Info: Eric Bakker Schip: De Robbedoes Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm Bouwjaar: 1959 Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel) Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1 Ligplaats: Uitgeest ZWVU
Ik heb een koekoek gekocht via marktplaats die ik wil opknappen en waar nog glas in moet.
Weet iemand of ik daar een specifiek soort glas in moet zetten? Dikte? Breeksoort of zo?
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn
zou er wel veiligheids glas inzetten. Dit glas breekt in kleine stukjes waaraan je je eigen nauwelijks aan kan verwonden. (vroeger gebruikte men klas met dat kippengaas er in.) Zou er zeker geen normaal glas in zetten. mocht er ooit wat door het glas heen zeilen dan kunnen er grote stukken glas naar beneden komen zodat je flink gewond kan raken.
Wil je wat meer geld uit geven gebruik je van dat speciale plexiglas (ben ff de naam kwijt) das dat kras vaste spul.
Info: Eric Bakker Schip: De Robbedoes Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm Bouwjaar: 1959 Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel) Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1 Ligplaats: Uitgeest ZWVU
Je hebt verschillende mogelijkheden. De goedkoopste optie is draadglas. Dat is er dus in verschillende soorten. Het spiegeldraadglas kun je gewoon doorheen kijken en de andere zijn min of meer ondoorzichtig.('t Kan wezen dat je dat prettig vind.) Dan heb je het geharde glas, dat is sterk en breekt in kleine stukjes wanneer het kapot gaat, en je hebt het gelaagde glas. Wanneer dat breekt blijft het wel in het raampje hangen.(inbraakwerend) En lexan natuurlijk.
Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!
edje schreef:zou er wel veiligheids glas inzetten. Dit glas breekt in kleine stukjes waaraan je je eigen nauwelijks aan kan verwonden. (vroeger gebruikte men klas met dat kippengaas er in.) Zou er zeker geen normaal glas in zetten. mocht er ooit wat door het glas heen zeilen dan kunnen er grote stukken glas naar beneden komen zodat je flink gewond kan raken.
Wil je wat meer geld uit geven gebruik je van dat speciale plexiglas (ben ff de naam kwijt) das dat kras vaste spul.
gr Ed
Poly carbonaat soms? Is volgens mij niet krasvast maar gegarandeerd slagvast. (en duur)
Als je er met een moker tegenaan slaat krijg je hem 3x zo snel terug maar de plaat is nog heel.
lexan ook prima spul.@ Sambeek die bedoelde ik ook. Moest een keer een ruitje in tikken (bij toeval geen kleine hamer voorhanden ) dus die ruit een tikje gegeven. Nadat deze op de ruit kwam werd deze per kerende post retour afzender gelanceerd. Ruit heel en ik een blauwe knie Bleek dat dat van dat spul was...... Ruit uiteindelijk wel gesneuveld en konden we er weer uit. Bleek het slot dicht gelijmd te zijn door vandalen
Laatst had ik bij een kennis ook dat probleem. Wat plaats je in de koekoek?
Helder glas geeft inkijk, wil je dan mat of geribt draad?
Uiteindelijk toch voor helder glas gekozen maar 'gelaagd' glas. Is sterk en veilig de plaatselijke
glasboer leverde dat keurig op maat en betaalbaar.
Aan de binnenkant plak je dan van dat sierplastic als 'inkijkremmer' en
Je moet dan wel rekening houden met inwateren tussen de lagen glas.
Dus voor plaatsen de glasranden met siliconenkit dichtsealen anders kun je na jaren van die lelijke
inwaterplekken in de ruit krijgen.
Maar wat bij een koekoek minstens zo belangrijk is dat is de afwatering!
Zorg dat er nooit water blijft staan in de sponning want dat geeft altijd ellende.
Dus afwaterkanaaltjes in het hout inzagen of de hoek wat steiler zetten en de kozijntjes
onder de juiste hoek afschaven zodat het water zo kan weglopen.
Soms zie je wel dat ze er geen glaslat inzetten aan de onderkant, de ruit alleen in de kit plakken,
kan natuurlijk ook.
gr FRank
\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Ik heb vorigjaar allemaal nieuw gelaagd glas in onze boot gezet.Jaren hebben we tegen krassen aan zitten kijken omdat we prijs opgevraagd hadden van gehard glas (heel erg duur).Toen bleek dat in onze boot gelaagd glas zat ,terwijl wij dachten dat het gehardglas was.prijs opgevraagd van gelaagdglas, dit viel zo mee dat we gelijk alle ramen hebben gedaan inclusief de raamrubbers.Mijn advies dus gelaagd glas(je kan het ook nog getint krijgen)maar voor jouw niet interessant,of het moet de zon nog enigszins weren .Succes René(De Stoere).
Vroeger gebruikte men ook wel van dat wolkjes glas dat had je in glad normaal en licht bruin, met dat gladde bedoel ik bobbelig maar toch glad om te zemen, en als je dus een wat oudere uitstraling zoekt, is dat misschien ook een optie, wel breekbaar.
Groet, Willem.
ik heb er gewoon glas in 4mm dik, en wil er nog een paar traproedes overheen doen voor de veiligheid, in de stuurhut wel veiligheidsglas gezet.
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
Lexaan is geweldig spul. Denk er echter aan dat lexaan niet tegen oplosmiddelen kan.
Dan valt het zo uit elkaar. Spiritus gaat wel. Houdt daar met verven van het houtwerk rekening mee.
Ik zou voor veiligheidsglas kiezen of draadglas.
Zo slecht kunnen de verschillende kunststoffen nu ook weer niet tegen oplosmiddelen. Je moet er natuurlijk niet direct een doek thinner overheen halen. Het krast bij intensief gebruik wel een beetje. Daartegen staat dat het vrijwel onverwoestbaar is en je het gewoon met kit en schroeven vastmaken op een koekoek. Geen latjes nodig en ook geen afwateringsproblemen.
Ik heb lexaan op de voorste koekoek. Dat zit er al vijftien jaar in en er wordt voortdurend op gestaan. Zonder erge schade.