anti roest

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
sailor wim

anti roest

Bericht door sailor wim »

Hoi,
Ik heb onder de raamrubbers weer roest zitten en dit een paar jaar geleden naar beste kunnen schoongemaakt en behandeld met Hamerite anti roest.
Zou er iets effectiever bestaan?
Gr Wim.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Klaver vier

Re: anti roest

Bericht door Klaver vier »

Wim,ik gebruik owatrol cip en dit bevalt mij goed, het is vrij dun spul en het penetreert in het metaal,je moet het dun aanbrengen(Niet dekkend)Het is een goede vervanger voor de oude loodmenie,de nieuwe loodmenie is ook niet meer wat het geweest is, vroeger zweerde ik bij lood menie,nu heb ik liever cip owatrol.Ik hoop dat je er wat aan hebt Gr René(De Stoere).P.S Als je onder de raamrubbers roest heb,zitten de raamrubbers te los,en heb je andere rubbers nodig denk ik
Klaver vier
sailor wim

Hoi René,
Bedankt voor de tip!
Ik ga de raamrubbers niet vervangen omdat er aluminiumramen in komen.
Maar ik moet natuurlijk wel de roest bestrijden.
Gr Wim.
Marie Christina

Bericht door Marie Christina »

Neutrarust. (Of andere rustconverter)
Ik zweer erbij.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Evert
Contacteer:

Bericht door Evert »

Goed schoonmaken. Owatrol cip. Minstens twee dagen laten drogen. Dan vier lagen epoxy opbouwen en aflakken. Kost wat moeite maar het is wel de enige echte manier om de roest te verjagen. Alles waar je de roest niet verwijderd en goed conserveert met genoeg laagdikte is een lapmiddel en zal de roest gewoon weer terug komen. Epoxy is daarbij superieur boven een componentensystemen.
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
sailor wim

http://www.oldtimerautosite.nl/roest_test.htm
Ik ga dit is goed lezen.
Gr Wim.
edje

Bericht door edje »

de roest weg stralen en dan met dat staal melk of owatrol insmeren. Hierna alles netjes in de primer en lak zetten. Gegarandeerd dat je er de komende tig jaar niets aan hoeft te doen omdat je met "nieuw" blank staal weer begonnen bent. tja stralen is prijzig en het geeft wat rommel maar dan ben je wel in een keer klaar voor de komende paar jaar. je kan ook zelf een straal ketel huren dat scheelt een hoop geld.
Evert
Contacteer:

Bericht door Evert »

Over gestraald staal alleen epoxy smeren. Al het andere dat je erop smeert verzwakt het systeem. Cip gebruik je alleen als het staal niet helemaal blank is geworden.
Klaver vier

Evert,als je de beschrijving leest van cip owatrol is het voor nagenoeg alle ondergronden ook blank staal,ik zelf maak de ondergrond meestal blank met een komborstel op de haakseslijper en dit gaat echt goed,belangrijk niet te dik smeren en goed door laten drogen Gr René(De Stoere).
Klaver vier
Evert
Contacteer:

Bericht door Evert »

Tuurlijk kan je cip overal op smeren. De firma owatrol zou wel gek zijn als ze anders zouden beweren. Als je de gebruiksaanwijzing goed leest zie je wel dat er bij voorkeur wat roest op moet zitten voor een betere hechting. Cip is wel minder sterk als epoxy. De epoxy hecht uitstekend op gestraald staal. Daar heb je geen andere primer voor nodig.

Met een komborstel krijg je geen blank staal. Je maakt er gepolijste roest mee. Een laagje cip is dan wel aan te raden. Nog beter is het om roest niet met een komborstel te lijf te gaan.
schipper-willem

Bericht door schipper-willem »

Goedemiddag,
De kozijnen van de Vrijbuiter heb ik ontroest, en dan bedoel ik minitueus met de bikhamer, en erna met de komborstel glad gemaakt.
Na deze behandeling 2 component epoxiprimer, zorg dat het geheel goed afsluit, dan heb je geen problemen meer.
Groet, Willem.
Afbeelding
walvis
Contacteer:

Bericht door walvis »

Ik ben het met evert eens nooit met een komborstel ontroesten.
Gebruik een schuurschijf ,je moet namelijk een anker profiel creeren waar de verf op houd.
met een kom borstel veeg je de vuiligheid in de poriën van het staal.
geert
Klaver vier

Evert en Walvis,ik ben het gedeeltelijk wel met jullie eens , want je ruwt het materiaal met een schuursschijf natuurlijk wel beter op,maar het legt er natuurlijk ook aan waar je moet schilderen,mijn achterdek is bijvoorbeeld tranenplaat.Wat betreft het vuil in de poriën,vind ik het onzin want ik haal met een kom borstel meer vuil uit de poriën als met een schuurschijf en bovendien reinig en ontvet je het voor het schilderen,dan is dat vuil echt wel weg .Zo heeft iedereen gelukkig zijn eigen mening,en dat moet ook kunnen vindt ik Gr René(De Stoere).
Klaver vier
Plaats reactie