Koelpijpen

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

pgoeijenbier
Berichten: 12
Lid geworden op: za 06 aug 2011 10:50

Koelpijpen

Bericht door pgoeijenbier »

In het stuk :Vaartips staat dat je beter geen RVS koelpijp onder je schip kan maken?
Wat voor reden heeft dat?
Het lijkt mij dat rvs langer mee gaat dan een stalen pijp onder je schip.
Gaarne een mening hier over.

Gr. Peter G.
Laatst gewijzigd door pgoeijenbier op do 23 okt 2014 23:00, 1 keer totaal gewijzigd.
schipper-willem
Berichten: 625
Lid geworden op: do 04 aug 2011 15:51

Re: Koelpijpen

Bericht door schipper-willem »

Het schijnt dat het weer snel corrodeert om de plaats waar je het rvs geplaatst heb, dus er bestaat een risico dat het ene edeler metaal het andere opvreet.
Aan de vrijbuiter zitten aluminium anodes geplaatst op aangelaste rvs boutjes-moertjes met veerring, heb nog weinig corrosie ontdekt, maar wellicht is daar het aluminium debet aan.
Groet, Willem.
Laatst gewijzigd door schipper-willem op vr 24 okt 2014 19:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
pgoeijenbier
Berichten: 12
Lid geworden op: za 06 aug 2011 10:50

Re: Koel pijpen

Bericht door pgoeijenbier »

Heb nu alle doorvoeren van rvs, dus ook van de koelpijp.
alleen de koelpijp zelf is van staal. Heb nog nooit klachten met het rvs gehad.
Met een overgangs electrode RVS aan Staal heb je weinig last van corrosie.

Gr. Peter G.
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2147
Lid geworden op: za 22 dec 2007 19:04
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk

Re: Koel pijpen

Bericht door KarelE »

pgoeijenbier schreef:Heb nu alle doorvoeren van rvs, dus ook van de koelpijp.
alleen de koelpijp zelf is van staal. Heb nog nooit klachten met het rvs gehad.
Met een overgangs electrode RVS aan Staal heb je weinig last van corrosie.

Gr. Peter G.
Je loopt het risico van galvanische corrosie.
Tussen twee verschillende metalen in water ontstaat een (klein) potentiaalverschil. In feite is je schip een batterij met een kathode en een anode geworden.

Het edelste materiaal is de kathode, dus het RVS. Het onedelste is dan het staal van je schip, en dat zal worden opgeofferd, net als anders de anodes van zink of aluminium worden opgeofferd t.b.v. je schip. Daarom is combineren van verschillende metalen onder water niet zo handig.

Mogelijk kan je opofferen van het scheepsstaal beperken door vlakbij de RVS doorvoer een aluminium- of zinkanode te plaatsen (afhankelijk van of je doorgaans op zoet, zout of brak water ligt).

Groet, Karel
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 5019
Lid geworden op: zo 21 aug 2011 07:59
Locatie: Noord Drenthe

Re: Koel pijpen

Bericht door Marie Christina »

Wellicht verstandig die spatie even weg te halen in de titel van je topic.
Nu betekent het iets héél anders dan je bedoelt. :lol:
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
Bri
Berichten: 53
Lid geworden op: vr 04 mar 2011 18:04
Locatie: Vinkeveen
Contacteer:

Re: Koel pijpen

Bericht door Bri »

:lol: :lol: :lol: .....
De beste psychiater is een dag op het water
dconel
Berichten: 471
Lid geworden op: ma 11 mei 2009 22:23
Locatie: Hank
Contacteer:

Re: Koelpijpen

Bericht door dconel »

:D
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
Gebruikersavatar
juhroen
Berichten: 44
Lid geworden op: do 10 jan 2008 14:06
Locatie: Oude Wetering
Info: Swift 3, Motorboot, 24,60 l, 4.52 b, Brandmerk: 584 B Leid 1928, Bouwjaar: 1925, Bouwwerf: de Dageraad, Bouwnummer: 367,

R.V.E. 9, Vastmaakboot, 7.00 l, 2.30 b, 1.00 d, 0.90 h. Vaargebied: A,B,C,D. Bouwjaar: 1966 Bouwwerf: Fa. J. Schlieker Meetnummer: R33891N Motor: Samofa 2S108 Motornr: 5948 20pk 1000 toeren Koppeling: Rijsdijk 1:1.

