Boegschroef ?
Moderators: sailor wim, frank
- Eduard
- Info: Priok, Amsterdammertje, 14.20 l, 3.20 b, 1.25 d, 2.70h/1.95h. Bouwjaar 1925. Werf: Stoel en Witsche te Alkmaar. Scania Vabis D8 127pk, Twindisk 3:1. Ligplaats: Amsterdam (Amstel).
Boegschroef ?
In de kleinere recreatievaart, zie je steeds vaker schepen met boegschroef. Buiten het rotgeluid dat die dingen maken vond ik het meestal ook vaak zwaar overdreven (je komt ze al tegen op een sloep van 6 meter) en ze worden vaak gebruikt om " in te parkeren" of bij manoeuvres die echt wel op de achterschroef kunnen. Maar nu ik vaak alleen vaar of met 'bemanning' die je niet veel kan vragen vraag ik me soms wel eens af of zo'n ding niet toch handig zou zijn. Hij hoort natuurlijk niet op een slepertje uit 1925 met een lengte van 14.20 maar ik kan vanuit de stuurhut niet makkelijk naar voren komen door het roefje dat in de weg zit en er zijn situaties waarin hij toch wel handig zou zijn. Ook ivb plannen voor reizen naar België en Frankrijk met veel sluizen. Wat vinden de forum leden daarvan? Is er iemand die zo'n ding geïnstalleerd heeft en later dacht: had ik het maar niet/ veel eerder gedaan? En wat zou zoiets kosten als je bv een deel zelf zou doen (bediening zelf aanleggen)?
Groet, Eduard.
Groet, Eduard.
- KarelE
- Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk
Re: Boegschroef ?
Beste Eduard,
Op de Johanna van 24m zit wel een boegschroef. Die zat nog niet ingebouwd toen ik'm kocht, maar lag er los in. Bij de koop bedongen dat die werd ingebouwd. Ik heb met en zonder boegschroef gevaren.
Zonder: Toen-ie nog niet was ingebouwd, toen mijn accu's verrot waren, toen de schroef voor zichzelf was begonnen en in de tunnel lag.
De Johanna is met een stevig wieleffect ook best goed zonder te manouevreren.
Mijn overwegingen bij gebruik van de boegschroef is steeds: kan het anders? Maar ik heb al verschillende situaties gehad waarbij ik erg blij was dat ik 'm had. De gemiddelde jachtschipper, en al helemaal de gemiddelde huurboot schipper heeft geen benul van de manouevreerbaarheid van onze vaartuigen. Een beetje afstand houden om ons de gelegenheid te geven met alleen roer en wieleffect te manouevreren is er dan niet bij. De schaalvergroting in de binnenvaart maakt onze schepen ook steeds vaker tot recreatiescheepjes. En we gaan dan ook vaak met een boel recreatieschepen de sluis in.
Kortom: ik heb mijn boegschroef niet omdat ik niet kan varen, maar omdat anderen dat niet kunnen
Zoals jij je situatie beschrijft vind ik een boegschroef ook heel legitiem. Voor alleenvaart in de beroepsvaart is een boegschroef verplicht. Het is gewoon wijs om er een te hebben als je er nautisch vaak alleen voor staat.
Groet, Karel
Op de Johanna van 24m zit wel een boegschroef. Die zat nog niet ingebouwd toen ik'm kocht, maar lag er los in. Bij de koop bedongen dat die werd ingebouwd. Ik heb met en zonder boegschroef gevaren.
Zonder: Toen-ie nog niet was ingebouwd, toen mijn accu's verrot waren, toen de schroef voor zichzelf was begonnen en in de tunnel lag.
De Johanna is met een stevig wieleffect ook best goed zonder te manouevreren.
Mijn overwegingen bij gebruik van de boegschroef is steeds: kan het anders? Maar ik heb al verschillende situaties gehad waarbij ik erg blij was dat ik 'm had. De gemiddelde jachtschipper, en al helemaal de gemiddelde huurboot schipper heeft geen benul van de manouevreerbaarheid van onze vaartuigen. Een beetje afstand houden om ons de gelegenheid te geven met alleen roer en wieleffect te manouevreren is er dan niet bij. De schaalvergroting in de binnenvaart maakt onze schepen ook steeds vaker tot recreatiescheepjes. En we gaan dan ook vaak met een boel recreatieschepen de sluis in.
Kortom: ik heb mijn boegschroef niet omdat ik niet kan varen, maar omdat anderen dat niet kunnen

Zoals jij je situatie beschrijft vind ik een boegschroef ook heel legitiem. Voor alleenvaart in de beroepsvaart is een boegschroef verplicht. Het is gewoon wijs om er een te hebben als je er nautisch vaak alleen voor staat.
