Hoi,
Ik heb een kleine diesel overstroming gehad in de motorruimte
Op een tankbeluchting aansluiting vergeten een slangklem te plaatsen ergens in het verleden.
Mijn voormalige rode dieseltank zit in de neus van het schip en ik heb een tussen afsluiter open laten staan zodoende zijn de twee tanks in de motorruimte te hoog gevuld geweest.
De 10 liter diesel is er weer uit maar nu de lucht nog.
Ik heb er nu bakjes met schoonmaak azijn in staan, is er nog een betere manier op de lucht te verwijderen?
En de hoezen zijn van de luchthappers afgehaald.
Gr Wim.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Voor die lucht heb ik zo niet 1,2,3 een beproefde oplossing. Ik denk dat de stank komt van verdampende dieselolie. Dan denk ik dat het helpt om de ruimte te verwarmen, om e.e.a. zo snel mogelijk te laten verdampen.
Edit: *slechte* tip verwijderd.
Groet, Karel
Laatst gewijzigd door KarelE op wo 15 jan 2014 22:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis 20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte) 58 ton laadvermogen 40 ton waterverplaatsing DAF DD575 1964 reg.nr varend erfgoed 2639
Aardoliefracties, waaronder diesel, behoren tot de aromatische koolwaterstoffen, vandaar die indringende geur. Alle vloeistoffen verdampen op den duur, alleen is die duur bij grote complexe dieselmoleculen aanzienlijk langer dan bij water. Er zijn biologisch afbreekbare vetoplossers, doorgaans te koop bij bunkerstations. Valt te proberen.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Ik zou heet water met een sterke ontvetter door de ruimte spoelen.
Dit lost de resten diesel op en de hele rommel eruit pompen.
Dit herhalen tot je schoon bent.
Er bestaan ontvettingsmiddelen in poedervorm die je kunt oplossen in water.
Ik zal eens googlen op garage schoonmaakmiddelen.
Ik vind het wel duur in vergelijking met een 5L jerrycan machinekamerontvetter. Die haal je op het bunkerstation. Jij gaat ook geen (be)kleding behandelen, maar vooral staal (van je bilge) schat ik zo in.
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Hoi,
Ik heb dat dure spul besteld dat word morgen bezorgd.
Net weer terug uit de (diesel) vetkuil, de brandstoftank heb ik bekleed met 25mm geluidisolatie, tijdens het monteren van de slangklem werd mijn elleboog koud.
Ja nat van de diesel natuurlijk helaas de tank gelijk ontdaan van de nu los liggende isolatie en gedroogd zoveel mogelijk.
Ook een pak koffie uitgestrooid die koffie zat gelijk vol met diesel.
Morgen met de stofzuiger in de weer en maar nog een pak ertegenaan gooien.
Gr Wim.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
sailor wim schreef:Hoi,
Ook een pak koffie uitgestrooid die koffie zat gelijk vol met diesel.Gr Wim.
Da''s natuurlijk niet de bedoeling van gemalen koffie als geurvreter..
Zolang het nat van de diesel niet verwijderd (opgedept) is kan je het hele verhaal wel vergeten.
gr. Cees
de maker van Vaartips Nederland kennisbank voor pleziervaart en scheepvaarthistorie.