Slangen, huiddoorvoeren en brand

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

KarelE
Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk

Slangen, huiddoorvoeren en brand

Bericht door KarelE »

Voor mijn cursus 'brugwachter' leer ik onder andere een standaard formulier voor scheepsongevallen invullen. In de toelichting op dat formulier wordt een voorbeeld genoemd van een 'samengesteld' ongeval: brand gevolgd door zinken. Dat zette mij aan het denken. In mijn machinekamers (voorop en achterop) zit een aanzuigaansluiting in de huid voor (nog in te bouwen) dekwaspompen. Deze zal in de zomer in het algemeen open staan, zodat je simpelweg de pomp kunt inschakelen om te gaan dekwassen. Iets vergelijkbaars geldt natuurlijk voor schepen met een natte uitlaat: die zullen ook via een (kunstof?) wierbak buitenwater aanzuigen. Gevolg, als de motor draait staat de afsluiter open. Ik ben niet iemand die bij de minste of geringste stop afsluiters dichtdraait. Maar wat nu als er brand uitbreekt in de MK? Smelten dan de slangen, en borrelt het schip dan af? Of koelt het water de slang van binnen zo goed dat deze niet verbrandt/smelt? Vergelijk het proefje waarbij met een papieren bekertje op een vlammetje water aan de kook wordt gebracht. Het papier verbrandt niet omdat het water koelt.

Nu moeten we voor brandstofleidingen voor het CvO de afsluiter met een kabeltje/kettinkje bij de MK-ingang kunnen dichttrekken bij bijv. brand. Heeft iemand ook zoiets gemaakt voor afsluiters op huiddoorvoeren? Of zijn er afsluiters die met bijv. een morsekabel kunnen worden geopend/gesloten. Elektrische kogelkranen zijn nogal duur. Als er een morse-systeem voor zou zijn denk ik dat heel wat meer mensen hun kranen dicht zouden zetten als dat kan. En ik heb ook lopen nadenken over een systeem met stangen, hevels en scharnieren. Denk aan de ouderwetse manier om een keerkoppeling of een toerenversteller met stangen te bedienen.

Brand in een machinekamer is erg, maar mogelijk te repareren. Als het hele schip gezonken is, is het volgens mij total-loss.
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
ursus

Re: Slangen, huiddoorvoeren en brand

Bericht door ursus »

Ik heb iemand gekend die zijn schip, zijn lust en zijn leven, onder zijn ogen heeft zien zinken op de Noordzee. Inderdaad brand in de mk, slang naar afsluiter gesmolten. Kon niet bij de afsluiter door de brand. Hij maakt zich volgens mij nog steeds verwijten.

Met elektrisch bedienbare afsluiters zou ik me ook zorgen maken. Enkelvoudige stalen kabel/stang (of dubbel als je hem ook weer open wil zetten) lijkt me het meest doeltreffend. Morsekabel zou de mantel nog kunnen tegenwerken met brand kan ik me zo indenken.
sailor wim

Bericht door sailor wim »

Hoi,
Is dit http://www.nikoi.nl/valterra-transparan ... mm-12081-p wat?
Zo bestaan er ook http://www.nkineede.nl/catalogus/terugs ... oduct_3585.
Het zal nooit erg goed afsluiten maar zeker de flow beperken.
Gr Wim.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Klaver vier

Bericht door Klaver vier »

De terugslagklep zonder veer gaat waarschijnlijk wel werken,die met veer niet.Ik neem aan dat je de klep op de afsluiter wil zetten zonder slang er tussen.Houdt er wel rekening mee dat de klep zonder veerbelasting horizontaal gemonteerd moet worden.Gr René ( De Stoere).
Klaver vier
KarelE

Bericht door KarelE »

sailor wim schreef:Hoi,
Is dit http://www.nikoi.nl/valterra-transparan ... mm-12081-p wat?
Zo bestaan er ook http://www.nkineede.nl/catalogus/terugs ... oduct_3585.
Het zal nooit erg goed afsluiten maar zeker de flow beperken.
Gr Wim.
Dank voor het meedenken. Dan zou ik in ieder geval voor de RVS versie gaan. De kunstof kleppen hebben hetzelfde euvel als de slangen: ze smelten. Ik ga maar eens een systeem met stangen/kabels/schijven uitdenken. Ik denk aan een oplossing vergelijkbaar met een roer met kwadrant en stuurkabels. Dan is eenzelfde kwadrant met een handle bij de MK ingang genoeg voor openen en sluiten van de diverse kranen. Dat kan dan prima met trekkabels als voor de handrem/versnelling van een fiets. Die laten zich mooi naar de kraan toe beugelen. Als ik dat kwadrant van 4mm aluminium maak dan kan ik de sleuf voor de kabel daar mooi in frezen. Dat systeem laat zich dan ook toepassen op de toiletafsluiters. Nu nog een leiding met perslucht door het schip om ieder van de slangen met lucht leeg te blazen voordat de kogel dicht gaat, en winterklaar maken van de afsluiters is een fluitje van een cent.

