verwarming aansluiten op indenor
Moderators: sailor wim, frank
- paure nesci
verwarming aansluiten op indenor
Beste forummers......
om het vaarseizoen wat te verlengen wil ik verwarming aanleggen die (net als bij een auto) gebruik maakt van de motorwarmte.
het betreft een dtn xdp490 met gesloten koelsysteem en een watergekoelde natte uitlaat.
ik heb al via de autoshop een waterpomp gevonden met de extra aansluiting, maar waar sluiten we de retour aan ???
ik kan een van de driehoekdeksels verbouwen tot aansluiting, of op de aftapplug, deze vervangen door een pijpje ( die gaat dan wel een veel kleinere doorlaat krijgen)
wie heeft hier wel eens ervaring mee gehad of heeft hier een bruikbare tip ???
om het vaarseizoen wat te verlengen wil ik verwarming aanleggen die (net als bij een auto) gebruik maakt van de motorwarmte.
het betreft een dtn xdp490 met gesloten koelsysteem en een watergekoelde natte uitlaat.
ik heb al via de autoshop een waterpomp gevonden met de extra aansluiting, maar waar sluiten we de retour aan ???
ik kan een van de driehoekdeksels verbouwen tot aansluiting, of op de aftapplug, deze vervangen door een pijpje ( die gaat dan wel een veel kleinere doorlaat krijgen)
wie heeft hier wel eens ervaring mee gehad of heeft hier een bruikbare tip ???
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
- sailor wim
Re: verwarming aansluiten op indenor
Hoi,
Het is niet de zelfde Dtn maar kijk hier eens naar https://www.youtube.com/watch?v=9YLr4HscQNQ voorop zie ik een plug zitten die volgens mij voor de kachel is.
Gr Wim
Het is niet de zelfde Dtn maar kijk hier eens naar https://www.youtube.com/watch?v=9YLr4HscQNQ voorop zie ik een plug zitten die volgens mij voor de kachel is.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
- paure nesci
klopt, is niet dezelfde DTN die pijp heb ik er niet op zitten, maar de extra aansluiting......ik maak straks wel ff n foto......praat makkelijker ! 

Laatst gewijzigd door paure nesci op di 18 nov 2014 09:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
- paure nesci

- paure nesci

- paure nesci

- paure nesci

Wat je eigelijk zou moeten doen is ergens in een koelwaterleiding een condensor (koeler) plaatsen zodat je met je koelwater je cv water kan verwarmen. In de leiding van de cv zet je een kleine circ pomp met 2 afsluiters (1 op de retour en 1 op de aanvoer) zodat je in de zomer geen warm koelwater door je kachels pompt. Waarom een gescheiden systeem? koelwater systeem wil je zo klein mogelijk houden. Mocht je een lekkage hebben in je cv loopt niet je koelwater weg van de motor en/of anders om. Mocht je nu ook nog eens met een ketel stoken kun je dmv die afsluiters er voor kiezen om niet je motor ook nog eens te gaan verwarmen. (laat je die afsluiters open staan kun je je motor wel voor verwarmen. Dit scheelt weer wat stook kosten.
gr Ed
gr Ed
- paure nesci
een warmtewisselaar ertussen , tsja, maar die kan alleen tussen de slangen die naar mijn koelpijpen gaan, en die gaan pas open nadat de thermostaat open gaat, en dat is dus altijd koeler water dan dat wat "voor"de thermostaat blijft......
- KarelE
- Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk
Daar heb je gelijk in, maar ieder nadeel heb z'n voordeel. Als jij het kachelcircuit verknoopt met je koelcircuit van de motor, en dan ook nog eens buiten de thermostaat om, dan moet je motor heel dat kachelcircuit opwarmen terwijl-ie zelf nog niet eens op temperatuur is. Dat op temperatuur komen duurt dan ook veeel langer.
In mijn optiek verwarm je de verblijfsruimten met afval (=overtollige) warmte van de motor. Zolang de motor niet op temperatuur is, is er nog geen sprake van overtollige warmte. Ik wacht in de auto altijd met aanzetten van de kachel totdat de motor op temperatuur is.
Als je de warmtewisselaar tussen motor en koelpijpen in bouwt (aan de warme kant), dan gaat er redelijk afgekoeld koelwater door de koelpijpen. Je zou kunnen overwegen daar ook nog een thermostaat met een bypass in te zetten. Dan gaat er alleen koelwater door de koelpijpen als de warmtevraag vanuit de verblijfsruimten afgenomen is. Anders ga je extra koude koelvloeistof retour sturen naar de motor. Dat leidt weer tot minder warme koelvloeistof voor je warmtewisselaar.
In mijn optiek verwarm je de verblijfsruimten met afval (=overtollige) warmte van de motor. Zolang de motor niet op temperatuur is, is er nog geen sprake van overtollige warmte. Ik wacht in de auto altijd met aanzetten van de kachel totdat de motor op temperatuur is.
Als je de warmtewisselaar tussen motor en koelpijpen in bouwt (aan de warme kant), dan gaat er redelijk afgekoeld koelwater door de koelpijpen. Je zou kunnen overwegen daar ook nog een thermostaat met een bypass in te zetten. Dan gaat er alleen koelwater door de koelpijpen als de warmtevraag vanuit de verblijfsruimten afgenomen is. Anders ga je extra koude koelvloeistof retour sturen naar de motor. Dat leidt weer tot minder warme koelvloeistof voor je warmtewisselaar.
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Kermit the Frog.
- paure nesci
even voor de duidelijkheid, er komt een enkele kachelradiator ( zoals gemonteerd zit in een auto) met 2 keer 3 meter slang tussen. dus niet een compleet cv systeem met radiatoren zoals thuis..... 

