werf

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Dirk

werf

Bericht door Dirk »

het komt qua drukte even ongelegen maar het was al eerder afgesproken, maandag hebben we Wodan naar Maasbracht gevaren en dinsdag is ze dan de helling opgegaan bij Scheepswerf Maasbracht.
EFM is al langs geweest voor de inspectievan het onderwaterschip, ik wilde eigenlijk nu het roer aangepast hebben, de boot is bij lage motortoerentallen echt onbestuurbaar, als 'nen drol in ne pispot'...
;-D

Afbeelding
oude situatie
Het roerblad is nu naar beneden verlengd en een visstaart eraan gemaakt , bovenaan ook een platform aangebracht om de berg schroefwater wat in te tomen hopelijk.
Afbeelding
het aangepaste roer

Knippen en scheren is gepland voor september, dan moet ook Euroclass passeren. Ik wilde dat nu niet combineren, het certificaat is nog tot 12/10/14 geldig, als ik ze nu laat komen dan ben ik binnen 5 jaar al in oktober-november of zo naar de werf aan het gaan om evt vriesweer te ontwijken en dan ben ik zo een jaar keuring voor niks kwijt...
En als de roeraanpassing nog niet voldoende blijkt dan kunnen we in sept nog een andere oplossing zoeken he ...
Maandag is de tewaterlating gepland en dan tussen alle bedrijvigheden door als de wiedeweerga terug naar Neeroeteren varen ...
groetjes, Dirk
Klaver vier

Re: werf

Bericht door Klaver vier »

Dirk,dat ziet er netjes uit,maar zit het roer niet veel te dicht op de schroef? Wat gaat zo'n visstaart voor verbetering geven,dat begrijp ik namelijk niet,kan je dat is uitleggen ben zeer benieuwd.Gr René ( De Stoere).
Klaver vier
Pier

Bericht door Pier »

De Stoere kijk hier voor uitleg van het visstaatroer ( propulsie)

[url]http://www.vaartips.nl/tipp.htm#propulsie[/url]

pier
Klaver vier

Pier,dank voor de uitleg,ik las meteen ook over de afstand roer ten opzichte van de schroef,het roer moet op een afstand van 12 to15% van de diameter van de schroef zitten,het lijkt mij dat bij de boot van Dirk veel minder is.Gr René ( De Stoere).
Laatst gewijzigd door Klaver vier op do 13 mar 2014 15:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Klaver vier
Pier

Bericht door Pier »

De stoere als je bij mei op de stite kijkt en het onderdeel roer1995.er stond ooit eens in het maandblat zijlen een verhandeling over een weserroer met een twist zal het eens op zoeken.

www.pream.nl

pier
paul

Bericht door paul »

Een visstaartroer,en een propulsieroer zijn toch wel twee verschillende dingen Pier.?
gr Paul
Klaver vier

Inderdaad Paul dat heb ik inmiddels ook gelezen een propulsieroer kan ik nog wel begrijpen,maar die visstaart vindt ik nog steeds vreemd Pier ik heb het bekeken en vindt het een hele mooie website,en heel apart hoe je dat propulsieroer hebt gemaakt.Zo steek ik hier nog eens wat op. Gr René ( De Stoere).
Klaver vier
Dirk

Bericht door Dirk »

