Dieseltank die nooit meer vuil wordt ?
Moderators: sailor wim, frank
-
- Info: Burcht/Zwijndrecht bij Antwerpen.
Dartsailer 30:
Bouwjaar 1979 - Polyester
Holland boat compagnie - Ontwerp De Vriesch lentz
Waterverplaatsing 7000 Kg waarvan 2350 ballast
Diepgang 1.25 breedte 3.10 lengte 9.15 masthoogte 12.50.
Motor Perkins 4108 49Pk met paragon keerkoppeling.
Ligplaats
zomer: Oranjeplaat Arnemuiden
winter : Burcht MAWBrabo
www.beekvaarders.be - Contacteer:
Dieseltank die nooit meer vuil wordt ?
Ik was vandaag op de clubwerf en overhoorde een gesprek over dieseltanks, en ik dacht die gast heeft gelijk ...
Zijn bewering was dat hij al meer dan 15 jaar de diesel voor de motor op het laagste punt van zijn tank oppompt en zodoende er nooit vervuilde diesel in zijn tank achterblijft dat zich kan ophopen en bij slingeren problemen kan geven.
Hij zei er wel bij dat toen hij het indertijd zo maakte de tank van binnen kraak netjes was gemaakt en hij dus een propere start had.
Op de vraag of hij dan niet meer filters moest vervangen beweerde hij om de 500 uur te vervangen .
Ikzelf heb een tank met een aanzuigpijp enkele cm boven de bodem en denk erover een bestaand aftappunt onderaan te gaan gebruiken omdat bovenstaande me ook logisch lijkt, wat denken jullie en wat is er tegen die werkwijze ?
Zijn bewering was dat hij al meer dan 15 jaar de diesel voor de motor op het laagste punt van zijn tank oppompt en zodoende er nooit vervuilde diesel in zijn tank achterblijft dat zich kan ophopen en bij slingeren problemen kan geven.
Hij zei er wel bij dat toen hij het indertijd zo maakte de tank van binnen kraak netjes was gemaakt en hij dus een propere start had.
Op de vraag of hij dan niet meer filters moest vervangen beweerde hij om de 500 uur te vervangen .
Ikzelf heb een tank met een aanzuigpijp enkele cm boven de bodem en denk erover een bestaand aftappunt onderaan te gaan gebruiken omdat bovenstaande me ook logisch lijkt, wat denken jullie en wat is er tegen die werkwijze ?
Iedereen is een genie !
Maar wanneer je een vis afrekent op zijn kunde om in een boom te klimmen denkt hij heel zijn leven dat hij dom is...
Maar wanneer je een vis afrekent op zijn kunde om in een boom te klimmen denkt hij heel zijn leven dat hij dom is...
- KarelE
- Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk
Re: Dieseltank die nooit meer vuil wordt ?
Als het goed is heeft een dieseltank aan boord van een schip een zogenaamde waterzak. Die waterzak is bedoeld om water dat onvermijdelijk in de dieseltank terecht komt te verzamelen. Waarom komt er onvermijdelijk water in de tank? Omdat de temperatuur schommelt, en daarmee zet de lucht boven de brandstof uit bij temperatuurverhoging. Als de temperatuur weer daalt krimpt de lucht weer. Dat heeft twee effecten: er wordt verse lucht van buiten door de ontluchting aangezogen om de ontstane ruimte op te vullen, en waterdamp in de lucht zal condenseren tegen de tankwanden. Uiteindelijk zakt dat water naar beneden.
Als je tank van RVS of kunststof is zal er weinig vuil in je tank komen, een gewone stalen tank zal door het condenserende water ook voor (uiteindelijk loszittende) roestdeeltjes zorgen. Ook die bezinken en gaan naar het laagste punt in de waterzak. Tap maar eens een liter diesel af uit je waterzak in bijv. een kunsstof melkfles. Dan kan je zelf zien of er vuil op het diepste punt zit.
