centrale verwarming

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Dirk

centrale verwarming

Bericht door Dirk »

Hey allen,
ik ben weer zowat met 10 dingen tegelijk bezig aan boord, herkenbaar wellicht...
;-D
we verwarmen onze Wodan nu met twee Somy kachels met warmtewisselaar, die verwarmen met natuurlijke circulatie (geen pomp) de radiatoren , een kachel voor de ruimtes beneden en eentje voor de roef boven.
Zuinig zijn die zeker niet en goed regelbaar is de temperatuur aan boord ook niet, het is een traag systeem natuurlijk met een grote voordeel ; het verbruikt totaal geen electriciteit.
Toch ben ik aan het denken om één modern cv keteltje met pomp en leidingen per radiator (te voorzien van thermostatische kranen) te plaatsen. Nu is er een grote ringleiding voor beneden en eentje voor boven, de radiatoren staan gewoon steeds helemaal open, staat op die van boven zelfs geen kraan op.
Wat is hu eigenlijk het verschil tussen een huis CV ketel op mazout en bvb die Kabola of Ketebinkie keteltjes ? Die zijn wel lekker compact maar ook wel relatief prijzig vind ik ..
Of zijn die scheepsverwarmingsketeltjes zoveel zuiniger (in bvb electriciteitsverbruik) dan de huis-ketels ?
Meeste energieverbruik zal toch naar d epomp gaan denk ik he, of zit ik mis ?
Zou er een bezwaar bestaan waarom een gewone huis cv-ketel niet aan boord zou kunnen ?
groetjes Dirk
sailor wim

Re: centrale verwarming

Bericht door sailor wim »

Hoi Dirk,
Vraag hier eens een prijs op.
http://www.buurs.nl/roca.php
http://www.buurs.nl/wsproduct.php?tab=1 ... d=10912025 met WW boiler.
http://www.buurs.nl/wsproduct.php?tab=1 ... d=10911001 zonder WW
http://www.inoxcon.nl/bne-2-condens met boiler.
http://www.inoxcon.nl/n2-condens zonder WW voorziening.
Condenserende ketels hebben een hoger rendement maar ook een riool afvoer nodig.
De ROCA scheepsketel is te koop met een verse lucht aanvoer van buiten, je hebt tenslotte twee schoorstenen waarvan er een buiten werking gaat.
Verse lucht van buiten is minder schoorsteen verlies en dus rendement verhogend.
Verder maakt het niet uit of je bij dit soort ketels een huis of een scheeps uitvoering aanschaft.
Wel bij de olie kachels die een carburateur bezitten daar is een scheeps uitvoering wel van belang.
Zit nog na te denken over hoeveel KW je nodig hebt :roll:
Over radiatorkranen, dat vraagt wel aandacht omdat je van een natuurlijk systeem naar een geforceerd systeem wil gaan.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Dirk

Bericht door Dirk »

thanks voor de tips Wim,
dat van die rioolafvoer bij condensatie wist ik niet ..
ik heb wat zitten rekenen en kwam aan18kW benodigd vermogen....
dus een ketel van 20kW zou toch moeten volstaan denk ik , ik ga er onze vaste cv firma ook eens bij roepen, hun idee eens vragen...
groetjes, Dirk
stevedem

Bericht door stevedem »

riool afvoer klinkt zwaar, maar is niet meer als wat druppels (althans bij mij thuis)

op een boot kan je volstaan met een soort tuinslang naar een doorvoer naar buiten, desnoods op de uitvoer van bilgpomp erbij oid
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
KarelE
Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk

Bericht door KarelE »

Pas alleen op dat het condensaat zuur is, en gewone stalen leidingen aantast.
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
quichot
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Bericht door quichot »

Nu ik na al die jaren eindelijk walspanning heb, is de cv bij mij ook weer een haalbare optie. Interessante links.
Je zou die condens volgens mij ook in een plastic container van 25 liter kunnen opvangen. Een keer per winter legen lijkt me voldoende.
Ik woon niet permanent aan boord, dus het hele schip op 10c houden is voldoende. Dat zal in het verbruik -en dus condensvorming- ook wel schelen.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Wouter
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Bericht door Wouter »

Een Kabola of ketelbinkie is een doorstroom apparaat, verwarmt het verwarmingswater terwijl het er door heen gaat. Het kan eventueel uitgeberid worden met een warmtewisselaar voor gebruikswater.