Groet, Karel
Kermit the Frog.
Klaver vier

Careljan.Ik denk persoonlijk dat je voor brand in de machine kamer niet zo bang hoeft te zijn, de meeste branden ontstaan door kortsluiting en of een gebrekkige gasinstallatie.Aangezien bij de meeste boten de elektra leidingen niet zo laag gemonteerd zitten,ben ik niet zo benauwd voor brand onderin het schip.Ik denk ook dat als er brand is je moet maken dat je wegkomt en je niet denkt ik moet nog een paar afsluiters dicht zetten.Als je boot afzinkt door een brand heb je ook het minst kans op getrek van de verzekering.Ik ben stapel gek op mijn boot ,maar als hij in de fik vliegt denk ik eerst aan mijn hachje en uiteraard die van mijn vrouw,en dan de boot en de boten die eventueel naast ons liggen.Misschien gek maar onze gezondheid gaat bij mij voor.Gr René ( De Stoere).
Klaver vier
walvis
Contacteer:

Bericht door walvis »

Hoi
Voor de cvo ers onder ons en eigenlijk voor ieder een .
Kunstof slangen onder de waterlijn word en is niet goed gekeurd.
7 jaar geleden werd de titanic gekeurd hij kon niets vinden hier kan ik niet mee aan komen was zijn gezegde.
Hij wilde in de roef kijken ,moet je doen mijn vrouw zit binnen te soppen.
Hij kijkt onder in de gootsteen kast zit er boven de afsluiter een kunstof slang , dit is afgekeurd was zijn uitspraak.
Mijn vrouw zegt dit zit al 21 jaar zo, zijn gezegde was dan heb ik al 21 jaar mijn werk niet goed gedaan.
geert
FransvanNispen

Bericht door FransvanNispen »

Dus kort gezegd,
Alles onder de waterlijn: metaal.
En kwam de afsluiter zo dicht mogelijk tegen de scheepshuid?

Groet

Frans 8)
Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
Klaver vier

Ik vindt het voorzichzelf spreken ,geen slangen onder de waterlijn,daar hoeft toch geen cvo voor te zij.Gr René ( De Stoere).
Klaver vier
wout.bij

Bericht door wout.bij »

begrijp ik hieruit dat een onderwatertoilet niet mogelijk is wanneer de slangen van kunststof zijn?
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
FransvanNispen

Bericht door FransvanNispen »

Ik denk.....
afsluiter..standpijp...kunstof..
dat deze slag dan weer naar beneden loopt b.v. voor het toilet, zou dan O.K. moeten zijn.
Als de standpijp maar tot boven de waterlijn is.
Denk ik......

Frans 8)
Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
Klaver vier

Ik heb een boven de waterlijn toillet,en voor het spoelen een tece leiding vanaf de afsluiter in het vlak,geen slangen dus .Gr René ( De Stoere).
Klaver vier
wout.bij

Bericht door wout.bij »

hmmm, je denkt er eigenlijk nooit zo bij na, maar inderdaad, bij brand in het woongedeelte denk ik dat de meeste boten ook zullen afborrelen i.v.m. hun toilet aansluiting.
mijn vorige boot met onderwatertoilet zou zeker zinken bij een brand, nu heb ik een bovenwatertoilet en in de mach.kamer is alles van koper en staal.
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
frank
Site Admin
Contacteer:

Bericht door frank »

Mmm.. ik denk dat ik nu een probleem heb, ook als niet CVO plichtig.
Nooit bij stilgestaan eigenlijk maar de generator wordt gekoeld met water wat via een slang vanaf de hoofdpomp
wordt aangevoerd.
Theoretisch zou dat dus bij brand fout kunnen gaan want ik zou dan niet meer bij de hoofdafsluiter kunnen komen.
Dus.. nu bedenk ik in een flits dat ik nog ergens in het magazijn een mooie nieuwe elektrische magneetklepafsluiter heb liggen..
Is 12 volt en kan aangestuurd worden door het contactslot. Dus alleen bij draaiend aggergaat loopt er koelwater.
Als ik die nu eens direct aan het pomphuis monteer wat het water levert, dan zit ik goed want dat ding is van brons.
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
KarelE

Bericht door KarelE »

De Stoere schreef:Ik heb een boven de waterlijn toillet,en voor het spoelen een tece leiding vanaf de afsluiter in het vlak,geen slangen dus .Gr René ( De Stoere).
Wat is tece?
Kermit the Frog.
Plaats reactie