Led verlichting

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Frans van de Ven
Contacteer:

Led verlichting

Bericht door Frans van de Ven »

Ik moet op mijn boot 30 halogeenspots vervangen van elk 20 watt 24 volt.
Deze spots zijn deels verbrand en/of hebben gebroken glaasjes. Hadden
halogeenlampjes in gemoeten van 27 of 28 volt.

Op internet is genoeg te vinden maar ik vindt niet datgene wat ik nodig heb.

Inbouwspots moeten een gatmaat hebben tussen de 55 en 58 mm.
Geschikt voor led G4 backpin 10-30 volt 2.5 watt.

Er zijn wel inbouwspots met een gatmaat van 55 mm voor G4 leds van 10-15 watt
met een zijaansluiting maar daar passen alleen led's in met een kleine diameter dus
hooguit 1.5 watt.

Misschien heeft iemand dit ook bij de hand gehad en weet een leverancier.

Dus een spot met gatmaat 55 -58 mm. Geschikt voor backpin of zijaansluiting
voor een led 10-30 volt 2.5 wat. Doorsnee led is dan +- 35 mm.

Groeten Frans.
Wouter
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: Led verlichting

Bericht door Wouter »

http://www.ledlampendirect.nl/led-12v.html

12 - 24 volt / 2,4 watt / 35 mm / G4

Heb goede ervaring met deze shop. Succes!
Aqua Domus

Bericht door Aqua Domus »

http://ledworld.nl/mr11-g4-12-smd-steek ... 0-30v.html

Zelf heb ik 40 van deze lampjes er in zitten en dat werkt perfect.
Alleen moet je bij de armaturen de reflector eruit halen en bij de lampjes een kunststof bruggetje verwijderen en de pennetjes iets korter knippen.
Had op zondag een mailtje naar de leverancier gestuurd omdat de prijs toch wel opliep.
Binnen een half uur antwoord en kreeg 10% extra korting op de 5% die ik al had ivm een eerdere levering.
Een uur na de bestelling was de korting al terug gestort en binnen 24 uur alles in huis.
Er zijn foto's van maar bij imageshack vonden ze het nodig alles weer te veranderen en het lukt niet.
Als je ze wil zien even een pb met je imail adres dan stuur ik ze zo wel.

Gr Louis
Voor elk probleem is er een oplossing,dus dat is het probleem niet.
De oplossing,dat is het probleem.
Frans van de Ven
Contacteer:

Bedankt voor je reactie Wouter.

Ik denk dat ik alle leveranciers al gezien heb op internet. Maar velen weten meer dan een.
Daarom mijn specifieke vraag naar inbouwspots met een gatmaat van 55 mm en
geschikt voor leds 2.5 watt 10-30 volt. Deze hebben een doorsnee van 35 mm in
backpin en sidepin uitvoering. De sidepin past niet in de 55 mm gat maat armetuur.
De backpin wel maar daar heb ik geen armeturen (spots) gatmaat 55 mm voor gevonden.
Bij groenestroom.nl kan ik de juiste spots kopen 220 volt met trafo maar dan moet ik de trafo en de led (12 volt)
weg gooien. Ik heb zojuist 3 van deze spots ingebouwd ter vervanging van een deel van de badkamer verlichting
woonhuis. Ik betaal dan alles 2 keer. Overigens een led van 24 volt gaat kapot. Meet de boordspanning
maar eens tijdens het laden. Die kan makkelijk oplopen tot 28-29 volt en dat is funest voor een
24 volt led. Vandaar de speciaal voor boten en campers ontwikkelde leds die zelf een spannings
stabilisator hebben ingebouwd.

Groeten Frans.
FransvanNispen

Bericht door FransvanNispen »

en anders zijn er ook nog losse spanningsstabilisators te koop waar je dan een hele rij met led verlichting op aan kan sluiten.
moet alleen naar totale Wattage kijken.

zijn er geen verloopringen?

