Wat te doen met oude vaste brandstoftank

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

stevedem

Wat te doen met oude vaste brandstoftank

Bericht door stevedem »

Gisteren ben ik bij de boot geweest om m'n nieuwe voorfilter/waterafscheider te plaatsen incl nieuw fijnfilter bij de motor, en nieuwe slangen.
Dit ivm het vuil cq lucht verhaal.

het fijnfilter bij de motor was niet noemenswaardig vervuilt, wel zat er wat klein vuil in de diesel die ik uit de pot tapte.
Deze is vorig seizoen ergens in augustus geplaatst.

Daarna tapte ik het voorfilter/waterafscheider af, en daar zat nogal wat troep in.
zie filmpje...
https://youtu.be/DmDC8rc9bnM

Nieuwe geplaatst incl opvoer/ontluchtingspomp, nieuwe slangen, en even 2 a 3x pompen.
Wat er toen in het glaasje kwam vond ik verdacht,
dus weer aftappen en bekijken.
Het was erg troebel, en na even te hebben laten staan zag je duidelijk al diverse waterdruppels en vuil onderin.
Afbeelding
aangezien ik die tank niet kan reinigen omdat die in de kiel verwerkt zit, en geen mangat heeft wil ik een nieuwe erbovenop plaatsen.

Maar wat te doen met de oude ?
Leeg laten ?
Vullen ? maar met wat ? (extra ballast op het laagste punt is nooit verkeerd natuurlijk)

en hoe zou ik de vul en ontluchtingsaansluiting weg kunnen halen ?
die zit erop gelast met een 90 graden bocht.
Indien ik die weg zou kunnen halen kan ik een grotere tank plaatsen. (en een standaard maat, scheelt weer maatwerk)
Maar hoe haal ik die weg, en hoe kan ik die gaten dichten ?
Lassen lijkt me geen optie, en slijpen ook niet.

Please advice !!
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Marie Christina

Re: Wat te doen met oude vaste brandstoftank

Bericht door Marie Christina »

Heb je genoeg ruimte voor een elektrische (ijzer) zaag?
Daar zal het denk ik wel mee lukken.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
KarelE
Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk

Bericht door KarelE »

Of een pneumatische ijzerzaag, zoals gebruikt in garage's. Geen/minder vonken dan elektrisch, en lekker compact.
Of een decoupeerzaag.
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
stevedem

Bericht door stevedem »

ik heb aan 1 zijde ongeveer 40 a 50cm ruimte
kan je met zo'n zaag vrij plat over een bodem zagen ?
Als er 10cm uit blijft steken heeft het geen nut, het moet ook nog dicht.

met een decoupeerzaag zal niet gaan, als ze weg gaan moeten ze vlak langs de bodem weg, of hooguit 2cm uit blijven steken.

Baal ervan dat ik er geen plaatje van geschoten heb...
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Marie Christina

Ik heb zelf nooit met zo'n zaag gewerkt, maar volgens mij kan je ze plat op het werkoppervlak buigen.
Dus de punt van de zaag plat op het horizontale vlak leggen en dan de poten wegzagen, als je me snapt.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Marie Christina

Afbeelding
Ik bedenk me net, met zo'n multitool als deze zaag je hem een paar mm boven het vlak af.
Wellicht dat de zaagjes wat hard gaan bij wat dikker staal, maar dan haal je daar gewoon een paar reserve bij.

En dat brandgevaar....
Niets is onmogelijk, maar diesel brandt niet zo gauw hoor.
Ik heb bij wijze van test wel eens een blikje met een laagje diesel in de vonkenstraal van een haakseslijper gezet.
Na de klus lag er een laagje ijzerstof in de diesel.
Dus een restje diesel dat nog in je tank zit is geen enkel probleem.
Carel-k

Bericht door Carel-k »

Je kan de bestaande tank toch ook schoonmaken, een mangat betekend niet dat er een vent in moet .
Als je er bij kan om een gat in de tank te maken waar slangen doorheen kunnen en waar je gemakkelijk zelf een deksel op kan maken ,dan ga je door dat gat spoelen en schoon maken
Met Een aparte pomp met veel kracht, je moet dan wel wat gereedschapjes zelfmaken met gebogen pijpjes kom je een heel eind
Zorg er wel voor dat je bij het diepste punt kan komen met je pers of zuig pijpjes
Ik heb altijd een pompje dat je op de boormachine kan zetten.
Hoe groot is de tank? Ivm het spoelen als de tank leeg is kan je met een jerry kan van 20 liter de boel goed schoonmaken en kan je het gemakkelijk afvoeren succes !

P.s het gat in de tank weer dicht maken .
Maak een deksel uiteraard groter dan het gat in de tank met gaten voor de boutjes ( wel genoeg)
Teken de gaatjes af op de tank
Maak er wel tap gaten van en dan de boutjes van binnenuit met lock tide inschroeven en
Dan pakking maken op het deksel en je kan de boel weer dicht maken
Een leuk karwei voor de winter maar die is gelukkig nu voorbij volgende winter dan maar!
Vaar mij gerust voorbij, te loever of te lij,ik zal er ook wel komen!
Klaver vier

Bericht door Klaver vier »

Stevendam.wat betreft het afzagen boven de tank,hiervoor kan je het beste een recipro zaag nemen,dan kan je het zaagblad buigen en zaag je het zo kort boven de tank af.
Wat betreft het brandgevaar kan je beter een volle tank hebben dan een tank met een heel klein beetje brandstof er in.
Het gaat namelijk om het gasmengsel boven de brandstof dat een explosie kan veroorzaken
De brandstof zelf brand niet zomaar,het gas er boven is het gevaar.
Succes Gr René ( De Stoere )
Klaver vier
stevedem