Ik weet niet waar je clubcollega normaal gesproken vaart, en hoe bewegelijk zijn vaarwater is. Gaat het om een zeil- of om een motorschip? Een zeilschip ligt regelmatig op 1 oor, dus dan wordt het effect van een waterzak wat onvoorspelbaarder.
Maar als je inderdaad van dat diepste punt gaat aanzuigen zou ik zeker in het begin mijn filter goed in de gaten houden. Beter nog installeer je een dubbel filter, waarbij je met het omzetten van een kraan van het ene (volle) naar het andere (verse) filter kan omschakelen.
Als je tank van RVS of kunststof is zal er weinig vuil in je tank komen, een gewone stalen tank zal door het condenserende water ook voor (uiteindelijk loszittende) roestdeeltjes zorgen. Ook die bezinken en gaan naar het laagste punt in de waterzak. Tap maar eens een liter diesel af uit je waterzak in bijv. een kunsstof melkfles. Dan kan je zelf zien of er vuil op het diepste punt zit.
Ik weet niet waar je clubcollega normaal gesproken vaart, en hoe bewegelijk zijn vaarwater is. Gaat het om een zeil- of om een motorschip? Een zeilschip ligt regelmatig op 1 oor, dus dan wordt het effect van een waterzak wat onvoorspelbaarder.
Maar als je inderdaad van dat diepste punt gaat aanzuigen zou ik zeker in het begin mijn filter goed in de gaten houden. Beter nog installeer je een dubbel filter, waarbij je met het omzetten van een kraan van het ene (volle) naar het andere (verse) filter kan omschakelen.
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Kermit the Frog.
-
Dartsailer 30:
Ligplaats
Hij vaart een motorsailer met RVS tanks, en heeft inderdaad dubbele filters en leidingen zoals de meesten bij ons ,vaargebied de Westerschelde en Delta wateren dus regelmatig wat deining en golven.
Daarom ook dat ik geloof wat hij zegt in geval van een aanzuigpijpje boven de bodem krijg je ook gewoon de mengeling binnen bij scheefvaren en stuiteren, maar gezien er bij hem continu residu/water word afgezogen en via de filters opgevangen kan het nooit na langere tijd een hoop worden.
Daarom ook dat ik geloof wat hij zegt in geval van een aanzuigpijpje boven de bodem krijg je ook gewoon de mengeling binnen bij scheefvaren en stuiteren, maar gezien er bij hem continu residu/water word afgezogen en via de filters opgevangen kan het nooit na langere tijd een hoop worden.
Iedereen is een genie !
- Marie Christina
Ik hou het toch maar bij mijn wat hogere aanzuig.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
-
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Ik maak ook elke dieseltank op die manier, liefst nog een beetje scheef ophangen of de bodem mooi schuin maken.
Vuiligheid / water moet zo snel mogelijk naar je filter, daar kun je het zelf zien zitten en aftappen.
(disclaimer: dit is mijn bescheiden mening)
Vuiligheid / water moet zo snel mogelijk naar je filter, daar kun je het zelf zien zitten en aftappen.
-
Dartsailer 30:
Ligplaats
Dat is ook zijn redenering, ik denk dat ik mijn tankaansluiting ook zo ga uitvoeren, of er moet een tegenstander met technische argumenten komen om het niet te doen.Boekel schreef:Ik maak ook elke dieseltank op die manier, liefst nog een beetje scheef ophangen of de bodem mooi schuin maken.
Iedereen is een genie !
- Marie Christina
Ik vind het maar een rare redenering.
In plaats van "misschien dat mijn filters dichtslaan als ik een keer heel erg slinger" maak je er een zekerheid van óók als je niet geslingerd hebt.
De vraag is niet meer óf het gaat gebeuren maar wanneer.
En het gáát gebeuren want er komt een dag dat je vergeet te checken of dat je besluit bij het checken dat het nog wel een dagje kan.
En dan blijkt dat het niet meer kon.
