Marine Traffic
Moderators: sailor wim, frank
Marine Traffic
ik vind het leuk om op Marine Traffic een paar bekende vrachtschepen te volgen. Nu vraag ik mij af hoe dat precies werkt. Wanneer ik op een bepaald schip zoek, dan vind ik de positie met een tijd en de snelheid er bij. Bijvoorbeeld de Vectura, die komt hier geregeld langs met grind. Gisteren vond ik haar eerst op het Pannerdens kanaal, later op de dag Bij Deventer en nu op het Meppelerdiep. Dat is al een hele tijd de laatst bekende positie van de Vectura met steeds dezelfde tijd en snelheid.
Wanneer ik gewoon de kaart aanklik waar volgens mij alle schepen op moeten staan kan ik de Vectura op het hele traject vanaf Hoogeveen tot aan de Waal nergens terug vinden.
Er zit vast wel iemand op het forum die dat weet.
Groet, Jack.
Wanneer ik gewoon de kaart aanklik waar volgens mij alle schepen op moeten staan kan ik de Vectura op het hele traject vanaf Hoogeveen tot aan de Waal nergens terug vinden.
Er zit vast wel iemand op het forum die dat weet.
Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
- Marie Christina
Re: Marine Traffic
Zijn track wordt gevolgd en vastgelegd mbv AIS.
Da's alles..
Een schip moet dus wel AIS hebben om zichtbaar te zijn op Marine Traffic.
(En +/- binnen VHF bereik.Daarom zie je midden op de Oceaan ook geen plots. )
Da's alles..
Een schip moet dus wel AIS hebben om zichtbaar te zijn op Marine Traffic.
(En +/- binnen VHF bereik.Daarom zie je midden op de Oceaan ook geen plots. )
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
- KarelE
- Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk
MarinTraffic werkt in bijv. Nederland met walstations. Dat zijn vrijwilligers die met een AIS ontvanger van MarinTraffic de signalen bij hen in de buurt opvangen. Die gegevens gaan vervolgens via het internet naar MarinTraffic.
Sommige gebieden hebben weinig of geen walstations. Ik zie dat bijv. als ik op het Maximakanaal werk, vaak valt de actuele informatie van de schepen tussen Schijndel en sluis Hintham even weg. Waarschijnlijk zit daar maar 1 walstation. Omdat de schippers vaak hun antennes naar beneden klappen in verband met de vaste bruggen komt hun signaal dan niet ver genoeg, en komt het dus niet aan bij het walstation. Als ik mijn zoon volg op de Maas in Limburg zie je hem ook af en toe niet, en dan is hij opeens met een rechte lijn [over land
] op een volgende positie te zien. Dat heeft te maken met heuvels en te weinig walstations.
Dan is er nog de schipper zelf. Hij kan zijn AIS uitzetten (mag niet) om zo voor te wakkere handhavers te verbergen dat hij stiekem 's nachts vaart. Op de kleinere schepen mag dat meestal niet, omdat er geen vol-continue bemanning aan boord is. Maar als de AIS wordt uitgezet kan MarineTraffic het schip niet meer volgen.
Op zee werkt het anders. Er zwermen ook satelieten om de aarde die AIS signalen opvangen. Van de sateliet gaat het naar MarinTraffic en dan weer op dezelfde manier naar jouw browser. Wat ik ervan begrijp is het signaal van de Inland AIS (binnenvaart) zwakker dan dat van de zeevaart, en wordt dat dus moeilijk of helemaal niet door de satelieten opgepikt.
Sommige gebieden hebben weinig of geen walstations. Ik zie dat bijv. als ik op het Maximakanaal werk, vaak valt de actuele informatie van de schepen tussen Schijndel en sluis Hintham even weg. Waarschijnlijk zit daar maar 1 walstation. Omdat de schippers vaak hun antennes naar beneden klappen in verband met de vaste bruggen komt hun signaal dan niet ver genoeg, en komt het dus niet aan bij het walstation. Als ik mijn zoon volg op de Maas in Limburg zie je hem ook af en toe niet, en dan is hij opeens met een rechte lijn [over land

Dan is er nog de schipper zelf. Hij kan zijn AIS uitzetten (mag niet) om zo voor te wakkere handhavers te verbergen dat hij stiekem 's nachts vaart. Op de kleinere schepen mag dat meestal niet, omdat er geen vol-continue bemanning aan boord is. Maar als de AIS wordt uitgezet kan MarineTraffic het schip niet meer volgen.
