electrische morse

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Dirk

electrische morse

Bericht door Dirk »

Hey allen,
in ben aan het nadenken om de stuurstand op onze Wodan in het najaar anders in te richten. De mechanische morse bediening handle (1 motor+keerkoppeling) staat nu voor de haspel . Als ik in de stuurstoel zit kan ik er niet aan , idem voor de boegschroef. Dat laatste is niet zo vervelend want bij manoeuvres sta ik ipv te zitten. Maar als ik lekker rustig aan het varen ben en even gas wil bijgeven of minderen dan moet ik ook telkens opstaan en dat is ietwat vervelend. De morse bediening naast de stuurstoel plaatsen is dan weer niet zo handig bij manoeuvres.
Nu was ik aan het denken om de morse bediening 24V electrisch te maken, dan is het ook simpel met bedienen vanuit de stuurstoel dmv een afstandsbediening of evt tweede bedieningshandle. Heeft iemand hier ervaring met zo'n electrische morse bediening ? Wat zijn de nadelen tov mechanisch ? De trek -drukkabels zijn nu ong 15 m lang , schakelen gaat wel soepel maar het gas geven gaat nogal zwaar vind ik. Electrisch is dat ook opgelost .. niet?
Ik vind verschillende merken; Morse, Vetus en nog andere, iemand ervaringen voorkeuren?
alvast dank voor het meedenken !
groetjes, Dirk
sailor wim

Re: electrische morse

Bericht door sailor wim »

Hoi Dirk
Veel storingen gezien van Vetus op een clubschip.
Nu vervangen door http://www.combinoord.nl/Catalogus/Rond ... oduct.aspx
Als ik mij goed herinner moet er wel een monteur bij komen om het geheel in te regelen.
Maar daarin tegen heb je wel de mogelijkheid voor een afstandsbediening.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
sambeek

Bericht door sambeek »

Mijn haven buurman heeft net een tweede boot aangekocht. Met een elektrische morse van Vetus.
Inderdaad super soepel, maar wat een rotding zeg, die elektronica werkt verrotte slecht naar mijn mening.
Als ie wil stoppen reageert dat ding te traag en gaat dus nog even door. Nu zal het allemaal wel weer gewenning zijn,
maar als je het hendeltje naar voren duwt slaat de motor op hol. (zal misschien nog wat bijgesteld moeten worden?)
groet Terpstra / SAMBEEK
Dirk

Bericht door Dirk »

oei , dat is wel minder ..
de technicus van Hunter die aan boord kwam voor onze genset die raadde het af, volgens hem goed als je twee motoren en boeg en hek schroeven hebt die je dan allemaal met afstandsbediening kan laten werken, maar volgens hem was het ook erg foutgevoelig, en als zo'n ding in 'error' staat dan heb je niks meer in handen als je maar 1 motor hebt he. Of je moet dubbele besturing nemen zei hij , En mechanisch En electronisch, dan kan je niks fout doen. Zal het nog s even aanzien .. de kabels nog s controleren en smeren voor onze vaarvakantie volgende week ...
groetjes, Dirk
hans-tjalk

Bericht door hans-tjalk »

Interessant onderwerp dit...
Mijn eerste reactie op dit forum, en dus... ik mag van de schipper (mijn vriendin) onderhoud doen aan het scheepje, ons scheepje is een boltjalk uit 1905.
Maar ook bij ons herkenbare situatie, bij varen op de motor, wat we momenteel meest doen, lopen we telkens om het stuur heen, vroeger zal het wel een helmhout zijn geweest en was de plek van gas/koppeling op de roef wel de beste.. nu is het net niet handig en dus leek mij (elektrisch is mn vakgebied) het wel een oplossing dat met een kastje en knopjes te kunnen doen..

Op het moment ben ik met de testfase bezig, en hopelijk kan ik snel iets meer vertellen en wat plaatjes tonen wat hopelijk voor ons goed werkt.
In het kort komt het neer op een eenvoudige bediening met drukknoppen voor gas, gas terug, en natuurlijk de koppeling V-N A
Bovendien kunnen we gas snel gas terug nemen, en snel gas geven. De aansturing van de morse kabels wordt gedaan door twee elektrische actuators, op 24 V, echter stuur ik in twee verschillende snelheden. De besturing rond de actoren is simpel, ik had nu eenmaal ook een aantal relais op de plank...
Bovendien simpel is vaak doeltreffend en kan er ook minder stuk.

Op het moment zijn we met de eerste echte test run bezig, en het werkt als gewenst, al zal het systeem zich gedurende de tijd natuurlijk nog moeten bewijzen, maar op het moment functioneert het prima en kan de schipper er prima mee uit de voeten.