Re: Koelpijpen

Bericht door juhroen »

Ha Peter,

Naast dat je vlak word geofferd geldt dit ook voor je motor.
Maar ervan uitgaande dat je op koelvloeistof draait zal dit wel meevallen.
Klaver vier
Berichten: 1274
Lid geworden op: wo 31 okt 2012 17:18
Locatie: Hilversum

Re: Koelpijpen

Bericht door Klaver vier »

Flauwekul maakt voor de motor echt niet uit
Gr René ( De Stoere).
Klaver vier
Gebruikersavatar
juhroen
Berichten: 44
Lid geworden op: do 10 jan 2008 14:06
Locatie: Oude Wetering
Info: Swift 3, Motorboot, 24,60 l, 4.52 b, Brandmerk: 584 B Leid 1928, Bouwjaar: 1925, Bouwwerf: de Dageraad, Bouwnummer: 367,

R.V.E. 9, Vastmaakboot, 7.00 l, 2.30 b, 1.00 d, 0.90 h. Vaargebied: A,B,C,D. Bouwjaar: 1966 Bouwwerf: Fa. J. Schlieker Meetnummer: R33891N Motor: Samofa 2S108 Motornr: 5948 20pk 1000 toeren Koppeling: Rijsdijk 1:1.

Re: Koelpijpen

Bericht door juhroen »

Ha Rene,

Dan heb ik voor jouw een mooi motortje staan. :lol:

Deze heeft 3 jaar gedraaid op koperen leiding systeem van de de C.V. installatie aanboord.
Hierin zat gewoon water aangezien er niet vanuit gegaan werd dat het systeem ooit zou bevriezen.
Klaver vier
Berichten: 1274
Lid geworden op: wo 31 okt 2012 17:18
Locatie: Hilversum

Re: Koelpijpen

Bericht door Klaver vier »

Juhroen rvs is heel iets anders als koper,de slijtage van de koperen liedingen blijft in het motorblok en geeft dan corrosie
Dit gebeurd niet met rvs
Ik ben c.v monteur en kom c.v installaties tegen die gemaakt zijn met koperen pijp en dan rotte de radiatoren in de loop der jaren aan de onderkant gewoon door omdat er onderin koper spijpsel blijft liggen.
Koper heeft nog meer vervelende eigenschappen oa dat het heel snel warmte of kou opneemt
Duu volslagen anders als rvs
Gr René ( De Stoere).
Klaver vier
Gebruikersavatar
juhroen
Berichten: 44
Lid geworden op: do 10 jan 2008 14:06
Locatie: Oude Wetering
Info: Swift 3, Motorboot, 24,60 l, 4.52 b, Brandmerk: 584 B Leid 1928, Bouwjaar: 1925, Bouwwerf: de Dageraad, Bouwnummer: 367,

R.V.E. 9, Vastmaakboot, 7.00 l, 2.30 b, 1.00 d, 0.90 h. Vaargebied: A,B,C,D. Bouwjaar: 1966 Bouwwerf: Fa. J. Schlieker Meetnummer: R33891N Motor: Samofa 2S108 Motornr: 5948 20pk 1000 toeren Koppeling: Rijsdijk 1:1.

Re: Koelpijpen

Bericht door juhroen »

Aah oke weer wat geleerd.

Zou je dan de galvanische corrossie tussen rvs en de motor verwaarlozen?
Klaver vier
Berichten: 1274
Lid geworden op: wo 31 okt 2012 17:18
Locatie: Hilversum

Re: Koelpijpen

Bericht door Klaver vier »

Galvanische corrosie is niet van toepassing omdat het rvs nergens in direct kontakt komt met het ijzer,de koeling is namelijk altijd gekoppeld met slangen aan de motor.
Gr René ( De Stoere)
Klaver vier
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2147
Lid geworden op: za 22 dec 2007 19:04
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk

Re: Koelpijpen

Bericht door KarelE »

De Stoere schreef:Galvanische corrosie is niet van toepassing omdat het rvs nergens in direct kontakt komt met het ijzer,de koeling is namelijk altijd gekoppeld met slangen aan de motor.
Gr René ( De Stoere)
Ja, maar dat rubber wordt keurig overbrugd. De motor ligt meestal aan de massa, al is het maar voor de startmotor of voor de dynamo. En anders wel via de schroefas. Dus die rubber isolatie doet dan niks.
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
pgoeijenbier
Berichten: 12
Lid geworden op: za 06 aug 2011 10:50

Re: Koelpijpen

Bericht door pgoeijenbier »

Het zal niet zo,n vaart lopen, heb wel put corrosie in de stalen koeler , maar niet in de rvs huid doorvoeren.
Verder gebruik ik koelvloeistof, en de motor staat vrij van het schip op rubbers ook de as.
Massa kabel dus ook vrij van het schip .
Plaats reactie