Een nieuwe motor ?

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

LeoSt

Een nieuwe motor ?

Bericht door LeoSt »

Helaas heeft de keerkoppeling van ons bootje het na dik 40 jaar nou echt opgegeven, vorig jaar nog gereviseerd maar het mocht niet meer baten.

Het is een Nanni van 42 (!) jaar oud dus het mag ook wel.

Maar wat nu ? De motor (Farymann P30) loopt nu nog prima, al is ie door z'n ontwerp niet echt de stilste, mede qua trillen en ook alweer dik 40 jaar oud.

Ik hoop toch zeker nog een jaar of 10~15 met het bootje rond te toeren, zal ik er nu een complete nieuwe inleggen, modern en stiller en geen -hoop ik- problemen in het verschiet ? Of toch maar een nieuwe keerkoppeling er aan zetten en kijken waar 't schip strand ...

Keuzes keuzes :shock:

m vr groet, Leo
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark, professionals the Titanic.
Marie Christina

Re: Een nieuwe motor ?

Bericht door Marie Christina »

Mijns inziens is de leeftijd van een scheepsmotor slechts in heel geringe mate bepalend voor het al of niet vervangen ervan.
De draaiuren, en in hoeverre die naar tevredenheid zijn verlopen alsmede het onderhoud zijn veel belangrijker.
Is dat allemaal in orde, dan denk ik dat je onnodig erg veel geld gaat uitgeven.

Stond ik in jouw schoenen, kwam er een andere keerkoppeling en that's it.

Maar da's mijn mening, wellicht zie het volgens motorkenners (want dat ben ik geenszins) helemaal verkeerd.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
LeoSt

Bericht door LeoSt »

Als ik even ruim reken: nieuwe motor etc zeg maar €10.000 en nieuwe keerkoppeling pak 'm beet €1500 als alles erin zit en werkt.

Scheelt nogal wat, maar in m'n achterhoofd spookt steeds dat ik dan een seizoen verder de ouwe motor ook kan uitwisselen :evil:

En geld is zeker belangrijk, maar voorop staat ontspannen varen zonder je steeds druk te hoeven maken over de voortstuwing. We hebben net Den Bosch Maritiem moeten missen, en niet dat dat nou zo erg is, maar het was de eerste keer in jaren dat we niet verhinderd waren door ziekte/ziekenhuis, en dan valt 't stiekum toch tegen. En opa heeft z'n kleindochter belooft dat we half november Sinterklaas gaan bekijken vanuit 't bootje, aan zoiets kan je geen prijs plakken he :D

Naah, ben d'r al uit, alles nieuw en varen !

Iemand nog interessse in een goed lopende Farymann ??? :)

m vr groet, Leo
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark, professionals the Titanic.
Marie Christina

Bericht door Marie Christina »

Als Bruintje het kan trekken is dat de allerbeste oplossing, natuurlijk. Met Sinterklaas moet je geen risico's nemen.
Laatst gewijzigd door Marie Christina op di 24 sep 2013 19:34, 1 keer totaal gewijzigd.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
LeoSt

Bericht door LeoSt »

Nee he, dacht ik ook :D :D :D
varg
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Bericht door varg »

LeoSt

Bericht door LeoSt »

mooi motortje he :wink:
LeoSt

Bericht door LeoSt »

Nou,

de kogel is door de kerk, bij Drinkwaard een gloednieuwe Craftsman Marine CM3.27 besteld.
En een hele nieuwe machinekamer, van inlaat voor het koelwater tot uitlaatpijpje en alles wat er op- aan- en tussenzit.

Oplevering half november, nou eerst maar 's zorgen dattie in Sliedrecht komt.

Ik zal dat ding in ieder geval niet meer verslijten ...

m vr groet, Leo
dconel
Contacteer:

Bericht door dconel »

LeoSt schreef:Helaas heeft de keerkoppeling van ons bootje het na dik 40 jaar nou echt opgegeven, vorig jaar nog gereviseerd maar het mocht niet meer baten.

Het is een Nanni van 42 (!) jaar oud dus het mag ook wel.
Op marktplaats schrijf je dat de keerkoppeling nog werkt, hoe zit dat?
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
Klaver vier

Bericht door Klaver vier »

Op marktplaats is het Peter op het forum is het Leo.Ra ra hoe zit het? gr René (De Stoere).
Klaver vier
KarelE
Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk

Bericht door KarelE »

Varg heeft een link naar een Farymann geplaatst. Wie zegt dat dat die van Leo is? Misschien was het de bedoeling van Varg wel om Leo op een andere Farymann te wijzen.

Groet, Karel
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Klaver vier

Bericht door Klaver vier »

Het is ook niet de motor van Leo maar van Peter,staat duidelijk in de advertentie Gr René (De Stoere).
Klaver vier
LeoSt

Bericht door LeoSt »

Ho ho, ik heb niks te koop staan hoor ...

Ik ruil die ouwe Farymann in bij Drinkwaard, dan hoef ik er ook niet meer mee te sjouwen en thuis zou die maar in de weg staan.

m vr groet, Leo
dconel
Contacteer:

Bericht door dconel »

Ah inderdaad, iets te snel gelezen. Maar Leo, komt jouw Farymann beschikbaar, of gaat hij gelijk naar Drinkwaard? Wij hebben ook een krammer en zoeken een motor voor reserve onderdelen :D
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
LeoSt

Bericht door LeoSt »

De Farymann heb ik ingeruild bij Drinkwaard, ik vaar 't Krammertje er naar Sliedrecht en ze halen 'm er daar uit.

Is ook netjes verrekend in de prijs.

Je zou 's bij Drinkwaard kunnen informeren wat ze er mee gaan doen, en je hebt altijd Koster in Rotjeknor nog he !

m vr groet, Leo
Plaats reactie