Vastzittend lager, tandwiel, flens los halen

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Richard van den Berg
Info: Hanzesloep 880
Ontwerp: Kees Kornaat
Contacteer:

Vastzittend lager, tandwiel, flens los halen

Bericht door Richard van den Berg »

edje schreef:Afbeelding

op het lager aan de buitenzijde 90 gr van elkaar zet je een lasrups. even later zal het lager gewoon van de as glijden als je hem zo ophangt. Dit werkt precies hetzelfde als een tandwiel welke knetter vast zit en niet los wil en je hebt geen brander in de buurt of het is te link. Met een lasdeken of een natte lap kun je gemakkelijk de boel ff beschermen tegen las spetters. Ik geloofde het ook niet totdat ik het zag en hoorde. Gebruik het nu nog wel eens als ik tegen dat probleem aan loop. Met een brander verwarm je vaak net ff te veel zodat het effect niet is wat je wenst.
Om z'n flens los te halen werkt het met op het verdikte gedeelte 4 rupsjes te zetten? Verdikte gedeelte erachter is op onderstaande foto iets beter te zien.
Afbeelding

Dat is makkelijker dan de slijptol erop zetten. Beschadigde spie is prima te vervangen, maar slijpen was niet 1, 2, 3 klaar:
Afbeelding
Groeten,

Richard

mijn boot
edje

Re: Vastzittend lager, tandwiel, flens los halen

Bericht door edje »

Gewoon ff proberen. Ik heb het bij lagers en bij tandwielen gedaan en tot nu toe waren deze altijd losgekomen. Een montage flens nog nooit los hoeven slopen. maar ik denk dat het niet zo heel veel ontloopt qua werking. Het is gewoon even een kwestie van laten schrikken en lokaal een beetje warmte er in jagen.

gr Ed
Plaats reactie