Bericht door stevedem »

er zit nog en 50 a 55 liter in de tank, eind vorig seizoen afgevuld.
Totaal is 70 liter, en heb er 8 uur mee gevaren sindsdien.

een mangat maken durf ik niet met de boot in het water,
de tank zit in de bodem, en ik weet niet waar hij begint/eindigt.
valt ook niet af te lijden aan de vul/aanzuigopeningen.

met andere woorden, de tank is in die 30 a 40 jaar nooit schoongemaakt.
en dat zie je als je er een beetje diesel uitpompt, erg troebel, en als het gezakt is heb zie je onderin vuil en water zitten.

als ik de pijpjes weg kan halen, en dan afdichten, dan kan ik een tank van 102 tot 140 liter kwijt.
kan ik ook wat langer varen dan met 70 liter,
tevens kan ik er dan makkelijker een tankzender in plaatsen etc.

maargoed, met een reprico kan het dus.
evt afvullen met water ??

Wat doe ik daarna met de tank zelf ?
leeg laten ?
Vullen met zand ? Cement ?

ik ben niet handig met staal, deksels maken etc,
vandaar dat ik het mangat maken etc ook niet zo zie zitten.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Klaver vier

Ik zou er eerst 15 liter diesel bij doen zodat de tank vol is, dan is het gevaar te verwaarlozen
Als je daarna de tank leeg hebt gepompt,zou ik hem vullen met cement,hoef je ook geen afdekplaat te maken,kan je zo glad afsmeren.
Gr René ( De Stoere)
Klaver vier
johan
Contacteer:

Bericht door johan »

voor zover je het nodig acht is bijvullen met diesel beter dan er water in te gooien. Cement in gooien naderhand zou ik niet doen. Het staal van de tank zit al 30 jaar in de diesel, je gaat nooit goeie hechting krijgen aan het staal met alle risico's op condens en vochtindringing van dien.
Als je er aan kan: dik in het vlakkenvet zetten en als je extra ballast wil zakjes met ponsdoppen of iets dergelijks in stoppen voor je het terug dichtmaakt.
lijkt me een veilige oplossing die voor heel lang goed is.
ik hield van haar, maar ben het bijna allemaal kwijt...
stevedem

Bericht door stevedem »

Of ik het nodig acht.
Tja goeie vraag.
Ik wil het wel veilig doen natuurlijk.

Ik denk dat ik de pijpen eraf zaag en dan via het gat de rest eruit pomp.
Wat ik er terug in doe ben ik nog niet over uit.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
johan
Contacteer:

Bericht door johan »

Diesel vliegt écht niet zomaar in brand hoor. Zoals hierboven al uitgelegd: vooral benzinedamp is gevaarlijk voor ontploffing.
Dieseldamp is veel minder hieraan gevoelig om niet te zeggen helemaal niet. De vloeistof zelf is al helemaal moeilijk in brand te steken.
Ik zou ook niet met een slijptol in een half gevulde tank gaan werken, maar een reciprozaag veroorzaakt quasi geen vonken.
of het met zo'n multitooltje zou lukken durf ik niet beweren, lijkt me vooral geschikt voor het veel lichtere werk.
Je zou een gat kunnen zagen dicht rond de pijpen en dan van binnenuit voelen en meten hoe ver de tank wel loopt.

mvg
Johan
ik hield van haar, maar ben het bijna allemaal kwijt...
Klaver vier

johan.niemand zegt dat diesel zomaar in de brand vliegt,maar waarom niet zo veilig mogelijk werken en de tank gewoon afvullen.
Ik denk toch niet dat die plus minus 15 liter diesel het probleem is
Als je voor ongeveer € 35 geen risico neemt,ben je toch gek als je het anders doet.
Gr René ( De Stoere)
Klaver vier
ErikH
Contacteer:

Bericht door ErikH »

2 jaar geleden ook een mangat moeten maken, ik had hetzelfde drabje wat jij op het filmpje laat zien. Weet nog steeds niet of dat nu de beruchte bacterie is of niet, heb maar het zekere voor het onzekere genomen en de boel schoongemaakt. Bij het schoonmaken bleek mijn vuldop regenwater te lekken. Wat ik op de tankbodem tegenkwam viel reuze mee.

500 liter diesel heb ik eruit gepompt en opgeslagen in jerrycans. De diesel heb ik opgestookt in mijn bestelbus die er niets aan over heeft gehouden. In elke jerrycan na een poosje onderin een klein laagje water en een beetje drab. Nadat de tank leeg was heb ik 'm gevuld met water en toen pas het gat gaan zagen met de decoupeerzaag. Een hoop werk, leeg,vol, leeg, maar ik durfde het niet aan om boven de dieseldampen te gaan zagen. Kreeg toen op dit forum soortgelijke reacties en misschien of waarschijnlijk hebben ze gelijk dat het wel losloopt met de vonken.

Toen de klus klaar was voor de zekerheid een riool-beluchter heb de tankbeluchter gebouwd. Via de tankbeluchter kan er nu buitenlucht de tank in, maar er niet meer uit. De tank ademt nu niet meer in de winter. Bij het tanken moet ik nu wel even een bypass kraantje open zetten. Weet niet of het werkt, maar ik heb er een goed gevoel bij.

Je tank afvullen met zand een optie?

Gr.

Erik
Plaats reactie