Toch een probleem met koeling / koelvloeistof

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

stevedem

Toch een probleem met koeling / koelvloeistof

Bericht door stevedem »

Helaas ben ik er gister toch achter gekomen dat ik een probleem met koeling heb.

Er staat een gereviseerde OM615 in, met kielkoeling ( de kiel is gevuld met KVS, geen buizen oid onder de boot )
Verder een KVS reservoir op het uitlaatspruitstuk met een overloop naar een jerrycannetje.

Nu merkte is dat wanneer je langere tijd vaart, daar wel een litertje of anderhalf ik kan komen, wat ik steeds terug gooide.
Dit zou komen door het uitzetten van de KVS (er zit een liter of 70 a 80 totaal in volgens de vorige eigenaar)

Echter, afgelopen weekend gebeurde het volgende. (wellicht een samenloop van 2 dingen)
Zaterdag,
Van vinkeveen via uithoorn, aarkanaal en de gouwe naar gouda gevaren, max 2400 toeren gedraait,
in gouda gekeken naar de KVS in het kannetje (zondagochtend) dat was een anderhalf a 2 liter, en heb ik weer terug gekiept in het uitlaatspruitstuk.
Zondag.
Van Gouda naar Rotterdamgevaren, om via de lek naar Vianen te gaan.
Echter nu wat meer toeren, rond de 2700 a 2800.
Vlak voor schoonhoven hoorde ik heel af en toe een licht zoemertje, (er zit een temperatuur alarm op de buitenstuurstand) en inderdaad, de temperatuur liep op naar 95 graden.
Omdat er geen scheepvaart was de motor stilgegooid en het luik open.
Er was denk ik een liter of 10 KVS uitgegooid, en ik vermoede daardoor de warmloper.
Echter bij het verwijderen van de dop kon er misschien maar een halve liter bij.
Dop er weer op, motor gestart, en de temperatuur zakte naar normale waarde.
Daarna met 2200 toeren doorgevaren naar de haven zonder enige probleem.

In de haven even gekeken, er was niet meer KVS uitgekomen, het was zelfs wat gezakt ( iets afgekoeld waarschijnlijk )
Er zit een ontluchtingsnippel op het revervoir van de kiel, deze geopend en er kwam wel lucht uit.
Uiteraard heb ik hem open gelaten tot de lucht eruit was.
Dit resultuurde wel in een kleine 5 liter extra KVS die erin kon.

Ik zit nu met 2 dingen.

1, waarom gooit die er zoveel KVS uit ?
Hoeveel procent zet KVS uit als het warm word ?
Of zou dat door de luchtbel gekomen zijn

2, waarom liep de motor na 5 uur op 2800 toeren warm,
komt dat door de KVS die eruit gegooid was, of bied de kielkoeling niet voldoende koeling en warmt deze langzaam steeds verder op ??

Hoe makkelijk is het om de motor om te bouwen naar buitenwaterkoeling ?
ik heb al een natte uitlaat, er zal een ander uitlaatspruitstuk op moeten neem ik aan ?
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
ErikH
Contacteer:

Re: Toch een probleem met koeling / koelvloeistof

Bericht door ErikH »

Ik gok op lucht in het systeem.

Wil je echt kielkoeling om gaan bouwen naar buitenwaterkoeling? Zelf heb ik kielkoeling en een droge uitlaat, ik wil nooit meer anders. Nooit meer geklooi met impellers, winterklaar maken en vuile wierfilters.

Gr.

Erik
stevedem

Bericht door stevedem »

Nouja, mocht dus blijken dat het koeloppervlak niet afdoende is wil ik hem wel ombouwen ja.

Ik had voorheen op de vorige boten ook een droge uitlaat en buizenkoeling,
inderdaad winterklaarmaken hoef je feitelijk niet.
Maar de stilte van een natte uitlaat zou ik niet meer willen missen.

Weet iemand hoeveel KVS uitzet als het 90 graden word ?
Ik vond het nogal veel wat ie eruit heeft gegooid.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
johan
Contacteer:

Bericht door johan »

lucht in het systeem lijkt mij het meest waarschijnlijke. Lucht zet véél meer uit dan vloeistof bij het warm worden, wat dus kan resulteren in dergelijk grote hoeveelheden die er worden uitgegooid.
vloeistoffen zetten verschillend uit met de temperatuur: water 0.21 %0 per graad, petroleum 0.96%0 per graad (%0 staat hier voor duizendsten).
Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Uitzettin ... ci%C3%ABnt

Dat zou dus betekenen dat bij petroleum een temperatuurverschil van 100 °C ongeveer een uitzetting van 10% plaatsvindt. Bij 80 liter volume is dat 8 liter. Toch ook best veel.
Bij water zou dat maar 1.6 liter zijn (1/5 van petroleum).
Koelvloeistof is toch voor het grootste deel water hé?
Dan zou de ongeveer anderhalve liter wel kunnen kloppen.

grts
Johan
ik hield van haar, maar ben het bijna allemaal kwijt...
Cees
Contacteer:

Bericht door Cees »

Dit lijkt verdacht veel op een lekke koppakking
gr. Cees
de maker van Vaartips Nederland kennisbank voor pleziervaart en scheepvaarthistorie.
Klaver vier

Bericht door Klaver vier »

Dat kan inderdaad Cees maar dan zie je hem meestal borrelen in de expansietank,of je krijgt grijze olie
Gr René ( De Stoere)
Klaver vier
Cees
Contacteer:

Bericht door Cees »

Klopt helemaal,

Denk aan water in de olie, De olie is wittig van kleur en soms zelfs druppels aan de peilstok en natuurlijk lucht in het koelsysteem.
gr. Cees
de maker van Vaartips Nederland kennisbank voor pleziervaart en scheepvaarthistorie.
stevedem

Bericht door stevedem »

enige wat ik in dat reservoir zie is de instroom van de KVS, borrelen doet hij zeker niet, olie is goed van kleur en blijft op peil, motor rookt niet tijdens varen, enkel een klein plukje bij de koude start.

