Misschien een enorme suffe vraag maar:
Hoe meet je of en hoeveel de dynamo levert aan ampere?
Want als ik mijn meter erop zet meet hij omdat hij op de accu staat altijd dik 12V?
Voordat ik een andere accu ga aanschaffen wil ik wel weten of het echt aan de accu ligt.
De accu is 1 jaar oud, maar komt van mijn oude benzine motor en bij het starten van de diesel kucht hij hem er niet meer doorheen.
laden meten van dynamo
Moderators: sailor wim, frank
-
- Info: Eric Bakker
Schip: De Robbedoes
Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser
Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm
Bouwjaar: 1959
Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk
Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel)
Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1
Ligplaats: Uitgeest ZWVU
laden meten van dynamo
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn
- KarelE
- Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk
Re: laden meten van dynamo
Laadstroom meet je met een amperemeter. Die kan je tussen de plus-pool van de accu en de verbruikers aansluiten. Als je de dynamo ook aan de poot met de verbruikers aansluit kan je meten hoeveel stroom er de accu ingaat. Als er verbruikers ingeschakeld zijn gaat die stroom er natuurlijk af.
Ik heb voor mijn startaccu een zonnecelletje achter het raam zitten, een voorganger van deze van Conrad. Daarmee is de accu altijd vol.
Ik heb voor mijn startaccu een zonnecelletje achter het raam zitten, een voorganger van deze van Conrad. Daarmee is de accu altijd vol.
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Kermit the Frog.
- sailor wim
Hoi,
Suffe vragen zijn er niet hier.
Als de motor draait zeg 1500 rpm dan gaat de dynamo ongeveer 2 a 3 keer zo snel.
Dan moet deze tussen de min en de plus de laadspanning afgeven dat is toch 13.5 tot 14 volt.
Altijd de accu aangesloten laten wanneer de motor draait anders gaat de dynamo stuk.
Bij lagere voltages moet de dynamo naar de reparateur.
De afgegeven Ampères kan je met een Ampère meter of tang meten.
Maar meet eerst maar is de laadspanning want de laadstroom is variabel dus afhankelijk wat erin de accu moet.
Oftewel is deze geheel of half of vol.
Gr Wim.
Suffe vragen zijn er niet hier.
Als de motor draait zeg 1500 rpm dan gaat de dynamo ongeveer 2 a 3 keer zo snel.
Dan moet deze tussen de min en de plus de laadspanning afgeven dat is toch 13.5 tot 14 volt.
Altijd de accu aangesloten laten wanneer de motor draait anders gaat de dynamo stuk.
Bij lagere voltages moet de dynamo naar de reparateur.
De afgegeven Ampères kan je met een Ampère meter of tang meten.
Maar meet eerst maar is de laadspanning want de laadstroom is variabel dus afhankelijk wat erin de accu moet.
Oftewel is deze geheel of half of vol.
Gr Wim.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
de betere multimeter kan ook Amperes meten,
Maar inderdaad,
ik heb een 95a dynamo, maar ook een zonnepaneel.
als ik een week niet bij de boot geweest ben en ik start de motor laad de dynamo vaak maar 20A of minder, en dit zie je vrij vlot terug lopen omdat de accus nagenoeg vol zijn.
Ik heb daar deze meter voor geplaatst,
http://www.nauticgear.nl/techniek-aan-b ... meter.html
Maar inderdaad,
ik heb een 95a dynamo, maar ook een zonnepaneel.
als ik een week niet bij de boot geweest ben en ik start de motor laad de dynamo vaak maar 20A of minder, en dit zie je vrij vlot terug lopen omdat de accus nagenoeg vol zijn.
Ik heb daar deze meter voor geplaatst,
http://www.nauticgear.nl/techniek-aan-b ... meter.html
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Zoals aangegeven is de spanning meten een indicatie dat de accu wordt geladen door de dynamo of acculader.
12V accu's met zo 14,3V
Stroom van accu's meten met een gangbaar universeel meter is ten sterkste af te raden daar deze algemeen maar max 10A zijn,
Tevens gaat het meten van stroom door onbekendheid vaak fout, de stroom dien je in serie te meten en dus de accupool los te halen en de meter in serie te zetten.
Al te vaak tracht met de stroom te meten door rode en zwarte draad OVER de accupolen te zetten en vliegen de vonken je om de oren - meter defect-
Immers stroommeting is theoretisch meten met zeer kleine weerstand. Een accu sluit je daarmee kort indien je foutief meet,
Accu levert theoretisch een oneindig grote stroom > honderden Ampére!
Stroomtang de eenvoudigste meting, deze middels een klem te plaatsen over de + kabel van dynamo/lader en accu.
Niets loshalen of moeilijk doen.