Laten we dan maar hopen dat dat niet op de Waal is terwijl er een duwbak met een kilometertje of 15, 16 op je afdendert.
Eén keer per jaar aftappen, een klusje van niks.
En je filters blijven gewoon schoon.
In elk geval schoon genoeg om met een goed gevoel de Schelde, grote rivieren, IJsselmeer of Waddenzee op te gaan.
In plaats van "misschien dat mijn filters dichtslaan als ik een keer heel erg slinger" maak je er een zekerheid van óók als je niet geslingerd hebt.
De vraag is niet meer óf het gaat gebeuren maar wanneer.
En het gáát gebeuren want er komt een dag dat je vergeet te checken of dat je besluit bij het checken dat het nog wel een dagje kan.
En dan blijkt dat het niet meer kon.
Laten we dan maar hopen dat dat niet op de Waal is terwijl er een duwbak met een kilometertje of 15, 16 op je afdendert.
Eén keer per jaar aftappen, een klusje van niks.
En je filters blijven gewoon schoon.
In elk geval schoon genoeg om met een goed gevoel de Schelde, grote rivieren, IJsselmeer of Waddenzee op te gaan.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
-
Dartsailer 30:
Ligplaats
Marie Christina, U gaat er blijkbaar van uit dat het normaal is dat er reeds vuil in de tank aanwezig is ?
Indien dat de redenering is dan is het zo al fout om hiermee op weg (lees naar zee zoals wij regelmatig doen) te gaan...enkel mijn opinie.
--------------------------
Bij een propere tank is er geen enkele reden dat er vuil zou zijn om de filters te blokkeren ! , en door dit systeem toe te passen hoeven we niet meer zoals nu preventief ieder jaar de tank te openen en schoon te maken,het valt altijd mee met het zeer kleine beetje residu dat we vinden maar dit kan net zo goed door de filters opgevangen worden denk ik dan.
En mij gaat het om het voordeel dat er nooit ophoping van vuil/water kan plaatsvinden, maar zoals gesteld je moet beginnen met een propere tank.
Zijn er technische argumenten (aanvoer, oppomphoogte , druk die constant zou aanwezig zijn in de aanvoer ? )die deze aanpak minder betrouwbaar maken of zelfs volledig af te raden dan hoor ik dat graag.
Onze polyester tank is slechts 280Liter, even meegeven...
Indien dat de redenering is dan is het zo al fout om hiermee op weg (lees naar zee zoals wij regelmatig doen) te gaan...enkel mijn opinie.
Bij een propere tank is er geen enkele reden dat er vuil zou zijn om de filters te blokkeren ! , en door dit systeem toe te passen hoeven we niet meer zoals nu preventief ieder jaar de tank te openen en schoon te maken,het valt altijd mee met het zeer kleine beetje residu dat we vinden maar dit kan net zo goed door de filters opgevangen worden denk ik dan.
En mij gaat het om het voordeel dat er nooit ophoping van vuil/water kan plaatsvinden, maar zoals gesteld je moet beginnen met een propere tank.
Zijn er technische argumenten (aanvoer, oppomphoogte , druk die constant zou aanwezig zijn in de aanvoer ? )die deze aanpak minder betrouwbaar maken of zelfs volledig af te raden dan hoor ik dat graag.
Onze polyester tank is slechts 280Liter, even meegeven...
Iedereen is een genie !
- Marie Christina
Elke tank was bij aanvang ooit schoon.Happydart schreef:Marie Christina, U gaat er blijkbaar van uit dat er reeds vuil in de tank zit, indien dat de redenering is dan is het zo al fout om hiermee op weg (lees naar zee zoals wij regelmatig doen) te gaan...
Bij een propere tank is er geen enkele reden dat er vuil zou zijn om de filters te blokkeren !
En elke tank wordt in de loop der jaren vuil.
Door hem jaarlijks even af te tappen heb ook ik dus nooit een vuile tank.
En het vuil dát er nog in zit houdt mijn filtertje wel tegen, die ik één keer per jaar vervang.
