Koelwater probleem vetus m4.15
Moderators: sailor wim, frank
-
- Info: Skutsje 'drie gezusters'
- Contacteer:
Koelwater probleem vetus m4.15
Ik heb een vetus m4.15 (http://www.vetus.com/media/magentominds ... 4939_0.pdf) in ons skutsje staan, sinds begin van dit seizoen heb ik af en toe koelwater problemen, steeds vaker eigenlijk. Als ik vaar merk ik het door witte rook ook bij lagere toerentallen, als ik op dat moment de motor in stationair zet heb ik geen koelwater.
Impeller is vervangen, aanvoer is gecontroleerd, standpijp doorgeprikt, maar met een open wierpot zie je dat het water er in blijft staan wanneer dit probleem zich voordoet. Na wachten en opnieuw starten is het probleem vrijwel altijd weg. Alle leidingen (tussen pomp en koeler, koeler en beluchter en terug) zijn gecontroleerd en zijn open.
Wat verder raar is is dat het probleem niet te reproduceren is als ik aan de kant lig. Ook na langere tijd in z'n werk blijft het koelwater prima (geen rook, koelwater in stationair). Een vaartochtje van 10 minuten en ik heb het probleem wel.
Idee is nu om de warmtewisselaar te bekijken, maar het plotseling ontstaan en weggaan van dit probleem is lastig te verklaren door een verstopte warmtewisselaar lijkt mij?
Kortom, iemand een idee? Alvast bedankt!
Gerbrand
Impeller is vervangen, aanvoer is gecontroleerd, standpijp doorgeprikt, maar met een open wierpot zie je dat het water er in blijft staan wanneer dit probleem zich voordoet. Na wachten en opnieuw starten is het probleem vrijwel altijd weg. Alle leidingen (tussen pomp en koeler, koeler en beluchter en terug) zijn gecontroleerd en zijn open.
Wat verder raar is is dat het probleem niet te reproduceren is als ik aan de kant lig. Ook na langere tijd in z'n werk blijft het koelwater prima (geen rook, koelwater in stationair). Een vaartochtje van 10 minuten en ik heb het probleem wel.
Idee is nu om de warmtewisselaar te bekijken, maar het plotseling ontstaan en weggaan van dit probleem is lastig te verklaren door een verstopte warmtewisselaar lijkt mij?
Kortom, iemand een idee? Alvast bedankt!
Gerbrand
Re: Koelwater probleem vetus m4.15
Eerste gedachte is het ontstaan van een luchtbel rond de aanzuigmond. Zou dat kunnen?
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen....... 

-
- Contacteer:
@Peter-J door de wierpot open te maken (en met tuinslang te vullen) heb ik geprobeerd het aanzuig-deel uit te sluiten. Wanneer het probleem aanwezig is wordt er geen water uit de wierpot afgenomen. Zou natuurlijk wel de aanleiding kunnen zijn waardoor de pomp ermee stopt, maar de impeller vertoont ook geen sporen van droog draaien oid.
Aanzuigmond zelf is op het vlak.
Aanzuigmond zelf is op het vlak.
-
Ik ga er vanuit dat de aan en afvoer van de pomp open zijn want dat heb je al gecontroleerd .
Wat we wel vaker zien is dat er rest materiaal van de vorige impeller in de eerste koeler blijft hangen .
Wat ook nog kan is dat het dekseltje en of de slijtplaat in de pomp zover ingelopen zijn dat de impeller niet echt meer opgesloten zit en zo water verliest .
In dit geval kan je de zaak even vlak schuren of omdraaien , als de impeller maar over een vlakken plaat draait .
Wat ook nog kan is dat de impeller helemaal niet draait .
ik heb al een impeller gehad die los op zijn bus zat en dan gaat slippen .
En dan kan het ook nog aan de keerring liggen die geen water lekt maar lucht inlaat .
Succes met zoeken gr Louis
Wat we wel vaker zien is dat er rest materiaal van de vorige impeller in de eerste koeler blijft hangen .
Wat ook nog kan is dat het dekseltje en of de slijtplaat in de pomp zover ingelopen zijn dat de impeller niet echt meer opgesloten zit en zo water verliest .
In dit geval kan je de zaak even vlak schuren of omdraaien , als de impeller maar over een vlakken plaat draait .
Wat ook nog kan is dat de impeller helemaal niet draait .
ik heb al een impeller gehad die los op zijn bus zat en dan gaat slippen .
En dan kan het ook nog aan de keerring liggen die geen water lekt maar lucht inlaat .
Succes met zoeken gr Louis
Voor elk probleem is er een oplossing,dus dat is het probleem niet.
De oplossing,dat is het probleem.
De oplossing,dat is het probleem.