Daarnaast, als je dus "normaal" vaart, max 2400 rpm zeg maar, dan gooit die er 1,5 liter uit in die kan, hooguit 2 bij uitzondering.
Als je dan de dop eraf zou draaien, bij stationair dan stroomt hij ook niet over, ook niet bij wat gas geven ( paar spetters uitgezonderd )

Toen hij gisteren wat warmer werd, heb ik de dop er ook af gehad en er nog een halve liter oid terug in gegooid.
Daarna dus nog ruim 2 uur gevaren, en aan het einde van die 2 uur was diezelfde halve liter er weer uit.

Dus de koppakking sluit ik uit.
Anders had die in die laatste 2 uur er nog wel meer KVS uitgegooid.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
sailor wim

Bericht door sailor wim »

http://www.scheepspraet.net/artikel/koelpijp.html
Met deze gegevens kan je de totale opp. van jou kielkoeling berekenen.
Een indicatie van een te kleine koeler is een hoge inlaat temp. van de koeler naar de motor.
Is de motorpomp nog in orde? Vergeet niet dat deze de hete (lichte) vloeistof naar het diepste punt van de romp moet transporteren.
Kan je de leidingen naar de koeling nog optimaliseren?
Gr Wim.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
stevedem

Bericht door stevedem »

Ik heb geen pijpen onder de boot, de kiel zelf is gevuld met KVS.

Het warmer worden naar gelang de tijd hou ik vooralsnog even op die luchtbel.
Woensdag heb ik een belafspraak met iemand van Drinkwaard om te bekijken of ik expansievat op de overloop kan plaatsen zodat de KVS die eruit loopt ook weer terug vloeit.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
KarelE
Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk

Bericht door KarelE »

Verder kan je kijken of je van de ontluchting van de kiel een leiding naar de overstortleiding kan maken. Dan kan de lucht daarlangs ontsnappen.

Hoe is de 'weg' van de KVS door de kiel? Zitten de in- en uitvoerleidingen voor- en achteraan, of wordt de KVS d.m.v. schotten door de kiel langs de wanden/bodem geleid?

Als de warme KVS bovenin de kiel wordt ingepompt blijft de warme vloeistof bovenin. Dan is het belangrijk dat de KVS vlak boven de bodem wordt aangezogen, anders wordt die warme vloeistof weer teruggeleid naar de motor.
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
stevedem

Bericht door stevedem »

ik heb geen idee hoe het IN de kiel eruit zit.
aan en afvoer zitten wel ruim uit elkaar, ruim de lengte van de motor incl kk en python drive.
Ik mag ervanuit gaan dat er op 1 een standpijp zit die het koelwater naar onder geleid, of van de bodem afzuigt.
Maar dan zou ik er een gat in moeten maken om te bekijken, dat doen we maar even niet :wink:

op de ontluchtingsnippel (soort verwarming ontluchting ding) zit wel een slang aansluiting,
maar als ik daar een slag op zet, en op de overstort erbij zet omzeil ik het drukventiel in de dop.
Dat lijkt me ook niet juist.

Gisteravond er nog een over geboomt met een oude rot,
we vermoeden dat er 2 zaken speelde.
1, lucht, waardoor de overloop van KVS veel groter is dan normaal.

2, opwarmen van de KVS en dus de motortemperatuur door het verkleinde koeloppervlak door de lucht.

met als optie, dat het koeloppervlak nog steeds te klein is zonder luchtbel als je meerdere uren boven je kruissnelheid vaart.
Maar dat is een kwestie van testen.
gezien de weersverwachtingen van a.s. weekend, zat dat er nog wel even niet inzitten.

Daarnaast heb ik zitten kijken naar expansietanks,
heb een offerte van blokland voor een tank van 24 liter.
Maar daar zit (zoals ik ook bij de OM636 had) een dikke aansluiting op.
Op het spruitstuk zit natuurlijk maar zo'n dun slangetje bij de dop.

Dan zou ik het spruitstuk dus moeten vervangen voor een ander type zonder dop ???
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
KarelE

Bericht door KarelE »

Als je een expansietank zet kan je die volgens mij gewoon met een verloop aansluiten. Voordeel is dat je een helemaal gesloten koelcircuit maakt, en daarin kan je ongestraft de ontluchting van de kiel aansluiten op de expansietank. Als er dan nog steeds lucht in je kiel komt heb je een ander probleem, bijv. een lekke koppakking. Dat lek kan ook tussen de cilinder en een KVS doorgang zitten. Dan krijg je wel uitlaatgas in je KVS, maar geen KVS in je olie. Een garagebedrijf kan de aanwezigheid van uitlaatgas in de KVS aantonen met een of ander meetinstrument.
Kermit the Frog.
stevedem

Bericht door stevedem »

zou ik dan bij een stilstaande motor geen KVS op me zuiger moeten krijgen ?
het uitlaatspruitstuk reservoir staat immer hoger dan de cilinders, mocht daar een lek zitten dan loopt dit bij stilstaande motor de andere kant op lijkt me.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
KarelE

Bericht door KarelE »

Daar heb je gelijk in. Ik weet niet of een lek in de koppakking zo klein kan zijn dat uitlaatgas onder (hoge) druk wel naar de KVS kan, maar de KVS omgekeerd niet naar de cilinder....
Kermit the Frog.
Plaats reactie