Groet, Karel
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Kermit the Frog.
Die beroepsvaart regel is vanaf een "x" aantal meters.
14 meter lijkt mij iets anders, daarbij kan ook ruimte verloren gaan, want 14 meter is geen "luxe", toch?
14 meter lijkt mij iets anders, daarbij kan ook ruimte verloren gaan, want 14 meter is geen "luxe", toch?
till next time
MdeBoer
MdeBoer
- Eduard
- Info: Priok, Amsterdammertje, 14.20 l, 3.20 b, 1.25 d, 2.70h/1.95h. Bouwjaar 1925. Werf: Stoel en Witsche te Alkmaar. Scania Vabis D8 127pk, Twindisk 3:1. Ligplaats: Amsterdam (Amstel).
Wat de ruimte betreft zou het wel kunnen, ik heb op het voordek, tussen ankerlier en voorkant van de roef een luik met daaronder veel ruimte voor touwen ed. Er heeft vroeger ook een gasfles in gestaan, daarvoor in de plaats heb ik nu een dieseltank voor de kachel maar het is redelijk groot en diep, plaats genoeg voor buis, motor en zelfs accu's. Ik aarzel om een paar redenen: de sleper is 'maar' 14.20 meter, hij is uit 1925 en zo'n ding hoort daar niet in (aan de andere kant zit er ook een modernere motor in) ik probeer het uiterlijk van de sleper zoveel mogelijk bij z'n bouwjaar te laten passen en ik vind het zo'n rot geluid. Zoals Careljan beschrijft, nautisch gezien is het in sommige gevallen zeer aan te raden voor de 'eenzame' schipper. Wel ben ik erg nieuwsgierig naar ervaringen van anderen, voorlopig heb ik er het geld toch niet voor. Groet, Eduard.
- Marie Christina
Mijn ervaring?
Ik zou niet graag meer zonder willen.
Het maakt het leven een stuk makkelijker.
Gat het zonder?
Ja, hoor. Wieleffect en wind helpen ook.
Maar:
Gaat het zonder omvormer?
Ja, hoor, alleen 12 (24) V gaat ook
Gaat het zonder hydrofoor?
Ja, hoor, voetpompje gaat ook.
Gaat het zonder boiler?
Ja, hoor. Water koken in een keteltje gaat ook.
Gaat het zonder verwarming?
Ja, hoor. Buta-/ Campinggaskachel gaat ook.
Maar het leven wordt wel een stuk gerieflijker als je het wel hebt.
En zo geldt het voor een boegschroef ook.
Vind ik.
Ik zou niet graag meer zonder willen.
Het maakt het leven een stuk makkelijker.
Gat het zonder?
Ja, hoor. Wieleffect en wind helpen ook.
Maar:
Gaat het zonder omvormer?
Ja, hoor, alleen 12 (24) V gaat ook
Gaat het zonder hydrofoor?
Ja, hoor, voetpompje gaat ook.
Gaat het zonder boiler?
Ja, hoor. Water koken in een keteltje gaat ook.
Gaat het zonder verwarming?
Ja, hoor. Buta-/ Campinggaskachel gaat ook.
Maar het leven wordt wel een stuk gerieflijker als je het wel hebt.
En zo geldt het voor een boegschroef ook.
Vind ik.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Geloof maar dat als er in 1925 op eenvoudige wijze een boegschroef was in te bouwen er echt een in zou zitten.
Het gemak diende de mens toen net zo goed als nu.
gr Paul
Het gemak diende de mens toen net zo goed als nu.
gr Paul
Sinds juni heb ik een boegschroef in mijn viskotter.
Voor mij is het een uitkomst. Een kotter heeft een hoge kop met weinig diepgang, die waait zo weg met een beetje wind.
Voor de boegschroef erin zat, had ik altijd bemanning voorop nodig om vast te maken.
Nu kan ik ´m in principe alleen varen en afmeren.
e.e.a is hier na te lezen viewtopic.php?f=7&t=515
Voor mij is het een uitkomst. Een kotter heeft een hoge kop met weinig diepgang, die waait zo weg met een beetje wind.
Voor de boegschroef erin zat, had ik altijd bemanning voorop nodig om vast te maken.
Nu kan ik ´m in principe alleen varen en afmeren.
e.e.a is hier na te lezen viewtopic.php?f=7&t=515
- Marie Christina
Kijk, dat topic heb ik ook gezocht.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
- quichot
- Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639
Ik deel de ervaringen van Karel, Paul, Peter en Menno.