Wat ook belangrijk is als je een radiateur in je koelsysteem plaats , dat je onder de vuldop
Van het expansie vat blijft anders krijg je de radiateur niet vol,of je moet de vul dop verhogen tot boven de radiateur!
Van het expansie vat blijft anders krijg je de radiateur niet vol,of je moet de vul dop verhogen tot boven de radiateur!
Vaar mij gerust voorbij, te loever of te lij,ik zal er ook wel komen!
- sailor wim
Is het geel glimmende pijpje van de nieuwe waterpomp?paure nesci schreef:
En dus de aanvoer?
Dan kan je de retour op de bovenste pijp maken die naar de interkoeler gaat dan is de verschildruk groot genoeg.
Ik zou er wel twee afsluiters tussen bouwen.
1 voor reparatie etc.
2 als regelkraan mocht de afgetakte vloeistofstroom te groot blijken voor de motor.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
- paure nesci
dat goudgele pijpje is idd de kachelaansluiting, mijn exp.vat zit 20 cm boven de kachelradiator, en afsluiters ertussen is een goed idee.
aansluiting maken op die bovenste dwarspijp is geen probleem, lijkt wel de eenvoudigste oplossing, we gaan weer aan de knutsel !
aansluiting maken op die bovenste dwarspijp is geen probleem, lijkt wel de eenvoudigste oplossing, we gaan weer aan de knutsel !
-
- Info: Eric Bakker
Schip: De Robbedoes
Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser
Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm
Bouwjaar: 1959
Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk
Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel)
Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1
Ligplaats: Uitgeest ZWVU
Toen ik mijn gebruikte indenor kocht van een Volvo penta monteur zat er een aansluiting op voor een kachel heel eenvoudig gemaakt.
Het is wat lastig te zien maar op de foto zie je twee pijpjes uitsteken boven de waterpomp. Deze liepen naar de verwarmingsleidingen toe in de boot en kon hij afsluiten met een kraantje. Geen extra pomp of moeilijke splitsingen erop. Toen ik de motor had aangesloten heb ik uit nieuwsgierigheid eens gekeken of er nog veel vloeistof uit kwam en dat moet ik zeggen liep nog pittig door. Heb hem nu er nog wel opzitten maar afgetopt.

Het is wat lastig te zien maar op de foto zie je twee pijpjes uitsteken boven de waterpomp. Deze liepen naar de verwarmingsleidingen toe in de boot en kon hij afsluiten met een kraantje. Geen extra pomp of moeilijke splitsingen erop. Toen ik de motor had aangesloten heb ik uit nieuwsgierigheid eens gekeken of er nog veel vloeistof uit kwam en dat moet ik zeggen liep nog pittig door. Heb hem nu er nog wel opzitten maar afgetopt.

met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn