Dc / Dc omvormer
Moderators: sailor wim, frank
-
Dc / Dc omvormer
Kan iemand mij vertellen hoe groot de omvormer moet zijn die ik nodig heb
Ik heb een 24 volt installatie daar moet een webasto hetelucht kachel opkomen van 12volt
Op de kachel staat 12 volt 32 watt
Nij voorbaat bedankt
Gr René ( De Stoere)
Ik heb een 24 volt installatie daar moet een webasto hetelucht kachel opkomen van 12volt
Op de kachel staat 12 volt 32 watt
Nij voorbaat bedankt
Gr René ( De Stoere)
Klaver vier
- FransvanNispen
Re: Dc / Dc omvormer
volgens de berekening net geen 3A.
Neem er één van 5 A, is zat.
Waarom geen webasto 24V gekocht, volgens mij meer aanbod, en goedkoper.
Ik heb een omvormer van 12 naar 24 V tussen zitten
Groet
Frans
Neem er één van 5 A, is zat.
Waarom geen webasto 24V gekocht, volgens mij meer aanbod, en goedkoper.
Ik heb een omvormer van 12 naar 24 V tussen zitten

Groet
Frans

Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
-
Frans bedankt,De kachel is tweedehands heeft bijna niet gedraaid en kon ik goedkoop kopen.
Van de vorige kachel had ik alle inblaas leidingen weggesloopt,dus die ga ik er nu weer opnieuw inmaken.
De voeding zit er nog,en er zit ook nog een webasto thermostaat bij het dashboard,en waarschijnlijk zit de thermostaat kabel er ook nog
Brandstof leiding inclusief filter onder de plek waar de nieuw te plaatsen kachel komt.
De kachel is gebruikt als showmodel in een boten zaak,wat jaren betreft is hij oud ,maar wat draaiuren betreft is hij nieuw.
Gr René ( De Stoere).
Van de vorige kachel had ik alle inblaas leidingen weggesloopt,dus die ga ik er nu weer opnieuw inmaken.
De voeding zit er nog,en er zit ook nog een webasto thermostaat bij het dashboard,en waarschijnlijk zit de thermostaat kabel er ook nog
Brandstof leiding inclusief filter onder de plek waar de nieuw te plaatsen kachel komt.
De kachel is gebruikt als showmodel in een boten zaak,wat jaren betreft is hij oud ,maar wat draaiuren betreft is hij nieuw.
Gr René ( De Stoere).
Klaver vier
- KarelE
- Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk
Hoi Rene,
Pas even op met die 36 watt. Is dat de stroom als de kachel (de ventilator) loopt, of als de gloeiplug brandt?
Die gloeiplug heeft wel wat meer nodig. Bij mijn kachel, maar dat is een grotere, is die op 24V afegzekerd met 20A.
Bij 12V wordt dat 2 x zoveel. Dus even proberen om de stroom die de gloeiplug nodig heeft boven water te krijgen.
Pas even op met die 36 watt. Is dat de stroom als de kachel (de ventilator) loopt, of als de gloeiplug brandt?
Die gloeiplug heeft wel wat meer nodig. Bij mijn kachel, maar dat is een grotere, is die op 24V afegzekerd met 20A.
Bij 12V wordt dat 2 x zoveel. Dus even proberen om de stroom die de gloeiplug nodig heeft boven water te krijgen.
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Kermit the Frog.
- FransvanNispen
Volgens mij schrijft René:"op de kachel staat"
Groet
Frans
Groet
Frans

- FransvanNispen
Maar als de evt toeters en bellen die er omheen hangen nog niet genoemd zijn?
b.v. ventilator, als je er een warmtewisselaar tussen hebt.
dus wel ff alles bij elkaar optellen dan weten we zeker dat je de juiste info krijgt.
en het lekker warm kan worden op "De Stoere"
Frans
b.v. ventilator, als je er een warmtewisselaar tussen hebt.
dus wel ff alles bij elkaar optellen dan weten we zeker dat je de juiste info krijgt.
en het lekker warm kan worden op "De Stoere"

Frans

- KarelE
In de voorbeeld montagehandleiding die in het andere topic van Rene werd genoemd is sprake van 2 zekeringen: 5A voor de ventilator/brandstof pomp en 16A voor de gloeiplug.
Kermit the Frog.
Kermit the Frog.
Ik neem aan dat de 24 uit twee accu's komt van 12v per stuk. Waarom niet een aparte voeding hiervan af halen?
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen....... 