Dus één keer per jaar is alle vuil weg.
Uiteindelijk denk ik dat ik met schonere tanks/filters vaar dan met het hierboven geopperde systeem waarbij het gehele jaar door de filters vervuild worden.
Maar, ook hier, disclaimer: dat is míjn mening.
- sailor wim
Hoi Georges,
Als je met een schone tank begint zie ik geen obstakels, ook geen technische.
Als je de tank dan ook nog afwaterend naar het lage aanzuigpunt monteert dan zakt het eventuele condens water ook die kant op.
Blijft een feit dat de tank in de loop van jaren toch zal vervuilen door de *beluchter en bij het **tanken.
* stof zal steeds weer neerslaan vanwege lucht transport in stof zit oa. gisten en schimmels maar ook fijn "zand"
** wanneer de vulopening open is kan er vuil van het tankpistool of van het dek in de tank komen.
Maar alles zal wel meevallen denk ik.
Gr Wim
Als je de tank dan ook nog afwaterend naar het lage aanzuigpunt monteert dan zakt het eventuele condens water ook die kant op.
Blijft een feit dat de tank in de loop van jaren toch zal vervuilen door de *beluchter en bij het **tanken.
* stof zal steeds weer neerslaan vanwege lucht transport in stof zit oa. gisten en schimmels maar ook fijn "zand"
** wanneer de vulopening open is kan er vuil van het tankpistool of van het dek in de tank komen.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Maak een dagtank , altijd goed!!!!
Vaar mij gerust voorbij, te loever of te lij,ik zal er ook wel komen!
-
Dartsailer 30:
Ligplaats
Dat begrijp ik Wim, externe oorzaken die je gedeeltelijk wel kan controleren, wij tanken altijd door de pantyfilter , om zoveel mogelijk vreemde stoffen buiten te houden en in het najaar houden we de tank zoveel mogelijk vol tot in de vulslang dat was al een gewoonte die condens beperkt, met de huidige biodiesels geen te verwaarlozen zaak, we gebruiken ook Biocide in onze tank om die reden.sailor wim schreef:Hoi Georges,
Gr Wim
Mij gaat het erover dat de filters dienen om zeer kleine hoeveelheden indringers op te vangen en niet enkel om vervangen te worden...en mij de tank te laten nazien/poetsen ieder jaar

Ik ga dit toepassen, gezien de motorruimte nu leeg is kan ik dat gemakkelijk en netjes doen, de originele aanzuig laat ik met gesloten kraan zitten, misschien nog eens handig om iemand enkele liters te geven

Iedereen is een genie !
-
Dartsailer 30:
Ligplaats
Had ik op vorige schepen, inderdaad de beste oplossing voor alle mogelijke problemen,indien laag geplaatst altijd nokvol dus slingeren heeft ook geen effect, en met een grof filter ertussen kan je bijna met een riooltank gerust varen...maar in dit scheepje ontbreekt de plek ...Carel-k schreef:Maak een dagtank , altijd goed!!!!
Iedereen is een genie !
-
- Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip. - Contacteer:
Een tank hoort inderdaad schoon te zijn, als er vuiligheid en water in komt dan gaat de boel 'groeien', dus die vuiligheid snel d'r uit en in het filter!
Precies om de reden: anders krijg je de vuiligheid als je ligt te slingeren...bijvoorbeeld voor de kop van die duwbak
Ik heb een 500 liter tank, dat is al een soort dagtank helaas...weekje op pad en hij schiet al lekker op
Precies om de reden: anders krijg je de vuiligheid als je ligt te slingeren...bijvoorbeeld voor de kop van die duwbak

Ik heb een 500 liter tank, dat is al een soort dagtank helaas...weekje op pad en hij schiet al lekker op

- Marie Christina
PROEST!Boekel schreef: Precies om de reden: anders krijg je de vuiligheid als je ligt te slingeren...bijvoorbeeld voor de kop van die duwbak![]()