Hatz, hangende klep?

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Maartenk

Hatz, hangende klep?

Bericht door Maartenk »

Een nieuw hoofdstuk voor het tuindersvlet dilemma:

Vandaag tijdens het varen sloeg de Hatz E80 af. Nog even geprobeerd te starten maar meer dan wat zwarte rook kreeg ik er niet uit.
Na wat pogingen er achter gekomen dat er geen compressie meer was.
Klepdeksel er af gehaald om een oorzaak te vinden. wat ik aantrof was een uitlaatklep die niet meer geheel dicht ging. De klepspeling was ruim 3mm. De inlaatklep lijkt normaal te werken.
Wie heeft dit wel eens eerder meegemaakt tijdens een lopende motor?
Ik hoop dat het alleen vervuiling is en geen schade.
Weet iemand of dit in verband kan worden gebracht met de te zware belasting van de motor? (zie mijn andere topic)

Morgen ga ik de kop er maar eens afhalen.
Klaver vier

Re: Hatz, hangende klep?

Bericht door Klaver vier »

Mag ik vragen hoe je ziet dat de klep open staat als je alleen de kleppendeksel er af hebt.Ik dacht namelijk dat je dat alleen kon zien met de kop er af.Dat hij veel klepspeling heeft zegt toch nog niks over het niet sluiten,of heb ik het mis.Gr (René (De Stoere).
Klaver vier
E.S.

Bericht door E.S. »

Maartenk schrijft dat hij geen compressie meer heeft misschien dat de kleplichter de klep iets licht? (Als die er op zit tenminste dat denk ik wel).
gr e.s.
Maartenk

Bericht door Maartenk »

Bedankt voor de reacties.
Het is duidelijk te zien dat de uitlaatklep niet hoog genoeg komt. (blijft lager dan de inlaatklep en heeft veel te veel klepspeling op de stoters.)
De kleplichter staat nog geheel ontspannen dus deze zou goed moeten zijn.
Klaver vier

E.S Als de klep gelicht wordt heb je geen 3 mm klepspeling.Ik denk dat de klep is krom geslagen,of er is ergens iets losgekomen wat tussen de zitting en de klep zit.Ik ben wel benieuwd wat het uiteindelijk is Gr René (De stoere).
Klaver vier
paul

Bericht door paul »

Ik zou er eerst maar wat gasolie opspuiten en kijken of de zaak loskomt.
Het kan ook dat er te weinig smering bijkomt en dat hij vast gelopen is.
Kan ook dat door de vervuiling de klep trager dicht ging en dat de zuiger hem een kusje gegeven heeft en nu dus de klep steel krom is.
Maar ik zou eerst met olie aan de gang gaan,en met een kunstof hamertje op de klep tikken.
En als je er niet bij kan,neem dan een stukje roodkoper(stukje buis kan ook) zet dat op de klep en tik daar met een hamer op.
De kop er afhalen kan altijd nog,als je dat doet kan je natuurlijk wel gelijk kleppen schuren,dat wel.
gr Paul
Maartenk

Bericht door Maartenk »

De klep heeft vannacht in de diesel met WD40 geweekt. Ik ga straks kijken of hij los komt.
Voor de duidelijkheid: De klep beweegt wel gewoon netjes alleen het laatste stukje sluit niet.
Klaver vier

Het lijkt mij dat de klepzitting losgekomen is,als de klep heen en weer gaat moet er iets tussen zitten,of hij is krom geslagen.Als de klep heen en weer gaat heeft losweken denk ik geen zin.Ik wens je veel succes en hoop dat het goed afloopt Gr René (De Stoere).
Klaver vier
Maartenk

Bericht door Maartenk »

Vanochtend nog steeds hetzelfde probleem.
Weken en proberen los te tikken lijkt niet te helpen.
Ik heb nu de kop eraf. De kleppen lijken geen beschadiging te hebben. Ook is er aan de zuiger niet te zien dat er een klep is geraakt.

De uitlaatklep staat inderdaad op een klein kiertje. Er zit geen vuil of aanslag tussen.
Met de hand kan ik de klep helemaal dicht duwen maar als ik hem weer open en dicht laat gaan (met de decompressor) blijft hij weer vrolijk op een kiertje staan.
Ik heb geprobeerd de klep in gemonteerde toestand schoon te maken en door te smeren maar geen resultaat.

Ik denk dat ik nu de klep maar eens ga proberen te verwijderen. Ik hou jullie op de hoogte.
Maartenk

Bericht door Maartenk »

Inmiddels de uitlaatklep eruit gehaald. De klepsteel bleek zeer vervuild te zijn.
Ik heb de klepsteel gepolijst; de uitlaatklep sluit nu weer prima!
Ik heb gelijk de klepzitting gepolijst (met de klep in de schroefmachine).

Nu de klep weer terugplaatsen.
Al met al erg veel priegelwerk zonder speciaal gereedschap.
Nu maar hopen dat ik van het probleem af ben en ik de Hatz weer correct in elkaar krijg.
Klaver vier

Gelukkig heb je het gevonden.Het blijft wel gek dat het onder het draaien van de motor gebeurd ,krijgt de klep geleider wel voldoende smeerolie? Ik zou zeggen als er voldoende olie langs komt dat de roet wel wegspoeld.Succes verder Gr René (De stoere).p.s Als je vluchtige vloeistof op de klep giet kan je zien of hij goed geslepen is.Het mag er niet tussendoor gaan bij een diesel.
Klaver vier
Maartenk

Bericht door Maartenk »

De Hatz loopt weer!
Gelukkig geheel kosteloos gerepareerd. Het koste slechts een tandenborstel en een aangepaste pijpsleutel.
Het valt mij op hoe de cilinderkop olie krijgt. Het is slechts een soort spatsmering door het stoterstanghuis heen.
Er worden spatjes tegen het klepdeksel gegooid waar het vervolgens vanaf regent over de kleppen.
De motor staat iets uit het lood waardoor de uitlaatklep wat minder olie krijgt. Volgens de montage instructie van Hatz is deze inbouwhoek geen probleem.
Ook zat er een uitlaatspruitstukpakking op met een te kleine diameter, deze heb ik met de Dremel op maat gemaakt.

Ik hoop dus dat het een eenmalig defect is. Al vind ik het ook erg vreemd dat dit tijdens het draaien van de motor gebeurt.
Iedereen bedankt voor het meedenken.
wout.bij

Bericht door wout.bij »

bij de modernere motoren worden er over de klepgeleider klephoedjes gemonteerd, die zorgen ervoor dat de kleppen niet teveel olie krijgen, want wat gebeurt er, de uitlaatklep word het heetst er komt olie op de steel die zorgt voor smering maar er verbrand ook wat olie , die koekt aan op de steel enz.enz. en op een gegeven ogenblik blijft ie hangen, de kans dat je dit in de toekomst weer krijgt is zeer groot, oplossing: nieuwe klepgeleider en kleppen.
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Plaats reactie