- FransvanNispen
Aha, die andere topic heb ik nog niet gelzen Karel, ga ik ff zoeken...
@Peter, je moet je accu`s nooit scheef gaan belasten. Dan verniel je ze beiden
groet
Frans
@Peter, je moet je accu`s nooit scheef gaan belasten. Dan verniel je ze beiden
groet
Frans

- FransvanNispen
Karel, je hebt gelijk; 16 en 5A.
omvormer 30A Continue vermogen
Denk dat ie rond de €100,-- zijn.
Frans
omvormer 30A Continue vermogen
Denk dat ie rond de €100,-- zijn.
Frans

- KarelE
Je zou ook nog een beetje kunnen modificeren in het geheel.
Er staat dat de gloeiplug bij 24V bedrijf met een voorweerstand wordt geschakeld.
Kennelijk is de gloeiplug identiek bij 24V en 12V versies.
Als je dan ipv de plug met de schakelkast een relais schakelt dan kan je de gloeiplug gezekerd op de 24V voeding aansluiten. Dan heb je niet zo'n zware omvormer nodig.
Er staat dat de gloeiplug bij 24V bedrijf met een voorweerstand wordt geschakeld.
Kennelijk is de gloeiplug identiek bij 24V en 12V versies.
Als je dan ipv de plug met de schakelkast een relais schakelt dan kan je de gloeiplug gezekerd op de 24V voeding aansluiten. Dan heb je niet zo'n zware omvormer nodig.
Kermit the Frog.
Kermit the Frog.
-
Hallo ben ik weer ,er is van mijn geen ander topic waar ik over 16 amper zekeringen praat.
Ik heb het over wat er op de kachel zelf staat 12 volt 32 watt staat op het type plaatje van de kachel zelf.
Ik neem aan dat dat het opgenomen wattage.
Er staat ook op 3200 watt maar ik neem aan dat dat het verwarmings vermogen is.
Gr René ( De Stoere)
Ik heb het over wat er op de kachel zelf staat 12 volt 32 watt staat op het type plaatje van de kachel zelf.
Ik neem aan dat dat het opgenomen wattage.
Er staat ook op 3200 watt maar ik neem aan dat dat het verwarmings vermogen is.
Gr René ( De Stoere)
Klaver vier
-
Ik heb nergens geschreven dat de gloeiplug met een voorweerstan wordt geschakeld ik weet niet waar dat vandaan komt,in ieder geval niet van mij
( De Stoere)
( De Stoere)
Klaver vier
- KarelE
Hoi Rene,
Je hebt een topic over de temperatuur van de in/uitblaaslucht.
In dat draadje staat een link naar een inbouwhandleiding.
In die handleiding wordt over 12V, 24V en een voorschakelweerstand gesproken.
Er staat ook een link naar een kacheltest in dat draadje. In dat stukje wordt voor de kachels zowel een verbruik in Ampere tijdens bedrijf als een verbruik in (meer) Ampere tijdens het opstarten genoemd. Bij de kachels die ik ken heeft de gloeiplug een behoorlijk beetje extra stroom nodig. Misschien is dat bij jouw kachel niet zo. Ik zou het alleen jammer vinden als je met een te kleine (of erger: kapotte) omvormer komt te zitten.
Je hebt een topic over de temperatuur van de in/uitblaaslucht.
In dat draadje staat een link naar een inbouwhandleiding.
In die handleiding wordt over 12V, 24V en een voorschakelweerstand gesproken.
Er staat ook een link naar een kacheltest in dat draadje. In dat stukje wordt voor de kachels zowel een verbruik in Ampere tijdens bedrijf als een verbruik in (meer) Ampere tijdens het opstarten genoemd. Bij de kachels die ik ken heeft de gloeiplug een behoorlijk beetje extra stroom nodig. Misschien is dat bij jouw kachel niet zo. Ik zou het alleen jammer vinden als je met een te kleine (of erger: kapotte) omvormer komt te zitten.
Kermit the Frog.
Kermit the Frog.
-
Karel nu begin ik hem te snappen, dat stond in de montage handleiding die terpstra er op had gezet denk ik.
Zegt het jullie wat als ik weet hoe zwaar de luchtverhitter zelf is gezekerd,of zegt dat verder niks
De luchtverhitter die ik gekocht heb staat op een show kast waar alles op gemonteerd zit,zoals opvoerpomp stuurkast timer aan uit schakelaar,en onder in de kast een brandstof tankje van ongeveer twee liter,ook zit er een zekering kastje op ,misschien zegt die zekering jullie wat meer,dan ga ik daar nog naar kijken,als dat meer informatie geeft.
Gr René ( De Stoere)
Zegt het jullie wat als ik weet hoe zwaar de luchtverhitter zelf is gezekerd,of zegt dat verder niks
De luchtverhitter die ik gekocht heb staat op een show kast waar alles op gemonteerd zit,zoals opvoerpomp stuurkast timer aan uit schakelaar,en onder in de kast een brandstof tankje van ongeveer twee liter,ook zit er een zekering kastje op ,misschien zegt die zekering jullie wat meer,dan ga ik daar nog naar kijken,als dat meer informatie geeft.
Gr René ( De Stoere)
Klaver vier