Van de 35 jaar die ik nu met de Jonge Willem vaar (21 mtr), heb ik met het scheepje 28 jaar lang schadevrij rondgevaren zonder boegschroef. Dus kom bij mij niet aan met teksten als kanzekernievaren. Mij maak je kat niet wijs dat die 'echte schippers' nooit in een netelige situatie geraakt zijn waarin een boegschroef uitkomst had kunnen bieden, en waaruit ze zijn gered doordat anderen zich tijdig uit de voeten wisten te maken, óf razendsnel nog net op tijd een fender ergens tussen konden hangen. In vrijwel elke boegschroefdiscussie komt dat imagodingetje terug. Niets van aantrekken dus.
Ik vaar nu 7 jaar mét een boegschroef, en ik wil hem beslist niet meer kwijt. Ik hoef niet eens uit te leggen waarom. Ik heb er geen enkele behoefte aan om er een sport van te maken om het zonder te doen, noch om voor mezelf te bewijzen dat ik zonder kan, en ik gebruik hem dan ook steeds vaker ter voorkoming van extra manoeuvres. Waarom in vredesnaam zou ik bij rondgaan op smal water met de wind in de rug 4 x moeten steken met veel gas voor- en achteruit, mijn schoudergewricht uit de kom draaiend aan het stuurrad, als ik de kop ook eventjes rond kan duwen zónder de omgeving in een blauwe walm te zetten? Dat spaart nog brandstof ook.
Van de 35 jaar die ik nu met de Jonge Willem vaar (21 mtr), heb ik met het scheepje 28 jaar lang schadevrij rondgevaren zonder boegschroef. Dus kom bij mij niet aan met teksten als kanzekernievaren. Mij maak je kat niet wijs dat die 'echte schippers' nooit in een netelige situatie geraakt zijn waarin een boegschroef uitkomst had kunnen bieden, en waaruit ze zijn gered doordat anderen zich tijdig uit de voeten wisten te maken, óf razendsnel nog net op tijd een fender ergens tussen konden hangen. In vrijwel elke boegschroefdiscussie komt dat imagodingetje terug. Niets van aantrekken dus.
Ik vaar nu 7 jaar mét een boegschroef, en ik wil hem beslist niet meer kwijt. Ik hoef niet eens uit te leggen waarom. Ik heb er geen enkele behoefte aan om er een sport van te maken om het zonder te doen, noch om voor mezelf te bewijzen dat ik zonder kan, en ik gebruik hem dan ook steeds vaker ter voorkoming van extra manoeuvres. Waarom in vredesnaam zou ik bij rondgaan op smal water met de wind in de rug 4 x moeten steken met veel gas voor- en achteruit, mijn schoudergewricht uit de kom draaiend aan het stuurrad, als ik de kop ook eventjes rond kan duwen zónder de omgeving in een blauwe walm te zetten? Dat spaart nog brandstof ook.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido
- Marie Christina
Overigens, dat ruimteprobleem.
Is dat echt zo nijpend?
Ik heb ze wel eens ingebouwd gezien in de loefbijter van een tjalk. (Zo heet dat toch, zo'n scheg aan de boeg?)
Over weinig ruimte gesproken.
De accu's op een plekje waar ze veilig kunnen staan, motortje ergens in het voorpiekje met een extra lange as naar de schroef.
Er is erg veel mogelijk, hoor.
Is dat echt zo nijpend?
Ik heb ze wel eens ingebouwd gezien in de loefbijter van een tjalk. (Zo heet dat toch, zo'n scheg aan de boeg?)
De accu's op een plekje waar ze veilig kunnen staan, motortje ergens in het voorpiekje met een extra lange as naar de schroef.
Er is erg veel mogelijk, hoor.
- quichot
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
Marie Christina schreef:Overigens, dat ruimteprobleem.
Is dat echt zo nijpend?

De motor zit in de tunnel, waarvan alleen de bovenkant een centimeter of 5 boven het vlak uitsteekt. Binnen dus alleen het relais en de accu's, 2 stuks yellowtopjes die je overal kunt wegfrommelen, zo klein.
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido
- Marie Christina
Nou, dat bedoel ik dus.
Minder ruimte dan dit is nauwelijks mogelijk.
En werkt naar behoren?
Minder ruimte dan dit is nauwelijks mogelijk.
En werkt naar behoren?