Op zee werkt het anders. Er zwermen ook satelieten om de aarde die AIS signalen opvangen. Van de sateliet gaat het naar MarinTraffic en dan weer op dezelfde manier naar jouw browser. Wat ik ervan begrijp is het signaal van de Inland AIS (binnenvaart) zwakker dan dat van de zeevaart, en wordt dat dus moeilijk of helemaal niet door de satelieten opgepikt.
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Kermit the Frog.
Duidelijk Menno en Karel. Bedankt.
Groet, Jack.
Groet, Jack.
Toch nog een paar vragen. Je ziet de schepen als blokjes, en sommige in de vorm van een soort kroontjespen, en ook in verschillende kleuren. Waarvoor dat verschil?
Ik volg ook het MS. Traveler. Die lag gisteren op de Maasvlakte, en kennelijk is hij daar vanmorgen vertrokken. Zijn laatste positie is al een poos vlak bij de Maasvlakte, terwijl op de vaarweg verderop wel allerlei andere schepen gesignaleerd worden, maar de Traveler kennelijk niet. Ra ra hoe kan dat?
Groet, Jack.
Ik volg ook het MS. Traveler. Die lag gisteren op de Maasvlakte, en kennelijk is hij daar vanmorgen vertrokken. Zijn laatste positie is al een poos vlak bij de Maasvlakte, terwijl op de vaarweg verderop wel allerlei andere schepen gesignaleerd worden, maar de Traveler kennelijk niet. Ra ra hoe kan dat?
Groet, Jack.
- Marie Christina
Dat op zee- verhaal verdient enige toelichting, Karel.
Dat systeem heet ELRIT: Electronic Long Range Idendification and Tracking.
Dit systeem maakt geen gebruik van de AIS, die in de VHF band zit.
Dan zou het signaal nooit de satelliet bereiken.
ELRIT werkt met het signaal waarmee de SatCom- C (een telex- systeem) ook werkt.
Volgens mij zijn die plots ook te volgen op Marine Traffic, maar moet je er voor betalen.
Dat systeem heet ELRIT: Electronic Long Range Idendification and Tracking.
Dit systeem maakt geen gebruik van de AIS, die in de VHF band zit.
Dan zou het signaal nooit de satelliet bereiken.
ELRIT werkt met het signaal waarmee de SatCom- C (een telex- systeem) ook werkt.
Volgens mij zijn die plots ook te volgen op Marine Traffic, maar moet je er voor betalen.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
- KarelE
De kleuren worden verklaard bij het filter, de tweede knop van boven in de menubalk aan de linkerkant van je scherm. Iedere kleur staat voor een type schip. Zo is groen een droge-ladingschip, rood een tanker en paars een recreatievaartuig. In het filter kan je aanklikken welke scheepstypen je wilt zien.
Als je een schip kwijt bent kan je eerst met de bovenste knop in de menubalk (vergrootglas) zoeken naar het schip. Als het schip niet gevonden wordt kan je vaak wel zien wat de laatst bekende positie is. Juist spitsenschippers maken vaak best lange reizen en dan willen ze wel eens hier of daar een weekendje gaan liggen, zeker als ze nog niet 'aan de reis' zijn. Daarbij wordt uit privacy-overwegingen de AIS nog wel eens uit gezet.
Als je een schip kwijt bent kan je eerst met de bovenste knop in de menubalk (vergrootglas) zoeken naar het schip. Als het schip niet gevonden wordt kan je vaak wel zien wat de laatst bekende positie is. Juist spitsenschippers maken vaak best lange reizen en dan willen ze wel eens hier of daar een weekendje gaan liggen, zeker als ze nog niet 'aan de reis' zijn. Daarbij wordt uit privacy-overwegingen de AIS nog wel eens uit gezet.
Kermit the Frog.
Kermit the Frog.
- KarelE
@ Marie Christina
Aha, weer wat geleerd! Dank je wel.
Aha, weer wat geleerd! Dank je wel.
Kermit the Frog.
Kermit the Frog.
Vectura is weer "boven water". Kwam net langs!
Groet, Jack.
Groet, Jack.
Gisteren zag ik de Picaro in de buurt van Brussel varen, en wanneer ik nu op de Picaro zoek, ligt hij nagenoeg stil op het IJsselmeer in de buurt van Urk. De eerste keer dat ik hem spotte met marine traffic voer het schip op het Van Starkenborghkanaal bij Zuidhorn, en was op weg naar Sète. Dus de route door België was te verwachten, maar waardoor nu weer stilliggend voor Urk?
Groet, Jack.

Groet, Jack.
- Marie Christina
Motorpech. 

Ja, je kunt beter motorpech krijgen bij Urk dan in Belgie denk ik dus dan vaar je even heel snel terug (in een halve dag) naar Urk.Marie Christina schreef:Motorpech.

