Aperage van accu's
Moderators: sailor wim, frank
- Eduard
- Info: Priok, Amsterdammertje, 14.20 l, 3.20 b, 1.25 d, 2.70h/1.95h. Bouwjaar 1925. Werf: Stoel en Witsche te Alkmaar. Scania Vabis D8 127pk, Twindisk 3:1. Ligplaats: Amsterdam (Amstel).
Aperage van accu's
De beide in serie geschakelde 12 volt, 150Ah accu's van mijn sleper zijn aan vervanging toe, conditie met de zuurweger bekijken levert slechte staat op, bijna in het rood. De motor start er overigens nog steeds prima op. Nu las ik laatst dat hoe groter de capaciteit van een accu is, hoe langer het duurt voor hij vol is en dus zit ik me af te vragen of eventueel nieuw aan te schaffen accu's niet wat 'kleiner' kunnen zijn, bv 120Ah of 100Ah. Ik verbruik weinig stroom: allereerst natuurlijk om te starten. Een Scania Vabis zes cilinder die altijd onmiddellijk start en dus maar heel kort stroom verbruikt. Hoeveel weet ik niet, op de 24 volt startmotor staat CA45D24 - 70, zou dat kunnen betekenen dat hij 70 amp nodig heeft? Als dat zo is verbruikt hij dat maar een paar seconden. Verder verbruik ik tijdens het varen stroom voor 2 marifoons, eventueel navigatie verlichting, (bijna alles led) en in de winter een kachel (1,8 ah) en in de zomer misschien een koelbox plus nog wat iphone of ipad laders. Stel dat ik inderdaad met 'kleinere' accu's toe kan, dan overweeg ik de veel duurder maar langer meegaande AGM accu's aan te schaffen en ook daar stijgt of daalt de prijs met het amperage. Stel dat ik met een lager amperage toe kan, dan komen de AGM's in beeld. Intussen ben ik ook aan het kijken hoe ik dmv zonnepanelen de zaak op peil kan houden, bv om tijdens de vorst het hetelucht kacheltje aan te houden om het schip vorstvrij te houden. Iemand een idee? Groet, Eduard.
-
Re: Aperage van accu's
Eduard.Op de site van acuasolar sneek staan voorbeelden hoe je je verbruik kunt berekenen,misschien heb je daar wat aan.Wat het verbruik betreft van je marifoons,dat kan je vergeten want dan draait de motor,en de leds is ook te verwaarlozen,maar een koelbox of elektrisch kacheltje zijn wel flinke verbruikers.Het idee van zonnepanelen is best het overdenken waard,ik heb er twee opleggen en heb er heel veel plezier van,bovendien blijven je accu's ook langer heel omdat je ze minder ver leegtrekt,bij mij blijft het heel mooi op spanning en de regelaar regelt alles. Bij een klein beetje licht laad de boel al bij.Gr René ( De Stoere).
Klaver vier
- Marie Christina
Ik heb ook één zonnepaneel.
(Toevalligerwijs aangeschaft bij voornoemde AquaSolar in Sneek) En ik kan iedereen zo'n ding aanbevelen.
Ik heb al seizoenen lang niet meer aan de walstroom gelegen.
's Avonds verlichting aan, TV aan, koelkast (altijd) aan.
Trekt hij met gemak de hele avond.
Overdag laadt hij de accu's weer volledig op tot 13,8V.
En 's winters geen gesleep meer met accu'so m ze thuis aan de druppellader te hangen, want het paneeltje houdt ze keurig op spanning.
Ook ik heb m.b.v. het rekensommetje op hun site uitgerekend hoe zwaar alles moest worden, en dit naar boven afgerond om nog wat ampères spare te hebben in de toekomst.
Ik moet zeggen: het klopte perfect.
(Toevalligerwijs aangeschaft bij voornoemde AquaSolar in Sneek) En ik kan iedereen zo'n ding aanbevelen.
Ik heb al seizoenen lang niet meer aan de walstroom gelegen.
