Elektrische buitenboordmotor

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

dconel
Contacteer:

Elektrische buitenboordmotor

Bericht door dconel »

Hallo allemaal,

Mijn schoonouders willen graag een elektrische buitenboordmotor kopen. Ze willen af en toe een vletje van Scouting lenen. Dus 5 pk is dan ruim voldoende.

Waar moeten ze op letten bij aanschaf? Wat zijn betrouwbare merken en what about accu gewicht/capaciteit?

Alvast bedankt!
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
FKZ

Re: Elektrische buitenboordmotor

Bericht door FKZ »

Hoi,

een 1Kw buitenboord motor is ongeveer vergelijkbaar met een 5PK benzine BB motor.

Als redelijk draagbare moteren bied Torquedo mooie producten met geintergreerde accu etc.

overzichtelijke site met diverse merken en producten en uitleg is http://www.ebbm.nl

mvg FKZ
dconel
Contacteer:

Bericht door dconel »

Bedankt FKZ, ik zal er eens een keer op mijn gemakje door heen bladeren.
Cees
Contacteer:

Bericht door Cees »

Een elektrische bb motor met een stuwkracht van 5PK is zeer prijzig en waarschijnlijk 36V. Dat vergt een enorme accucapaciteit, om maar niet te spreken over het gewicht dat naar het scoutingvletje moet worden gedragen.
Vaartips (wie anders?) heeft een samenvatting van betreffende pagina's van Evin en Ebbm. Scheelt een hoop leeswerk. :wink:
http://www.vaartips.nl/extra/stuwkracht.htm
gr. Cees
de maker van Vaartips Nederland kennisbank voor pleziervaart en scheepvaarthistorie.
Etab
Info: Eric Bakker
Schip: De Robbedoes
Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser
Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm
Bouwjaar: 1959
Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk
Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel)
Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1
Ligplaats: Uitgeest ZWVU

Bericht door Etab »

Cees,

Op de open watersportdag in Uitgeest vorige maand lag een circa 11 meter reddingssloep die ongebouwd was naar elektrisch varen.
Boot had ruimte voor max 60 man en zou de dag erna tijdens koningsdag daar een hele dag met feestvierders rondvaren.

ik was natuurlijk enorm nieuwsgierig wat er nu in lag en dat was dus alles behalve nu juist enorme zware accupaketten.
De motor was niet meer dan een 3/4 emmer groot en werd wel gekoeld met wat water door een klein waterpompje.
omdat hij er commercieel mee vaart had hij dichte acubakken en afzuiging erop zitten. (inrichtingseisen)
Voor het varen gebruikt hij 2 tractie accu's van een heftruck ter grote van een ik schat 60*60*50
Daarmee kan hij 16 uur varen en dan rond de 10 km per uur en die zijn in 8 uur weer vol.
Ik las dat heftruck batterijen pas na 800 ladingen nog minimaal 80% moeten kunnen laden en dat je ze dan kan refreshen en weer een aantal jaren mee gaan. Alles bij elkaar denk ik dat het systeem niet zwaarder is dan een diesel met accu en brandstoftank etc etc.

Ik heb gevraagd wat dat nu in kosten doet als je moet kiezen om een diesel in te bouwen of op elektra te gaan. En hij gaf aan dat dit
ongeveer om het even is.

Als hij gas(!) gaf zag je de enorme kracht van de schroef.
Maar wat echt mooi is dat hij met die max 60 man echt geruisloos vaart en geen dieseldampen laat gaan die je toch ook vaak op de boot ruikt.
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn
Evert
Contacteer:

Bericht door Evert »

Ik vaar regelmatig met een elektrische sloep door Amsterdam. Op tien km/h halen ze zeker geen hele dag. Rond de acht gaat het al een stuk beter. De ombouw kost wel een asrdige duit. Je hebt er ook een xl wcd voor nodig. Met 16 A krijg je ze niet in een nacht weer opgeladen..
Voor de ouders van de ts zou ik een viertakt bbm aanraden. Die zijn ook erg stil. Reddlijk betaalbaar en ook nog draagbaar.
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
popeye
Contacteer:

Bericht door popeye »

Evert schreef: Voor de ouders van de ts zou ik een viertakt bbm aanraden. Die zijn ook erg stil. Reddlijk betaalbaar en ook nog draagbaar.
Of roeiriemen! :mrgreen:

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Etab
Info: Eric Bakker
Schip: De Robbedoes
Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser
Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm
Bouwjaar: 1959
Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk
Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel)
Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1
Ligplaats: Uitgeest ZWVU

Bericht door Etab »

Evert schreef:Ik vaar regelmatig met een elektrische sloep door Amsterdam. Op tien km/h halen ze zeker geen hele dag. Rond de acht gaat het al een stuk beter. De ombouw kost wel een asrdige duit. Je hebt er ook een xl wcd voor nodig. Met 16 A krijg je ze niet in een nacht weer opgeladen..
Voor de ouders van de ts zou ik een viertakt bbm aanraden. Die zijn ook erg stil. Reddlijk betaalbaar en ook nog draagbaar.