Echter wat prijzig voor die enkele keer.
Wil je permanent meten dan zijn daar speciale meters voor die je in paneel kunt plaatsen.
Deze hebben de 0 in midden van de schaal.
Kun je zo kant en klaar kopen en vaak 50A maximaal. Zwaarder ook indien gewenst maar dan bij de speciaal zaken verkrijgbaar.
Vaak dan zo geschakeld dat naald naar rechts toe verbruik aangeeft, naar links toe is laden.
Stel je verbruik is 10A , de dynamo laad 20A, staat de naald dan 10A naar links en laad de accu dus nog maar met 10A.
Stel je verbruik is 30A , de dynamo laad 20A, staat de naald dan 10A naar rechts en ontlaad de accu nog steeds met 10A.
voorbeeld
http://www.sy-gabber.nl/logboek/fotolog ... pmeter.jpg

12V accu's met zo 14,3V
Stroom van accu's meten met een gangbaar universeel meter is ten sterkste af te raden daar deze algemeen maar max 10A zijn,
Tevens gaat het meten van stroom door onbekendheid vaak fout, de stroom dien je in serie te meten en dus de accupool los te halen en de meter in serie te zetten.
Al te vaak tracht met de stroom te meten door rode en zwarte draad OVER de accupolen te zetten en vliegen de vonken je om de oren - meter defect-
Immers stroommeting is theoretisch meten met zeer kleine weerstand. Een accu sluit je daarmee kort indien je foutief meet,
Accu levert theoretisch een oneindig grote stroom > honderden Ampére!
Stroomtang de eenvoudigste meting, deze middels een klem te plaatsen over de + kabel van dynamo/lader en accu.
Niets loshalen of moeilijk doen.
Echter wat prijzig voor die enkele keer.
Wil je permanent meten dan zijn daar speciale meters voor die je in paneel kunt plaatsen.
Deze hebben de 0 in midden van de schaal.
Kun je zo kant en klaar kopen en vaak 50A maximaal. Zwaarder ook indien gewenst maar dan bij de speciaal zaken verkrijgbaar.
Vaak dan zo geschakeld dat naald naar rechts toe verbruik aangeeft, naar links toe is laden.
Stel je verbruik is 10A , de dynamo laad 20A, staat de naald dan 10A naar links en laad de accu dus nog maar met 10A.
Stel je verbruik is 30A , de dynamo laad 20A, staat de naald dan 10A naar rechts en ontlaad de accu nog steeds met 10A.
voorbeeld
http://www.sy-gabber.nl/logboek/fotolog ... pmeter.jpg

ms Fram
www.fn12.nl
www.fn12.nl
nee hoor, daar hoef je echt niet voor naar een speciaal zaak.
nagenoeg elke watersportwinkel heeft tegenwoordig de digitale ampere meters (zie mijn post 2 berichten terug)
deze kan 150 A in de + en in de - aangeven.
en is een stuk nauwkeuriger af te lezen dan zo 1 met een wijzertje
nagenoeg elke watersportwinkel heeft tegenwoordig de digitale ampere meters (zie mijn post 2 berichten terug)
deze kan 150 A in de + en in de - aangeven.
en is een stuk nauwkeuriger af te lezen dan zo 1 met een wijzertje
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
En: nog simpeler:
Als je ca 13,5 Volt meet als je motor draait is er laadstroom, ook bij een rotte accu.
Dus met het meten van die stroom kom je niet verder.
Je kan proberen hoe lang de accu de motor rondkrijgt als je het brandstofcontact los hebt, zodat de motor niet start, of, als je nog een ouderwetste stopkonop hebt starten met uitgetrokken stopknop.
Als het starten na pakweg 15 sec al merkbaar langzamer gaat ben je aan de beurt voor een nieuwe accu.
Tenminste, zolang je zeker weet dat de startmotor zelf nog OK is, want versleten of vastzittende koolborstels geven ook nare bij-effecten.
Kortom, ook zonder investering kan je al heel precies diagnose stellen.
Als je ca 13,5 Volt meet als je motor draait is er laadstroom, ook bij een rotte accu.
Dus met het meten van die stroom kom je niet verder.
Je kan proberen hoe lang de accu de motor rondkrijgt als je het brandstofcontact los hebt, zodat de motor niet start, of, als je nog een ouderwetste stopkonop hebt starten met uitgetrokken stopknop.
Als het starten na pakweg 15 sec al merkbaar langzamer gaat ben je aan de beurt voor een nieuwe accu.
Tenminste, zolang je zeker weet dat de startmotor zelf nog OK is, want versleten of vastzittende koolborstels geven ook nare bij-effecten.
Kortom, ook zonder investering kan je al heel precies diagnose stellen.