Antenne plug marifoon
Moderators: sailor wim, frank
-
Antenne plug marifoon
Ik heb een vraag,ik heb achter op de boot twee marifoon antennes,nou kan ik de kabels niet meer volgen ( zijn weggewerkt)
Nou gaat er een kabel naar de marifoon voor in,deze werkt ook perfect,maar er komt ook een kabel onder in de vloer van de hangkast uit,deze wil ik gebruiken voor een tweede marifoon achter bij de buiten besturing.
Nou is mijn vraag kan ik op de aansluitplug onder in de hangkast meten of deze aangeloten zit.
Hoe doe ik dat?
Er staan trouwens twee verschillend antennes achterop de boot een lange en een kortere
Graag een beetje advies aub
Gr René ( De Stoere)
Nou gaat er een kabel naar de marifoon voor in,deze werkt ook perfect,maar er komt ook een kabel onder in de vloer van de hangkast uit,deze wil ik gebruiken voor een tweede marifoon achter bij de buiten besturing.
Nou is mijn vraag kan ik op de aansluitplug onder in de hangkast meten of deze aangeloten zit.
Hoe doe ik dat?
Er staan trouwens twee verschillend antennes achterop de boot een lange en een kortere
Gr René ( De Stoere)
Klaver vier
Re: Antenne plug marifoon
Hoi Rene,is die tweede antenne niet van een mobilofoon geweest?
- Handige Harrie
- Contacteer:
Antenne losdraaien, sluiting tussen mantel en kern maken en aan de andere kant met je multimeter kijken of je de sluiting meet
Alles past met een hamer. Zoniet, grotere hamer pakken
-
Louis ik heb geen idee,nu zat er een radio'tje op
Harry bedankt,maar ik dacht eigenlijk dat als je mete op de plug dat je een bepaalde waarde moest hebben,net als bij een zendbak ( Staande golf)
Ik ga eerdaags wel eens meten,ik verwacht dat hij ook een bepaalde weerstand moet hebben net als de coax thuis
Gr René ( De Stoere)
Harry bedankt,maar ik dacht eigenlijk dat als je mete op de plug dat je een bepaalde waarde moest hebben,net als bij een zendbak ( Staande golf)
Ik ga eerdaags wel eens meten,ik verwacht dat hij ook een bepaalde weerstand moet hebben net als de coax thuis
Gr René ( De Stoere)
Klaver vier
Zoals Harry het aangeeft is goed, je wilt weten welke kabel bij welke antenne behoort. Mantel en kern met elkaar doorverbinden. Als je multimeter doorslaat heb je de juiste kabel. Kan zelfs met een duspel. (je moet alleen wel even de kabel op de antenne loshalen. Of de bestaande antenne geschikt is, zie je wel als je de marifoon er op aansluit.De Stoere schreef:Louis ik heb geen idee,nu zat er een radio'tje op
Gr René ( De Stoere)
groet Terpstra / SAMBEEK
-
Terpstra ik wil eigenlijk niet zozeer weten welke antenne het is,maar of hij geschikt is,maakt mij niet uit of het de linkse of de rechtse is als hij maar geschikt is,niet dat als ik een keer de mike inknijp dat de marifoon opgeblazen is.
Ik heb het idee dat als je ohm meet dat je dan weet of hij geschikt is,maar dat denk ik alleen maar ik weet er verder niks van.
Als het beter weer is ga ik morgen is wat meten.
Bedankt vast
Gr René ( De Stoere).
Ik heb het idee dat als je ohm meet dat je dan weet of hij geschikt is,maar dat denk ik alleen maar ik weet er verder niks van.
Als het beter weer is ga ik morgen is wat meten.
Bedankt vast
Gr René ( De Stoere).
Klaver vier
- Handige Harrie
- Contacteer:
Weerstand zegt vrij weinig over de geschikte frequenties. Dan zegt de antennelengte meer.
Alles past met een hamer. Zoniet, grotere hamer pakken
-
Wat moet dan de antenne lengte zijn?
Dat zou eigenlijk inhouden dat de antenne niet geschikt is want de andere antenne draait de marifoon op
Gr René
Dat zou eigenlijk inhouden dat de antenne niet geschikt is want de andere antenne draait de marifoon op
Gr René
Klaver vier
Maakt niet uit hoor, maar bovenstaande was je vraagstelling. Iets anders getypt dan dat je in gedachten had.De Stoere schreef:Ik heb een vraag,
Hoe doe ik dat?
Gr René ( De Stoere)

Misschien even googlen met type marifoon en krijg je dan waarschijnlijk de juiste type antenne te zien. Aan de hand daarvan kijken
welk type antenne (als dat er nog op staat) het is en eventueel weer googlen. Indien het mogelijk is de weerstand te meten, wat ik betwijfel (het is tenslotte geen temperatuur sensor, draad in en uit) zou je moeten weten wat dat dan zou moeten zijn.
groet Terpstra / SAMBEEK
-
Heb inmiddels wat gezocht en ben wat verder het moet een5/8 antenne zijn en hij moet 1.20 lang zijn ,dan denk ik dat de korte in mijn geval niet geschikt is.
