Elektrische sleepboot

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

hhalewijn
Berichten: 43
Lid geworden op: di 27 mei 2014 15:08
Locatie: Oost-Knollendam
Contacteer:

Elektrische sleepboot

Bericht door hhalewijn »

Hoi,
Op "aandringen" van Daniel laat ik op dit forum wat info achter over mijn laatste project, de ombouw van Mslb Cecilia tot een e-boot. Uitgebreide verslagen kun je op mijn blog lezen, http://devriendschap.wordpress.com
Na 2 jaar voorbereidingen, meten, tekenen, rekenen en Internetten en een proefvaart met Daniel is er nu geen weg meer terug want deze week is de hele motorruimte leeggehaald en is de Caterpillar verkocht. Ik heb er nu al zin an :D
Voor de liefhebbers, ik heb veel spullen over zoals een 24V 25A acculader, 24V dynamo, 800va omvormer, diodebrug (nieuw), 2 goede 220ah accu's, accu monitor BMV500. Ik moet alles nog uitzoeken en zal het via marktplaats verhandelen.

Groet,
Harold
Moeilijk moet je makkelijk maken
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2707
Lid geworden op: vr 30 nov 2007 23:53
Locatie: Den Haag

Re: Elektrische sleepboot

Bericht door sailor wim »

Hoi Harold,
Welkom op dit forum.
Ik ga zeker jou Blog volgen.
En het "geduw en getrek " van Daniel heeft al tot mooie dingen geleid.
En soms lijkt het gedram http://www.boekel.nu/ zie ik nu aan zijn site :)
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Evert
Berichten: 402
Lid geworden op: za 01 dec 2007 22:15
Locatie: Monnickendam
Contacteer:

Re: Elektrische sleepboot

Bericht door Evert »

De ontwikkeling van de elektro boten gaat momenteel heel hard. De boten waarmee ik in amsterdam vaar gaan nu ook stuk oor stuk elektrisch. Ook met tractieaccu's en victron omvormers. Ik geloof wel dat ze meestal de 8kw variant gebruiken. De laatste die omgebouwd is heeft een watergekoelde motor
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
sambeek
Berichten: 1449
Lid geworden op: ma 21 nov 2011 12:02
Locatie: Veenendaal

Re: Elektrische sleepboot

Bericht door sambeek »

moest zijn http://www.boekel.nl denk. :) alleen zie hier niets bijzonders.
groet Terpstra / SAMBEEK
Boekel
Berichten: 857
Lid geworden op: za 01 dec 2007 10:55
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Re: Elektrische sleepboot

Bericht door Boekel »

Ha Harold!

Ik had dit topic even over het hoofd gezien :)

Mijn website is sinds afgelopen weekend weer up to date! dit is de juiste link: http://www.boekel.nu/

De oplossing met omvormers heb ik in het begin ook overwogen, maar ik ga over op een systeem met DC-bus welke maximaal vermogen uit de accu's kan halen, met onderdelen uit de elektrische-auto wereld. (ik heb nu nog een puur diesel-elektrisch systeem)

Binnenkort in de aanbieding: 85 kvA Cummins-stamford generator, 75kW 6polige elektromotor (aluminium huis), 130 kvA ABB frequentieregelaar...nu nog werkend te zien :)
Boekel
Berichten: 857
Lid geworden op: za 01 dec 2007 10:55
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Re: Elektrische sleepboot

Bericht door Boekel »

Net even de stukjes gelezen op je website, leuk dat de motor naar een museum gaat!

Je gaat een hoop ruimte overhouden straks, mits de generator een beetje op een handige plek geplaatst kan worden.
Is je geplande accu voldoende om de boot straks weer netjes op diepgang te krijgen? Hoe groot wordt deze ook alweer?
hhalewijn
Berichten: 43
Lid geworden op: di 27 mei 2014 15:08
Locatie: Oost-Knollendam
Contacteer:

Re: Elektrische sleepboot

Bericht door hhalewijn »

Accu's worden gesloten VRLA types, 16 stuks 220 Ah. Ik heb eerst lood tractie overwogen maar heb wat problemen deze te plaatsen. Voordeel van de VRLA is dat ik deze op de bodem kan plaatsen tussen de spanten in. Ze hebben geen ventilatie nodig. Levert wel veel bekabeling op maar dat neem ik dan voor lief.
Ik heb de afgelopen weken op een paar plekken delen van de oude fundatie aangepast zodat er ook nog tanks in en op passen, er stahoogte is en ik een natte cel kan plaatsen. De tanks heb ik klaarliggen en plaats ik deze week. Dan kan ik ook voorbereidingen maken voor aansluitingen, water, elektra e.d. En waar ik de betimmering op kan aanbrengen. Het oude aanvaringsschot heb ik verplaatst. Vloerdelen kunnen verwijderd worden voor de accus en ik houd de scheepswand vrij van isolatie en betimmering zodat er altijd nog wat gelast kan worden in de toekomst. Dat kost wat binnenruimte maar dat is dan maar zo.
Ik werk nu van voor na achter en ga na de kerstvakantie de motor fundering voor de elektro motor maken en de genset. Elektromotor wordt in februari geleverd en bouw ik eerst samen met genset in. Dan kan er iig getest worden. Mocht dat allemaal goed gaan, ga ik verder met het DC stuk. Maar dan groeien er al weer blaadjes aan de bomen. :wink:
Een uitgebreid verslag met fotos zal ik volgende week op mijn website plaatsen.
Moeilijk moet je makkelijk maken
Boekel
Berichten: 857
Lid geworden op: za 01 dec 2007 10:55
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Re: Elektrische sleepboot

Bericht door Boekel »

Goed bezig!

