Navigatie software Seaclear

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

RuudMal

Navigatie software Seaclear

Bericht door RuudMal »

Zin er leden op het Forum die gebruik maken van (gratis) Seaclear Navigatie software ?
Wat zijn de ervaringen/valkuilen ?

http://www.seaclear.nl/

Zelf heb ik OPENCPN in gebruik (ook gratis) maar Seaclear ziet er ook goed uit.

http://opencpn.org/ocpn/

Gr
Ruud
Ancora Imparo
Marie Christina

Re: Navigatie software Seaclear

Bericht door Marie Christina »

Ik kende het niet.
Mijn eerste reactie: waarom niet?
Ziet er goed uit.

Mijn achtetdochtje: waar verdienen ze dan aan?
Ze maken het vast niet omdat ik zo'n aardige vent ben.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
dconel
Contacteer:

Bericht door dconel »

Wat een draak van een website, ik kom er gewoon niet doorheen :mrgreen:
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
frank
Site Admin
Contacteer:

Bericht door frank »

Vorige maand ontdekt: een mooie app voor mijn android tablet voor navigatie ZONDER permanente
internet verbinding want dat is te prijzig.

Las ergens over de app van het jaar 2014 en die was gratis geworden. je kunt er een hele kaart van
een land mee inladen en evt een routering. Kaart van NL was iets van 569 mb dus geen probleem.
Is gebaseerd op het vrije Openstreetmap.

Verbazing alom toen ik die app opstartte en de GPS aanzette. Met wat inzoomen stond die pijl op de plek
van mijn huisnummer. Aan boord geprobeerd en het vaart echt subliem, je hebt niks anders nodig en zeer exacte positie.
Tik je op het pijlsymbooltje dan schiet de pijl naar het midden van het scherm en scrolt tijdens de vaart de kaart er onderdoor.
Wil je handmatig en schuif je de kaart dan loopt de pijl het scherm af. Kaart kun je draaien in de positie die je wilt.

Perfecte en gratis oplossing, ik ga er van de zomer mee varen, kijken hoe dat loopt ehh.. vaart natuurlijk.

de app heet.. MAPS.ME en kun je via de store ophalen.
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
RuudMal

Bericht door RuudMal »

Frank,

Goed om te horen. Mijn eerste indruk was hetzelfde als die van Menno en Dirk waar verdienen ze het mee en hoe haal ik het juiste van de site.

Dat de kaarten gedetailleerd zijn heb ik ook gezien. Heb je ook iets moeten betalen voor de kaart er staat iets van € 1,30 per gesprek. En krijgje redelijk wat kaarten voor heb ik het vermoeden.

Heb jij iets betaald?

Praktisch; is het downloaden en kaart installeren en werken of moet er iets meer gebeuren?
Houdt het systeem de gevaren route bij? Is er additionele info over bedieningstijden van kunstwerken ingesloten? Staat de betonning er duidelijk op?
Jij gebruikt het op een tablet heb je ook ervaring op een laptop?

Ik denk dat ik de site ook maar eens goed ga ontcijferen en kijken hoe ik de app werkend krijg.

Bedankt voor de info !

Gr ruud
Ancora Imparo
ErikH
Contacteer:

Bericht door ErikH »

Frank,

Paar maanden geleden nog uitgebreid gezocht voor een dergelijke app, maar niet gevonden. Ik ga er meteen mee aan de slag! Waar haal jij de kaart van NL vandaan?

Gr.

Erik
Handige Harrie
Contacteer:

Bericht door Handige Harrie »

Het enige wat ik zo snel niet kon vinden was of het AIS intergratie heeft zoals OpenCPN.

Dit vind ik namelijk wel een pré.
Alles past met een hamer. Zoniet, grotere hamer pakken
RuudMal

Bericht door RuudMal »

Frank,

Ik heb de App geïnstalleerd en de kaarten dit geeft een mooi gedetailleerd beeld maar nog geen vaar info als boeien etc.
maar inderdaad wel een exacte locatie t/m de huisnummers aan toe.
Zeker mooi dat het stand alone op een Android tablet draait

Heb jij die wel "vaar gegevens" op deze kaart ?