Wellicht spoedig wat plaatjes..
KarelE
Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk

Bericht door KarelE »

Hans, welkom op het forum

We wachten je plaatjes in spanning (24V) af!

Groet, Karel
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Dirk

Bericht door Dirk »

fijn!
ik kijk uit naar je ervaringen ..
groetjes uit Stad aan t Haringvliet , eerste keer dat we aan de wifi hangen deze vakantie...
groetjes, Dirk
hans-tjalk

Inmiddels hebben we er even wat mee getest, dat verliep prima, hoewel het maar een klein stukje was hebben we wel de indruk dat we hiermee prima uit de voeten kunnen.

Zoals al aangegeven, we hebben een kastje met knoppen, en op dat kastje ook indicatie van de stand van het gas, dit om ook iets gas te kunnen geven bij bv starten van de motor. Daarnaast ook terug koppeling van de positie van de keerkoppeling.
Voor het gas geven zijn er 4 knoppen gereserveerd, voor een "beetje" meer of een "beetje" minder, en om snel meer gas te geven de knopjes ++ en natuurlijk gas terug, --
Indien de koppeling geschakeld word, neemt eerst het gas terug tot minimaal en vervolgens volgt de nieuwe stand koppeling, V, N, A
Hierna is het weer naar behoefte gas geven. Het gas terugnemen voor het schakelen gebeurd met maximale snelheid en werkt prima.

In de kast een tweetal regelbare voedingen, volgens een zeer betrouwbaar en getest concept, deze verschillende spanningen voorzien de motoren van de verschillende spanningen. Indien er toch iets mis gaat met een van de voedingen kan ik eenvoudig omschakelen naar een andere bron, kan zelfs ongeacht polariteit, en al dan niet zwevend ten opzichte van massa. De besturing is gevoed uit de startaccu, en alles is netjes gezekerd. Vanzelfsprekend alle zekeringen op reserve, en zelfs de voedingen zijn onderweg te herstellen, het enige actieve component is eenvoudig te verwisselen voor een reserve ;-)

In de kast met de actoren zicht op de eindschakelaars voor de verschillende posities voor koppeling en gas.
Kastje met knoppen heeft voorlopig geen bijzonder fraai uiterlijk, voornamelijk ook omdat het de testfase is, eventueel kan ik nog een andere lay-out maken van de knoppen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Dirk

Bericht door Dirk »

indrukwekkend !!!
groetjes, Dirk
Evert
Contacteer:

Bericht door Evert »

Dat ziet er netjes uit.
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
stevedem

Bericht door stevedem »

Mooi stukje techniek zo.

Maar ben je dan niet de "feeling" kwijt met gas geven/minderen en schakelen ?
zit er een vertraging tussen ?
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Boekel
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Bericht door Boekel »

Netjes!

Wat gebruik je als actuators?
hans-tjalk

Dank!
Precies omdat ik daar een beetje bang voor was, het gevoel bij gas geven, en ook de bediening in het algemeen, hebben we juist dat testvaartje gedaan. Gelukkig is mijn vriendin niet angstig in vele opzichten als het gaat over varen... en ze zag het ook met genoegen tegemoet om er mee te gaan spelen.

Maar, juist dus van wege dat gevoel, en misschien een vertraging, had ik er voor gekozen om juist de voedingspanning regelbaar te maken voor de actoren. De actoren zijn lineaire motoren, 24 volt, kunnen een maximale slag maken van 100 mm, en maximaal 29 mm/sec snelheid.
Omdat je de snelheid regelt door de voedingspanning kan ik dus de snelheid waarmee gas reageert op de aanraking van de drukknop veranderen. Het bleek dus in de praktijk erg mee te vallen, wanneer je snel gas wilt geven is er het andere knopje die bijna maximale voeding geeft op actor.

Ook de actor voor de keerkoppeling is iets op snelheid beperkt, mede om onder ook mindere accucondities toch dezelfde werking te behouden.
stevedem

Bericht door stevedem »

Stel je moet een noodstop maken, moet je dan eerst op de -- drukken en pas als het toerental stationair is op de N.
Of gaat die als je op de N drukt automatisch naar stationair ?
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
hans-tjalk

Altijd als je schakelt gaat gas naar minimaal, stationair, gebeurd automatisch en met maximale snelheid.
Schakelen gebeurd dus altijd met de motor in stationair, en na het schakelen moet je altijd van uit stationair gas gaan geven (of niet)
Plaats reactie