groet, Jack.
- Marie Christina
Te snel gevaren.
Gaan motoren stuk van...
Maar zonder gekheid: vaart er niet gewoon nóg ergens een Picaro rond?
En verder is AIS best wel storingsgevoelig.
Eén raar radiogolfje die een beetje anders binnenkomt en je bent óf niet zichtbaar, óf je bent opeens ergens anders.
Wij lagen eens ten anker in Moermansk, stonden we op Marine Traffic in Moerdijk..
Ach MoerMANSK of MoerDIJK...
Bijna hetzelfde.
Wat ik maar wil zeggen: het is bepaald geen onfeilbaar systeem.
Zoals ik zei, het werkt in de VHF band.
Bij een marifoon vertaalt een slechte verbinding zich in een slecht verstaanbaar gesprek.
Bij AIS gebeuren allerlei dingen die je niet verwacht.
Eén piepje die kraakt ipv piept en het pakketje informatie betekent opeens iets anders.
Dat hoor je uiteraard niet, maar kun je wel zien.
Gaan motoren stuk van...
Maar zonder gekheid: vaart er niet gewoon nóg ergens een Picaro rond?
En verder is AIS best wel storingsgevoelig.
Eén raar radiogolfje die een beetje anders binnenkomt en je bent óf niet zichtbaar, óf je bent opeens ergens anders.
Wij lagen eens ten anker in Moermansk, stonden we op Marine Traffic in Moerdijk..
Ach MoerMANSK of MoerDIJK...
Bijna hetzelfde.
Wat ik maar wil zeggen: het is bepaald geen onfeilbaar systeem.
Zoals ik zei, het werkt in de VHF band.
Bij een marifoon vertaalt een slechte verbinding zich in een slecht verstaanbaar gesprek.
Bij AIS gebeuren allerlei dingen die je niet verwacht.
Eén piepje die kraakt ipv piept en het pakketje informatie betekent opeens iets anders.
Dat hoor je uiteraard niet, maar kun je wel zien.
Er varen meer picaro's rond, maar vergissen is niet mogelijk, want je krijgt een foto van het schip wanneer je een keuze uit de diverse picaro's gemaakt hebt, maar wanneer niet de juiste locatie aangegeven wordt, dan verwacht je eerder de laatst weergegeven locatie, dan een locatie waar ze een of twee dagen geleden was.
Ik begrijp uit je antwoorden dat je marine traffic niet kent. Met jouw achtergrond lijkt het mij voor jou ook heel interessant. Ik weet niet meer wat je zien kunt wanneer je je niet aanmeld, maar het is gratis. Wanneer je erg nieuwsgierig bent gaat het je geld kosten.
Misschien heeft Karel antwoord op mijn vragen.
Groet, Jack.
Ik begrijp uit je antwoorden dat je marine traffic niet kent. Met jouw achtergrond lijkt het mij voor jou ook heel interessant. Ik weet niet meer wat je zien kunt wanneer je je niet aanmeld, maar het is gratis. Wanneer je erg nieuwsgierig bent gaat het je geld kosten.
Misschien heeft Karel antwoord op mijn vragen.
Groet, Jack.
- KarelE
Voorzover is het belangrijkste voordeel van registratie (en daarna aanmelden als je op de site komt) dat de kaart met schepen automatisch elke 5 minuten ververst. Verder kan je als geregistreerde een beperkt aantal schepen toevoegen aan 'mijn vloot', waardoor je wat makkelijker kan zien waar ze uithangen. Als je dan op het tabje 'mijn vloot' gaat staan zie je de laatste Port Call van je schepen, en kan je van daaruit naar de kaart springen.
De betaalde variant heeft vast nog meer mogelijkheden, maar die ken ik niet. Ik heb wel de betaalde app op mijn telefoon (kost iets van 3 of 4 euro). Die werkt ook wel snel en prettig. Daar heb je ook een 'satelliet'knop op, waarmee de kaart naar je actuele positie springt. Als ik dan 's avonds in het donker wat voorbij hoor brommen kan ik snel even kijken wie er langs vaart.
De betaalde variant heeft vast nog meer mogelijkheden, maar die ken ik niet. Ik heb wel de betaalde app op mijn telefoon (kost iets van 3 of 4 euro). Die werkt ook wel snel en prettig. Daar heb je ook een 'satelliet'knop op, waarmee de kaart naar je actuele positie springt. Als ik dan 's avonds in het donker wat voorbij hoor brommen kan ik snel even kijken wie er langs vaart.
Kermit the Frog.
Kermit the Frog.