Hallo Gerbrand,
Ik heb een vergelijkbaar probleem gehad met een drie cilinder Solé.
De warmtewisselaar bestaande uit veel buisjes welke wordt gekoeld door het buitenwater is omsloten met een cilindervormige bus.
Deze bus zie je zitten als je de dop van het koelvloeistof tankje afhaalt.
In mijn situatie was deze bus losgeraakt (zit normaal vast gesoldeerd) en ging een eigen leven leiden en schoof heen en weer over de buisjes en daarmee de toevoer van het buitenwater gedeeltelijk afsloot.
Na het vast solderen geen last meer van gehad.
Ik hoop dat je hier wat mee kunt Gerbrand.
mvg. Jurjen Talsma Leeuwarden
Ik heb een vergelijkbaar probleem gehad met een drie cilinder Solé.
De warmtewisselaar bestaande uit veel buisjes welke wordt gekoeld door het buitenwater is omsloten met een cilindervormige bus.
Deze bus zie je zitten als je de dop van het koelvloeistof tankje afhaalt.
In mijn situatie was deze bus losgeraakt (zit normaal vast gesoldeerd) en ging een eigen leven leiden en schoof heen en weer over de buisjes en daarmee de toevoer van het buitenwater gedeeltelijk afsloot.
Na het vast solderen geen last meer van gehad.
Ik hoop dat je hier wat mee kunt Gerbrand.
mvg. Jurjen Talsma Leeuwarden
-
- Contacteer:
Dank voor de reacties en het meedenken, ik denk inderdaad de warmetewisselaar open te halen.
Pomp is niet 100%, heeft wat slijtage aan afdekset en huis, afdekplaat heb ik vanmiddag vervangen maar (ook door wat veel wind) niet kunnen proberen. Slijtplaat is er niet dus evt het huis vervangen is de stap erna.
Kan een samenloop zijn met hogere tegendruk door probleem in warmtewisselaar en niet optimale pomp? Ik vind het zelf nog raar dat het systeem dan volledig stopt met pompen(water bleef echt in de wierpot staan).
Op aanraden van scheepsmotoren heeg nog de uitlaat slang gecontroleerd op verbranding/blazen waar water de doorloop zou kunnen belemmeren. Zag er prima uit.
Pomp is niet 100%, heeft wat slijtage aan afdekset en huis, afdekplaat heb ik vanmiddag vervangen maar (ook door wat veel wind) niet kunnen proberen. Slijtplaat is er niet dus evt het huis vervangen is de stap erna.
Kan een samenloop zijn met hogere tegendruk door probleem in warmtewisselaar en niet optimale pomp? Ik vind het zelf nog raar dat het systeem dan volledig stopt met pompen(water bleef echt in de wierpot staan).
Op aanraden van scheepsmotoren heeg nog de uitlaat slang gecontroleerd op verbranding/blazen waar water de doorloop zou kunnen belemmeren. Zag er prima uit.
-
- Contacteer:
1/3 van de buizen van de Warmtewisselaar zat volledig dicht, morgen varen en kijken of dat idd het probleem veroorzaakte.
Dank voor het meedenken!
Dank voor het meedenken!
Een tip voor het afdek plaatje, neem een stukje teflon ter grote van het afdek plaatje van 3 m/m dik teken het af met het plaatje ,ook de gaatjes en doe het teflon plaatje en Bronze plaatje terug op de pomp,het teflon plaatje is nu gelijk de afdichting en het Bronze plaatje blijft heel. Succes !
Vaar mij gerust voorbij, te loever of te lij,ik zal er ook wel komen!
gerbrand,
mooi dat je de verstopte pijpjes hebt gevonden. Ik denk dat het veel verschil zal maken. misschien moet je tijdens het varen maar een kijken hoeveel lucht er mee komt door je standpijp/filter. Het probleem wordt immers erger als je vaart. het kan dan dat het waterniveau uit je standpijp daalt en er lucht wordt meegezogen. Ik heb daarom een geperforeerde plaat (zelf) die ik aan een stang door de standpijp tot op de buitenhuis duw. dat scheelt ook veel vuil en kroos in je systeem. succes
mooi dat je de verstopte pijpjes hebt gevonden. Ik denk dat het veel verschil zal maken. misschien moet je tijdens het varen maar een kijken hoeveel lucht er mee komt door je standpijp/filter. Het probleem wordt immers erger als je vaart. het kan dan dat het waterniveau uit je standpijp daalt en er lucht wordt meegezogen. Ik heb daarom een geperforeerde plaat (zelf) die ik aan een stang door de standpijp tot op de buitenhuis duw. dat scheelt ook veel vuil en kroos in je systeem. succes
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!