-
- Contacteer:
Hallo Eduard,
Ik heb op dit forum laatst een artikeltje geschreven over de ombouw van een boegschroef naar proportionaal. Op mijn boot de Frontrunner heb ik een boeg- en hekschroef van elk 9.5 pk. Ik zou deze geen dag willen missen. Ik doe zoveel als mogelijk zonder dit hulpmiddel maar vaak is het nodig. Mijn boot is 15 meter lang en weegt vol met diesel en water ongeveer 27 ton. Mijn vrouw is een aangename persoon aan boord maar in de sluis of bij het aanleggen aan een steiger kan zij mij niet helpen. Ik doe dus alles alleen met mijn 72 jaar. Aanleggen in de sluis altijd op de middenbolder. De frontrunner heeft een lange kiel en ik moet nauwkeurig varen omdat bij een draaicirkel van 3 scheepslengtes er niet veel muziek inzit bij het manouvreren in een sluis. Voor mijn boeg- en hekschroef heb ik ook de hulp van een afstandbediening. Aangezien de middenbolder niet precies in het midden van de boot zit wil het hek bij wat wind of schroefwater van het beroep van de sluiswand afdraaien. Zonder hekschroef zou ik een groot probleem hebben. Af en toe een tikje van 1 sekonde en de boot ligt weer netjes tegen de sluiswand. Ik weet dat er tegenstanders zijn van een boeg- en hekschroef. Meestal zijn dat mensen met een kleine boot en/of voldoende hulp bij het afmeren. Een boeg- en hekschroef maken het mij mogelijk om alleen de boot te mannen en ondanks mijn leeftijd nog een aantal jaren te kunnen varen.
Dus niet lang twijfelen maar doen.
Groeten Frans.
Ik heb op dit forum laatst een artikeltje geschreven over de ombouw van een boegschroef naar proportionaal. Op mijn boot de Frontrunner heb ik een boeg- en hekschroef van elk 9.5 pk. Ik zou deze geen dag willen missen. Ik doe zoveel als mogelijk zonder dit hulpmiddel maar vaak is het nodig. Mijn boot is 15 meter lang en weegt vol met diesel en water ongeveer 27 ton. Mijn vrouw is een aangename persoon aan boord maar in de sluis of bij het aanleggen aan een steiger kan zij mij niet helpen. Ik doe dus alles alleen met mijn 72 jaar. Aanleggen in de sluis altijd op de middenbolder. De frontrunner heeft een lange kiel en ik moet nauwkeurig varen omdat bij een draaicirkel van 3 scheepslengtes er niet veel muziek inzit bij het manouvreren in een sluis. Voor mijn boeg- en hekschroef heb ik ook de hulp van een afstandbediening. Aangezien de middenbolder niet precies in het midden van de boot zit wil het hek bij wat wind of schroefwater van het beroep van de sluiswand afdraaien. Zonder hekschroef zou ik een groot probleem hebben. Af en toe een tikje van 1 sekonde en de boot ligt weer netjes tegen de sluiswand. Ik weet dat er tegenstanders zijn van een boeg- en hekschroef. Meestal zijn dat mensen met een kleine boot en/of voldoende hulp bij het afmeren. Een boeg- en hekschroef maken het mij mogelijk om alleen de boot te mannen en ondanks mijn leeftijd nog een aantal jaren te kunnen varen.
Dus niet lang twijfelen maar doen.
Groeten Frans.
- quichot
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
Ja, prima! Het is 9 pk oftewel 7 kW. Uiteraard moet je daar in een gierende storm geen wonderen van verwachten, maar is in de praktijk ruim voldoende gebleken om alles onder normale omstandigheden volkomen beheersbaar te houden.Marie Christina schreef: En werkt naar behoren?
Accu's met een overtal aan kWh, bedoeld als 'reserve', is weggegooid geld. Reserve waarvoor? Het gaat om de kracht die ze kortstondig en du moment kunnen leveren, want na 3 minuten slaat de thermische beveiliging toch in. Sta je dan met je peperdure reserve. Daarom zijn die goedkope yellowtopjes bij uitstek voor dit doel geschikt.
@Frans, ook een goeie reden; in je eentje kunnen blijven varen als je wat ouder wordt.
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido
De manier waarop ik ruimte heb proberen te besparen:

Uit een oud tafelblad een plateau gemaakt, zodat de accu´s helemaal in de punt onder de kettingbak kunnen.
Op die manier blijft de rest van het vooronder vrij om als opslag te dienen (rommelhok).
Op de horizontale balk staat normaliter het trapje.
Op de hoofdschakelaar komt nog een lineaire actuator waar ik via via aan ben gekomen.
Zo kan ik ´m vanuit de stuurhut aan en uit zetten.

Uit een oud tafelblad een plateau gemaakt, zodat de accu´s helemaal in de punt onder de kettingbak kunnen.
Op die manier blijft de rest van het vooronder vrij om als opslag te dienen (rommelhok).
Op de horizontale balk staat normaliter het trapje.
Op de hoofdschakelaar komt nog een lineaire actuator waar ik via via aan ben gekomen.
Zo kan ik ´m vanuit de stuurhut aan en uit zetten.