's Avonds verlichting aan, TV aan, koelkast (altijd) aan.
Trekt hij met gemak de hele avond.
Overdag laadt hij de accu's weer volledig op tot 13,8V.
En 's winters geen gesleep meer met accu'so m ze thuis aan de druppellader te hangen, want het paneeltje houdt ze keurig op spanning.
Ook ik heb m.b.v. het rekensommetje op hun site uitgerekend hoe zwaar alles moest worden, en dit naar boven afgerond om nog wat ampères spare te hebben in de toekomst.
Ik moet zeggen: het klopte perfect.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
De twee accu's staan in serie voor de 24V startmotor, hoe is het voltage van je verbruikers, ook 24V of zit er een hoop 12V bij ? Als je veel 12V verbruikt doe je dat dan over 1 accu ? Vraag 't maar i.v.m. het uitrekenen van je verbruik.
m vr groet, Leo
m vr groet, Leo
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark, professionals the Titanic.
- Eduard
- Info: Priok, Amsterdammertje, 14.20 l, 3.20 b, 1.25 d, 2.70h/1.95h. Bouwjaar 1925. Werf: Stoel en Witsche te Alkmaar. Scania Vabis D8 127pk, Twindisk 3:1. Ligplaats: Amsterdam (Amstel).
Alles aan boord is 24 volt behalve nu juist het kacheltje en de koelbox, die moeten dus via de omvormer gevoed worden.
Kacheltje verbruikt maar 2 amp en bij de start gedurende 5 minuten 8 amp, koelbox is 60 w. Groet, Eduard.
Kacheltje verbruikt maar 2 amp en bij de start gedurende 5 minuten 8 amp, koelbox is 60 w. Groet, Eduard.
- varg
- Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
Je bespaart aanzienlijk op op je verbruik als je de koelbox (Peltier element?) vervangt door een compressor koelkastje.
Op 12 Volt duur (>500) maar op 220V erg betaalbaar en goed geïsoleerd. Op een goede omvormer draait een koeler (zonder vriesvak) van ongeveer 120,- erg efficiënt. Er zijn ook goedkope 220V compressor koelboxen te koop (Rien de Wolff/Amsterdam oa.)
Groet
Varg/Arnold
Op 12 Volt duur (>500) maar op 220V erg betaalbaar en goed geïsoleerd. Op een goede omvormer draait een koeler (zonder vriesvak) van ongeveer 120,- erg efficiënt. Er zijn ook goedkope 220V compressor koelboxen te koop (Rien de Wolff/Amsterdam oa.)
Groet
Varg/Arnold
- Eduard
Dank voor alle info en wat de koelbox betreft, ik heb nu eenmaal zo'n koelboxje (was bij de koop inbegrepen) dus ik wil eens kijken hoe dat werkt. Maar wat ik nou graag wil uitzoeken is of ik die 150 Amp accu's eventueel kan vervangen door accu's (misschien AGM) met een lager amperage. Hoe kom ik er nu achter wat die startmotor nodig heeft? Zou die het die paar seconden (misschien maar 1 seconde) ook op 100 Amp doen? Is er een manier om dat uit te zoeken?
- FransvanNispen
Als je een manual kan vinden van je motor, kun je zien hoe groot de accu moet zijn.
In m`n vorig bootje had ik een DAF 615 staan met 12V startmotor, volgens papieren had ik meer nodig dan de 100A accu die ik er in had staan.
De motor (koude start is ongev 130PK).
dit als voorbeeld.
Je kan het uit proberen...Goed luisteren naar je startmotor en motor als deze aan slaat.
Persoonlijk denk ik dat je aan 100A voldoende hebt, toch zeker op 24V.
Ga je de handel scheiden? Start en Lichtaccu`s?
Kan beter zijn (altijd volle startaccu)
Als je wat uitrekent....hou er dan rekening mee dat b.v. loodzuur accu`s niet zo gek ver ontladen mogen worden.
Die AGM bv red top. kunnen veel meer hebben.
