Beton aanhelen...

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Boekel
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Beton aanhelen...

Bericht door Boekel »

In de voorpiek van mijn schuitje wil ik het beton 'aanvullen' zodat ik straks een mooie afloop heb naar een aftappunt, en een goede bodem voor de ankerketting.

Afbeelding

Afbeelding

Het voorste stuk heb ik laatst een 10 cm slecht beton afgebikt, nu zit ik op een mooie harde laag.
Het lagere stuk daarachter moet nog even gebikt worden want er zit nog wat vettigheid / viezigheid op.

Nu de vraag: Hoe te handelen om dit beton aan te vullen, de scheepshuid eerst schilderen of juist niet? en zo ja maakt het uit waarmee? Het bestaande beton willen we eerst 'aanbranden' met wat puur cementpoeder en water.
KarelE
Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk

Re: Beton aanhelen...

Bericht door KarelE »

Voor het cementeren van drinkwatertanks is een laagje roest juist wenselijk, daar hecht cement prima aan.
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Cees
Contacteer:

Bericht door Cees »

Het stoppen van roest werkt alleen wanneer het (liefst schone) staal volledig is afgesloten van zuurstof.
Het aanbranden met pure cement en daarna afwerken met een "betonlaag" lijkt me behoorlijk effectief. Geen ervaring!
Maar vergeet niet de uitspraak van de neef van "meester"op ons forum "tegen roest is een gelijkspel het hoogst haalbare".
gr. Cees
de maker van Vaartips Nederland kennisbank voor pleziervaart en scheepvaarthistorie.
popeye
Contacteer:

Bericht door popeye »

Of roest wenselijk is voor een goede hechting weet ik niet, maar ik heb wel geleerd dat betonstaal roestig moest zijn voor het in de beton verwerkt mocht worden, maar dat was alleen omdat je dan zeker wist dat de walslaag eraf was.

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Dirk

Bericht door Dirk »

een van de oude eigenaren van onze Wodan vertelde dat hij op het kaal gemaakte staal een soort (lijn?)olie gesmeerd heeft en in die drogende nog ietwat natte laag cement geeft gestrooid, dan 's anderendaags de beton heeft gestort...
misschien dat zoiets helpt qua hechting?
Het zit er alleszins na 45 jaar nog redelijk netjes in...
groetjes, Dirk
varg
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Bericht door varg »

Hoi Boekel,
Zorg dat alles goed vetvrij is. De volgende tekst komt van wetenschap.infonu.nl : Wat als het staal schoon is?
Schoon betonstaal heeft niet de eerste aanleg om ten gevolge van de pH waarde de passiveerlaag te realiseren. Oftewel het betonstaal dient - voordat het in aanraking komt met de oplossing van vrije kalk in betonvocht – reeds enige oxidatie hebben gehad. Het is daarmee goed dat het wapeningsstaal buiten ligt en enige roestvorming optreedt. Indien de eerste roestvorming nog niet heeft plaatsgevonden dan zal de passiveerlaag niet vormen. Oftewel er kan geen optimale overdrachtszone worden gerealiseerd, waardoor het beton niet kan hechten aan de wapeningsstaaf. Dat houdt in dat de constructieve veiligheid van de beton-wapeningsstaal combinatie niet kan worden gewaarborgd. Roestige wapeningsstaal is dus noodzakelijk voor constructieve veiligheid.

Kortom, maak het goed vetvrij met bijv. warm sodawater, laat het een dag of twee aanroesten, oude beton aanbranden met cement en storten maar. Vergeet niet je naam in het verse beton te zetten.
Groet
Arnold
Boekel
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Contacteer:

Bericht door Boekel »

We hebben alles even aangebrand:

Afbeelding

Morgen kijken of de cementlaag goed hecht, zo niet dan even verder kijken (schoonslijpen en roesten? schilderen?)

Er mag een liter of 70 beton in...
popeye
Contacteer:

Bericht door popeye »

Na "aanbranden" had je beter direct de beton kunnen storten.

Groet, Jack.

dconel
Contacteer:

Bericht door dconel »

popeye schreef:Na "aanbranden" had je beter direct de beton kunnen storten.

Groet, Jack.
Waarom?
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
popeye
Contacteer:

Bericht door popeye »

Dan wordt het één geheel met het net erop gesmeerde cementpapje. Zo werk je ook wanneer je een cementdekvloer legt. Aanbranden, en direct de afwerkvloer er op.

Groet, Jack.

Boekel
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Contacteer:

Bericht door Boekel »

Als het goed blijkt te hechten zullen we het voor de zekerheid nogmaals doen voordat we gaan 'storten'
johan
Contacteer:

Bericht door johan »

als je het beton aanmaakt kan je er best ook Kompaktuna in doen, maakt het beton nog meer waterdicht en zorgt voor nog betere hechting, je zou ook eens met de kwast over je aanbrandlaag kunnen gaan met verdund spul,
http://www.compaktuna.be/nl/compaktuna-pro-58.htm
op de site staan alle verdelers, ook in Nl te krijgen denk ik
ik hield van haar, maar ben het bijna allemaal kwijt...
Boekel
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Contacteer:

Bericht door Boekel »

Ok ik dacht juist dat het beton niet waterdicht moest zijn, zodat eventueel vocht wat tussen beton en staal terecht komt via het beton eruit kan verdampen? (daarom ook niet schilderen)
popeye
Contacteer:

Bericht door popeye »

johan schreef:als je het beton aanmaakt kan je er best ook Kompaktuna in doen,
In Nederland verkocht onder de naam Compakta. (Heb hier thuis nog een halve liter staan) Kan het nu niet meer vinden met Google, dus waarschijnlijk niet meer verkrijgbaar, maar Flevopol is een product met eenzelfde werking.

Groet, Jack.

johan
Contacteer:

Bericht door johan »

lijkt idd ongeveer hetzelfde te zijn. Daniël, als alles goed gehecht is én waterdicht kan er volgens mij geen water meer aankomen. Maar je hebt idd wel een punt. Ik zou het in alle geval wél doen. zeker als je ankerketting er op komt.
ik hield van haar, maar ben het bijna allemaal kwijt...
Plaats reactie