Evert Tractie batterijen voor een Heftruck zijn makkelijk in 8 uur opgeladen en erg sterk. Deze is zelf gebouwd en ik heb gezien wat hij kan en ik geloof wel dat deze behoorlijke capaciteiten heeft.
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn
Evert
Contacteer:

Bericht door Evert »

Klopt dat ze sterk zijn. Zo sterk zelfs dat er in acht tot tien uur niet genoeg energie uit een 16 A wcd kan komen om ze weer vol genoeg te krijgen. En krachtstroom wcd of 32A 230 V wcd zijn niet overal te vinden.De accus van de sloepen waar ik mee vaar zijn na tien uur bulk op 230 16A nog niet vol. Sinds ze een 32A aansluiting hebben gaat dat een stuk beter.

De vraag was overigens voor een bbm op elektriek voor een leenlelievlet. Ik denk dat je als je daar een beetje bereik mee Wilt hebbenje meer accu mee moet slepen als je lief is.
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
KarelE
Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk

Bericht door KarelE »

Voor een zinnig advies zal toch eerst naar het beoogde gebruik gekeken moeten worden.
Is dat een tochtje naar een visplekje, een dagje vissen en dan weer terug, of een hele dag varen?
Hoeveel uur moet er op welke snelheid gevaren kunnen worden?

In het eerste geval is een vis-bbm op elektriciteit en een kleine accu al genoeg.
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
JanSr

Bericht door JanSr »

Deze discussie laat al mooi zien hoe enorm de energie inhoud van een tankje diesel eigenlijk is.
Dezelfde energie uit accu 's loopt al gauw heftig in de papieren en al die energie uit een stopcontact halen vergt ook weer investeringen.

Zo heeft een Tesla met een 85 kWh accu voldoende prik aan boord voor 10 dagen woonhuisgebruik. (Een gemiddeld woonhuis gebruikt 3200 kWh per jaar).
En met zo'n ding haal je net Amsterdam-Eindhoven (ca 3 uur) vice versa bij normaal gebruik.

Kortom: reken alles even om naar energie per liter diesel, voor je aan zo'n avontuur begint. Anders maak je al gauw forse inschattingsfouten.
dconel
Contacteer:

Bericht door dconel »

We gaan toch weer kijken naar een elektrisch buitenboordmotortje. We hebben de eisen weer wat bijgesteld, gewoon de haven uitvaren met de lelievlet om daarna de zeilen te hijsen is het belangrijkste. Daarnaast zou het fijn om een rondje Biesbosch te doen, gewoon rustig varen. Dat zou dus een uurtje of 6 varen moeten zijn (incl. marge).

Zijn er ook merken die sowieso niet te vertrouwen zijn? Zag op via google al wat Chinese meuk voorbij komen :roll:
Marie Christina

Bericht door Marie Christina »

Klopt.
En gelijk weer door laten gaan.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
paure nesci

Bericht door paure nesci »

In Giethoorn hebben ze veel ervaring met die electromotortjes, vraag eens bij zo'n verhuurbedrijfje naar hun ervaringen...
ik zag er motortjes bij die gezien hun uiterlijk toch al dik 10 jaar continu meedraaien !
gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Boekel
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Bericht door Boekel »

Parsun heb ik er één van op de kop getikt vorig jaar voor 500 euro:

http://www.ebbm.nl/parsun

http://boekel.nu/foto/16/2016-04boot/image192.htm
http://boekel.nu/foto/16/2016-05boot/image3.htm

fijne motortjes, ik zou er voor een vletje wel gelijk een extra roervlak aan schroeven, bijvoorbeeld deze:
http://www.course-keeper.com/
http://www.course-keeper.com/nederlands/Prijslijst.htm
Anders heb je bij langzaam varen weinig controle over de boot. Maar met een zeilboot met roer heb je dat natuurlijk niet nodig :)
Plaats reactie