Hoe verhoud de levensduur van de VRLA accu's zich tov de 2v tractie cellen? (hoeveel cycli bij hoeveel ontlading)
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2707
Lid geworden op: vr 30 nov 2007 23:53
Locatie: Den Haag

Re: Elektrische sleepboot

Bericht door sailor wim »

Hoi Daniël,
Wil je cycli maar ook plaatsing vrijheid dan valt de natte 2 volt tractie cel af.
Want bij de natte cel komt altijd knalgas vrij bij het laden en dus ook aqua des. bijvullen.
Wil je wel cycli en geen bijvullen maar ook meer vrijheid bij plaatsen dan komt de VRLA cel als eerste om de hoek kijken.
Volgens mij dus :?
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Boekel
Berichten: 857
Lid geworden op: za 01 dec 2007 10:55
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Re: Elektrische sleepboot

Bericht door Boekel »

Ik heb zelf gel-tractie cellen (voor de 'huishoud accu'), ik heb het idee dat de VRLA accu's daar weer een verbetering van zijn, maar kan het verkeerd begrepen hebben, sowieso zijn er van alle typen veel verschillende modellen met verschillende eigenschappen:

http://www.enersys-emea.com/reserve/pdf ... 2_1108.pdf
1000 cycli bij 70% ontlading

ander merk, 2000 cycli bij 70%
http://www.exideindustrialbatteries.com ... ue_new.pdf

1500:
http://www.systems-sunlight.com/uploads ... V_1200.pdf

Mijn cellen:
http://boekel.nu/foto/14/2014-05boot/image67.htm
http://boekel.nu/foto/14/2014-05boot/image69.htm

Deze kun je dus ook plat leggen. Maargoed, ik ben voor tweedehands gegaan en deze kwamen op mijn pad.

Voor hybride varen voor mijn boot zullen het waarschijnlijk ook VRLA accu's worden, aangezien ik deze tweedehands uit een datacenter hoop te kunnen overnemen. (De daar gebruikte versies zijn eigenlijk niet zo geschikt voor cyclisch gebruik, maar als ik ze rond oud-ijzer prijs kan krijgen is het niet erg als ze maar een jaar of 4-5 meegaan)
hhalewijn
Berichten: 43
Lid geworden op: di 27 mei 2014 15:08
Locatie: Oost-Knollendam
Contacteer:

Re: Elektrische sleepboot

Bericht door hhalewijn »

Het aantal cycli van de VRLA ligt zo rond de 800-1000 die van tractie 1500-2000. Beide kun je alleen halen met de juiste laadkarakteristieken en voor de veiligheid moet je de VRLA accu niet verder ontladen dan 60-70%. De loodzuuraccu kan wel tot 80% ontladen worden maar heeft ook een 2x zo lange oplaadtijd nodig omdat de laadstroom na 90% beperkt wordt.
Voor mij zijn de belangrijkste criteria om voor VRLA te gaan de gesloten accu (geen ventilatie) en overal te monteren. Kwa aanschaf prijs is er niet zo veel verschil. Wel natuurlijk per cycli en levensduur want de loodzuur kan dus 2x langer mee.
Met mijn vaarbewegingen kom ik nooit aan die 800 cycli. Zoveel tijd heb ik nou ook weer niet :lol:
Maar als die dingen 8-10 jaar meegaan ben ik tevreden. En ik heb er nog een ander doel mee: de boot ligt achter het huis en kan straks ook stroom terugleveren als de PV panelen op het huis onvoldoende opleveren. De toekomst is het autonome huis!
Moeilijk moet je makkelijk maken
hhalewijn
Berichten: 43
Lid geworden op: di 27 mei 2014 15:08
Locatie: Oost-Knollendam
Contacteer:

Re: Elektrische sleepboot

Bericht door hhalewijn »

de accus die ik op het oog heb zijn Leoch uit china. Specs kun je hier vinden http://www.leoch.com/pdf/reserve-power/ ... 12-200.pdf
Gevonden via daveco omdat ik lid ben van VDMS
Moeilijk moet je makkelijk maken
Boekel
Berichten: 857
Lid geworden op: za 01 dec 2007 10:55
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Re: Elektrische sleepboot

Bericht door Boekel »

Mooi spul :)
hhalewijn
Berichten: 43
Lid geworden op: di 27 mei 2014 15:08
Locatie: Oost-Knollendam
Contacteer:

Re: Elektrische sleepboot

Bericht door hhalewijn »

Ik heb een update geschreven op 1 van mijn blogsites. Voor wie het leuk vindt. Foto's en tekst van de verbouwing van de Cecilia - E (II)

http://devriendschap.wordpress.com/2015 ... n-herbouw/

Harold
Moeilijk moet je makkelijk maken
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2707
Lid geworden op: vr 30 nov 2007 23:53
Locatie: Den Haag

Re: Elektrische sleepboot

Bericht door sailor wim »

Hoi Harold,
Wat een geluk na ongeluk zeg.
Ik ga eens googelen voor een Wilson setje.
Gr WIm
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Plaats reactie