Ik zeg, bij mij aan boord heb ik een keuze schakelaar keuze: wal-0-generator. (of iets maken met relais dat automatisch de wal er af gaat indien je generator start.) Volgens mij heb ik daar verder geen vreemde toeters en bellen achter hangen.
Toen begon hij over polarisatie met betrekking op aarde aansluiting.
Hij had vroeger bij de spoorwegen gewerkt, daar heeft men aarde pennen bij de stroommasten staan waar deze op verbonden zit. Tijdens een inspectie door één of ander, vroeg die man waarom het rail ook niet op die aardpen zat. Nou, vanwege te groot polarisatie die op het spoorrail heerst.
De betreffende inspecteur vond dat onzin en heeft er schijnbaar een stuk ketting op het rail gegooid die ook aan de aardpen vast zat, met gevolg (althans volgens havenmeester) een gigantische knal en een totaal weggesmolten ketting.

Nu gaat er wel heel wat vermogen door die stroomkabels natuurlijk maar als het werkelijk zo is als wordt verteld, kan je beter niet met je voet op het rail staan en de ander op aarde/stenen. Dat zou je dan niet overleven lijkt mij.
Dat even ter zijde.
Ik stelde als generator is gestart daarbij je keuze schakelaar van wal naar generator zet er weinig kan gebeuren. (hierbij blijft aarde naar wal in tact natuurlijk) De nul en de fase naar wal zijn onderbroken alleen de aarde heeft nu zowel contact met aarde wal en generator. (daar is geen ontkomen aan denk ik zelfs niet met scheiding trafo)
Zijn hier specialisten op dit gebied die daar iets meer over weten?