Groet

Frans
Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
Wouter
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Bericht door Wouter »

Het is erg aan te bevelen om een stabilisator (DC/DC convertor) te plaatsen tussen de accu's en de lampjes.
De ledlampjes die ik gebruik zijn 12 volt ivm verkrijgbaarheid. Die schijnen ook niet goed tussen spanningsverschillen te kunnen, een stabilisator verlengt de levensduur aanmerkelijk.
FransvanNispen

Bericht door FransvanNispen »

Ja klopt, maar er zijn toevallig ook ledjes te krijgen die tussen b.v. 10-18V werken.
Maar ze zijn weer duurder, verkrijgbaarheid enz.

en het meest simpele is natuurlijk, het spul voor huis tuin en keukengebruik.
veel keus makkelijk te krijgen, minder duur.
En als je het dan aan boord wil gebruiken een DC/DC convectortje ertussen, welke overigens niet duur zijn, maar wel het boeltje heel houden.

even wat anders, zijn er geen andere vervangende lampvoetjes te verkrijgen die je in je bestaande spots kan bouwen??

Groet

Frans 8)
Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
Marie Christina

Bericht door Marie Christina »

Zou Conrad niet zoiets hebben?
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Frans van de Ven
Contacteer:

Afbeelding

Ik heb de raad van Aqua Domus opgevolgd en 30 leds besteld bij Ledworld. De leds zijn van het type G4 12SMD5050 2wat 2700-2900K 8-30vdc/10-18vac. Ik kan iedereen deze leds aanbevelen. De lichtsterkte blijft gelijk tussen 12 en 28 volt. Geen gedoe met de plus of min. De led zoekt dat zelf wel uit. Er zit een klein wit vulstukje tussen het printplaatje en de aansluitpinnen. Dat heb ik verwijderd en de aansluitpinnen iets ingekort zodat de printplaat direct tegen de aansluiting zit.
De reflektor moet verwijderd worden anders past de led niet. Maar de reflektor heeft toch geen funktie meer. Was een tip van Aqua Domus. De meeste van de bestaande spotjes kan ik op deze manier gebruiken. Een aantal moet ik vervangen omdat deze door de 24 volt - 20 wat halogeenlampjes verbrand zijn. Hebben sowieso op overspanning 27-28 volt gebrand.

Op de foto links de orginele spots in mijn boot met daarvoor de gedemonteerde reflektor. Gewoon er uit wippen.

Op de foto rechts een iets kleinere spot van Ledworld. De led zit daar niet centraal. Om de reflektor te verwijderen moest een nietje uitgeboord worden en daarna de veerbeugel weer met een popnagel vastgezet worden. Is bruikbaar omdat ik de boorgaten niet hoef te vergroten wat niet gemakkelijk is. Ik had maar 1 spot besteld om geen miskoop te doen. De meeste orginele spotjes in de boot zijn nog goed omdat ze weinig gebrand hebben.

Mijn keus voor het vervangen van een 10 tal spotjes gaat uit naar de orginele spot, links op de foto, met een boorgat van 55 mm. Ik hoop dat iemand op dit forum weet waar ik dezelfde spots kan vinden. De boot is afgetimmerd in Lemmer. Misschien zit daar een bedrijf. De firma die de boot heeft afgebouwd kan ik niet meer vragen.

Groeten Frans.
Laatst gewijzigd door Frans van de Ven op ma 17 mar 2014 18:30, 1 keer totaal gewijzigd.
ErikH
Contacteer:

Bericht door ErikH »

Google eens op meubelspot of kastplankspot.

Gr.

Erik
Frans van de Ven
Contacteer:

Bedankt Erik,

Maar ik heb al minstens 40 leveranciers van meubel of kastspotjes op internet gevonden.
Ik heb eens op de tekst die op het bestaande spotje staat gezocht en dan kom ik uit bij Combi Noord
met TEO QVT003 spotjes gatmaat 54 mm. Dat zijn volgens mij de spotjes op mijn boot.
De prijs is 19 euro excl btw. Dat is een belachelijk hoge prijs voor een grotendeels
kunststof spotje met een rvs ring. Voor mij valt dit onder de bazaarartikelen. Het getoonde
witte spotje (zie foto) is geheel van metaal en een stuk degelijker en kost maar 4.95 incl btw.
Helaas is het Ledworld spotje iets te klein. Gatmaat 50 mm. Daardoor zit de led ook niet in het midden.

Groeten Frans.
ErikH
Contacteer:

Bericht door ErikH »

Ik zal het morgen even navragen bij mijn groothandel, volgens mij hebben ze die daar op de plank liggen.

Gr.

Erik
ErikH
Contacteer:

Bericht door ErikH »

Vanmiddag nagevraagd, de spotjes die ik in mijn hoofd had leveren ze plotseling niet meer :?

Gr.

Erik
Plaats reactie