Hey allen,
voor de CVO keuring (bij ons heet dat communautair certificaat) heb ik een nieuwe keuring van de gasinstallatie aan boord nodig.
De oude installatie is uit dienst er is nu 1 fles in een bun met aanluiting via stalen leiding, afsluitkraan en gekeurde slang naar 1 toestel, het kookvuur.
Gaslfes staat aan de buitenwand waar het vuur aan de binnenkant zit, het gaat dus over aan afstand van pakweg 30 cm, eenmaal door de houten wand. Ik dacht het allemaal netjes in orde te hebben ; neen dus. Gasbun, etikettering, leiding , beugels enz, alles in orde en gasdicht getest. Volgens de keurder (Euroclass) mag de ontpanner echter niet rechtstreeks op de fles staan zoals je overal ziet . Vanaf de fles moet een (gekeurde) hogedruk slang vertrekken naar een wandgemonteerde drukregelaar dan een afsluiter, T stuk met afgesloten controlepunt en dan verder de stalen leiding, kraan en rubber slang zoals ze nu zit. Ik vind het gevaarlijker, een hogedruk slang ipv een hele instalatie op lage druk...maar het zal wel juist zijn zeker?
Weet iemand hier iets van ?
Als ik op t internet zoek naar afbeeldingen van gasinstallaties aan boord dan zie ik op de tekeningen wel dat de drukregelaar niet op de fles staal maar tegen de huiddoorvoer, maar als ik naar de talloze foto's kijk zie ik enkel de galsflessen met ontspanner op de fles en een lafge druk leidinkje naar de huiddoorvoer...
heb eens zitten zoeken in Maasbracht , bij mobilhome winkel in Rote (B) daarna op internet,ik vind nog niet gelijk een hoge druk slang die op onze Vlaamse propaan flessen past , de slang moet 'mannelijk' zijn ipv met een moer zoals bij jullie gebruikelijk is ...voor campingasflessn vond ik ze wel in rotem maar de bedleong is juist om met 'Total' flessen te werken, die vind je nagenoeg overal hier in België.
Vind wel van die wandmontagergelaars voor twee flessen met allerlei opties op internet maar voor 1 fles ...
Morgen eens bij mijn vaste sanitair leverancier polsen..
de keurder is wel zo netjes , hij heeft alles genoteerd en gecontroleerd, als ik hem deze week een foto mail van de nieuwe situatie ("moest dat alsnog een klein lek hebben dan is t toch buiten ") krijg ik het keruingsverslag zonder herkeuring en bijhorende kosten. De installatie wordt dan in 2014 toch weer opnieuw gekeurd tegelijk met de cascokeuring die dan verloopt, dus ze zijn wel klantvriendelijk moet ik zeggen ...
Heb net van t weekend het peilglas van de dagtank van de motor zelfsluitend gemaakt en de hoofdkraan brandstof van de motor van buitenaf sluitbaar gemaakt, denk er nu aan, moet dat ook bij de tank van de kachel misschien (ook zowel peilglas als hoofdkraan?) ??
en zo blijft een mens bezig he !
moet komende week allemaal in orde '+ ook nog wat werk aan SB gangboord, dan kunnen we vanaf 15/7 op vakantie, zal tripje naar Leuven worden denk ik want 22 e moet Lieve in Leuven zijn om te worden ontgipst!
;-D
en daarna is t afwachten hoeveel stabiliteit die enkel na al die gipsperiodes nog heeft of we kunnen verder varen of huiswaarts trekken om vanaf thuis de kine aan te vatten ...
komt allemaal goed !
groetjes, Dirk
gas aan boord
Moderators: sailor wim, frank
- KarelE
- Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk
Re: gas aan boord
Hoi Dirk,
Henk Bos geeft een gratis online magazine uit, info20m geheten. Dat is gericht op (plezier)vaart van > 20m. Er is een hele reeks artikelen over gas aan boord verschenen, en die heeft hij nog eens gebundeld in de uitgave van februari 2010 (download). Als je die hebt gelezen weet je alles
Groet, Karel
Henk Bos geeft een gratis online magazine uit, info20m geheten. Dat is gericht op (plezier)vaart van > 20m. Er is een hele reeks artikelen over gas aan boord verschenen, en die heeft hij nog eens gebundeld in de uitgave van februari 2010 (download). Als je die hebt gelezen weet je alles

Groet, Karel
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Kermit the Frog.