ACV gebruikt ketels met een boiler van een liter of 60 er aan vast.

Ik geloof dat een ketel met ingebouwde boiler iets efficienter is, en ook wat comfortabeler.
Evert
Contacteer:

Bericht door Evert »

De cv thuis heb ik laatst een nacht laten lopen zonder afvoer, maar met een emmer er onder. Afvoer was er nog niet. Binnen 24 hadden we toch een halve emmer volgedruppeld. Is dus toch aardig wat. Klopt ook wel. Bij een ideale verbranding komt alleen co2 en h2o vrij.
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
sailor wim

stevedem

Bericht door stevedem »

wat zou zo'n type 1 moeten kosten ongeveer ?
m.a.w. wat zijn de kosten voor een cv systeem t.o.v. een webasto ?
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
sailor wim

Bij downloads vind je de info.
http://www.postmarineheating.nl/Prijslijst.pdf
Gr Wim
quichot
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Bericht door quichot »

Evert schreef:De cv thuis heb ik laatst een nacht laten lopen zonder afvoer, maar met een emmer er onder. Afvoer was er nog niet. Binnen 24 hadden we toch een halve emmer volgedruppeld. Is dus toch aardig wat. Klopt ook wel. Bij een ideale verbranding komt alleen co2 en h2o vrij.
Dat is nog al wat!
Op zich klopt dat wel, maar de meeste waterdamp verdwijnt als het goed is door de schoorsteen.
1 m3 aardgas levert bij verbranding 9,5 m3 afvoer- en verbrandingsgassen op, waarvan 1,8 m3 waterdamp. Het grootste deel is stikstof, simpelweg omdat de aangezogen lucht voor 70% uit stikstof bestaat, dat in het hele proces eigenlijk meer wordt doorgevoerd.
1 m3 waterdamp (H2O) weegt 0,6 kg, dus gecondenseerd tot water is dat 0,6 liter. Dus 1 m3 aardgas levert 1,8 m3 waterdamp op, en als dat volledig zou condenseren is dat ruim 1 ltr water. Maar het condenseert niet volledig, het grootste deel verdwijnt, zelfs bij een HR-ketel, door je rookgasafvoer. Dat is die witte pluim.
Gemiddeld verbruikt een CV-ketel 3 m3 aardgas per etmaal. Dus de ketel produceert max. 3 liter water per etmaal. Zelfs als de rookgasafvoer totaal zou zijn geblokkeerd zou er theoretisch in je emmer nooit meer dan 3 liter kunnen zitten. (Uiteraard heeft de beveiliging de ketel dan allang uitgeschakeld.)
Wellicht is er een andere oorzaak. De driewegklep kan wat lekken en het overdrukventiel kan ook water uitspugen. Ook dat water komt via een verzamelstukje bij de condensafvoer.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
sambeek

Bericht door sambeek »

Denk er om als je thermostaatkranen gebruikt dat je minimaal 1 radiator voorziet van een gewone kraan. Dit i.v.m. cv pomp.
Deze kraan kun je het beste in de ruimte van ruimte thermostaat plaatsen.

Indien je grotere radiatoren nodig hebt, heb er nog een paar staan. (gratis) met thermostaatkranen.

Ik heb zelf een Kabola combi aan boord geplaatst.
Afbeelding

Afbeelding
groet Terpstra / SAMBEEK
Dirk

Bericht door Dirk »

mooie tip van die Caminus Wim , thanks!
Die Kabola ziet er ook prima uit in de Sambeek ...
Omdat ik wat schrik heb om als ik er nu aan begin niet alles af te hebben tegen dat het gaat winteren stel ik het plaatsen van een cv uit tot het voorjaar of volgend najaar.
Onze cv leverancier van hier op t bedrijf heeft trouwens erg druk nu, die heeft ook nog geen tijd gehad om eea aan boord eens te bekijken en wat tips te geven...
Ben nu begonnen met het slopen van de oude eigenaarshut, dat moet de hobbyruimte /logeerkamer aan boord worden.
Ik voorzie dan wel al de nodige leidingen voor de bijkomende radiatoren die daar best zouden passeren...
Zo krijgen we de winter wel weer om denk ik ..
;-D
groetjes, Dirk
Wouter
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Bericht door Wouter »

Bedankt Wim!
Dacht dat Kabola en Ketelbinkie de enige waren.
De prijzen van Post zien er niet verkeerd uit.
Plaats reactie