Hey allen,
ik ben op de vakkennis van de werfmensen daar afgegaan . Inderdaad vinden zij ook dat het roer kort op de schroef staat maar dat is niet zo 1-2-3 aan te passen... Ze hebben daar nog wel roerbladen gezien met de schep zowat tegen de schroef...
Qua betere bestuurbaarheid verwachten ze veel van het dieper maken van het roer met ong 10 cm. Het oude platform beneden kwam niet onder de schroef uit, was daardoor ook erg ingevreten en zorgde volgens hun voor veel turbulenties. Het bovenste platform zou de berg schroefwater iets moeten verminderen en samen met de visstaart zou dat dus de manouvreerbaarheid ook moeten verbeteren...
Volgens de werf is een roerblad met veel schep en zonder verbreding op het einde ook een oorzaak van onzeker sturen bij lage snelheden; je moet dan volgens hun meer uitslag geven dan wanneer je wel een verbreding zou hebben...
Het zou volgens hun allemaal zo goed als niets in snelheid uitmaken...
Ik wacht af tot maandag , dan via Wessem naar Nederweert, Weert, bocholt en dan terug naar Neeroeteren... ik ben benieuwd !!
BTW : de reductie in vaarvignet voor de 'Willemsroute' gangers is nog niet geregeld !
ik wilde gelijk een nieuw vignet kopen in sluis Bocholt maar de sluiswachter zei van nog te wachten (het oude vignet is nog tot 31/3 geldig), RWS is nog niet over de brug gekomen met budget ; hun werken duren langer dan voorzien, die vignetten zijn ondertussen ook duurder geworden, men zou zich aan het beraden zijn over evt een kleinere tegemoetkoming...
BTW 2 : ik heb de kachel nog aangehouden omdat ik in de nieuwe badkamer nog aan het schilderen en lijmen ben. Maandagmorgen had het zelfs wat gevroren en ik zet ook de tweede kachel aan ; die brandt gelijk blauw en de eerste kachel begint weer helemaal geel te branden ! iK zet even later dan maar de tweede kachel uit en de eerste brandt gelijk weer blauw: toch ergens een teken dat de luchttoevoer daar beneden aan die kachels niet helemaal koosjer is he ...;-D
groetjes, Dirk
Pier

Bericht door Pier »

De stoere

The term propulsion is derived from two Latin words: pro meaning before or forwards and pellere meaning to drive.[1]

Een ander woord vor een visstaatroer is een WESERROER naar de bedenker er van.

pier
popeye
Contacteer:

Bericht door popeye »

Het lijkt er op of het balansdeel en de roeras niet vloeiend in het roer is opgenomen. Dat lijkt me ook niet bevorderlijk voor de bestuurbaarheid.

Groet, Jack.
Laatst gewijzigd door popeye op vr 14 mar 2014 09:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
schipper-willem

Bericht door schipper-willem »

Dirk,
Goed idee dat je de bovenkant ook gedicht heb, bij mij is zelfs het rendement iets verbeterd immers het schroefwater wordt gedwongen een langere stuwdrukweg te gaan aleer het aan de oppervlakte komt.
Ik geloof dat ik een nieuw woord heb uitgedacht maar je zal het vast wel begrijpen.
Succes met de beoogde verbetering.
Groet, Willem.
Afbeelding
Dirk

Bericht door Dirk »

vanmiddag is Wodan dan al te water gegaan samen met de andere schepen die boven stonden, ze wilden op de werf nog wachten tot maandagmorgen maar voor mij maakte het eigenlijk niet uit ...
Even een rondje over de Maas gemaakt, je voelt gelijk dat er meer druk op het roer zit.
het rondgaan van de boot is alvast enorm verbeterd, je moet dan wel meer moeite doen om het stuurwiel vast te houden en als je het loslaat vliegt het gelijk terug, dat was vroeger niet zo .
Op de Maas stuurde het wel lekker, ik heb de indruk dat het roer beter luistert met een kleine stuuruitslag.
maandag varen we terug, ben eens benieuwd hoe het op de kanalen stuurt ...
Had ook nog de buitenboordkranen vervangen daar eentje niet meer afsloot, is toch wel veiliger dat je die kan dichtzetten ...
en zo blijft een mens aan de gang he !
groetjes, Dirk
wout.bij

Bericht door wout.bij »

he dirk, stuur jij hydraulisch?, zo ja dan zou ik de terugslagklep nakijken, als je met kabels stuurt dan is er niets aan de terugslag te doen.
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Dirk

Bericht door Dirk »

Hey Wout,
de stuurinstallatie is mechanisch...
kettingen voor de verticale overbrengingen en lange draaiende assen voor de overbrengingnaar achteren toe.
De overbrenging naar de roeras is dan met tandwielen.
ik heb de spelingen er van de zomer al zoveel mogelijk uit gehaald.
Ben echt benieuwd voor maandag ...
;-D
groetjes, Dirk
Plaats reactie