Henk Bos doet altijd erg zijn best met zijn verhalen. Helaas dient hetgeen hij opschrijft niet altijd de veiligheid. Blijf dus erg kritisch.
Die regelaars zijn via erkende gaskeurmeesters goed te krijgen in enkele uitvoering. Slangen hebben ze vaak bij bunkerstations.
Die vaste drukregelaar is een uitvinding van de binnenvaart volgens mij. IDie hogedrukslang is inderdaad altijd een lastig punt.
Die regelaars zijn via erkende gaskeurmeesters goed te krijgen in enkele uitvoering. Slangen hebben ze vaak bij bunkerstations.
Die vaste drukregelaar is een uitvinding van de binnenvaart volgens mij. IDie hogedrukslang is inderdaad altijd een lastig punt.
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
thanks voor de tips!
installatie is intussen aangepast en de foto naar de keurder gemaild. Ben nu in blijde verwachting van het keuringsrapport.
Heb ook op de peilkraantjes van de tanks een veertje gemaakt zodat de kraan steeds vanzelf sluit, hopelijk is dat voldoende voor de CVO keuring, heb van die zelfsluitende jongens liggen om peilglazen te plaatsen maar dat is een winterwerkje ...
En de afsluiter van de dagtank en de tank van de kachel heb ik met een stalen draadje naar het luik van het achteronder gebracht zodat daar ingeval van ... de zaak ook kan gesloten worden. Ben eens benieuwd of mijn hobbywerk de heren van de regeltjes kan bekoren .
morgen laatste werkdag, zaterdag boot poetsen, zondag BBQ voor moeder"s verjaardag en dan vertrekken we. We zien wel waar naar toe, het hoeft eigenlijk niet Leuven te worden, als we maar ergens liggen waarwe kunnen treinen dan geraakt die gips ook wel van die voet (eigenijk ozuik dat zelf ook wel kunnen maar dan verdient die dokter weer niks he, de sukkelaar...)
;-D
tot over enkele weken
zal in onze vaar vakantie af en toe eens proberen te wif-en ...
groetjes, Dirk
installatie is intussen aangepast en de foto naar de keurder gemaild. Ben nu in blijde verwachting van het keuringsrapport.
Heb ook op de peilkraantjes van de tanks een veertje gemaakt zodat de kraan steeds vanzelf sluit, hopelijk is dat voldoende voor de CVO keuring, heb van die zelfsluitende jongens liggen om peilglazen te plaatsen maar dat is een winterwerkje ...
En de afsluiter van de dagtank en de tank van de kachel heb ik met een stalen draadje naar het luik van het achteronder gebracht zodat daar ingeval van ... de zaak ook kan gesloten worden. Ben eens benieuwd of mijn hobbywerk de heren van de regeltjes kan bekoren .
morgen laatste werkdag, zaterdag boot poetsen, zondag BBQ voor moeder"s verjaardag en dan vertrekken we. We zien wel waar naar toe, het hoeft eigenlijk niet Leuven te worden, als we maar ergens liggen waarwe kunnen treinen dan geraakt die gips ook wel van die voet (eigenijk ozuik dat zelf ook wel kunnen maar dan verdient die dokter weer niks he, de sukkelaar...)
;-D
tot over enkele weken
zal in onze vaar vakantie af en toe eens proberen te wif-en ...
groetjes, Dirk
volgens nederlandse hiswa eisen is de regelaar direct aan de fles toegestaan, de hogedrukleiding overigens ook.
As it net sîlen wol moat man lavearje !
- KarelE
- Info: Tinn-silver 450/Suzuki 60pk
Maar voor > 20m moet er uiterlijk in 2018 een CVO komen, en dan gelden geen watersporteisen, maar die van/voor de beroepsvaart, wat ook wel SI wordt genoemd.
Time's fun when you're having flies
Kermit the Frog.
Kermit the Frog.
Daar ben je mooi klaar mee dan ! Dat betekend in veel gevallen behoorlijk verbouwen /aanpassen.
Val je dan ook onder nieuwbouweisen ook nog ? Of is dat slechts als je nooit eerder si hebt gehad ?
Kun j nog naar een ccr motor ook...