Van de week ga ik een een kaart van Seaclear downloaden kijken hoe dit er uit ziet. voor dit kleine bedrag kan je je geen buil vallen.

Inmiddels nog iets soortgelijks gevonden nl. http://www.openseamap.org/index.php?id=openseamap&L=1
ook gebaseerd op open streetmap met een vaar layer er overheen.

Gr
Ruud
Ancora Imparo
sailor wim

Bericht door sailor wim »

Hoi,
Ik houd het op de papieren versie maar is dit wat?
http://ris.vlaanderen.be/html_nl/vaarkaarten/index.html
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
RuudMal

Bericht door RuudMal »

Wim,

Dit zijn kaarten die je met opencpn kan gebruiken.
Ik heb gezien dat de Nederlandse en Duitse sites een fout melding geven. De kaarten van Vlaanderen zijn nog wel zichtbaar.

En papier blijf ik ook nog gebruiken. Maar de elektronische zijn ook leuke speeltjes/ gadgets om te proberen. En zoveel veranderd er toch niet. Er komen zelden vaarwegen bij en betonning en overige vaarweg info zullen over het algemeen ook niet schokkend veranderen

Gr
Ruud
Ancora Imparo
edje

Bericht door edje »

ruud kijk uit! Betonning veranderd vrij vaak en zeker op het wad. Daar lopen de banken ook op hun gemak heen en weer. Sommige plekken kun je gerust buiten de betonning varen maar er zijn ook stukken waar je aan de ene kant van de ton verzuipt en de andere kant lopen de meeuwen over het water. Houd dus altijd je kaarten up to date. Een berger kost meer dan 30 piek voor een nieuwe kaart.
Marie Christina

Bericht door Marie Christina »

Helaas komt die nieuwe kaart (1800 serie) pas eind juli uit .
Na het seizoen, dus.
Als je nú een "nieuwe " kaart koopt moet je hem dus vanaf augustus '14 bijwerken.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
edje

Bericht door edje »

ja das ook niet iets wat ik snap, halverwege het seizoen brengen we nieuwe kaarten uit.. Vast een ambtenaar die dat verzonnen heeft :roll: :lol:
ErikH
Contacteer:

Bericht door ErikH »

RuudMal schreef: Inmiddels nog iets soortgelijks gevonden nl. http://www.openseamap.org/index.php?id=openseamap&L=1
Zit nu al een tijdje te spelen met dat Orux Maps, dat ziet er heel fraai uit! Sorry Frank, maar beter dit heeft een nautische overlay in tegenstelling tot Maps.me.

- Het zal aan aan mijn kunde liggen, maar ik ben nu heel Nederland langs aan het gaan om alle kaarten te downloaden op de verschillende zoom-niveaus. Dat moet handiger kunnen.
- Als ik de Wifi uitzet begint 'ie elke minuut te mekkeren, zal wel ergens een instelling zijn (en daar zitten er heel veel van in)
- Ik mis een paar tonnen op het Braassemmermeer en ik mis de brughoogtes. Voor de rest een dikke 10!

Gr.

Erik
RuudMal

Bericht door RuudMal »

Edje,

De waddenzee is niet direct mijn vaargebied. Maar op de ooster- en westerschelde blijft alles redelijk op z'n plaats liggen. maar je hebt zonder meer gelijk je kaarten moeten wel up to date zijn als je dit soort wateren als vaar gebied hebt.

Van die timing van het uitgeven van nieuwe kaarten snap ik ook niet maar als je kaarten consequent bijwerkt maakt het niet zoveel uit in principe.
Ik denk wel dat die ambtenaar z'n werk goed wil doen en dat hij de kaart voor zijn vakantie af wil maken zodat het daarna naar de drukker kan en dan komt het pas na het seizoen uit. Deze ambtenaren varen zeker niet ...

Ruud
Ancora Imparo
Plaats reactie