Onlangs hebben wij een andere boot gekocht. Betreft een stalen kruiser van 8.50M. De rompsnelheid zou rond de 12kmu moeten liggen, deze ligt echter rond de 9. Daarnaast maakt de motor, een 4 cilinder kubota super 5, redelijk veel toeren. Kruis snelheid is nu 6kmu, daarboven is het Veel herrie maar weinig voortstuwing.
Wij vermoeden dat er een iets grotere schroef spoed op moet. Wellicht dat iemand ons kan helpen met het type motor en de specificaties hiervan?
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis 20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte) 58 ton laadvermogen 40 ton waterverplaatsing DAF DD575 1964 reg.nr varend erfgoed 2639
Behaalde snelheid en rompsnelheid zijn verschillende begrippen. Rompsnelheid is de theoretisch haalbare snelheid op basis van de vorm en afmeting van het onderwaterschip. Dat zou voor zo'n scheepje inderdaad heel goed rond de 12 km/h kunnen liggen. Die 9 km/h is nu de maximum haalbare snelheid, en ligt dus onder de rompsnelheid.
Het motortje heeft vermogen genoeg, daar kan het niet aan liggen. Aangroei wordt vaak onderschat als oorzaak. Er kan zomaar een baard onderhangen die je meesleurt als remparachute. De aandrijflijn (motor, koppeling, schroef) zal ooit optimaal zijn berekend door de bouwer. Maar het kan zijn dat er later aan gerommeld is. Ook kan de schroef beschadigd zijn, maar meestal merk je dat aan hevig trillen. Je praat over veel toeren en veel herrrie. Slipt de koppeling misschien?
Met deze link kun je zelf uitrekenen welk schroefje eronder moet: http://www.vicprop.com/calculator.htm
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Als je motor wel meer toeren maakt bij extra gas dan is de schroef niet te zwaar, hij krijgt hem immers rond.
Lees ook op vaartips (even naar beneden scrollen) over rompsnelheid. Als meer toeren alleen maar meer herrie oplevert en niet meer snelheid zit je al aan de optimale snelheid voor de romp op dat moment. Eerst de test herhalen als de aangroei eraf is.
Laatst gewijzigd door KarelE op wo 19 aug 2015 19:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
De boot heeft een tijd stil gelegen in zout en vaart nu weer in zoet.
Aangroei zit er vrijwel zeker op, de bedoeling is om hem van het winter op wal te zetten en een nieuwe schilderbeurt te geven, inclusief nieuwe anodes en een andere schroef.
De reductie van de keerkoppeling is mij onbekend.
Als ik de motor bekijk welke sailer wim aangeeft lijkt het mij dat de kubota aangepast voor nautisch gebruik, klopt dat?
markie301 schreef:Bedankt voor alle reacties!
Als ik de motor bekijk welke sailor wim aangeeft lijkt het mij dat de kubota aangepast voor nautisch gebruik, klopt dat?
Hoi Mark,
Mijn forumnaam is sailor wim maar ik ben Wim verder hoor.
Het ziet er wel naar uit dat de motor later gemariniseerd is.
De geribbelde Tubano slang kan zo scheuren op een ribbel , daarom is het verstandig deze te vervangen voor een ander soort slang.
Gr Wim
PS. Tubano slang is bij veel verzekeringen verboden,
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis 20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte) 58 ton laadvermogen 40 ton waterverplaatsing DAF DD575 1964 reg.nr varend erfgoed 2639
Zolang je de reductie niet weet, valt er niks zinnigs te zeggen over de schroef. Je zult dus eerst op zoek moeten naar merken, serienummers, of wat je ook maar kunt vinden aan herkenningspunten. Duidelijke foto's willen op dit forum ook nog wel eens helpen.
Met schippersgroet,
Guido
Dat de boot enorm vertraagt door de aangroei lijkt mij duidelijk,maar dat de motor heel veel toeren maakt lijkt mij dan erg tegenstrijdig,de motor moet immers veel zwaarder werken
Ik denk aan een slippende koppeling of een verkeerde schroef
Gr René ( De Stoere).
De Stoere schreef:Dat de boot enorm vertraagt door de aangroei lijkt mij duidelijk,maar dat de motor heel veel toeren maakt lijkt mij dan erg tegenstrijdig,de motor moet immers veel zwaarder werken.
René, dat denk ik niet. De schroef wordt immers niet afgeremd of tegengehouden, die kan vrij draaien. De motor heeft het op zich ook niet zwaarder doordat de romp wordt tegengehouden. Denk aan proefdraaien met afgemeerd schip (soms wordt koeling dan een probleem), of een testbok van een bb-motor, die gaat echt geen cm vooruit.
Wat uiteraard niet wegneemt dat de koppeling zou kunnen slippen. Al merk je dat normaalgesproken aan plotseling doorslaan als het vermogen de weerstand van de platen overstijgt.
Die foto van de koppeling is bruikbaar als aanvullende info, maar dat net-niet leesbare merkteken zou meer helpen. Ook zal er wel ergens een typeplaatje terug te vinden zijn.
Groet, Guido
Met schippersgroet,
Guido
De Stoere schreef:Guido Je hebt gelijk hij hoeft inderdaad niet zwaarder te trekken als dat je hem vastlegt
Vreemd is wel dat hoge toerental
Gr René( De Stoere)
Dat lijkt op een te licht schroefje. Het wachten is op duidelijkheid over de reductie.
Met schippersgroet,
Guido