Hierbij een vraag over de schroefas-smering, met name vet,- of water-gesmeerd.
Kom er niet uit…….Ik heb zowat heel het internet afgezocht maar kan niet vinden hoe je aan het binnen,- of buiten-gland kan zien voor welke soort smering (vet of water) deze geschikt zijn?
Er wordt geschreven dat de vet-gesmeerde glands doorgaans wat zwaarder zijn uitgevoerd.
Ik heb echter geen vergelijking tot mijn beschikking.
In mijn boot zit op het binnen-gland een koelwater aftakking vanaf de motor(net voordat het koelwater richting de uitaat wordt ingespoten). Dit heeft men gedaan door een kraan half/half te zetten. Dus half naar de uitlaat en half naar het binnen-gland. Een kennis van mij gaf aan dat dit geen goede oplossing is, omdat de uitlaat hierdoor niet meer kan worden droog geblazen na het varen. Er kan nu bij stilstaande motor water vanuit de uitlaat teruglopen naar de zuigers. Hij gaf aan dat dit nooit de bedoeling kan zijn en zal dit niet door de werf zo bedoeld zijn. Één van de vorige eigenaren zal dit zo gemaakt hebben de gebruikte slang lijkt ook nieuwer dan alle overige slangen. Er moet dus wat worden veranderd.
Het binnen-gland lekte, ook als de boot niet vaart. Het aandraaien van de pakkingdrukker helpt, alleen stopt het lekken pas op als de pakkingdrukker te strak staat. Ik kan de schroefas dan niet meer met de hand draaien. Ik zal dus het vetkoord gaan vervangen.
Ook wil ik dan de aftakking van het motorkoelwater naar het gland wegnemen. Lijkt me ook niet goed dat er koelwater van 70 graden het gland opwarmt.
Nu zal er een waterschep-doorvoer gemaakt moeten worden want deze is er niet. Bij voorkeur een (volvo)seal plaatsen, hiervoor moet de pakkingdrukker dan gedraaid worden en op maat van het seal worden afgedraaid op een draaibank (die ik niet heb). En al met al best veel werk. Wat ik er zeker voor over heb als het echt om een watergesmeerd gland gaat!
Omdat de boot de genoemde waterschep-doorvoer gewoon niet heeft lijkt het mij dat het hier om een vetgesmeerde gland gaat!
Mijns inziens (en ik ben een leek) heeft een vorige eigenaar simpelweg de vetnippel van het gland vervangen door een slangpilaar en er de koelwater-aftakking vanuit de motor op gezet. Of is dit een kromme gedachte……..
Als dat wel zo is lijkt me het terugplaatsen van een smeernippel of het plaatsen van een vetpers voldoende. Uiteraard wordt het vetkoord vernieuwd.
Kan u mij vertellen of dit een vetgesmeerd of een watergesmeerd gland is? laat u niet verleiden door de slangpilaar:

Buiten ziet het er zo uit:

Alvast bedankt voor de reactie!
Groet,
Marcel