Als je je accu`s in serie hebt staan, mag je niet één accu gebruiken voor 12V (doe dit net als nu dan via een omvormer). Je mag je accu`s n.l. niet scheef belasten.
Maak voor je eigen een plaatje wat je precies wilt, ga vandaar uit de juiste accu(`s) erbij zoeken.
groet
Frans
In m`n vorig bootje had ik een DAF 615 staan met 12V startmotor, volgens papieren had ik meer nodig dan de 100A accu die ik er in had staan.
De motor (koude start is ongev 130PK).
dit als voorbeeld.
Je kan het uit proberen...Goed luisteren naar je startmotor en motor als deze aan slaat.
Persoonlijk denk ik dat je aan 100A voldoende hebt, toch zeker op 24V.
Ga je de handel scheiden? Start en Lichtaccu`s?
Kan beter zijn (altijd volle startaccu)
Als je wat uitrekent....hou er dan rekening mee dat b.v. loodzuur accu`s niet zo gek ver ontladen mogen worden.
Die AGM bv red top. kunnen veel meer hebben.
Als je je accu`s in serie hebt staan, mag je niet één accu gebruiken voor 12V (doe dit net als nu dan via een omvormer). Je mag je accu`s n.l. niet scheef belasten.
Maak voor je eigen een plaatje wat je precies wilt, ga vandaar uit de juiste accu(`s) erbij zoeken.
groet
Frans

Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
Bij de diverse accuboeren kan je de CCA van de accu's zien, dit is een indicatie voor de startstroom die de accu kan leveren.
http://www.accudienst.nl/h/287-waar-staat-cca-voor.html
En het zal ook schelen als de accu(s) dan dichtbij de startmotor staan met een paar goed bemeten kabels er naar toe.
m vr groet, Leo
http://www.accudienst.nl/h/287-waar-staat-cca-voor.html
En het zal ook schelen als de accu(s) dan dichtbij de startmotor staan met een paar goed bemeten kabels er naar toe.
m vr groet, Leo
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark, professionals the Titanic.
- Eduard
Bij de gegevens over de motor staat niets over de startmotor. Maar het is een 6 cylinder met 127 pk. Helpt dat? De kabellengte naar de startmotor is ongeveer 2 meter. en zoals gezegd, hij start altijd meteen (1 seconde). Als ik met 100 amp ipv 150 amp toe zou kunnen scheelt dat toch weer veel geld bij de aanschaf van 2 nieuwe accu's, bv AGM. Maar te weinig is natuurlijk ook jammer. En twee extra accu's te kopen om aparte startaccu's te hebben is ook wat veel van het goede als het niet echt nodig is. Eduard.
eduard,
ik start met een optima redtop van 55 Ah. gaat prima aangezien een AGM optima met 2000A mag ontladen. hiervoor had ik een daf en die starte ik met 2 yellowtops in serie van 45A. Ook de 150pk kromhout van mijn broer starte hiermee. dus dat lijkt me geen probleem. ik heb nu gescheiden licht accu's maar dded eerst ook altijd verlichting e.d. op de startaccu. je kan dan niet enkel dagen voor de wal blijven en ook in de winter krijg je problemen. moet je wat eerder naar bed. starten is nooit een probleem geweest
ik start met een optima redtop van 55 Ah. gaat prima aangezien een AGM optima met 2000A mag ontladen. hiervoor had ik een daf en die starte ik met 2 yellowtops in serie van 45A. Ook de 150pk kromhout van mijn broer starte hiermee. dus dat lijkt me geen probleem. ik heb nu gescheiden licht accu's maar dded eerst ook altijd verlichting e.d. op de startaccu. je kan dan niet enkel dagen voor de wal blijven en ook in de winter krijg je problemen. moet je wat eerder naar bed. starten is nooit een probleem geweest
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
- Eduard
Meester, dat klinkt goed, ik denk dat die yellowtop of redtop in mijn geval dan prima voldoen. Ik ga eens even rondkijken waar ze het betaalbaarst zijn. Bedankt, grt. Eduard.