condensvorming- ook wel schelen.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido
-
- Berichten: 407
- Lid geworden op: di 29 okt 2013 16:49
- Info: Luxe motor Iris
ligplaats Amsterdam
werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.
28.03 x 5.06 x 1.00 m
Daf 575 met turbo 120 PK
ZF electro magnetische keerkoppeling
Re: centrale verwarming
Een Kabola of ketelbinkie is een doorstroom apparaat, verwarmt het verwarmingswater terwijl het er door heen gaat. Het kan eventueel uitgeberid worden met een warmtewisselaar voor gebruikswater.
ACV gebruikt ketels met een boiler van een liter of 60 er aan vast.
Ik geloof dat een ketel met ingebouwde boiler iets efficienter is, en ook wat comfortabeler.
ACV gebruikt ketels met een boiler van een liter of 60 er aan vast.
Ik geloof dat een ketel met ingebouwde boiler iets efficienter is, en ook wat comfortabeler.
Re: centrale verwarming
De cv thuis heb ik laatst een nacht laten lopen zonder afvoer, maar met een emmer er onder. Afvoer was er nog niet. Binnen 24 hadden we toch een halve emmer volgedruppeld. Is dus toch aardig wat. Klopt ook wel. Bij een ideale verbranding komt alleen co2 en h2o vrij.
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
- sailor wim
- Berichten: 2709
- Lid geworden op: vr 30 nov 2007 23:53
- Locatie: Den Haag
Re: centrale verwarming
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Re: centrale verwarming
wat zou zo'n type 1 moeten kosten ongeveer ?
m.a.w. wat zijn de kosten voor een cv systeem t.o.v. een webasto ?
m.a.w. wat zijn de kosten voor een cv systeem t.o.v. een webasto ?
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
- sailor wim
- Berichten: 2709
- Lid geworden op: vr 30 nov 2007 23:53
- Locatie: Den Haag
Re: centrale verwarming
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
- quichot
- Berichten: 2070
- Lid geworden op: di 14 jul 2009 00:14
- Locatie: Amsterdam
- Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639
Re: centrale verwarming
Dat is nog al wat!Evert schreef:De cv thuis heb ik laatst een nacht laten lopen zonder afvoer, maar met een emmer er onder. Afvoer was er nog niet. Binnen 24 hadden we toch een halve emmer volgedruppeld. Is dus toch aardig wat. Klopt ook wel. Bij een ideale verbranding komt alleen co2 en h2o vrij.
Op zich klopt dat wel, maar de meeste waterdamp verdwijnt als het goed is door de schoorsteen.
1 m3 aardgas levert bij verbranding 9,5 m3 afvoer- en verbrandingsgassen op, waarvan 1,8 m3 waterdamp. Het grootste deel is stikstof, simpelweg omdat de aangezogen lucht voor 70% uit stikstof bestaat, dat in het hele proces eigenlijk meer wordt doorgevoerd.
1 m3 waterdamp (H2O) weegt 0,6 kg, dus gecondenseerd tot water is dat 0,6 liter. Dus 1 m3 aardgas levert 1,8 m3 waterdamp op, en als dat volledig zou condenseren is dat ruim 1 ltr water. Maar het condenseert niet volledig, het grootste deel verdwijnt, zelfs bij een HR-ketel, door je rookgasafvoer. Dat is die witte pluim.
Gemiddeld verbruikt een CV-ketel 3 m3 aardgas per etmaal. Dus de ketel produceert max. 3 liter water per etmaal. Zelfs als de rookgasafvoer totaal zou zijn geblokkeerd zou er theoretisch in je emmer nooit meer dan 3 liter kunnen zitten. (Uiteraard heeft de beveiliging de ketel dan allang uitgeschakeld.)
Wellicht is er een andere oorzaak. De driewegklep kan wat lekken en het overdrukventiel kan ook water uitspugen. Ook dat water komt via een verzamelstukje bij de condensafvoer.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido
Re: centrale verwarming
Denk er om als je thermostaatkranen gebruikt dat je minimaal 1 radiator voorziet van een gewone kraan. Dit i.v.m. cv pomp.
Deze kraan kun je het beste in de ruimte van ruimte thermostaat plaatsen.
Indien je grotere radiatoren nodig hebt, heb er nog een paar staan. (gratis) met thermostaatkranen.
Ik heb zelf een Kabola combi aan boord geplaatst.


Deze kraan kun je het beste in de ruimte van ruimte thermostaat plaatsen.
Indien je grotere radiatoren nodig hebt, heb er nog een paar staan. (gratis) met thermostaatkranen.
Ik heb zelf een Kabola combi aan boord geplaatst.


groet Terpstra / SAMBEEK
Re: centrale verwarming
mooie tip van die Caminus Wim , thanks!
Die Kabola ziet er ook prima uit in de Sambeek ...
Omdat ik wat schrik heb om als ik er nu aan begin niet alles af te hebben tegen dat het gaat winteren stel ik het plaatsen van een cv uit tot het voorjaar of volgend najaar.
Onze cv leverancier van hier op t bedrijf heeft trouwens erg druk nu, die heeft ook nog geen tijd gehad om eea aan boord eens te bekijken en wat tips te geven...
Ben nu begonnen met het slopen van de oude eigenaarshut, dat moet de hobbyruimte /logeerkamer aan boord worden.
Ik voorzie dan wel al de nodige leidingen voor de bijkomende radiatoren die daar best zouden passeren...
Zo krijgen we de winter wel weer om denk ik ..
;-D
groetjes, Dirk
Die Kabola ziet er ook prima uit in de Sambeek ...
Omdat ik wat schrik heb om als ik er nu aan begin niet alles af te hebben tegen dat het gaat winteren stel ik het plaatsen van een cv uit tot het voorjaar of volgend najaar.
Onze cv leverancier van hier op t bedrijf heeft trouwens erg druk nu, die heeft ook nog geen tijd gehad om eea aan boord eens te bekijken en wat tips te geven...
Ben nu begonnen met het slopen van de oude eigenaarshut, dat moet de hobbyruimte /logeerkamer aan boord worden.
Ik voorzie dan wel al de nodige leidingen voor de bijkomende radiatoren die daar best zouden passeren...
Zo krijgen we de winter wel weer om denk ik ..
;-D
groetjes, Dirk
-
- Berichten: 407
- Lid geworden op: di 29 okt 2013 16:49
- Info: Luxe motor Iris
ligplaats Amsterdam
werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.
28.03 x 5.06 x 1.00 m
Daf 575 met turbo 120 PK
ZF electro magnetische keerkoppeling
Re: centrale verwarming
Bedankt Wim!
Dacht dat Kabola en Ketelbinkie de enige waren.
De prijzen van Post zien er niet verkeerd uit.
Dacht dat Kabola en Ketelbinkie de enige waren.
De prijzen van Post zien er niet verkeerd uit.