Op een ander forum zag ik een mooie aanbieding, direct contact opgenomen met de aanbieder, of die ook voor mij van toepassing was.
Drie dagen later in huis en naar boord als reserve, ik monteer die wel in het naseizoen.
Gr WIm
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Hoi,
Ik had dit topic eerst bij Bovendekse geplaatst.
Het gaat over de Victron Atlas waar niks mis mee is.
Later bedenk ik mij, er zit 9 a'10 meter 3x2,5 wasautomaat kabel tussen de start/boegschroef accubank.
Die is 180 Amp. 24 Volt waardoor deze vanuit de Atlas met 2 A word bijgeladen.
Waarom zou ik de kabel niet gebruiken als voeding voor de Atlas die dan in de boeg komt te staan en zo de accubank beter kan doorladen?
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Dat is precies waarom bij mij de boegschroef-accu-lader voorop is aangesloten op de omvormer achterop (die de huishoudaccu's als energiebron heeft). Afstanden overbruggen doe je met een zo hoog mogelijk voltage. Tijdens de vaart worden de huishoudaccu's door de dynamo bijgeladen, en dus indirect de boegschroefaccu's ook. Na afmeren gaat de acculader voorop weer uit.
Aan de walstroom idem dito, alleen wordt dan de boegschroef-accu-lader natuurlijk rechstreeks met 230V gevoed.
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.