Weerstand kan je ook niet meten,je moet wat ik al dacht de staande golf meten,moest vroeger bij een zendbak ook al
Gr René ( De Stoere )
Weerstand kan je ook niet meten,je moet wat ik al dacht de staande golf meten,moest vroeger bij een zendbak ook al
Gr René ( De Stoere )
Klaver vier
-
Ik heb inmiddels ook gezien dat ze in allerlei lengtes te koop zijn op marktplaats.
Het zou wel zo zijn dat de lengte niet zo belangrijk is als hij maar 5/8 is
Het zou wel zo zijn dat de lengte niet zo belangrijk is als hij maar 5/8 is
Klaver vier
Nu weet ik eigenlijk niets van antennes, maar hoe meet je een staande golf? Zou dat dan de lengte moeten zijn?
groet Terpstra / SAMBEEK
-
Nee dat is volgens mij de golflengte vroeger met de zendbak zette je deze tussen de antenne kabel als ik het goed heb en dan maakte je de antenne korter of langer door deze in of uit te schuiven.
Je hebt helemaal gelijk ik had de vraag verkeerd gesteld.
Ik denk ook dat het van buiten niets uit maakt hoe lang hij is,als het inwendig maar zorgt dat je aan die 5/8 komt.
Je hebt helemaal gelijk ik had de vraag verkeerd gesteld.
Ik denk ook dat het van buiten niets uit maakt hoe lang hij is,als het inwendig maar zorgt dat je aan die 5/8 komt.
Klaver vier
Antennekabel moet een 50 ohm impedantie hebben, dit is, simpel gezegd, de weerstand voor de wisselstroom uit je marifoon. Met de voorgestelde methode (sluiting maken tussen mantel en kern) meet je de gelijkstroomweerstand. Een redelijk goede indicator of je kabel nog goed is. 50 ohm kabels zijn meestal zwart met een type-aanduiding RG58. Andere gebruikte coaxsoort is RG59, meestal wit of grijs, met een impedantie van 75 ohm, toepassing radio en (ouderwetse) televisie. Beide kabels zijn niet uitwisselbaar, bij marifoon dus altijd RG58 50 ohm kabel gebruiken. Impedantie van marifoon, coaxkabel en antenne horen bij elkaar.
Antennelengte is niet met een duimstokkie op te meten. Antennelengte moet 5/8, 1/2 of een hele golflengte zijn, afhankelijk van het type antenne. Op marifoonfrequenties is de golflengte ongeveer 2 meter. Omdat 2 meter een onhandige lengte is word de kortere antenne kunstmatig met een spoel verlengd, zichtbaar door een verdikking aan de voet of halverwege de antenne.
Als de antenne niet de goede lengte heeft voor de uitzendfrequentie/golflengte word een deel van de golf teruggekaatst de kabel in. De verhouding tussen uitgezonden vermogen en teruggekaatst vermogen is meetbaar met een SWR-meter. Mits goede spulletjes gebruikt is deze SWR-meting voor marifoontoepassingen, dacht ik, niet aan de orde.
Denk aan inwateren van de coaxkabel bij de aansluitplug op de antenne. Coaxkabel heeft een hygroscopische werking, Ik heb al meegemaakt dat het vocht meerdere meters langs de buitenmantel de kabel was ingetrokken en de buitenmantel door het vocht bijna geheel was weggevreten. Funest voor een goede impedantie en SWR.
Gr.
Erik
Antennelengte is niet met een duimstokkie op te meten. Antennelengte moet 5/8, 1/2 of een hele golflengte zijn, afhankelijk van het type antenne. Op marifoonfrequenties is de golflengte ongeveer 2 meter. Omdat 2 meter een onhandige lengte is word de kortere antenne kunstmatig met een spoel verlengd, zichtbaar door een verdikking aan de voet of halverwege de antenne.
Als de antenne niet de goede lengte heeft voor de uitzendfrequentie/golflengte word een deel van de golf teruggekaatst de kabel in. De verhouding tussen uitgezonden vermogen en teruggekaatst vermogen is meetbaar met een SWR-meter. Mits goede spulletjes gebruikt is deze SWR-meting voor marifoontoepassingen, dacht ik, niet aan de orde.
Denk aan inwateren van de coaxkabel bij de aansluitplug op de antenne. Coaxkabel heeft een hygroscopische werking, Ik heb al meegemaakt dat het vocht meerdere meters langs de buitenmantel de kabel was ingetrokken en de buitenmantel door het vocht bijna geheel was weggevreten. Funest voor een goede impedantie en SWR.
Gr.
Erik
-