Val je dan ook onder nieuwbouweisen ook nog ? Of is dat slechts als je nooit eerder si hebt gehad ?
Kun j nog naar een ccr motor ook...
As it net sîlen wol moat man lavearje !
- quichot
- Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639
Dat CVO heb ik inmiddels al. Moet formeel al vanaf 2008, maar Nederland erkent een overgangsperiode van 10 jaar (de Belgen overigens niet!), vandaar 2018 als uiterste datum. Het bureau dat me hierbij begeleidde (kun je niet zelf, moet een erkent expertisebureau zijn) wist me te vertellen dat voor grote pleziervaart minder strenge normen gelden. Dit heeft ondermeer te maken met het feit dat pleziervaartuigen >20mtr niet per definitie voormalige bedrijfsvaartuigen zijn. De overheid zelf spreekt daarom van 'een haalbare, en aanvaardbare staat van veiligheid'.
De soep wordt dus niet zo heet gegeten. Maar vanaf 2018 kon het wel eens met die souplesse van de overgangsregel gedaan zijn, en gaan waarschijnlijk de nieuwbouweisen in, dus ik zou zeggen, voor wie dit geldt, regel het op tijd!
Voor de gasinstallatie (moet ook door een erkende keuringsinstantie worden goedgekeurd, maar kun je uiteraard wel zelf aanleggen) geldt: Europese Richtlijn 2006-87-EG, Bijlage II:
HOOFDSTUK 14 VLOEIBAARGASINSTALLATIES VOOR HUISHOUDELIJK GEBRUIK.
Aan boord is dat lastig omdat de leidingen onder geen beding door de motorruimte mogen lopen, en aan nog wat eisen van expansie moeten voldoen, dus ga er maar vanuit dat je een nieuwe installatie moet maken. heeft ook voordelen natuurlijk, en is al bij al best duur, maar ook weer niet onbetaalbaar. Goedgekeurde toestelkranen, dat dan weer wel, a 38 euro p. stuk. En slangen zijn taboe, dus moet je soms inspectieluikjes maken om vaste aansluitingen te kunnen realiseren. Uiteraard moeten alle toestellen beveiligd zijn, en een eigen afvoer hebben. Kooktoestellen uitgezonderd, maar dan moet er een permanente nietafsluitbare ventilatie-opening zijn. Als de ruimte waarin de toestellen staan kleiner is dan, uit mijn hoofd, 18 kuub, dan moet ieder toestel ook nog eens een eigen aanvoer hebben.
Maar goed, achteraf viel het mij toch wel mee, en ik heb nu idd zo'n SI- én een Europanummer.
De soep wordt dus niet zo heet gegeten. Maar vanaf 2018 kon het wel eens met die souplesse van de overgangsregel gedaan zijn, en gaan waarschijnlijk de nieuwbouweisen in, dus ik zou zeggen, voor wie dit geldt, regel het op tijd!
Voor de gasinstallatie (moet ook door een erkende keuringsinstantie worden goedgekeurd, maar kun je uiteraard wel zelf aanleggen) geldt: Europese Richtlijn 2006-87-EG, Bijlage II:
HOOFDSTUK 14 VLOEIBAARGASINSTALLATIES VOOR HUISHOUDELIJK GEBRUIK.
Aan boord is dat lastig omdat de leidingen onder geen beding door de motorruimte mogen lopen, en aan nog wat eisen van expansie moeten voldoen, dus ga er maar vanuit dat je een nieuwe installatie moet maken. heeft ook voordelen natuurlijk, en is al bij al best duur, maar ook weer niet onbetaalbaar. Goedgekeurde toestelkranen, dat dan weer wel, a 38 euro p. stuk. En slangen zijn taboe, dus moet je soms inspectieluikjes maken om vaste aansluitingen te kunnen realiseren. Uiteraard moeten alle toestellen beveiligd zijn, en een eigen afvoer hebben. Kooktoestellen uitgezonderd, maar dan moet er een permanente nietafsluitbare ventilatie-opening zijn. Als de ruimte waarin de toestellen staan kleiner is dan, uit mijn hoofd, 18 kuub, dan moet ieder toestel ook nog eens een eigen aanvoer hebben.
Maar goed, achteraf viel het mij toch wel mee, en ik heb nu idd zo'n SI- én een Europanummer.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido