Nu wil ik mijn dek en opbouw aankomende winter eens goed aanpakken. De boot gaat daarvoor naar binnen.
Ik wil een naaldbikhamer aanschaffen die op lucht werkt.
Welke kun je daarnou het beste voor aanschaffen.
Zie ze met 24, 19 en onderandere met 12 naalden. Ook prijzen van boven de 400 en onder de 100 euri.
Er zijn hier vast meerdere die daar raad over kunnen geven.
Alvast bedankt.
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis 20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte) 58 ton laadvermogen 40 ton waterverplaatsing DAF DD575 1964 reg.nr varend erfgoed 2639
Maar dan voor nog niet de helft gekocht, zoeken op internet loont...
Deze doen het prima op één kleine 230 volt 2 kW compressor, maar je kunt ook twee kleine compressors samen laten pompen voor meer lucht / hogere druk (je hoort ze maar tot 5 of 7 bar te gebruiken geloof ik)
Let op dat je op de locatie herrie mag / kan maken, het geeft serieus veel lawaai
Wellicht de grote vlakken met een perago en de randjes / hoekjes met de naaldenbikhamer?
Ik heb vorige week mijn dek met een drieschijfs perago gedaan. De verf en roest vliegt er af! Allen oppassen bij de randen en bij klinknagels. Dan slijten de puntjes er snel af. Ik heb daar gewoon met een hand hamertje (las of slakken hamertje) op staan bikken. De herrie valt wel mee. Het is minder dan een slijptol.
Info: Eric Bakker Schip: De Robbedoes Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm Bouwjaar: 1959 Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel) Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1 Ligplaats: Uitgeest ZWVU
Ik heb een keer op BVA veilingen een setje gewonnen.
Die gebruik ik op een hele simpele basis compressor gekocht bij de ALDI!!!!
En dat werkt prima, Verschil zit hem in de tank. Bij mij draait hij natuurlijk veel omdat er een kleine tank op zit. Het effect is echter prima.
Ik heb wel een naald en beitelhamer. Ik merk dat op sommige punten een naaldhamer niet echt vastzittende roest weghaalt.
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn
Wij deden het vroeger vaak met zelf gemaakte schijven .
we namen een lange slot bout o.i.d. met een dikte die no in de boormachine kon , en namen dan een harde soort ketting met kleine dikke schalmen ,meestal 4 stukken niet al te lang maar zo dat men even veel schalmen had aan beide zijden van de as schalm zeg ongeveer 10 cm dubbele moer er op goed vast en in de boormachine en uiteraard haaks op el kaar voor het evenwicht
en ratelen maar ,goed oppassen wand door slijtage kunnen stukken schalm nog wel eens gek doen .
was uiteraard een nood hulpmiddel maar werkte goed ,alleen zorgen dat de uiteinden van de ketting het ijzer raken anders werkt het niet .
we deden dat op de tankvaart ,en later ook bij mijn eigen schip.
ik zou voor de perago tercoo multi 8 gaan voor de hele grote oppervlakken,
de 3,2 en 1 zijn juist ideaal voor de kleinere stukje, ook de hoekjes gaan goed met de 1 en 2 vind ik zelf.
zo'n naaldhamer is veel te lawaaierig
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Info: Eric Bakker Schip: De Robbedoes Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm Bouwjaar: 1959 Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel) Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1 Ligplaats: Uitgeest ZWVU
Info: Eric Bakker Schip: De Robbedoes Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm Bouwjaar: 1959 Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel) Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1 Ligplaats: Uitgeest ZWVU
stevedem schreef:ik zou voor de perago tercoo multi 8 gaan voor de hele grote oppervlakken,
de 3,2 en 1 zijn juist ideaal voor de kleinere stukje, ook de hoekjes gaan goed met de 1 en 2 vind ik zelf.
zo'n naaldhamer is veel te lawaaierig
Maar aan dat ding zitten ook nadelen. Vaak lig je met een boot op een plek waar meerdere boten om je heen liggen of staan. EN zo een Perago slingert wel materiaal weg. EN je wilt niet dat dit tegen de boot van de buren komt. Met Naaldhamer en beitel. Is dat toch veiliger.
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn
Ik heb twee naaldhamers. een goedkope die veel lucht gebruikt en een dure Van Arx die het super doet. Luchtgebruik bepaalt echt de bruikbaarheid. Bij verkeerd gebruik (schuin duwen) breekt er wel eens een naald. Je hebt om goed harde roest weg te hakken een goede zware 380v compressor nodig. met een kleintje kan je prima verf e.d verwijderen maar niet het zware werk. Je kan beter ook bij een zware compressor een luchtdroger gebruiken. dan bevriest je luchthamer niet en heb je ook geen waterspetters op je kale staal.
op materiaal niveau gebeurt er wel wat. je slaat putjes die het staal plaatselijk verstevigen. dit geeft een andere koolstof en spannings structuur in het oppervlak en dat kan het oxidatie proces versnellen. Ik schuur altijd na en sluit het oppervlak snelaf met een goede primer.
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!